Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Nicole123
25-03-2024 om 18:19
Mick87 schreef op 25-03-2024 om 17:30:
[..]
- minder snel aanspraak maken op zaken als uitkeringen.
- minder snel Nederlands paspoort.
- minder gezinshereniging.
In hoeverre zijn deze zaken mogelijk binnen de grondwet en verdragen? En wat zijn de neveneffecten? Als je mensen uitsluit van bijv bijstand (voor zover dat al mag), dan is het risico dat ze de op straat gaan rondzwerven en/of de criminaliteit in gaan groter, want ze moeten toch iets eten en ergens slapen. Verlies je dan niet meer dan je ermee wint?
Nicole123
25-03-2024 om 18:28
Mick87 schreef op 25-03-2024 om 17:30:
[..]
Verder: hoe kan het dat hier vergeleken buurlanden veel meer mensen een status krijgen ? Is dat toeval of hanteren wij andere criteria.
Wat zijn de cijfers daarvan in België en Duitsland? Komt dat niet doordat de vluchtelingen in buurlanden net wat vaker uit andere landen komen dan hier? Of hebben ze andere criteria? Wel goed denk ik om hier naar te kijken. Het beste zou in mijn ogen zijn als het in heel Europa gelijk zou zijn.
Nicole123
25-03-2024 om 18:44
Daglichtlamp schreef op 25-03-2024 om 13:44:
[..]
In noodopvanglocaties in grote hallen is het zelfs vaak vier stapelbeden, dus acht mensen per hokje zonder plafond.
Treurig eigenlijk, dat niemand zich druk maakt over hoe mensonwaardig het is om dag in dag uit zo te moeten leven, nadat je al met gevaar voor eigen leven en nauwelijks enig bezit gevlucht bent.
En dat in plaats van wat compassie te tonen juist de mensen die humanere (en goedkopere) oplossingen hebben tegengewerkt deze zeer kwetsbare groep neerzetten als kwaadaardige parasieten. Dat ze uit alle macht proberen jaloezie op te wekken, terwijl als je echt weet hoe ze leven niemand zou willen ruilen. Dat ze zaken zo uitlichten dat het lijkt alsof asielzoekers massaal rellende gelukszoekers zijn, terwijl dit maar voor een zeer klein gedeelte geldt. En dat ze het door eigen toedoen uit de hand lopen met uitpuilende AZCs zo weten te spinnen dat de asielzoekers de schuld zijn en niet hun eigen tegenhouden van betere oplossingen.
Yumi
25-03-2024 om 19:12
Hieronder een gedeelte van het artikel, waarin men laat zien dat de aanvragen in Europa gestegen zijn maar in België ziet men een daling. Men denkt dat dit mede komt door de opvangcrisis en omdat alleenstaande mannen geen opvang meer krijgen.
In Oostenrijk is het aantal fors gedaald, met 49,4% Dat heeft veel te maken met de versnelde asielprocedures en verscherpte grenscontroles.
Aantal asielaanvragen in Europa is gestegen, maar in België is het gedaald
Vorig jaar is het aantal asielaanvragen in België met zo'n 9 procent gedaald. Daarmee is België een van de weinige lidstaten van de Europese Unie waar er in 2023 minder asielaanvragen zijn geregistreerd. In de hele EU zijn vorig jaar 20 procent meer asielaanvragen geregistreerd, zo blijkt uit de jaarcijfers van het Europees statistiekbureau Eurostat.
Iets meer dan de helft van wie asiel aanvraagt in België, krijgt na onderzoek ook echt erkenning.(2022)
In de Europese Unie zijn vorig jaar 1,049 miljoen eerste asielaanvragen geregistreerd, een stijging met 20,1 procent in vergelijking met 2022. In Frankrijk was er een stijging met 5,5 procent, in Nederland met 7,6 procent en in Duitsland zelfs met 51,1 procent.
België volgt de Europese trend niet. In 2023 waren er 29.260 asielaanvragen, tegenover 32.100 in 2022. Dat betekent een daling van 8,8 procent.
Ook in Denemarken is het aantal asielaanvragen fors gedaald, met 47,4 procent. Dat heeft alles te maken met het strenge Deense asielbeleid, waarbij vluchtelingen niet langer een definitieve verblijfsvergunning krijgen, maar naar hun thuisland moeten terugkeren als de toestand daar is verbeterd.
Dat landen als Polen en Hongarije liever geen asielzoekers ontvangen, weerspiegelt zich in de cijfers. In Polen bleef het aantal asielaanvragen in 2023 stabiel op 7.720, in Hongarije waren er amper 30 aanvragen.
Aantal asielaanvragen in Europa is gestegen, maar in België is het gedaald | VRT NWS: nieuws
Luchtpost
25-03-2024 om 20:29
Daglichtlamp schreef op 25-03-2024 om 16:24:
[..]
Het verenigd Koninkrijk investeert bijvoorbeeld in Albanië in de hoop dat dat minder mensen de oversteek maken.
‘Als het binnen anderhalf jaar niet lukt om uit te breiden, vertrek ik weer’, zegt Xhemil zonder omhaal. Zijn jongere broer glimlacht. Hij is geduldiger. Met de Britse hulp hoopt hij over twee à drie jaar driehonderd bijenkisten te hebben. En dan valt de dagdroom van Mexhit Noka opeens geruisloos samen met het door de Britse regering zo vurig gewenste effect van hun investeringen: ‘Ik weet zeker dat onze jongste broer daarvoor terugkomt uit Londen.’
Dat probeert men steeds. Ik herinnerde mij iets over een cashewnoten fabriek in Mali, dat was een project vanuit de EU ad 13,5 miljoen. Heb het even opgezocht (27-11-2017). Er zit een filmpje bij van plm. 11 minuten; dat is het bekijken waard.
Het probleem is dat het gewoon niet lukt. Een man was chef in die fabriek, verdiende 37 euro per maand (444 per jaar). Later vertelt een man dat hij in Frankrijk woont en van 1000 euro per maand, hij 700 euro naar huis stuurt (8400 per jaar). "Want familie is ook broers, zussen, nichtjes, neefjes".
In het filmpje: 53 mannen die in Frankrijk in een kraakpand wonen, met zijn allen één toilet, waar zij zich ook wassen... dagelijks 2 kilometer lopen om jerrycans met water te vullen; ik denk dat het in Mali nog beter is wat dat betreft.
Treurig ook voor de bevolking dáár: vrouwen die van alles proberen om de jongeren 'hier' (in Mali) te houden. In die landen gaat alles kapot.
En hier ook, al duurt dat misschien nog 10 of 20 jaar. Overal loopt de bevolkingsopbouw scheef; dáár vertrekken alle jongeren, hier wordt het één groot bejaardenoord.
kerst
25-03-2024 om 20:45
Nicole123 schreef op 25-03-2024 om 17:10:
Maar mensen hier die zowel tegen meer structurele opvangplekken zijn als boos zijn over die dure noodlocaties, wat willen jullie dan wél? En dan in de zin van een realistische concrete oplossingen die niet ingaan tegen grondwet of verdragen, geen vage luchtkastelen als 'de helft minder asielzoekers'. Want je kunt gefrustreerd blijven roepen en dat het allemáál vreselijk is en over elk onderdeel van het asielprobleem tig nieuwsberichten citeren en er ach en wee over jammeren, maar dat helpt geen zier.
Opvang in Albanië lijkt me een prima optie.
Daglichtlamp
25-03-2024 om 20:45
Yumi schreef op 25-03-2024 om 18:12:
[..]
Zoals ik het lees wil Miraval hier vergelijkbare regels opstellen voor alle nieuwkomers. Mij lijkt dat een goed begin, daarnaast zou ik graag een tijdelijk verblijfsvergunning zien voor die 2 jaar. Je kunt hier een nieuw bestaan opbouwen doe dat dan ook, er mag best een duw in de goede richting gegeven worden.
Op zich is er in Nederland vanzelfsprekend wat mij betreft al een verplichting om in te burgeren, daar horen ook taalexamens en examens over kennis van de Nederlandse maatschappij bij. Ook is er sollicitatieplicht als je een bijstandsuitkering hebt.
Nicole123
25-03-2024 om 21:12
Yumi schreef op 25-03-2024 om 19:12:
Ook in Denemarken is het aantal asielaanvragen fors gedaald, met 47,4 procent. Dat heeft alles te maken met het strenge Deense asielbeleid, waarbij vluchtelingen niet langer een definitieve verblijfsvergunning krijgen, maar naar hun thuisland moeten terugkeren als de toestand daar is verbeterd.
Denemarken kunnen we niet zomaar nadoen, want zij hebben een opt-out regeling die wij niet hebben (is dat eerlijk: nee, zou dat gelijk getrokken moeten worden: ja). Als we eenzelfde beleid als Denemarken zouden hanteren zou dat een Nexit betekenen: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5351517/denemarken-migratie-asielzoekers-asielbeleid-streng-migranten
Ik denk wel dat het goed is om te kijken waarin we van andere Europese landen verschillen en wat we daarin gelijk kunnen trekken. Idealiter zou heel Europa hetzelfde beleid moeten hanteren vind ik.
Nicole123
25-03-2024 om 21:31
Iemand vandaag het 8-uurjournaal gezien van de NOS? Een schrijnend verhaal over de vluchtelingenstroom vanuit Afrikaanse landen via de woestijn van Djibouti en Jemen naar Saoudi-Arabië. Een levensgevaarlijke tocht. Wat ik niet wist is dat die vluchtelingenstroom groter is dan die naar Europa.
Miraval
25-03-2024 om 21:37
Nicole123 schreef op 25-03-2024 om 21:31:
Iemand vandaag het 8-uurjournaal gezien van de NOS? Een schrijnend verhaal over de vluchtelingenstroom vanuit Afrikaanse landen via de woestijn van Djibouti en Jemen naar Saoudi-Arabië. Een levensgevaarlijke tocht. Wat ik niet wist is dat die vluchtelingenstroom groter is dan die naar Europa.
Het zou fijn zijn wanneer die rijke oliestaten de vluchtelingen humaan opvangen en kans op asiel geven ipv ze dood te schieten aan de grens.
Er zijn daar zoveel rijke Staten, als we dan toch praten over rijkdom eerlijk verdienen mogen zij ook wel hun steentje bij gaan dragen.
Gebruikersnaaminvullen
25-03-2024 om 22:33
Nicole123 schreef op 25-03-2024 om 17:17:
[..]
Wie zou jij dan geen status toekennen die hem nu wel krijgt? En strookt dat met de verdragen die we hebben?
Je tweede vraag is volgens mij in feite een hellend vlak argument, met 'wat als het nog erger wordt?', implicerend dat dat ook zo zal zijn. Je suggereert nu dat het alleen maar toe zal nemen, maar als je naar de feiten kijkt dan is de instroom er altijd een geweest die golfde. Met duidelijke pieken bij oorlogen: Balkan, Syrië, Oekraïne. De huidige Oekraïne piek is zelfs lager dan de Balkan en Syrië piek.
Ik zie je vaker die pieken aanhalen, maar de cijfers liegen er niet om.
Die pieken waren rond de 43.000 eerste asielverzoeken in 2000 en 2015. In 2023 zijn dat er 38.000. In 2022 35.000 en het loopt alleen maar op. Er zit maar 5000 verschil in, dat is zo "ingelopen" als het zo doorgaat.
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/80059ned
Ik ben voor mensen terug sturen naar het land waar ze binnen kwamen en van daaruit "verdelen" over landen naar bevolkingsdichtheid. Nederland is het dichtstbevolkt van Europa en nog meer mensen op een km² maakt het land onleefbaar. En dit is berekend over het totale oppervlakte terwijl bijna de helft agrarisch is.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/20/toename-bebouwd-gebied-ten-koste-van-landbouw
https://www.populationpyramid.net/nl/bevolkingsdichtheid/2023/
Libertine
25-03-2024 om 22:58
Gebruikersnaaminvullen schreef op 25-03-2024 om 22:33:
[..]
Die pieken waren rond de 43.000 eerste asielverzoeken in 2000 en 2015. In 2023 zijn dat er 38.000. In 2022 35.000 en het loopt alleen maar op. Er zit maar 5000 verschil in, dat is zo "ingelopen" als het zo doorgaat.
Ik ben voor mensen terug sturen naar het land waar ze binnen kwamen en van daaruit "verdelen" over landen naar bevolkingsdichtheid. Nederland is het dichtstbevolkt van Europa en nog meer mensen op een km² maakt het land onleefbaar. En dit is berekend over het totale oppervlakte terwijl bijna de helft agrarisch is.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/20/toename-bebouwd-gebied-ten-koste-van-landbouw
https://www.populationpyramid.net/nl/bevolkingsdichtheid/2023/
“De helft is agrarisch”. Zie daar een oplossing voor meerdere crisissen in dit land.
Nicole123
25-03-2024 om 23:01
Gebruikersnaaminvullen schreef op 25-03-2024 om 22:33:
[..]
Ik zeg toch ook niet dat die pieken laag zijn? Ik zeg dat ze correleren met oorlogen en dat het in golven gaat. Het is onzinnig om een golvende lijn opeens als een recht omhoog gaande lijn door te trekken. Dan schets je een overdreven doemscenario, geen realistische verwachting. Zijn het er alsnog veel? Jazeker, dat betwist ik niet.
Of je mensen het eerlijkste kan verdelen naar oppervlakte of bevolkingsdichtheid (en dan meer of juist minder bij een grotere bevolking) daar kun je heel verschillend over denken. Gaat het om leefruimte of gaat het om voorzieningen? Ik denk beide.
Verder laat je met dat plaatje het probleem van het ruimtegebruik in Nederland volgens mij heel goed zien. Dat is historisch zo gegroeid maar eigenlijk niet meer bij het huidige Nederland passend. Het is in mijn ogen absurd dat in het dichtbevolkte Nederland de helft van de oppervlakte zo nodig agrarisch moet zijn. We hebben vooral een kennis- en handelseconomie, nauwelijks een agrarische economie (slechts een paar procent van het BBP). Het land wordt hier onevenredig door opgeslokt. Dat wat minderen zou veel grond opleveren (nee, niet om allemaal vol te bouwen, graag ook wat van de lelijke kassen weg voor echte natuur) en een heleboel arbeidsmigranten schelen. En dat zijn er een heleboel meer dan de asielzoekers, dus tel uit je winst. Nederland is overigens niet het dichtstbevolkte land in Europa en dat het met meer inwoners onleefbaar zou worden vind ik een fikse overdrijving en zeer subjectief. Ik woon in een van de dichtstbevolkte regio’s van Nederland en ervaar het hier niet als te vol.
Miraval
25-03-2024 om 23:04
Libertine schreef op 25-03-2024 om 22:58:
[..]
“De helft is agrarisch”. Zie daar een oplossing voor meerdere crisissen in dit land.
Ja dat is een oplossing. Nog meer bewoners en een hogere bevolkingsdichtheid. Als dat is wat je wil voor de toekomst van Nederland.
Ik zie de oplossing in minder dichtbevolkte landen die meer asielzoekers opnemen zodat het evenredig verdeeld is en niet allemaal naar Frankrijk, Duitsland, Engeland, Zweden, Denemarken en Nederland. Nou ja west-europa dus. Ook nog genoeg plaats om te wonen in Polen, Hongarije, Litouwen, Bulgarije.
https://www.indexmundi.com/map/?v=21000&r=eu&l=nl#google_vignette
Behouden wij hier nog een stukje agrarische grond want vanzelf minder wordt want wie wil er over 20 jaar nog boer zijn? En de rest natuur.
Nicole123
25-03-2024 om 23:06
Libertine schreef op 25-03-2024 om 22:58:
[..]
Inderdaad. Durf tegen de agro-industrie lobby en dreigementen in het onevenredig grote agrarische deel kleiner te maken en je hebt (gedeeltelijke) oplossingen voor:
Woningcrisis
Migratiecrisis
Milieucrisis
Drie vliegen in één klap.