Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Yumi
18-02-2024 om 09:01
Daglichtlamp schreef op 18-02-2024 om 08:24:
Ik snap hier jullie punt niet, er is traangas gebruikt dat volgens mij hoger op de geweldsladder staat dan het gebruik van een waterkanon. Terecht wat mij betreft, rellen moet je bestrijden.
Dat was blijkbaar niet voldoende, anders dan was het geweld niet door gegaan. Het begon immers al smiddags rond 16.00 uur?
Daglichtlamp
18-02-2024 om 09:11
Yumi schreef op 18-02-2024 om 09:01:
[..]
Dat was blijkbaar niet voldoende, anders dan was het geweld niet door gegaan. Het begon immers al smiddags rond 16.00 uur?
Het ging mij om de suggestie dat de politie geen geweldsmiddelen had kunnen gebruiken gister, terwijl die juist terecht wel gebruikt zijn.
Hopelijk worden mbv camarabeelden nog meer relschoppers opgepakt, naast degenen die gister al vastgezet zijn.
Poezenmeisje
18-02-2024 om 09:23
Begrijp ik het goed dat de helft van deze kansenparels retour kan naar Eritrea omdat ze regeringsgezind zijn?
Yumi
18-02-2024 om 09:32
Poezenmeisje schreef op 18-02-2024 om 09:23:
Begrijp ik het goed dat de helft van deze kansenparels retour kan naar Eritrea omdat ze regeringsgezind zijn?
Ja dat begrijp je goed, en de andere helft mag mee, want die zoekt de regeringsgezinde groep graag op.
Daglichtlamp
18-02-2024 om 10:01
Blomke82 schreef op 18-02-2024 om 09:59:
En ondertussen blijven Eritreers gewoon ter Apel binnen wandelen....
Het is dan wel weer de groep die het vaakst een baan heeft onder de vluchtelingen. Dus misschien moet je ze niet allemaal over 1 kam scheren. https://nos.nl/artikel/2509365-waarom-voor-en-tegenstanders-van-het-eritrese-regime-met-elkaar-botsen
Mick87
18-02-2024 om 10:06
Daglichtlamp schreef op 18-02-2024 om 10:01:
[..]
Het is dan wel weer de groep die het vaakst een baan heeft onder de vluchtelingen. Dus misschien moet je ze niet allemaal over 1 kam scheren. https://nos.nl/artikel/2509365-waarom-voor-en-tegenstanders-van-het-eritrese-regime-met-elkaar-botsen
Oh ik dacht juist van niet. En dat zij in het algemeen heel moeilijk integreren hier.
majorette2005
18-02-2024 om 10:07
[..]
Ja en? Ook als ze een baan hebben kunnen ze rellen, het is een terugkerend probleem tussen de 2 groepen zoals ik lees in je link.
Werk of niet, relschoppers fijn een retourtje geven.
Yumi
18-02-2024 om 10:18
majorette2005 schreef op 18-02-2024 om 10:07:
[..]
Ja en? Ook als ze een baan hebben kunnen ze rellen, het is een terugkerend probleem tussen de 2 groepen zoals ik lees in je link.
Werk of niet, relschoppers fijn een retourtje geven.
Precies het doet er niet toe, ook als je werk hebt kan het nooit de bedoeling zijn dat je de problemen van je thuisland hier uitvecht.
Buurtbewoners over 'veldslag' in Den Haag: 'Nog nooit zo erg meegemaakt' | Binnenland | NU.nl
Poezenmeisje
18-02-2024 om 10:47
Artikel van 14 januari 2023.
https://www.wyniasweek.nl/hoe-zijn-de-25-000-eritreeers-in-nederland-beland/
Luchtpost
18-02-2024 om 11:18
Mick87 schreef op 18-02-2024 om 10:06:
[..]
Oh ik dacht juist van niet. En dat zij in het algemeen heel moeilijk integreren hier.
Klopt. Even snel opgezocht en een staatje gevonden uit 2018 m.b.t. 18-65 jarige vluchtelingen uit Eritrea die in 2014 een verblijfsvergunning hebben .... maanden na het verkrijgen van hun status:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/16/11-procent-van-statushouders-heeft-werk
na 3 maanden - 12.2 % / na 6 maanden 43.2 % / na 12 maanden 79.1 % / na 18 maanden 91.9 % / na 24 maanden 91.4 % / na 30 maanden 88.7 %
En een ander overzicht, van de ouderen van 55 jaar tot AOW-leeftijd naar sociaaleconomische positie. Dus de inkomenspositie van de totale bevolking van een groep verdeeld naar werkend, bijstand, uitkering, pensioen, overige uitkering, zonder inkomen (in %)
cijfers 2019, resp. mannen en vrouwen ("toon tabel" open klikken voor de cijfers). Dan zie dat (% inwoners 55+ met bijstand) van de NL mannen 1.9 % en vrouwen 2.7 % is, en bijvoorbeeld Syrië: mannen 78.9 % en vrouwen 85.2 %.
Daglichtlamp
18-02-2024 om 11:28
Yumi schreef op 18-02-2024 om 10:18:
[..]
Precies het doet er niet toe, ook als je werk hebt kan het nooit de bedoeling zijn dat je de problemen van je thuisland hier uitvecht.
Buurtbewoners over 'veldslag' in Den Haag: 'Nog nooit zo erg meegemaakt' | Binnenland | NU.nl
Het was dan ook een reactie op het punt dat aangedragen werd dan er mensen uit Eritrea nog steeds hier binnenkomen als asielzoeker. Omdat een klein deel van de groep relt, kun je niet de rest ook afschrijven. Die zijn juist goed geïntegreerd.
Ik heb al aangegeven dat ik ook vind dat je relschoppers hard moet aanpakken en ik wil nog wel een stap verder gaan. Ik wil juist ook dat het geweld dat je niet ziet, de druk die de Eritrese regering nog steeds op vluchtelingen hier uitoefent hard aangepakt wordt. In het NOS artikel ging het ook daarover. Buitenlandse regeringen horen geen invloed uit te oefenen op onze burgers. Je ziet dat overigens vanuit meer landen, zoals China, Turkije, Marokko.
Chiquita
18-02-2024 om 11:37
Majorette 2005: "Werk of niet, relschoppers fijn een retourtje geven."
Ehhh, retourtje?? liever niet staan ze binnen de kortste keren weer in Ter Apel of waar dan ook
Luchtpost
18-02-2024 om 12:14
Daglichtlamp schreef op 18-02-2024 om 11:28:
[..]
Het was dan ook een reactie op het punt dat aangedragen werd dan er mensen uit Eritrea nog steeds hier binnenkomen als asielzoeker. Omdat een klein deel van de groep relt, kun je niet de rest ook afschrijven. Die zijn juist goed geïntegreerd.
Ik heb al aangegeven dat ik ook vind dat je relschoppers hard moet aanpakken en ik wil nog wel een stap verder gaan. Ik wil juist ook dat het geweld dat je niet ziet, de druk die de Eritrese regering nog steeds op vluchtelingen hier uitoefent hard aangepakt wordt. In het NOS artikel ging het ook daarover. Buitenlandse regeringen horen geen invloed uit te oefenen op onze burgers. Je ziet dat overigens vanuit meer landen, zoals China, Turkije, Marokko.
Wat bedoel je met "goed geïntegreerd"?
Tabel (behorend bij figuur 1); Percentage 15 t/m 64 jarigen met inkomsten uit arbeid, cijfers 2021:
Geen migratieachtergrond/NL - 71,7 %
Eritrea 27.4 %
Blomke82
18-02-2024 om 13:13
[..]
Blijkt nog maar eens hoe slecht het gesteld is met overige asielzoekers, als Eritreers met 27,4% het vaakst een baan hebben.
Daar is ons sociale stelsel niet op gebouwd.