Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Blomke82 schreef op 16-02-2024 om 06:08:

Als de agent in kwestie hier iets te boos kijkt, hang hem al een schorsing boven het hoofd. De verdachte aanraken mag alleen in het aller uiterste geval.

Zo diep zijn we hier al gezonken...

Wat een ongelooflijk onzin. Als agent wordt je niet geschorst als je boos kijkt. En dat weet jij ook, maar het is in dit draadje klaarblijkelijk normaal geworden met een aantal mensen er steeds een schepje bovenop te gooien. Het is bijna absurdistische wat hier soms wordt gezegd. Als het niet zo vreselijk opruiend, populistisch, mensonterend en vreselijk naar was.

Het probleem is dat tegenwoordig bijna alle politie ingrijpen gefilmd eenzijdig gefilmd worden en op internet worden neergeplempd met liefst nog zoveel mogelijk haat commentaar op de politie erbij.

Dat geeft een totaal verkeerd beeld en signaal af. Wat mij betreft komt er een verbod op filmen van mensen in een publieke functie. Maarja dat is niet te handhaven.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

16-02-2024 om 07:55 Topicstarter

Inderdaad niet te handhaven, want de politie mag niets doen zonder schriftelijke toestemming in zevenvoud van de verdachte.

Misschien moeten de agenten zelf maar de hele dag een bodycam om als bewijs van goed gedrag.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

16-02-2024 om 07:59 Topicstarter

Ik sta altijd aan de kant van de politie, ook als het mijn zoon 159 euro kost. 
Dan moet je maar niet die telefoon in de hand hebben op de fiets, we hebben hem vaak genoeg gewaarschuwd.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

16-02-2024 om 08:01 Topicstarter

Oh ja, ik ben politiedochter. 

Poezenmeisje schreef op 16-02-2024 om 07:59:

Ik sta altijd aan de kant van de politie, ook als het mijn zoon 159 euro kost.
Dan moet je maar niet die telefoon in de hand hebben op de fiets, we hebben hem vaak genoeg gewaarschuwd.

Ik niet.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5432677/onderzoek-naar-appgroepen-politie-amsterdam-meerdere-werknemers

Onderzoeken ingesteldGrensoverschrijdende berichten in appgroepen politie: 12 agenten bestraftAangepast 1 februari 2024 21:08

bijpolitiebericht2.jpg?itok=slKl5VUK&width=1024&height=576&impolicy=semi_dynamicArchieffoto.Beeld © ANP

De politie heeft elf agenten uit hun functie gezet vanwege 'ernstig grensoverschrijdende en discriminerende berichten' in appgroepen. Het gaat om onder andere agenten van de eenheid Amsterdam. Een twaalfde agent is geschorst.

Negen politieagenten van de eenheid Amsterdam zijn uit hun functie gezet vanwege deelname aan de appgroepen. Een tiende agent is geschorst. Ook een agent van het Politiedienstencentrum dat gaat over de bedrijfsvoering en een werknemer van de Rotterdamse politie zijn uit hun functie gezet.

'Neem ik zeer hoog op'

Zowel de eenheid Amsterdam als de andere eenheden zijn onderzoeken gestart. "De onderzoeken richten zich op afzonderlijke WhatsAppgroepen waarin, soms in wisselende samenstelling, ernstig grensoverschrijdende en discriminerende berichten werden gedeeld", schrijft de politie. Het bestaan van de WhatsAppgroepen kwam naar voren in twee strafrechtelijke onderzoeken.

Politiechef Frank Paauw van de eenheid Amsterdam benadrukt dat belediging, pesterijen en discriminatie geen plaats hebben bij de politie. "Dat staat haaks op de politie die we willen en moeten zijn: integer, betrouwbaar, moedig en verbindend."

'Pijnlijk voor politie'

Misdaadverslaggever van RTL Nieuws Koen Voskuijl noemt deze nieuwe racismezaak 'pijnlijk voor de politie'. "Na een reeks van dergelijke affaires in de afgelopen jaren, van de racistische appgroep in Rotterdam tot racistische uitspraken van agenten in Parijs, doet de politietop zijn best het roer om te gooien. Er lopen allerlei programma's om medewerkers bewust te maken van racisme binnen de organisatie. Dat er dan weer zo'n appgroep opduikt, helpt daar zeker niet bij."

Hij zegt dat de 'precieze aard en omvang van de uitingen nog verder worden onderzocht'. "Op details kan ik niet ingaan vanwege het onderzoek, maar wat ik tot nu toe heb gehoord, neem ik zeer hoog op. Daarom laten we dit tot op de bodem uitzoeken."

Lees ooknderzoek naar agenten Midden-Nederland om racistische berichten

Het doel van de onderzoeken is om duidelijk te maken wat ieders rol en bijdrage is geweest in de WhatsAppgroepen.

Vaker problemen politie

Eerder deze maand werd bekend dat de Rotterdamse politie zes medewerkers had bestraft voor vrouwonvriendelijke, discriminerende en andere ongepaste opmerkingen in een privé-WhatsAppgroep. Een medewerker is ontslagen. De andere vijf krijgen, afhankelijk van hun uitlatingen en betrokkenheid in de chat, straffen opgelegd variërend van voorwaardelijk ontslag met een proeftijd van twee jaar en een overplaatsing, tot een schriftelijke waarschuwing.

In november vorig jaar werd er een onderzoek ingesteld naar vier medewerkers van politie Midden-Nederland die zich vermoedelijk discriminerend en racistisch hadden uitgelaten op sociale media. In augustus ontsloeg de politie Zeeland-West-Brabant twee agenten en plaatste twee anderen over, na een onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag en oneigenlijk gebruik van vuurwapens.

(Ik weet niet wat die gekke smiley ertussen doet halverwege het bericht, kan m ook niet verwijderen).

Zilver_gray schreef op 16-02-2024 om 08:18:

[..]

Ik niet.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5432677/onderzoek-naar-appgroepen-politie-amsterdam-meerdere-werkneme

Lees ooknderzoek naar agenten Midden-Nederland om racistische berichten

Even denken hoe het ook alweer ging.............. oh ja,

"niet alle politieagenten zijn zo, je schrijft nu een hele groep af vanwege een paar rotte appels".

"het is maar een heel klein percentage, ze zijn echt niet allemaal zo"

Poezenmeisje

Poezenmeisje

16-02-2024 om 08:39 Topicstarter

G<dverd<mde k<t<<< mopperen is tegenwoordig al discriminatie.

Poezenmeisje schreef op 16-02-2024 om 08:39:

G<dverd<mde k<t<<< mopperen is tegenwoordig al discriminatie.

Opmerkelijk en kenmerkend hoe in dit topic het een sterk overdreven en aangedikt wordt en het ander totaal gebagatelliseerd. 

Zilver_gray schreef op 16-02-2024 om 09:12:

[..]

Opmerkelijk en kenmerkend hoe in dit topic het een sterk overdreven en aangedikt wordt en het ander totaal gebagatelliseerd.

dat is bij bijna elke discussie zo en alle kanten van de discussie beschuldigen de andere kant(en) van wat jij hier aangeeft. dit geldt dus voor alle kanten in de discussie

Broadway schreef op 16-02-2024 om 09:53:

[..]

dat is bij bijna elke discussie zo en alle kanten van de discussie beschuldigen de andere kant(en) van wat jij hier aangeeft. dit geldt dus voor alle kanten in de discussie

Ik zie het verschil gelukkig nog wel tussen geverifieerde nieuwsberichten en polariserend geblaat.

Maar hé ieder zijn ding natuurlijk!

Zilver_gray schreef op 16-02-2024 om 10:06:

[..]

Ik zie het verschil gelukkig nog wel tussen geverifieerde nieuwsberichten en polariserend geblaat.

Maar hé ieder zijn ding natuurlijk!

Behalve als het over asielzoekers gaat, dan zijn de overlastgevers maar een klein percentage, of uitzonderingen, maar zodra het over excessen bij de politie gaat zijn ze allemaal niet te vertrouwen. Iets met dubbele moraal.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-02-2024 om 10:25:

[..]

Behalve als het over asielzoekers gaat, dan zijn de overlastgevers maar een klein percentage, of uitzonderingen, maar zodra het over excessen bij de politie gaat zijn ze allemaal niet te vertrouwen. Iets met dubbele moraal.

Dat zijn de feiten, zoals je ook zelf hebt kunnen lezen in alle linkjes die daar al over geplaatst zijn, en heeft niets met dubbel moraal te maken. Hoe graag je dat ook zou willen omdat het je beter uitkomt.

Overigens zei niemand dat ze “allemaal” niet te vertrouwen zijn bij de politie. Maar het disproportioneel geweld, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag bij de politie is ook geen exces te noemen, eerder een patroon.

Libertine schreef op 16-02-2024 om 10:35:

[..]

Dat zijn de feiten, zoals je ook zelf hebt kunnen lezen in alle linkjes die daar al over geplaatst zijn, en heeft niets met dubbel moraal te maken. Hoe graag je dat ook zou willen omdat het je beter uitkomt.

Overigens zei niemand dat ze “allemaal” niet te vertrouwen zijn bij de politie. Maar het disproportioneel geweld, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag bij de politie is ook geen exces te noemen, eerder een patroon.

Klopt.
En dan er een sneue appels/ peren vergelijking tegenaan te gooien. Alles om maar een punt te maken 

Sommige politieagenten gaan over de schreef, sommige asielzoekers gaan over de schreef, hé, het zijn net gewone mensen!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.