Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

09-12-2023 om 09:18 Topicstarter

Extra taal- en rekenlessen geven aan hoe failliet ons schoolsysteem is.

Terug naar de basis.
Lezen, (hoofd)rekenen en (schoon)schrijven.

Niet elke twee jaar een nieuwe, nóg bétere lesmethode waar wij als ouders al niet eens uitkomen hoe je ermee zou moeten werken. Voor dyslecten zijn al die kleurtjes en prachtige afbeeldingen alleen maar chaos. 

Mijn rekenboek van de zesde klas was zo groot als een A5-schriftje en er stonden gewoon witte bladzijden met rijtjes sommen in.

Ontbijtprojecten, tandenpoetsles, schoenveters leren strikken, waarom wordt alles op het bordje van de leerkrachten gelegd?

Nederlanders zijn op papier steeds hoger opgeleid, maar de normen hiervoor zijn blijkbaar flink naar beneden bijgesteld.

Poezenmeisje schreef op 09-12-2023 om 09:18:

Terug naar de basis.
Lezen, (hoofd)rekenen en (schoon)schrijven.

Niet elke twee jaar een nieuwe, nóg bétere lesmethode waar wij als ouders al niet eens uitkomen hoe je ermee zou moeten werken. Voor dyslecten zijn al die kleurtjes en prachtige afbeeldingen alleen maar chaos.

Mijn rekenboek van de zesde klas was zo groot als een A5-schriftje en er stonden gewoon witte bladzijden met rijtjes sommen in.

Ontbijtprojecten, tandenpoetsles, schoenveters leren strikken, waarom wordt alles op het bordje van de leerkrachten gelegd?

Nederlanders zijn op papier steeds hoger opgeleid, maar de normen hiervoor zijn blijkbaar flink naar beneden bijgesteld.

Helemaal eens met je post!

Opvoeden hoort thuis te gebeuren. Evenals waarden en normen bijbrengen. Ga gewoon kinderen leren lezen en schrijven en rekenen. En kijk dan of er nog tijd is voor andere zaken. Ik denk het niet want bovengenoemde is al moeilijk genoeg.

Miraval schreef op 09-12-2023 om 09:41:

[..]

Helemaal eens met je post!

Opvoeden hoort thuis te gebeuren. Evenals waarden en normen bijbrengen. Ga gewoon kinderen leren lezen en schrijven en rekenen. En kijk dan of er nog tijd is voor andere zaken. Ik denk het niet want bovengenoemde is al moeilijk genoeg.

Dit inderdaad. Leerkrachten zijn ervoor opgeleid om goed taal en rekenlessen te geven. Hoe komt het dat ze deze basis niet meer mee kunnen geven aan hun leerlingen? Meer geld om betere taal en rekenlessen te geven vind ik onzin, dat zou in de basis al moeten gebeuren, daar krijgen leerkrachten namelijk voor betaald. 

Miraval schreef op 09-12-2023 om 09:14:

[..]

Dat bedoel ik. Er moet meer geld naar het onderwijs. Meer naar de zorg. Meer dan de woningmarkt. En ook dus meer naar asiel. En waar moet dat geld vandaan komen? Want klimaat moet ook. En veiligheid. En toeslagen. En naar de EU. Wij hebben als Nederland geen bodemloze put natuurlijk.

Een probleem dat niet is ontstaan door geld ga je ook niet simpelweg oplossen door er meer geld aan te besteden. De aanpak moet veranderen. 

Miraval schreef op 09-12-2023 om 08:34:

ik vind wel dat Ter Apel echt een landelijk probleem is en niet alleen van Ter Apel. Als alle gemeenten in Nederland wat mensen opvangen dan is het probleem opgelost.

Doe dan bij voorkeur Bloemendaal en Wassenaar ofzo? En laten we dan eens aan de bel trekken bij de EU dat dit gewoonweg niet meer gaat. 1300 vluchtelingen per week! Hoe dan? Dan kunnen ze nog met 1000 rapporten komen over wat we allemaal fout doen in Nederland maar er zijn geen huizen, er is niet voldoende zorg, het onderwijs kraakt en piept. Wat moet er nog meer gebeuren hier voordat mensen inzien dat dit probleem ons over het hoofd groeit?

Ik hoor dit wel vaker maar misschien bedoel je méér opvang in Wassenaar en/of Bloemendaal?

Wassenaar heeft een AZC voor 930 asielzoekers en de gemeente Bloemendaal heeft voor de zomer toegestemd met de komst van 2 locaties. Het COA heeft meer tijd nodig voor  een onderzoek naar de geschiktheid van de locaties.
Uitkomst COA over geschiktheid AZC-locaties gemeente Bloemendaal medio december verwacht | Gemeente Bloemendaal

Mick87 schreef op 09-12-2023 om 09:00:

[..]

Dan heb je wel weer mensen nodig die die taallessen geven, zwemles geven etc.

Daar wringt het ook. Het taalniveau van onze jongeren holt snel achteruit zo bleek eerder deze week uit een rapport. Dan nog meer extra inwoners die volledig nog de taal moeten leren, waar ook geld en tijd naar toe moet met personeel dat er niet is. Hoe dan ?

Blijkbaar heeft het COA geen probleem met het vinden van personeel voor de zwemlessen? En nee, ik ben niet jaloers maar ik vraag me wel vaker af, waarom het wel kan voor deze kinderen en er dan geen personeel en/of geldtekort is.

Zwemlessen voor bewoners

Het COA faciliteert zwemles voor kinderen, jongvolwassenen en volwassen bewoners. Kinderen kunnen naast het schoolzwemmen (als dit wordt aangeboden) deelnemen aan watervrij-trajecten en/of diplomazwemmen. Volwassenen kunnen deelnemen aan zwemlessen speciaal voor volwassenen of vrouwen. Azc’s werken hierbij lokaal samen met de gemeente, scholen en zwembaden. 

Poezenmeisje schreef op 09-12-2023 om 09:18:

En wat dacht je van lesgeven in 10 verschillende niveaus, lesgeven aan kinderen die vroeger naar speciaal onderwijs gingen, klassen van  32 leerlingen, verplicht projectjes over gezond eten, cultuureducatie, klimaat en energie, mediawijsheid enz.
Een kwart van de uren die ik draai ben ik kwijt aan administratie. Na de kerst begint de druk van ouders die boos zijn dat hun kind een VMBO advies gekregen heeft. 
En dan heb ik nu nog 4 kinderen in de klas waarvan de ouders boos zijn omdat we “ regenbooglessen” geven. Die ouders willen niet dat hun kinderen “vergiftigd “ worden met het idee dat homo zijn geen ziekte is.

Ik snap er trouwens ook helemaal niks van dat Ter Apel zo vies is. Vieze wc’s , vieze matrassen, vieze keukens. Ik lees dat er een bron aan bacteriën aanwezig is en dat mensen ziek worden. Dan moet je schoonmaken, zo moeilijk is dat toch niet? Genoeg mensen daar in Ter Apel, of zou het de bedoeling zijn dat personeel dat schoon moet maken?

hier in Breda wordt in een evenementenhal de capaciteit opvang verhoogd van 150 naar 500. Midden op een terrein met horeca en winkel (decathlon) Het wordt wel beveiligd. Want nu zijn er al incidenten geweest. Vrouw door 3 mannen onheus bejegend en intimidatie in winkel. Gelukkig worden er nu straatcoaches en Boas in gezet die aan de mensen gaan uitleggen welk gedrag wel en niet wenselijk is. (Ja het staat echt zo in een artikel)

Het is zo sonde dat een relatief klein groepje zich misdraagt. Eigenlijk zouden die figuren meteen in detentie moeten. Klaar met dat wangedrag. Dan hebben mensen geen overlast en wordt het draagvlak onder bevolking groter.

Iedereen roept dat gemeenten verantwoording moeten nemen en mensen opvangen. Maar feit dat gemeente en omwonenden tegen zijn komt natuurlijk wel ergens vandaan.
Ik keek van de week stukje Khalid en Sophie. Daar ging het over ter apel. Er kwam een burgemeester aan het woord die noodopvang wil gaan leveren om zo ter apel te ontlasten. Chapeau hij neemt verantwoording. Maar het zou het überlinkse programma sieren om ook eens de andere kant van het verhaal te laten zien en ondernemers en omwonenden uit Ter Apel aan het woord te laten.

Alice12 schreef op 09-12-2023 om 10:55:

Ik snap er trouwens ook helemaal niks van dat Ter Apel zo vies is. Vieze wc’s , vieze matrassen, vieze keukens. Ik lees dat er een bron aan bacteriën aanwezig is en dat mensen ziek worden. Dan moet je schoonmaken, zo moeilijk is dat toch niet? Genoeg mensen daar in Ter Apel, of zou het de bedoeling zijn dat personeel dat schoon moet maken?

Praktisch: hoe zou je een wachtkamer schoonmaken die dag en nacht overvol is met mensen en met hun spullen? Elke ruimte die overvol is met mensen wordt vies, en is lastig schoon te maken.

Daglichtlamp schreef op 09-12-2023 om 11:50:

[..]

Praktisch: hoe zou je een wachtkamer schoonmaken die dag en nacht overvol is met mensen en met hun spullen? Elke ruimte die overvol is met mensen wordt vies, en is lastig schoon te maken.

Ik denk dat dat best meevalt. Wc’s en matrassen schoonmaken kan in een roulatieschema en ruimtes die vol zijn kan je natuurlijk ook voor een half uurtje even ontruimen. 

Mick87 schreef op 09-12-2023 om 11:27:

Ik keek van de week stukje Khalid en Sophie. Daar ging het over ter apel. Er kwam een burgemeester aan het woord die noodopvang wil gaan leveren om zo ter apel te ontlasten. Chapeau hij neemt verantwoording. Maar het zou het überlinkse programma sieren om ook eens de andere kant van het verhaal te laten zien en ondernemers en omwonenden uit Ter Apel aan het woord te laten.

Laten we nu niet net doen alsof de mensen die overlast ondervinden niet aan het woord komen. Die worden ook volop gehoord in kranten en in nieuwsprogramma's.

Alice12 schreef op 09-12-2023 om 11:52:

[..]

Ik denk dat dat best meevalt. Wc’s en matrassen schoonmaken kan in een roulatieschema en ruimtes die vol zijn kan je natuurlijk ook voor een half uurtje even ontruimen.

En waar laat je die mensen dan? Ze zitten daar omdat er nergens anders plek is immers.

Daglichtlamp schreef op 09-12-2023 om 11:55:

[..]

En waar laat je die mensen dan? Ze zitten daar omdat er nergens anders plek is immers.

Meen je dit nou? 
” Dames en heren, over 10 minuten worden wachtkamer 3 en 4 schoongemaakt. Dit zal ongeveer een half uur duren, wij verzoeken u de wachtkamer dus even te verlaten. Even een frisse neus halen of in een andere wachtkamer wachten. Tot over een half uur in een schone wachtkamer.”.

Daglichtlamp schreef op 09-12-2023 om 11:55:

[..]

Laten we nu niet net doen alsof de mensen die overlast ondervinden niet aan het woord komen. Die worden ook volop gehoord in kranten en in nieuwsprogramma's.

Oke daar heb je een punt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.