Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Stikstof, samen om tafel om een plan te maken

Daglichtlamp schreef op 16-04-2023 om 11:57:

[..]

Je trekt de verkiezingsuitslag in twijfel?

Het hele verhaal van Megan. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2023 om 12:02 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 16-04-2023 om 04:34:

[..]

Ik vraag me af waarom jij veel milieuverslechterde acties nogal 'vergoeilijkt' en val je wel over mijn bericht waarin ik schreef over het gebruik van koemest dat het hoge gras/de berm te snel liet groeien, het gras waar menige vlinder zijn eitjes op legt?

Het Pimperneltje is niet de enige vlinder die zijn eitjes oa op gras (of bloem) in de berm legt.

Vind je echt dat ik milieuverslechterende acties vergoeilijk? Dan denk ik dat je me gewoon niet goed begrijpt.

Daglichtlamp schreef op 16-04-2023 om 12:02:

[..]

Vind je echt dat ik milieuverslechterende acties vergoeilijk? Dan denk ik dat je me gewoon niet goed begrijpt.

Dan ligt het natuurlijk altijd en alleen aan Fleurtje want "die begrijpt weer iets niet of maar half". Klein voorbeeld waarom ik die indruk krijg:

Zo reageerde je op het afval dat elke week vanuit Rome komt om hier in de afvalverbrander op te stoken:

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/stikstof-samen-om-tafel-om-een-plan-te-maken/?post=7638206#7638206
Ik heb me daar ook over verbaasd, nu hebben we in Nederland volgens mij hele goede afvalverbranders, met tegenwoordig hele strenge eisen, maar dan nog.

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/stikstof-samen-om-tafel-om-een-plan-te-maken/?post=7638491#7638491
Blijkbaar is slepen met afval normaal. In 2020 importeerden we blijkbaar 24 miljoen ton. (aan de andere kant exporteerden we ook 20 miljoen ton afval).

En zo reageerde je op mij omdat ik schreef:
Kunstmest of koemest worden afgeraden want het gras groeit te snel zodat
de eitjes van de vlinder in de verdrukking komen als het lange gras
omkiepert:

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/stikstof-samen-om-tafel-om-een-plan-te-maken/?post=7647389#7647389
Voor wat vlinders betreft volgens mij is wat jij noemt echt klinkklare
onzin
, al is het alleen maar omdat vlinders hun eitjes op planten leggen
die als voedsel voor de rupsen dienen.

Het is géén onzin.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2023 om 17:09 Topicstarter

Als ik zeg dat het slepen met afval blijkbaar normaal is, dan reageer ik op de bestaande praktijk In Nederland waarin dat blijkbaar gemeengoed is. Dat illustreer ik met cijfers. Dat betekent niet dat ik dat een goed idee vind. Transport zorgt altijd voor nog meer milieuschade, dus ter plaatse verwerken is altijd beter als dat op een verantwoorde manier kan.
Maar goed ik moet zelf niet teveel offtopic gaan. Wat mij betreft gaat dit draadje over de boeren en de stikstofplannen. Misschien wordt het tijd voor een apart milieu- of klimaatdraadje o.i.d.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2023 om 17:21 Topicstarter

Verder heb ik geprobeerd om het mechanisme van omkieperend gras terug te vinden. Maar dat is mij niet gelukt. Dus heb je een linkje? Er zijn inderdaad vlinders waarvoor gras een waardplant is, maar wat ik terug kan vinden is dat eitjes dan meestal zowel op het gras als de bodem afgezet kunnen worden.
Vrijwel voor alle vlinders geld in elk geval dat ze het slecht doen op een groot eenvormig grasveld, wat wel heel fijn is voor de melkkoeien.

Daglichtlamp schreef op 16-04-2023 om 17:09:

Als ik zeg dat het slepen met afval blijkbaar normaal is, dan reageer ik op de bestaande praktijk In Nederland waarin dat blijkbaar gemeengoed is. Dat illustreer ik met cijfers. Dat betekent niet dat ik dat een goed idee vind. Transport zorgt altijd voor nog meer milieuschade, dus ter plaatse verwerken is altijd beter als dat op een verantwoorde manier kan.
Maar goed ik moet zelf niet teveel offtopic gaan. Wat mij betreft gaat dit draadje over de boeren en de stikstofplannen. Misschien wordt het tijd voor een apart milieu- of klimaatdraadje o.i.d.

En ik denk dat hier het 'probleem' ligt. Het topic gaat over stikstof en de verbetering hiervan en niet alleen over dat boeren hier iets aan moeten doen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2023 om 18:28 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 16-04-2023 om 17:22:

[..]

En ik denk dat hier het 'probleem' ligt. Het topic gaat over stikstof en de verbetering hiervan en niet alleen over dat boeren hier iets aan moeten doen.

Ik wil nog wel een keer expliciet zeggen dat natuurlijk alle andere sectoren ook hun stikstof moeten beperken wil het zin hebben voor de natuur. Maar daar hebben we dan dus toch helemaal geen discussie over?

Daglichtlamp schreef op 16-04-2023 om 18:28:

[..]

Ik wil nog wel een keer expliciet zeggen dat natuurlijk alle andere sectoren ook hun stikstof moeten beperken wil het zin hebben voor de natuur. Maar daar hebben we dan dus toch helemaal geen discussie over?

Die zou daar ook over moeten gaan,  want daar hoor je veel minder over.  

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2023 om 19:38 Topicstarter

Bumblebee schreef op 16-04-2023 om 12:00:

[..]

Het hele verhaal van Megan.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/van-uitstel-van-het-stikstofbeleid-zullen-allerlei-partijen-profiteren-maar-niet-de-partijen-aan-het-roer~b2875ab5/

De meest gehoorde aanname is dat de kiezer vooral het stikstofbeleid van Rutte IV heeft afgestraft. Maar kijk naar de nieuwe zetelverdeling in de Eerste Kamer. Het kamp dat fel gekant is tegen het beleid, krijgt daar 28 zetels van de 75 zetels. Het kamp dat overtuigd is dat de natuurgebieden meer bescherming verdienen en dat een hervorming van de veehouderij daartoe noodzakelijk is, krijgt 30 zetels.

Daartussenin zit het kamp van de partijen die het niet uit overtuiging doen, maar die in de afgelopen 3,5 jaar tot de conclusie kwamen dat er weinig anders op zit, als ze tenminste willen voorkomen dat de bouw stilvalt. Dat kamp heeft 17 zetels. Het bestaat uit de regeringspartijen VVD, CDA en ChristenUnie en het geeft dus de doorslag.

Ik had dit artikel al eens geciteerd in het draadje van de provinciale statenverkiezingen. Ja de partijen die tegen het stikstofbeleid zijn hebben wel gewonnen, maar deze partijen vormen geen meerderheid.

Daglichtlamp schreef op 16-04-2023 om 19:38:

[..]

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/van-uitstel-van-het-stikstofbeleid-zullen-allerlei-partijen-profiteren-maar-niet-de-partijen-aan-het-roer~b2875ab5/

De meest gehoorde aanname is dat de kiezer vooral het stikstofbeleid van Rutte IV heeft afgestraft. Maar kijk naar de nieuwe zetelverdeling in de Eerste Kamer. Het kamp dat fel gekant is tegen het beleid, krijgt daar 28 zetels van de 75 zetels. Het kamp dat overtuigd is dat de natuurgebieden meer bescherming verdienen en dat een hervorming van de veehouderij daartoe noodzakelijk is, krijgt 30 zetels.

Daartussenin zit het kamp van de partijen die het niet uit overtuiging doen, maar die in de afgelopen 3,5 jaar tot de conclusie kwamen dat er weinig anders op zit, als ze tenminste willen voorkomen dat de bouw stilvalt. Dat kamp heeft 17 zetels. Het bestaat uit de regeringspartijen VVD, CDA en ChristenUnie en het geeft dus de doorslag.

Ik had dit artikel al eens geciteerd in het draadje van de provinciale statenverkiezingen. Ja de partijen die tegen het stikstofbeleid zijn hebben wel gewonnen, maar deze partijen vormen geen meerderheid.

Ook wel interessant in dit stuk: 

”De boodschap bleef echter steeds dezelfde: zonder snelle, concrete stikstofreductie loopt Nederland vast.

Het wrange is dat Remkes onlangs nog alom lof oogstte met zijn laatste, dringende advies om op zo kort mogelijke termijn de uitstoot van 500 à 600 piekbelasters te beëindigen. Juist om daarmee ruimte te bieden aan boeren op andere plekken. Zelfs BBB-leider Caroline van der Plas reageerde welwillend, omdat Remkes nadrukkelijk uitsprak dat er heus een toekomst is voor de veehouderij, mits die bereid is te hervormen.

Eind vorig jaar kwamen de eerste signalen dat er eindelijk wat schot in kwam. Het kabinet tuigde een riante regeling op voor veehouders die bereid zijn te stoppen of te verhuizen. De provincie Limburg slaagde erin de eerste 25 boeren vrijwillig uit te kopen. Een kwestie van doorpakken, legde gedeputeerde Gabriëls uit: ‘Er is een regeling, er is geld én er zijn boeren die willen.’

Tegelijkertijd klaagden de provincies over de onduidelijke signalen uit Den Haag, met steeds nieuwe aankondigingen van regelingen. En met boeren die daarop dus gaan zitten wachten, hopend dat het nog wat rianter wordt.”

Daglichtlamp schreef op 16-04-2023 om 19:38:

[..]

Dit speelde ook in de provincie Gelderland, waar nu de BBB'ers  als statenleden zijn aangeschoven. De partij diende een motie in om wolven te mogen afschieten. Deze werd ingediend tijdens een spoeddebat wat BBB had aangevraagd. Maar het kwam er niet door, omdat ze ondanks grote winst en steun van andere partijen toch niet de meerderheid vormden:

https://nos.nl/artikel/2471178-bbb-trekt-motie-over-afschot-wolven-in-gelderland-na-spoeddebat-in

Daglichtlamp

Daglichtlamp

18-04-2023 om 17:22 Topicstarter

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/onderhandelingen-landbouwakkoord-zitten-vast-deadline-uitgesteld-naar-half-mei~b4bff08ac/

Ook hier zal het kabinet regie moeten nemen. De belangen liggen te verschillend. Je kunt niet verwachten dat ze eruit komen als het kabinet niet duidelijk is over de richting.

Daglichtlamp schreef op 18-04-2023 om 17:22:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/onderhandelingen-landbouwakkoord-zitten-vast-deadline-uitgesteld-naar-half-mei~b4bff08ac/

Ook hier zal het kabinet regie moeten nemen. De belangen liggen te verschillend. Je kunt niet verwachten dat ze eruit komen als het kabinet niet duidelijk is over de richting.

Zo wordt het een gebed zonder eind.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/19/het-stikstofboek-van-arnout-jaspers-is-een-selectief-pleidooi-tegen-vitale-snippers-groen-a4162487

Volgens mij is het zonder beperking te lezen, het is een heldere analyse:

Het boek De stikstoffuik van wetenschapsjournalist Arnout Jaspers doet veel stof opwaaien. Hij beschrijft het in zijn ogen absurde Nederlandse stikstofbeleid en vraagt zich af hoe het zo ver heeft kunnen komen. Hij trekt fel van leer tegen de politiek, de rechtspraak en de wetenschap. Het beperken van de neerslag van stikstof op beschermde natuurgebieden is „een obsessie” geworden. Het beleid richt „enorme schade aan Nederland” aan.

Sommige partijen, zoals de politieke BoerBurgerBeweging, hebben het boek met open armen ontvangen. Andere hebben zich de afgelopen weken afgevraagd in hoeverre Jaspers gelijk heeft. Kloppen de feiten die hij aandraagt?

gr Angela

Stikstofbeleid verder vertraagd: uitkoopregeling uitgesteld
Brussel heeft meer tijd nodig om de uitkoopregeling goed te keuren. Als het zo doorgaat dan verschuift de deadline van 2030 vanzelf 

Brussel moet toestemming geven voor de, in de woorden van minister Van der Wal, 'woest aantrekkelijke' uitkoopregelingen. De regelingen stuiten mogelijk op bezwaren vanwege de strengere Europese staatssteunregels. Die goedkeuring valt onder de Deense Eurocommissaris Vestager (Mededinging).
Stikstofbeleid verder vertraagd: uitkoopregeling uitgesteld | RTL Nieuws

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.