Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-08-2022 om 13:44
Stikstof, samen om tafel om een plan te maken
Vandaag overleggen de organisaties die de boeren vertegenwoordigen of ze toch met Remkes om tafel gaan. LTO is al om, Agractie twijfelt nog en FDF ziet er nog steeds niets in.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/02/praten-of-niet-praten-met-het-kabinet-dat-is-de-vraag-voor-de-boeren-a4138005
Wellicht kan er opnieuw gekeken worden naar het voorstel dat LTO al in 2021 deed om stikstof te reduceren en natuur te herstellen. https://www.lto.nl/duurzaamevenwicht/
EnchantedDragonfly18
05-09-2022 om 21:16
Paracelsus schreef op 05-09-2022 om 21:06:
[..]
Blijkbaar toch niet.
Landbouwminister Henk Staghouwer (ChristenUnie) stapt op: ‘Brief over toekomst boeren was ondermaats’
Of wel
Staghouwer (60) lag al langere tijd niet goed in de Tweede Kamer. Toen het kabinet de aanpak van de stikstof presenteerde, was het de bedoeling dat hij met maatregelen zou komen om de boeren toekomstperspectief te geven. Daar is 25 miljard euro voor uitgetrokken. Maar de voorstellen die hij in de ministerraad presenteerde, werden onvoldoende gevonden.
Daglichtlamp
05-10-2022 om 16:34
https://www.bouwendnederland.nl/media/15838/johan-remkes-wat-wel-kan.pdf
Wat vinden jullie van het rapport van Remkes? Gaat dit de impasse oplossen?
redbulletje
05-10-2022 om 16:38
Nee, hij heeft gewoon gedaan wat van hem gevraagd is door het kabinet, geen compromissen voor de boeren. En grootvervuilers als Sabic krijgen subsidie om veel uit te mogen stoten. Bovendien gaat onteigend land gebruikt worden voor landschapsverziekende bouw.
Moxxie
05-10-2022 om 16:38
Daglichtlamp schreef op 05-10-2022 om 16:34:
https://www.bouwendnederland.nl/media/15838/johan-remkes-wat-wel-kan.pdf
Wat vinden jullie van het rapport van Remkes? Gaat dit de impasse oplossen?
Ik ben voorstander van de aanpak van piekbelasters, maar ik denk niet dat we met dit rapport uit de impasse geraken. De boeren willen meer water bij de wijn, veel meer.
redbulletje
05-10-2022 om 16:39
Ik verwacht nieuwe acties van de boeren. En helaas nog meer zelfmoorden.
redbulletje
05-10-2022 om 16:40
De visserij is al kapot gemaakt, de boeren next. Ik deze tijd van vele crises is het juist zaak onze voedselvoorziening te koesteren ipv kapot te maken.
Mevrouw75
05-10-2022 om 17:15
redbulletje schreef op 05-10-2022 om 16:38:
Nee, hij heeft gewoon gedaan wat van hem gevraagd is door het kabinet, geen compromissen voor de boeren. En grootvervuilers als Sabic krijgen subsidie om veel uit te mogen stoten. Bovendien gaat onteigend land gebruikt worden voor landschapsverziekende bouw.
Geen compromissen voor de boeren?
ShowyHummingbird30
05-10-2022 om 17:25
redbulletje schreef op 05-10-2022 om 16:38:
Ah. En daarom is BBB zo lovend over Remkes en het rapport?
ZanyHeron88
05-10-2022 om 17:26
wat ik zo even snel gehoord heb vond ik Remkes wel vrij kritisch naar het kabinet toe. Dat had ik niet verwacht.
Ik hoop dat er hiermee wel een opening komt en we verder kunnen en dag het kabinet eindelijk eens het land gaat besturen Ipv ruzie maken en polariseren
Daglichtlamp
05-10-2022 om 17:28
Paracelsus schreef op 05-10-2022 om 17:26:
wat ik zo even snel gehoord heb vond ik Remkes wel vrij kritisch naar het kabinet toe. Dat had ik niet verwacht.
Ik hoop dat er hiermee wel een opening komt en we verder kunnen en dag het kabinet eindelijk eens het land gaat besturen Ipv ruzie maken en polariseren
Natuurlijk is Remkes kritisch, hij heeft ongeveer hetzelfde ook al eens begin 2020 opgeschreven. Uiteindelijk draait het om politieke keuzes, en die kan hij buiten de actieve politiek niet voor ze maken. Hoeveel advies rapporten ze hem ook laten schrijven.
ZanyHeron88
05-10-2022 om 22:53
het is blijkbaar trending op Twitter
Het kabinet komt over anderhalve week met een officiële reactie op Remkes’ aanbevelingen, maar als het aan de GL-leider ligt, wordt er meer haast gemaakt: „Strik eromheen als kabinet, niet tot 14 oktober wachten nu iedereen enthousiast is. Extra ministerraad doen, advies aftikken en gaan!” Klaver vreest namelijk de reactie van de boeren. „Dan gaat iedereen er weer naar kijken, dan gaan er weer protesten komen als ze echt zien wat erin staat. Alles waar ze boos over waren blijft gewoon.”
Moxxie
05-10-2022 om 23:36
Coreopsis schreef op 05-10-2022 om 17:25:
[..]
Ah. En daarom is BBB zo lovend over Remkes en het rapport?
Caroline van der Plas en Jesse Klaver zaten bij Jinek, en die twee interpreteerden het stuk over piekbelasters heel verschillend. Volgens van der Plas hoefden die piekbelasters niet per se weg en daarbij refereerde ze aan wat Remkes had gezegd op de persco. Heb zelf de persco niet gezien maar het verbaasde me echt hoe positief ze deed.
Moxxie
06-10-2022 om 08:43
redbulletje schreef op 06-10-2022 om 07:58:
Ik snap het niet hoe ze het beiden zo anders kunnen interpreteren.
Volgens van der Plas hoort innoveren of een andere bedrijfsvoering ook bij de mogelijke oplossingen voor piekbelasters, en was dat eerst niet zo. De moeite waard om even terug te kijken, ze waren de eerste gasten.
Fleurtje_5
20-10-2022 om 13:32
Wat ik dan niet snap in deze stifstofcrisistijd:
Dat appels in Nederland aan de bomen verpieteren terwijl de winkels vol liggen met appels uit Chili, Zuid-Afrika en zelfs Nieuw-Zeeland.
Het zelfde met bosbessen en druiven. Zoveel bosbesboeren in ons landje, maar dan komen de bessen per boot of vrachtauto van verre naar hier. Of laatst die paprika-teler die door de energiecrisis in zwaar weer zit.
Foto: Jeroen Kuit
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.