Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Stikstof, samen om tafel om een plan te maken

ZanyHeron88

ZanyHeron88

03-09-2022 om 22:29

Rondstruiner schreef op 03-09-2022 om 22:23:

[..]

Eten en gegeten worden heeft niets te maken met wat er met dieren gebeurt in de veehouderij in onze maatschappij. Het is ziek.

Er zijn inderdaad uitwassen en die mogen aangepakt worden van mij. En ik hoop ook dat er geen vergunningen meer komen voor enorme stallen. Maar daar waar gegeten wordt zullen er altijd slachtoffers vallen. 

Paracelsus schreef op 03-09-2022 om 22:29:

[..]

Er zijn inderdaad uitwassen en die mogen aangepakt worden van mij. En ik hoop ook dat er geen vergunningen meer komen voor enorme stallen. Maar daar waar gegeten wordt zullen er altijd slachtoffers vallen.

Ik weet niet precies waar je op doelt met slachtoffers, maar dat is natuurlijk een raar argument. De hele industrie is een grote uitwas. Een gedrocht. 

In Nederland worden per dag de volgende hoeveelheden dieren geslacht, na een ellendig pijnlijk leven:

1,5 miljoen vleeskuikens, 50.000 kippen, 43.000 varkens, 4.000 kalveren, 400 schapen, 1.200 lammeren en 1.400 runderen.

Per dag! Dat zijn cijfers van een paar jaar geleden, zullen er intussen wel meer zijn.

Wat krom is kun je niet rechtpraten, maar mensen sluiten hier liever hun ogen voor. Het is gewoon nergens voor nodig, we kunnen prima met een ander dieet heel veel dierenleed voorkomen.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

03-09-2022 om 22:50

Rondstruiner schreef op 03-09-2022 om 22:41:

[..]

Ik weet niet precies waar je op doelt met slachtoffers, maar dat is natuurlijk een raar argument. De hele industrie is een grote uitwas. Een gedrocht.

In Nederland worden per dag de volgende hoeveelheden dieren geslacht, na een ellendig pijnlijk leven:

1,5 miljoen vleeskuikens, 50.000 kippen, 43.000 varkens, 4.000 kalveren, 400 schapen, 1.200 lammeren en 1.400 runderen.

Per dag! Dat zijn cijfers van een paar jaar geleden, zullen er intussen wel meer zijn.

Wat krom is kun je niet rechtpraten, maar mensen sluiten hier liever hun ogen voor. Het is gewoon nergens voor nodig, we kunnen prima met een ander dieet heel veel dierenleed voorkomen.

Tsja, we zijn ook met best veel mensen en die moeten allemaal gevoed worden. 

Sowieso zou het goed zijn als je e 80% van de supermarkt producten zouden schrappen. Maar dat zie ik allemaal niet gebeuren 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

03-09-2022 om 23:34

Paracelsus schreef op 03-09-2022 om 22:50:

[..]

Sowieso zou het goed zijn als je e 80% van de supermarkt producten zouden schrappen. Maar dat zie ik allemaal niet gebeuren

Nederland heeft daarvan maar 40% voor eigen gebruik, de rest is voor export. Dus die hoeveelheid is helemaal niet nodig. Vorig jaar was Nederland de grootste vlees exporteur van de EU. Dat is toch krankzinnig voor zo een klein land.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

04-09-2022 om 00:38

Tickel schreef op 03-09-2022 om 23:34:

[..]

Nederland heeft daarvan maar 40% voor eigen gebruik, de rest is voor export. Dus die hoeveelheid is helemaal niet nodig. Vorig jaar was Nederland de grootste vlees exporteur van de EU. Dat is toch krankzinnig voor zo een klein land.

Er zijn ook veel landen die dingen produceren voor ons. Wat als zij zouden zeggen. Ach we stoppen met de productie. Jammer voor de andere landen. 

Blijkbaar is ons land hier geschikt voor en zijn we er goed in. 

Paracelsus schreef op 04-09-2022 om 00:38:

[..]

Er zijn ook veel landen die dingen produceren voor ons. Wat als zij zouden zeggen. Ach we stoppen met de productie. Jammer voor de andere landen.

Ons land is hier dus helemaal niet geschikt voor, te zien aan de oorzaak van deze hele discussie. 

Paracelsus schreef op 03-09-2022 om 22:50:

[..]

We zijn maar met 17 miljoen, dat rechtvaardigt deze aantallen bij lange na niet. Bovendien zou de wereld veel efficiënter gevoed worden als we de grond die nu voor veevoer gebruikt wordt gaan gebruiken voor voedsel voor mensen. Wij zorgen juist voor meer honger in de wereld met wat we doen.

[..]

Ik herinner me hoe geschokt ik was toen ik in de jaren 90 als student leerde dat tijdens de grote hongersnood in Ethiopië in 1984 en 1985, waarbij dagelijks kinderen en volwassenen stierven van de honger, graan werd geëxporteerd vanuit die regio naar het westen om als veevoer te worden gebruikt. En breek me de bek niet open over de ontbossing in Zuid Amerika voor veevoer. Dus met het sprookje dat we iets goed doen voor de wereld met onze veehouderij hoef je bij mij niet aan te komen.

We zijn niet geschikt, want het maakt ons land kapot en is ook nog eens heel slecht voor de gezondheid van omwonenden. 

Waar we wel erg goed in zijn is onze EU-gesubsidieerde troep (denk aan poedermelk met daarin een groot deel palmolie) elders dumpen om zo de markt in heel veel niet-westerse landen te verzieken en het de boeren daar onmogelijk maken om wat te verdienen. Daar wijzen ngo's al jaren op, maar er wordt een aantal mensen heel erg rijk van en die hebben een sterke lobby in den haag.

[..]

Dit! 

Er komen schaarse tijden aan dus is het extra belangrijk om een ruilmiddel te hebben. China is toch een grote afnemer van melkpoeder en varkensvlees? Als wij dat niet meer leveren en wij hebben medicijnen nodig uit China dan zijn ze wellicht ook opeens niet meer zo beschikbaar. 

redbulletje schreef op 04-09-2022 om 08:36:

[..]

Dit!

Er komen schaarse tijden aan dus is het extra belangrijk om een ruilmiddel te hebben. China is toch een grote afnemer van melkpoeder en varkensvlees? Als wij dat niet meer leveren en wij hebben medicijnen nodig uit China dan zijn ze wellicht ook opeens niet meer zo beschikbaar.

Je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat China ons ook maar ergens voor nodig heeft. Wij moeten als EU zorgen dat we niet afhankelijk van China zijn voor belangrijke zaken, dat zouden we geleerd moeten hebben van de coronaperiode. Dus minder varkens en zelf die medicijnen gaan produceren. Als EU uiteraard, Nederland kan dat niet alleen.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

04-09-2022 om 09:20

Rondstruiner schreef op 04-09-2022 om 08:40:

[..]

Je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat China ons ook maar ergens voor nodig heeft. Wij moeten als EU zorgen dat we niet afhankelijk van China zijn voor belangrijke zaken, dat zouden we geleerd moeten hebben van de coronaperiode. Dus minder varkens en zelf die medicijnen gaan produceren. Als EU uiteraard, Nederland kan dat niet alleen.

Dat lijkt mij een top idee. Sowieso vind ik dat we minder afhankelijk moeten worden van Rusland, China , India, Canada enz

Maar het is een sprookje dat we als Nederland zijnde de wereld kunnen redden. We prijzen ons op dit moment alleen uit de markt en de groots vervuilende landen gaan gewoon door. 

Paracelsus schreef op 04-09-2022 om 09:20:

[..]

Dat lijkt mij een top idee. Sowieso vind ik dat we minder afhankelijk moeten worden van Rusland, China , India, Canada enz

Maar het is een sprookje dat we als Nederland zijnde de wereld kunnen redden. We prijzen ons op dit moment alleen uit de markt en de groots vervuilende landen gaan gewoon door.

We prijzen ons niet uit markt in een poging om de wereld te redden, we doen een stap terug omdat het destructief is voor ons eigen land.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

04-09-2022 om 10:15

Paracelsus schreef op 04-09-2022 om 09:20:

[..]

We hoeven de wereld niet te redden. We moeten zorgen dat Nederland weer een gezond land wordt om te wonen. 

Tickel schreef op 04-09-2022 om 10:15:

[..]

We hoeven de wereld niet te redden. We moeten zorgen dat Nederland weer een gezond land wordt om te wonen.

Dan zou eerst de overbevolking ns aangepakt moeten worden. 

redbulletje schreef op 04-09-2022 om 10:16:

[..]

ik dacht al, wanneer komt ie weer

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

04-09-2022 om 10:20

redbulletje schreef op 04-09-2022 om 10:16:

[..]

Er is genoeg ruimte. Niet dat dit helemaal volgebouwd hoeft te worden, maar er is genoeg.

In 2020 had 49 procent van het totale oppervlakte van Nederland nog altijd een agrarische bestemming. Het gaat dan vooral om akkers en weilanden. Zo’n 24 procent van Nederland is bebouwd of bestraat. Dit betreft woningen, bedrijventerreinen, wegen, pleinen en andere infrastructuur. Ook openbaar groen zoals parken valt binnen deze categorie.

Natuur of half-natuur beslaat 16 procent van de Nederlands oppervlakte. Hierbij gaat het om Natura 2000-gebieden, maar ook om vormen van landschaps- of natuurbeheer, productiebossen en bebossing zonder beschermingsstatus. De overige 11 procent van de Nederlandse grond is zoet en brak water, samen met de kuststrook.

https://stadszaken.nl/artikel/4306/zo-veranderde-het-grondgebruik-van-nederland-in-7-jaar

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.