Nieuws en actueel

Regendrup.
19-07-2021 om 15:42
Opmerkelijk maar waar nieuws
In het kader van "neeeeee, echt waar?!" nieuws, dat dan ook nog echt waar blijkt te zijn.
https://www.nu.nl/tech/6145002/spelcassette-super-mario-64-brengt-156-miljoen-dollar-op-bij-veiling.html
Hoe dan? Net als dat nieuws laatst, dat bepaalde Pokémon kaarten opeens veel geld waar zijn nu.
Kom maar op met al dat gekke, maar toch écht waar nieuws.

Yumi
15-04-2025 om 11:55
Een gezin, vader met zoon en dochter zijn zwaargewond geraakt, doordat ze ernstig mishandeld werden door een tienerjongen en 4/5 mannen. De vader had de tienerjongen aangesproken, omdat hij hun met zijn fatbike afsneed.
Vader en kinderen naar ziekenhuis na mishandeling door tiener en groep mannen | Binnenland | NU.nl

Malibu2
16-04-2025 om 15:40
Een mooi en ontroerend bericht.
Een hond die tijdens het bloedbad van 7 oktober in Gaza terechtkwam, is door een Israëlische soldaat mee teruggenomen naar Israël. Billy wordt zodoende na anderhalf jaar herenigd met haar baasje Rachel Danzig, wier ex-man Alex werd ontvoerd en vermoord door Hamas-leden.
Volgens Israëlische media werd het hondje samen met Alex Danzig ontvoerd uit hun huis in kibboets Nir Oz, een gemeenschap die zwaar werd belaagd door terreureenheden van Hamas. Sindsdien stond Billy als vermist opgegeven.
De hond rende in Rafah recent vanuit een ’gebouw in puin’ naar een van de Israëlische soldaten toe tijdens een operatie in het zuiden van de grotendeels verwoeste Palestijnse landstrook. Een militair, reservist Aviad Shapira, verzorgde het beest dagenlang en stond erop de drieënhalf jaar oude viervoeter mee te nemen naar Israël. Daar bleek dat Billy was gechipt en toebehoort aan de familie Danzig, meldt The Times of Israel.
’Compleet in shock’
Een schoonzoon van baasje Rachel Danzig reageerde tegenover Ynet stomverbaasd en vol ongeloof op het nieuws. „We zijn compleet in shock en overmand door emoties om haar weer te zien. We geloofden niet dat ze het had overleefd. We hadden de kinderen al een andere hond van hetzelfde ras gegeven. Nu wonen ze alle twee samen bij ons. Het is een wonder uit de hemel.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/959025165/hond-van-familie-israelische-gijzelaar-uit-gaza-gered-een-wonder-uit-de-hemel

Thora
16-04-2025 om 16:59
Fleurtje_5 schreef op 14-04-2025 om 19:41:
Dit is uit 2019 maar zó mooi dat ik het graag hier neer zet:
https://youtu.be/9T6MwHiQUSI?si=78eQEbK9RYHGnbWB Italy people protest by singing bella ciao in rain
Dat was inderdaad prachtig. Later tijdens Corona had iemand het carillon van een grote kerk gemanipuleerd waardoor deze Bella Ciao speelde in plaats van de gebruikelijke melodie.

Poezenmeisje
20-04-2025 om 09:02
Wat een gruwelijk nieuws. Waarom zou je dassen iets aan willen doen?
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5505130/gif-gevonden-bij-dassenburchten-brabant-alle-ingangen-waren
...
Brandt vindt weleens kleine hoeveelheden gif, maar in deze omvang heeft hij het niet eerder gezien. "Ik doe dit werk al dertig jaar, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt", zegt Brandt tegen RTL Nieuws. "Het is ook nog eens broedseizoen, de burcht ligt vol met jongen. Ik ben bang dat deze generatie dit niet overleeft."
...

Fleurtje_5
29-04-2025 om 10:05
https://www.limburger.nl/regio/roermond/de-sinti-bedevaart-in-roermond-gaat-dit-jaar-door-maar-de-onzekerheid-neemt-iedere-keer-toe-achteraf-kijken-of-we-tekortkomen/60871944.html 26-04-2025
De Sinti-bedevaart in Roermond gaat dit jaar door, maar de onzekerheid neemt iedere keer toe: ‘Achteraf kijken of we tekortkomen’

Wieder
29-04-2025 om 10:15
Fleurtje_5 schreef op 29-04-2025 om 10:05:
https://www.limburger.nl/regio/roermond/de-sinti-bedevaart-in-roermond-gaat-dit-jaar-door-maar-de-onzekerheid-neemt-iedere-keer-toe-achteraf-kijken-of-we-tekortkomen/60871944.html 26-04-2025
De Sinti-bedevaart in Roermond gaat dit jaar door, maar de onzekerheid neemt iedere keer toe: ‘Achteraf kijken of we tekortkomen’
*grinnik* precies hetgeen er in de link staat, wat de kop van het artikel is en het zeer beperkte deel van het stuk dat leesbaar is voor niet abonnees, quote je onder je link. Wat is een Sinti-bedevaart, waar is men onzeker over, wat gaat er mogelijkerwijs tekort komen en waarom is dit nieuws opmerkelijk maar waar? Ik heb de zin in je bericht nu drie keer kunnen lezen, maar kan er niks zinnigs over zeggen omdat het alleen vragen oproept 😉

Daglichtlamp
29-04-2025 om 10:28
Wieder schreef op 29-04-2025 om 10:15:
[..]
*grinnik* precies hetgeen er in de link staat, wat de kop van het artikel is en het zeer beperkte deel van het stuk dat leesbaar is voor niet abonnees, quote je onder je link. Wat is een Sinti-bedevaart, waar is men onzeker over, wat gaat er mogelijkerwijs tekort komen en waarom is dit nieuws opmerkelijk maar waar? Ik heb de zin in je bericht nu drie keer kunnen lezen, maar kan er niks zinnigs over zeggen omdat het alleen vragen oproept 😉
Het is onder andere om de vele sinti-slachtoffers tijdens de Tweede Wereldoorlog te gedenken. De reden dat het voortbestaan onzeker is is geldtekort.

Fleurtje_5
29-04-2025 om 12:28
[..]
In Roermond word er jaarlijks een bedevaart georganiseerd voor Sinti's. Wie zijn Sinti's? Effe voor je gewikipediaad:
Sinti (mannelijk Sinto, vrouwelijk Sintezza) of Manoesjen (in België), in het dagelijks taalgebruik ook aangeduid als zigeuners, is een naam voor een nomadisch volk. Hoewel de meeste Sinti zich als aparte etnische groep zien, worden ze beschouwd als een van de vijf Roma-stammen.
Klein stukje quote uit krant:
...............
Voor het derde jaar op rij moet de organisatie het geld voor de bedevaart bij elkaar schrapen.
Tot twee jaar geleden was er niets aan de hand voor de organisatie van de jaarlijkse Sinti-bedevaart in Roermond. Er kon geput worden uit een potje dat de landelijke overheid beschikbaar had gesteld als een soort ereschuld omdat de Sinti slecht behandeld zijn tijdens en na de Tweede Wereldoorlog.
Pastor
Dat potje is inmiddels leeg. Sindsdien moet de organisatie, grotendeels één man, links en rechts scharrelen en schrapen om het geld bij elkaar te krijgen. „De bedevaart is leuk, niet leuk is dat je er zoveel voor moet doen”, vertelt pastor Jan van der Zandt, de grote kartrekker van de bedevaart.
.................

Fleurtje_5
29-04-2025 om 12:37
[..]
Waarom ik het opmerkelijk vind is het bedrag dat 'het organiseren' jaarlijks kost. Als ik naar een kerk of bedevaartsoord ga dan neem ik de bus er naar toe, en na afloop de bus weer huiswaarts. De Sinti's zijn een rondtrekkend nomadisch volk. Dat zij niet de bus pakken kan ik begrijpen. Ook dat ze langer blijven en dat het voor hen een belangrijke bedevaart is. Maar welke toiletwagen en aggregaat gebruiken ze als ze niet naar Roermond gaan maar elders op de wereldbol wonen en slapen:
„We hebben ieder jaar zo’n 25 tot 30 duizend euro nodig voor het organiseren van de bedevaart”, vertelt hij. Dat geld is bijvoorbeeld nodig voor het huren van het grasveld waar de bedevaartgangers slapen. Daar moet ook een toiletwagen en een paviljoentent komen, en de stroom komt van een aggregaat. Ook dat kost allemaal geld.

Poezenmeisje
29-04-2025 om 12:38
Ik weet wie/wat Sinti zijn, maar van een bedevaart weet ik niets (protestantse omgeving).
Dat moet geld kosten, blijkbaar? Houden ze daar niet gewoon een collecte voor in de kerk?

Daglichtlamp
29-04-2025 om 12:41
Fleurtje_5 schreef op 29-04-2025 om 12:37:
[..]
Waarom ik het opmerkelijk vind is het bedrag dat 'het organiseren' jaarlijks kost. Als ik naar een kerk of bedevaartsoord ga dan neem ik de bus er naar toe, en na afloop de bus weer huiswaarts.
Je laat precies zien waarom dit bericht niet geschikt is voor dit draadje, als je er over wilt discussiëren moet je een andere plek vinden.

Fleurtje_5
29-04-2025 om 12:41
Daglichtlamp schreef op 29-04-2025 om 12:41:
[..]
Je laat precies zien waarom dit bericht niet geschikt is voor dit draadje, als je er over wilt discussiëren moet je een andere plek vinden.
Waar is die andere plek?
ps.Tis gewoon één bericht wat mijn aandacht trok. Dus ik vond het opmerkelijk en ook nog eens waar nieuws. Morgen ben ik het al kwijt. Daar dan een nieuw topic voor openen?