Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Die Cobra's schijnen de kracht van een handgranaat te hebben...

Lollypopje schreef op 01-01-2025 om 10:29:

[..]

Afschuwelijk, maar ik vraag me altijd wel af hoe komt zo'n kind en zulk zwaar illegaal vuurwerk. Dat moet toch iemand voor hem gekocht hebben en dat vind ik echt bizar

Ja echt!
Ik vraag me ook af hoe zo’n (jong) kind eraan komt. Ik hoop dat ze dat uit gaan zoeken, en de verantwoordelijke gestraft wordt.

Dat kan hij op school gekocht hebben.
https://nos.nl/artikel/2545271-op-veel-scholen-wordt-gehandeld-in-vuurwerk-inclusief-cobra-s-en-nitraten
Er hoeft maar één iemand op of bij die school rond te lopen die eraan verdienen kan, en een jong kind kan eraan komen.

Zilver_gray schreef op 01-01-2025 om 09:28:

Opmerkelijk is het misschien niet, het gebeurt elk jaar geloof ik, maar treurig vind ik het wel
https://nos.nl/artikel/2550240-jongen-14-omgekomen-door-vuurwerk-in-rotterdam

Verschrikkelijk.   Wat verdrietig voor zijn familie en vrienden.

Auwereel schreef op 01-01-2025 om 10:54:

Dat kan hij op school gekocht hebben.
https://nos.nl/artikel/2545271-op-veel-scholen-wordt-gehandeld-in-vuurwerk-inclusief-cobra-s-en-nitraten
Er hoeft maar één iemand op of bij die school rond te lopen die eraan verdienen kan, en een jong kind kan eraan komen.

Verschrikkelijk!

Fleurtje_5 schreef op 01-01-2025 om 11:02:

[..]

Verschrikkelijk. Wat verdrietig voor zijn familie en vrienden.

Ja dacht ik ook aan.

Zilver_gray schreef op 01-01-2025 om 10:51:

[..]

Ja echt!
Ik vraag me ook af hoe zo’n (jong) kind eraan komt. Ik hoop dat ze dat uit gaan zoeken, en de verantwoordelijke gestraft wordt.

Zo te lezen is het echt een ongeluk geweest, zo ontzettend verdrietig 

https://nos.nl/artikel/2550285-familie-14-jarige-jongen-rouwt-op-trambaan-rotterdam-jack-was-vuurwerk

“Ze vertelt haar verhaal omdat ze verdrietig is. Maar ook omdat ze boos is, vooral omdat op wat ze leest op sociale media: dat er met vuurwerk geknutseld zou zijn, dat het 'zijn eigen schuld' was of dat er met vuurwerk gestunt zou zijn.

Jack zijn passie

"Sommige mensen moeten echt een stuk tape op hun mond doen en nooit meer in het openbaar praten. Gewoon ongegeneerd", stelt ze. "En ja, wij hebben er altijd voor gekozen... om dan toch Jackie zijn passie uit te laten voeren... maar wel gewoon gecontroleerd."

https://nos.nl/artikel/2550278-man-rijdt-in-op-uitgaanspubliek-new-orleans-10-doden-en-tientallen-gewonden

Gaat dit het nieuwe “gewoon” worden? Mensen vermoorden door op ze in te rijden en maar hopen op zoveel mogelijk slachtoffers?

Ja echt een ongeluk, maar wel met categorie F4 vuurwerk. Verschrikkelijk, dat iemand dat aan een veertienjarige geeft.

Daglichtlamp schreef op 01-01-2025 om 14:43:

Ja echt een ongeluk, maar wel met categorie F4 vuurwerk. Verschrikkelijk, dat iemand dat aan een veertienjarige geeft.

Ik heb het opgezocht de categorieën, ik had er geen weet van.

Categorieën vuurwerkCategorie F2 : vuurwerk met weinig gevaar dat geschikt is voor particulier gebruik. Categorie F3: vuurwerk met middelmatig gevaar dat meestal alleen bestemd is voor professioneel gebruik. Categorie F4: vuurwerk dat veel gevaar oplevert en dat alleen bestemd is voor professioneel gebruik.

En van een veertienjarige verwacht ik dat inzicht niet. Die kan best zelf denken dat hij met zijn voorzorgsmaatregelen goed bezig is.

"Sterretjes" vallen volgens mij onder F1 en worden zelfs 'koud vuur' genoemd.

Wie legt mij uit waarom mijn vader er destijds twee gaten mee brandde in het keukenzeil?

Zilver_gray schreef op 01-01-2025 om 14:40:

[..]

Zo te lezen is het echt een ongeluk geweest, zo ontzettend verdrietig

https://nos.nl/artikel/2550285-familie-14-jarige-jongen-rouwt-op-trambaan-rotterdam-jack-was-vuurwerk

“Ze vertelt haar verhaal omdat ze verdrietig is. Maar ook omdat ze boos is, vooral omdat op wat ze leest op sociale media: dat er met vuurwerk geknutseld zou zijn, dat het 'zijn eigen schuld' was of dat er met vuurwerk gestunt zou zijn.

Jack zijn passie

"Sommige mensen moeten echt een stuk tape op hun mond doen en nooit meer in het openbaar praten. Gewoon ongegeneerd", stelt ze. "En ja, wij hebben er altijd voor gekozen... om dan toch Jackie zijn passie uit te laten voeren... maar wel gewoon gecontroleerd."

Als ouders een 14-jarige toestaan met illegaal vuurwerk de straat op te gaan... En dan stellen dat je hem gunt zijn passie uit te voeren. Dat is toch niet 'echt een ongeluk'? Als ik mijn 3-jarige mijn auto laat besturen omdat ze een passie heeft voor auto's dan is het toch ook niet stomme pech als daar ongelukken van komen. Het was vuurwerk met een heel groot risico. Soms moet je als ouders wijzer zijn dan je kind. En je kind beschermen als het onaanvaardbare risico's neemt.

Ik vind het desalnietemin vreselijk voor die moeder en broers. En voor het jochie zelf. 

Meesje schreef op 01-01-2025 om 15:14:

[..]

Als ouders een 14-jarige toestaan met illegaal vuurwerk de straat op te gaan... En dan stellen dat je hem gunt zijn passie uit te voeren. Dat is toch niet 'echt een ongeluk'? Als ik mijn 3-jarige mijn auto laat besturen omdat ze een passie heeft voor auto's dan is het toch ook niet stomme pech als daar ongelukken van komen. Het was vuurwerk met een heel groot risico. Soms moet je als ouders wijzer zijn dan je kind. En je kind beschermen als het onaanvaardbare risico's neemt.

Ik vind het desalnietemin vreselijk voor die moeder en broers. En voor het jochie zelf.

Als ouder snap ik inderdaad niet dat je je kind dit soort gevaarlijk spul geeft. Een ongeluk in de zin van dat het al ontplofte terwijl hij bezig was met het aansteken. 
En eens dat je als ouder je kind hiertegen hoort te beschermen.

Hier rijden ze in de zomer al naar Belgie om illegaal vuurwerk te kopen. Dat doen ze niet rond oud en nieuw omdat er dan wel gecontroleerd wordt. Ik geef zelf niks om vuurwerk maar ik weet van heel veel mensen dat ze dit doen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.