Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


Yumi schreef op 03-10-2024 om 08:37:

Zo'n 200 passagiers moesten in de trein blijven zitten terwijl een Duitse student en zijn vriendin uit de trein werden gehaald. De student kwam eerder op de dag uit Rwanda waar hij contact heeft gehad met een patiënt die later positief testte op het virus. Er bestaat geen vaccin tegen dit virus.😯

Op het treinstation van Hamburg zijn twee passagiers uit een intercity gehaald omdat ze mogelijk besmet zijn met het marburgvirus. Het gaat volgens Duitse media om een geneeskundestudent en zijn vriendin, die net terug waren uit Rwanda. Het marburgvirus is een van de dodelijkste virussen op aarde.
Passagier Duitse trein mogelijk besmet met dodelijk marburgvirus (rtl.nl)

Besmetting gaat via lichaamsstoffen, dus ik denk niet dat iemand zich zorgen hoeft te maken alleen omdat je in de zelfde trein hebt gezeten

Het RIVM heeft het over contact met mensen met klachten, en over contact met bloed of lichaamsstoffen. Ik lees het blijkbaar niet goed, omdat ik het apart van elkaar zag? 

Waarom schrijft men dan niet, contact met bloed en/of lichaamsstoffen van mensen met klachten?

Hoe kun je een besmetting met het marburgvirus voorkomen?

Reist u in een gebied waar het marburgvirus voorkomt, vermijd dan:

  • contact met fruitvleermuizen of bezoek aan grotten of mijnen waarin zij kunnen wonen,
  • contact met primaten (mensapen),
  • contact met mensen met klachten zoals koorts, spierpijn of huiduitslag, contact met bloed of andere lichaamsvloeistoffen.

Marburgvirus | RIVM

Yumi schreef op 03-10-2024 om 09:55:

Het RIVM heeft het over contact met mensen met klachten, en over contact met bloed of lichaamsstoffen. Ik lees het blijkbaar niet goed, omdat ik het apart van elkaar zag?

Waarom schrijft men dan niet, contact met bloed en/of lichaamsstoffen van mensen met klachten?

Hoe kun je een besmetting met het marburgvirus voorkomen?

Reist u in een gebied waar het marburgvirus voorkomt, vermijd dan:

  • contact met fruitvleermuizen of bezoek aan grotten of mijnen waarin zij kunnen wonen,
  • contact met primaten (mensapen),
  • contact met mensen met klachten zoals koorts, spierpijn of huiduitslag, contact met bloed of andere lichaamsvloeistoffen.

Marburgvirus | RIVM

Als Marburg zo besmettelijk was dan waren er in Rwanda wel meer dan 27 gevallen. Bijna allemaal medisch personeel

https://africacdc.org/news-item/marburg-virus-disease-outbreak-in-rwanda/

Wat een bangmakerij weer. Bah!!!!!

https://www.nu.nl/economie/6330551/webwinkels-moeten-duidelijk-bij-bestelknop-melden-dat-er-betaald-moet-worden.html
Er zijn daadwerkelijk mensen die op de Bestel knop drukken en dan vervolgens er mee wegkomen om niet te betalen

Thora schreef op 03-10-2024 om 17:17:

Wat een bangmakerij weer. Bah!!!!!

Nou, voor dit virus zou ik bang zijn. Geen haar op mijn hoofd die een patiënt met dat virus zou willen verzorgen. 

Thora schreef op 03-10-2024 om 17:17:

Wat een bangmakerij weer. Bah!!!!!

En als ze wel besmet waren en niemand had er naar gekeken had jij geroepen: O vreselijk, "ze" weten dat het bestaat en "ze" doen er niets aan?

Loeki72 schreef op 04-10-2024 om 22:30:

[..]

Nou, voor dit virus zou ik bang zijn. Geen haar op mijn hoofd die een patiënt met dat virus zou willen verzorgen.

En gelijk heb je! 

Als iemand zich grieperig voelt die in contact met een patiënt is geweest, zelf de autoriteiten inschakelt en uiteindelijk negatief test. Dan mogen we blij zijn met de goede afloop en de hulpdiensten in Duitsland die direct ingegrepen hebben.

Het marburgvirus is zeldzaam, maar zeer besmettelijk en dodelijk. Het virus komt weinig voor, en is gemakkelijk in te dammen. Het RIVM beschouwt het virus toch als besmettelijk, omdat de kans op besmetting hoog is als men in aanraking komt met een besmet persoon.

De kans op overlijden bij ernstige klachten is bijna 90 procent. Het gaat gepaard met plotselinge koorts, hoofdpijn, overgeven, spierpijn en buikpijn. In een later stadium volgen hevige bloedingen en vallen organen uit.

Treinpassagiers in Duitsland toch niet besmet met dodelijk marburgvirus (nos.nl)

Yumi schreef op 04-10-2024 om 23:17:

[..]

En gelijk heb je!

Als iemand zich grieperig voelt die in contact met een patiënt is geweest, zelf de autoriteiten inschakelt en uiteindelijk negatief test. Dan mogen we blij zijn met de goede afloop en de hulpdiensten in Duitsland die direct ingegrepen hebben.

Het marburgvirus is zeldzaam, maar zeer besmettelijk en dodelijk. Het virus komt weinig voor, en is gemakkelijk in te dammen. Het RIVM beschouwt het virus toch als besmettelijk, omdat de kans op besmetting hoog is als men in aanraking komt met een besmet persoon.

De kans op overlijden bij ernstige klachten is bijna 90 procent. Het gaat gepaard met plotselinge koorts, hoofdpijn, overgeven, spierpijn en buikpijn. In een later stadium volgen hevige bloedingen en vallen organen uit.

Treinpassagiers in Duitsland toch niet besmet met dodelijk marburgvirus (nos.nl)

90 procent in landen met slechte medische zorg, bij goede voorzieningen ‘maar’ 50%

Evengoed is het een besmetting via lichaamssappen dus de hele trein in paniek had nooit gehoeven.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.