Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


Veel meer met contant geld doen. Dat zie je verminderen en op is op. 

Gelet op het feit dat enorm veel mensen functioneel analfabeet zijn op 15-jarige leeftijd, kun je niet verwachten dat mensen financieel verstandig zijn. 
"Gemakkelijke apps" helpen daar niet bij.

Contant betalen is veel verstandiger. Zo ziet men wat er nog in de beurs zit.
En de banken hebben minder macht.

Fleurtje_5 schreef op 10-05-2024 om 15:09:

Contant betalen is veel verstandiger. Zo ziet men wat er nog in de beurs zit.
En de banken hebben minder macht.

en de winkeliers moeten met grote bedragen naar de bank, waar ze moeten betalen om te storten. 

Vroeger ging men naar een bankgebouw. Dat warm gestookt en gepoetst moest worden. Je kreeg als kind een gratis spaarpot. En iedereen had een gratis spaarbankboekje. Nu halen ze in een klein dorp de pin automaat weg omdat die te duur is voor onderhoud. En moet men geregeld betalen voor een nieuw betaalpasje.

Fleurtje_5 schreef op 10-05-2024 om 15:33:

Vroeger ging men naar een bankgebouw. Dat warm gestookt en gepoetst moest worden. Je kreeg als kind een gratis spaarpot. En iedereen had een gratis spaarbankboekje. Nu halen ze in een klein dorp de pin automaat weg omdat die te duur is voor onderhoud. En moet men geregeld betalen voor een nieuw betaalpasje.

vroeger moest je naar buiten en in een houten hokje stond dan een ton, waar je op moest poepen. En die moest je dan voor huis zetten, zodat hij opgehaald werd. 

Tijden veranderen Fleurtje, kun je allemaal vervelend vinden, maar zo is het. 100 jaar geleden vond men dat ook niet leuk, maar we zijn nu toch blij dat er zoveel ontdekt en ontworpen is. 

Friezinnetje schreef op 10-05-2024 om 15:49:

[..]

vroeger moest je naar buiten en in een houten hokje stond dan een ton, waar je op moest poepen. En die moest je dan voor huis zetten, zodat hij opgehaald werd.

Tijden veranderen Fleurtje, kun je allemaal vervelend vinden, maar zo is het. 100 jaar geleden vond men dat ook niet leuk, maar we zijn nu toch blij dat er zoveel ontdekt en ontworpen is.


Echt?

Ik weet niet wat de mensen 100 jaar geleden er van vonden. En al helemaal niet wat ze van de pinpas zouden vinden.

Ik denk wel dat het voor de jeugd-van-nu beter zou zijn als ze weten hoeveel geld in de beurs zit, en hoeveel ze kunnen uitgeven.

Vroeger betaalden ze met een berenvel of een koe. Toen hadden ze geen Geldmaat. Nu niet eens meer een berenvel of koe ( grapjuh)

Fleurtje_5 schreef op 10-05-2024 om 15:59:

[..]


Echt?

Ik weet niet wat de mensen 100 jaar geleden er van vonden. En al helemaal niet wat ze van de pinpas zouden vinden.

Ik denk wel dat het voor de jeugd-van-nu beter zou zijn als ze weten hoeveel geld in de beurs zit, en hoeveel ze kunnen uitgeven.

Vroeger betaalden ze met een berenvel of een koe. Toen hadden ze geen Geldmaat. Nu niet eens meer een berenvel of koe ( grapjuh)

De jeugd van nu moet maar eens leren, dat er ook nee bestaat. Ze krijgen alles van ouders, met 6 jaar weten die al niet meer wat ze op verjaardagen moeten geven. Kinderen leren nergens voor te sparen, want  dan wordt het al gekocht door ouders of grootouders. 

Friezinnetje schreef op 10-05-2024 om 16:08:

[..]

De jeugd van nu moet maar eens leren, dat er ook nee bestaat. Ze krijgen alles van ouders, met 6 jaar weten die al niet meer wat ze op verjaardagen moeten geven. Kinderen leren nergens voor te sparen, want dan wordt het al gekocht door ouders of grootouders.


Ik denk dat veel jeugd er nog steeds zo overdenkt als in onderstaande link.

https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/nieuws-2018/contant-betalen-helpt-tieners-verstandig-om-te-gaan-met-geld/ 13 maart 2018

Veel tieners die liever contant betalen dan met de pinpas vinden dat het betalen met contant geld hen helpt bij het verstandig omgaan met hun geld. Dat blijkt uit een onderzoek van DNB in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam naar het betaalgedrag van tieners.

.................

https://www.nji.nl/armoede/oorzaken-en-gevolgen-van-geldzorgen-bij-jongeren

Niet iedereen, maar genoeg jeugdigen die nu nog steeds liever contant betalen. Daar ben ik van overtuigd.

https://www.plusonline.nl/consumentenrecht/ook-veel-tieners-betalen-liever-contant 26 februari 2024

Friezinnetje schreef op 10-05-2024 om 16:08:

[..]

De jeugd van nu moet maar eens leren, dat er ook nee bestaat. Ze krijgen alles van ouders, met 6 jaar weten die al niet meer wat ze op verjaardagen moeten geven. Kinderen leren nergens voor te sparen, want dan wordt het al gekocht door ouders of grootouders.


Vast niet elk kind.

https://www.unicef.nl/nieuws/2023-03-09-zorgelijk-het-aantal-kinderen-dat-in-nederland-opgroeit-in-armoede-stijgt

Friezinnetje schreef op 10-05-2024 om 15:49:

[..]

vroeger moest je naar buiten en in een houten hokje stond dan een ton, waar je op moest poepen. En die moest je dan voor huis zetten, zodat hij opgehaald werd.

Tijden veranderen Fleurtje, kun je allemaal vervelend vinden, maar zo is het. 100 jaar geleden vond men dat ook niet leuk, maar we zijn nu toch blij dat er zoveel ontdekt en ontworpen is.


ps....zover ik me kan herinneren, was het enige dat vroeger aan straat werd gezet, een zinken vuilnisbak was. Ik hoop niet dat deze als die 'ton' werd gebruikt.

Friezinnetje schreef op 10-05-2024 om 16:08:

[..]

De jeugd van nu moet maar eens leren, dat er ook nee bestaat. Ze krijgen alles van ouders, met 6 jaar weten die al niet meer wat ze op verjaardagen moeten geven. Kinderen leren nergens voor te sparen, want dan wordt het al gekocht door ouders of grootouders.

Hoe denk je dat het komt dat er overal personeelsgebrek is. Op risico als een oud wijf te klinken maar de generatie die nu de maatschappij in gaat heeft veel te veel noten op de zang. Alleen maar rechten en vooral geen plichten. Vanaf geboorte tot nu zwaar gepamperd en geen idee hoe de wereld in elkaar zit.

Fleurtje_5 schreef op 10-05-2024 om 19:03:

[..]


ps....zover ik me kan herinneren, was het enige dat vroeger aan straat werd gezet, een zinken vuilnisbak was. Ik hoop niet dat deze als die 'ton' werd gebruikt.

images?q=tbn:ANd9GcTIO1nFaovj7MhJnMtFYCdUlyPg3f1yIxjsCcs0Gcn90w&s

gelukkig al voorbij toen ik op de wereld kwam, maar mss een jaar of 75 geleden? 
Poeptonnetjes ophalen

Friezinnetje schreef op 10-05-2024 om 15:23:

[..]

en de winkeliers moeten met grote bedragen naar de bank, waar ze moeten betalen om te storten.


Dáár zit dus het probleem. Bij de banken. Zelfs kinderspaarpotjes moet voor betaald worden.

Toen ik bij de bank werkte, mochten de kindertjes altijd langs komen om hun spaarpotje te legen en kregen ze een cadeautje als ze dat op een bepaalde woensdag in de maand deden.

Ook handig voor andere klanten, die wisten dat ze die middag óf niet moesten komen, óf lang in de rij moesten staan.

Hetzelfde voor de bewoners van een gezinsvervangend tehuis, die kwamen op een bepaalde middag en je was al snel vijf minuten kwijt voor een opname van vijf of tien gulden. Die waren superblij als het ze 'gelukt' was om geld op te halen. Hele verhalen kreeg je erbij. 

Er was een tijd dat de rode loper voor je werd uitgelegd als je naar de bank kwam...

Op de kinderrekening is geld storten gratis. Bij de Rabobank in ieder geval wel.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.