Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


Mija schreef op 29-09-2023 om 16:57:

[..]

Heel opmerkelijk en knap dat iemand die kennelijk ‘psychotisch gedrag’ vertoonde kennelijk die opleiding heeft weten af te ronden!

Ik vind het een enorm triest verhaal. Als die man inderdaad psychotisch is, kun je op je kop gaan staan van verontwaardiging maar wat heeft het voor zin? Die man kan dan geen verantwoordelijkheid nemen voor zijn gedrag.Dit soort mensen wonen gewoon in wijken, hebben buren, moeten hun eigen leven maar zien te leiden, doen kennelijk zelfs medische opleidingen! Het uitgangspunt van onze samenleving en beleid is dat ze zelf bepalen of ze behandeling nodig hebben. Maar iemand die een psychose heeft, gelooft vaak in zijn wanen. Die is niet ziek! En dus kan hij herhaaldelijk dieren vermoorden en in zijn nakie in zijn tuin rollen en dan schrijft justitie een briefje naar zijn opleider waardoor zijn leven nog verder in de soep loopt. En als die man dan volkomen uit de rails loopt, is hij een monster. Nou, monsterlijk is het zeker! Maar waarschijnlijk is hij wel een ernstig ziek monster, wiens gedrag is veroorzaakt door zijn psychiatrische ziekte. Maar dat telt pas achteraf.

 

Maar je vind het wel gek dat hij geen arts kan worden als hij dieren heeft mishandelt en een giga haat tegen vrouwen heeft? Als die man werkelijk niet weet wat hij doet had hij die opleiding niet kunnen doen lijkt mij.

Fleurtje_5 schreef op 30-09-2023 om 16:57:

[..]

Maar je vind het wel gek dat hij geen arts kan worden als hij dieren heeft mishandelt en een giga haat tegen vrouwen heeft? Als die man werkelijk niet weet wat hij doet had hij die opleiding niet kunnen doen lijkt mij.

Waar haal jij nou vandaan dat ik het gek vind dat hij geen arts zou kunnen worden? Ik heb al gezegd dat mijn mening daarover er niks mee te maken heeft of hij wel of niet een VOG zou krijgen. Ik ga er niet over.  

Ik kan die man niet diagnostiseren. Dat woord psychotisch heb ik niet bedacht. Dat heeft het OM in die brief geschreven aan het ziekenhuis. Ik zou het ook heel bijzonder vinden als die man geregeld psychoses heeft en toch die opleiding heeft afgerond. Maar een psychose is/kan tijdelijk zijn en er zijn mensen die buiten psychotische episodes goed kunnen functioneren. Dat zou hier aan de hand kunnen zijn misschien. Er zijn mensen die eenmalig een psychose hebben en dan een vreselijk misdrijf plegen. Dat lijkt met deze man dus niet aan de hand te zijn want hij vertoont al langer “psychotisch gedrag” (heeft het OM geschreven).

Wat ik in die post waar jij op reageert een regel voor de regel die jij vet maakt heb geschreven is: ”Als die man inderdaad psychotisch is, dan …”
Dat voorbehoud had ik dus al gemaakt en dit  zal dus nog moeten blijken. Hij zal vast langs het Pieter Baan centrum worden gestuurd en dat horen we het wel. Ook of iemand wel of niet psychotisch is, hangt immers niet af van mijn/een mening. 



Mija schreef op 30-09-2023 om 16:03:

[..]

Het gaat niet om een persoonlijke mening maar om of volgens de juridische regels dierenmishandeling een beletsel is voor een VOG. Ik heb daar mijn twijfels bij. Maar misschien is dat wel zo. Ik hoop dat ook.


Als je bv als 18 jarige bij scouting zit, wat tenten opzet en sprokkelhout verzameld voor een kampvuur, heb je zelfs een VOG nodig. Mag toch hopen dat een arts-in-opleiding dat zeker nodig heeft, en dit niet krijgt als hij zich meermaals schuldig heeft gemaakt aan dierenmishandeling. Want dierenmishandeling is géén goed gedrag. Zeker weten.

Waarom zou men anders een VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag) nodig hebben? Dat is niet voor de joeks.

Fleurtje_5 schreef op 30-09-2023 om 19:06:

[..]


Als je bv als 18 jarige bij scouting zit, wat tenten opzet en sprokkelhout verzameld voor een kampvuur, heb je zelfs een VOG nodig. Mag toch hopen dat een arts-in-opleiding dat zeker nodig heeft, en dit niet krijgt als hij zich meermaals schuldig heeft gemaakt aan dierenmishandeling. Want dierenmishandeling is géén goed gedrag. Zeker weten.

Ik vind dat ook slecht gedrag. Zeker weten. Maar het uitgeven van een VOG is niet zo eendimensionaal: niet ieder ‘slecht gedrag’ en zelfs niet alles wat op iemands strafblad staat is een beletsel voor iedere functie. Het moet een relatie hebben tot de functie. Voor een scoutingmedewerker wordt waarschijnlijk vooral gekeken naar zedenfeiten met kinderen. Ik heb geen idee waar allemaal naar gekeken wordt bij een arts. Volgens mij is hij één keer veroordeeld voor dierenmishandeling. Voor zover ik weet tellen feiten waar je niet voor veroordeeld bent niet mee voor een VOG. 

https://www.justis.nl/producten/verklaring-omtrent-het-gedrag-vog/beoordeling-besluit-en-bezwaar/screeningsprofielen-vog-np

Mija schreef op 30-09-2023 om 19:18:

[..]

Ik vind dat ook slecht gedrag. Zeker weten. Maar het uitgeven van een VOG is niet zo eendimensionaal: niet ieder ‘slecht gedrag’ en zelfs niet alles wat op iemands strafblad staat is een beletsel voor iedere functie. Het moet een relatie hebben tot de functie. Voor een scoutingmedewerker wordt waarschijnlijk vooral gekeken naar zedenfeiten met kinderen. Ik heb geen idee waar allemaal naar gekeken wordt bij een arts. Volgens mij is hij één keer veroordeeld voor dierenmishandeling. Voor zover ik weet tellen feiten waar je niet voor veroordeeld bent niet mee voor een VOG.

https://www.justis.nl/producten/verklaring-omtrent-het-gedrag-vog/beoordeling-besluit-en-bezwaar/screeningsprofielen-vog-np

 

Vooral? Je noemt 'scouting en zedendelicten met kinderen' bijna in een adem. Zedendelichten komen overal voor, ook in het onderwijs, sport of what ever. 

Terwijl men ook op een andere manier een slecht gedrag zou kunnen hebben, bijvoorbeeld door baldadigheid een bushokje vernielen, vuurwerk op het voetbalveld gooien, met een pijl op een duif of vis schieten, winkeldiefstal, vernielingen, of een verkoopster hebben bedreigd.

Een VOG is een VOG ongeacht wie het nodig heeft. Toch?


Nee, een Vog is een Vog is te kort door de bocht. Er wordt per functie gekeken aan welke eisen moet worden voldaan om een Vog te krijgen.

Is een VOG ook verplicht bij andere verenigingen? 

Of alleen bij scouting, waar pedofielen blijkbaar al lid worden van de Bevers als ze zes jaar zijn?

Misschien moet die mafkikker uit Rotterdam een eigen topic krijgen?

Back on topic.

Fleurtje_5 schreef op 30-09-2023 om 19:40:

[..]


Een VOG is een VOG ongeacht wie het nodig heeft. Toch?



Nee, dat is juist niet zo. 

”Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat uw (justitiële) verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving. Bij de beoordeling van een VOG-aanvraag kijkt Justis of u strafbare feiten op uw naam heeft staan die een risico vormen voor de functie of het doel waarvoor u de VOG aanvraagt.

Sommige strafbare feiten vormen een bezwaar voor de ene baan of stage, maar voor de andere niet. Een snelheidsovertreding kan bijvoorbeeld van belang zijn als een aanvrager taxichauffeur wil worden, maar niet voor de functie van baliemedewerker bij een bank. Heeft u geen strafblad, of heeft u geen strafbare feiten gepleegd die relevant zijn voor het doel van de aanvraag? Dan krijgt u een VOG.”

https://www.justis.nl/producten/verklaring-omtrent-het-gedrag/wat-is-een-vog

Poezenmeisje schreef op 30-09-2023 om 19:51:

Is een VOG ook verplicht bij andere verenigingen?

Of alleen bij scouting, waar pedofielen blijkbaar al lid worden van de Bevers als ze zes jaar zijn?


Dit vind ik een grote belediging voor alle scouts die met hart en ziel scout zijn.

Je zegt dit niet over bv badmeesters, trainers in de sport, leerkrachten, in de jeugdzorg  of zelfs familieleden. Terwijl het echt overal kan gebeuren. Dus waarom noem je dit wel over scouting?

Ik vind het gewoon vreemd dat iemand vanaf zijn 18de ineens een VOG moet overleggen, terwijl Scouting Nederland al vanaf zijn zesde levensjaar over zijn dossier beschikt en daarin enorm veel staat.

Bovendien gaat het niet om leiding mogen geven aan kinderen, maar gewoon lid mogen zijn. 

Maar misschien moet je ook een VOG ovrleggen als je als volwassene wilt gaan volleyballen bij een vereniging?

Ik moest bij indiensttreding een VOG overleggen, maar de afgelopen dertig jaar heb ik nog nooit een nieuwe hoeven overleggen. 

Toch werk ik altijd met zeer gevoelige gegevens.

Lady_Violet

Forum Moderator

Moderator

01-10-2023 om 00:22

Zouden jullie een apart topic willen openen over de VOG en aanverwante zaken? Dan kan het hier weer ontopic verder. 

Poezenmeisje schreef op 01-10-2023 om 00:11:

Ik vind het gewoon vreemd dat iemand vanaf zijn 18de ineens een VOG moet overleggen, terwijl Scouting Nederland al vanaf zijn zesde levensjaar over zijn dossier beschikt en daarin enorm veel staat.

Bovendien gaat het niet om leiding mogen geven aan kinderen, maar gewoon lid mogen zijn.

Maar misschien moet je ook een VOG ovrleggen als je als volwassene wilt gaan volleyballen bij een vereniging?

Ach welnee, als je gewoon scout bent heb je geen VOG nodig. Pas als je leiding wordt.

Zo, en nu weer on topic!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.