Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


alhambra schreef op 14-06-2023 om 13:57:

Zoveel Nederlands heb je niet nodig voor het werken in de HoReCa dus het zou wel fijn zijn als men het probeert te leren.

Maar juist daarom wordt het niet geleerd, dat weinige wat je nodig hebt (bijvoorbeeld aantal zaken wel goed begrijpen) staat in het teken van van eten/drinken/dienstverlening. Het is wat anders als je veel moet overleggen met een klant of een afnemer van je dienst.

gr Angela

PinkFlower schreef op 14-06-2023 om 12:47:

[..]

Als nood en tijdelijk tot dit personeel Nederlands heeft geleerd helemaal prima oplossing maar het moet zo zijn dat we het normaal gaan vinden dat je we alles in het Engels gaan doen. Mijn ouders, oude generatie en spreken geen Engels konden in Amsterdam,in Nederland dus, niet eens bestellen bij een restaurant omdat er niemand Nederlands kon. Persoonlijk vindt ik dat triest. Uiteindelijk zijn ze er met handen en voeten wel uitgekomen net als op vakantie maar Amsterdam is geen buitenland.

Ik hoop dat je jouw tekst schrijft terwijl je je realiseert dat het niet te veranderen is?
Je klinkt in mijn oren namelijk geschokt, alsof het iets is wat echt maar kort mag duren. Alsof er anders dingen helemaal niet goed gaan met Nederland.

Ik ben er zelf van overtuigd dat het niet tegen te houden is; dit is nou typisch iets wat je niet kunt beïnvloeden als buitenstaander. Als werkgever kun je proberen om hier zelf een keuze in te maken, gebaseerd op wat je 'normaal' vindt.

Ik ben af en toe wel zo tegendraads dat ik in het Nederlands door blijf praten ondanks dat ik in het Engels antwoord krijg . De vriendin met wie ik ben gaat meteen over op Engels maar dat vind ik dan weer te makkelijk .

Ik maak me zelf meer zorgen over tijdelijk contracten en wat werkgevers doen met personeel als het allemaal weer wat beter zou gaan op de arbeidsmarkt (beter vanuit werkgevers gezien). Ik zou ook best wel graag willen dat 'volwassenen' die in de horeca willen werken, niet weggeconcureerd worden door jongeren die het als bijbaan doen. En dan maakt de taal me niet uit, het gaat om het verdienmodel zeg maar . . .

gr Angela

Hier in de Albert Heijn werken al maanden Oekraïners geloof ik. Engels is voor hen , net als voor mij, niet de moedertaal. Maar het is fijn dat het werk gedaan wordt. Even wijzen wil ook nog wel eens helpen.

Als ik in Nederland geen droge, witte wijn kan bestellen, maar bijna moet smeken om een draaiwaaitwaain dan kan die kroegbaas het vergeten en ben ik weg.

Je personeel kan best de kaart uit het hoofd leren en anders zijn ze niet geschikt voor het vak.

In de horeca en winkels vind ik Engels niet erg, maar mijn tandarts is Grieks (en spreekt nauwelijks Engels) en ik was laatst in het ziekenhuis bij een Duitse arts. Dat vind ik dan toch wel een heel stuk lastiger. 

Ik heb een Turkse tandarts die wel wat Nederlands spreekt maar niet heel goed. Maar hij is met afstand de allerbeste tandarts die ik ooit heb gehad. Ik heb nog nooit pijn gehad bij hem terwijl er toch allerlei vervelende dingen moesten gebeuren: kies trekken, wortelkanaalbehandeling, kronen plaatsen. In het begin stoorde ik me er wel eens aan dat ik hem niet zo goed verstond maar ik wil deze tandarts voor geen goud meer kwijt. Het maakt me geen iota uit of hij wel of niet beter Nederlands leert spreken! 

Zusterclivia schreef op 15-06-2023 om 13:19:

Byonce is de reden dat de inflatie in Zweden niet daalde zoals verwacht.
https://www.nu.nl/economie/6268092/zweedse-inflatie-hoger-dan-verwacht-door-niemand-minder-dan-beyonce.html

snap ik toch niet helemaal, dit stukje:


De ticketprijzen voor concerten van  de internationale superster waren in Zweden een stuk lager dan in veel  andere landen. Dat komt doordat de kroon steeds minder waard wordt door de inflatie. Voor de goedkoopste tickets betaalden fans in Zweden ongerekend 56 euro, terwijl een goedkoop ticket in de VS meer dan 83 euro kostte. Dat zorgde voor een enorme toestroom van fans uit het buitenland, die hun idool in
Zweden voor een aanzienlijk lager bedrag konden zien optreden.

Daar komt toch altijd nog reiskosten bij?

Of is vliegen écht nog steeds veel te goedkoop, dan snap ik waarom het met die klimaatverandering lekker vlot gaat . . .

gr Angela

Het kan natuurlijk zijn, dat daar die mensen sowieso niet in de buurt naar een concert konden en dan maar voor de goedkoopste ticket zijn gegaan? De reis en verblijfskosten hadden ze toch al.

Zusterclivia schreef op 15-06-2023 om 13:42:

Het kan natuurlijk zijn, dat daar die mensen sowieso niet in de buurt naar een concert konden en dan maar voor de goedkoopste ticket zijn gegaan? De reis en verblijfskosten hadden ze toch al.

ah je bedoelt dat het kan gaan om de groep mensen die al geen ticket in Amerika konden krijgen? Ja dan snap ik het wel. Maar zo zie je dat je als journalist niet zomaar allemaal argumenten bij elkaar op kan tellen

gr angela

Angela1967 schreef op 15-06-2023 om 13:58:

[..]

ah je bedoelt dat het kan gaan om de groep mensen die al geen ticket in Amerika konden krijgen? Ja dan snap ik het wel. Maar zo zie je dat je als journalist niet zomaar allemaal argumenten bij elkaar op kan tellen

gr angela

Ik zie dat er in de reacties ook verwarring is over het artikel. Maar ik denk niet dat de lagere prijs de hoofdreden is. Waarschijnlijk ook bereikbaarheid, want als Nederlander ga ik eerder naar Zweden dan naar de VS.

Fleurtje_5 schreef op 15-06-2023 om 14:38:

Visser vangt meerval van twee meter lang. Foto Rik Schroyen


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/14/reusachtige-meerval-gevangen-op-de-maas-in-maaseik/

Wat sneu, met een groep een half uur aan een dier lopen trekken die een haak in zijn mond heeft... en dat allemaal voor de foto's. Dat je dan ook nog schrijft dat hij weer vrolijk rondzwemt dan ben je toch echt koekoek  

Het was dan ook een heel werkje om hem aan boord te hijsen, weet havenmeester Rik Schroyen: "We hebben met een groep vrienden een half uur moeten sleuren."

Samen konden de mannen de vis binnenhalen. "Alleen was het hem nooit gelukt. Na een half uur trekken was de vis eindelijk moe genoeg. De visser heeft zijn hand in de bek van de meerval gestoken en hem aan boord getrokken. Ik heb meegetrokken aan zijn vinnen."

Na de fotosessie haalde het groepje vrienden het haakje uit de mond van de meerval. Die werd teruggegooid. Hij zwemt ondertussen dus weer vrolijk rond in de Maas.

Dat daar uberhaupt zo'n grote vis zwemt had ik nooit gelooft en niet geweten als de visser hier geen foto van had laten maken. Gelukkig hebben ze de vis niet gebraden maar terug in het water gezet.

Fleurtje_5 schreef op 15-06-2023 om 15:50:

Dat daar uberhaupt zo'n grote vis zwemt had ik nooit gelooft en niet geweten als de visser hier geen foto van had laten maken. Gelukkig hebben ze de vis niet gebraden maar terug in het water gezet.

Maar waarom is dat belangrijk om te geloven? Ik kan prima zonder die kennis en die vis waarschijnlijk nog wel meer.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.