Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nu doorzetten met afschaffen vuurwerk?

Peiling

Vuurwerk definitief verbieden?
256 stemmen
75%
25%

Ik moet zeggen dat het me beter agfing dan vorige jaren, maar wat een knallen!

Ner als je dacht rust te hebben begonnen ze 10 minuten later weer. Volgens mij zelfs nog om 6 uur.. maar ik heb geslapen!

Poeh, de druk op de zorg was enorm ja. 1 Iemand bij het oogziekenhuis. En om nou te zeggen dat het rustiger was dan andere jaren qua vuurwerk, hier niet in ieder geval. Het was naar mijn idee juist nog drukker zelfs. En dat hoor ik van meer mensen.

Drietje schreef op 01-01-2022 om 01:44:

[..]

Ik geloof trouwens ook niet dat een meerderheid voor afschaffing is. Wel voor afschaffing van knalvuurwerk, maar niet van siervuurwerk. 

Als je de cijfers ontkent, dan is er geen gesprek mogelijk.

Er is gewoon intussen een meerderheid voor een algeheel vuurwerkverbod voor particulieren.

Irregular_Choice schreef op 01-01-2022 om 07:14:

Poeh, de druk op de zorg was enorm ja. 1 Iemand bij het oogziekenhuis. En om nou te zeggen dat het rustiger was dan andere jaren qua vuurwerk, hier niet in ieder geval. Het was naar mijn idee juist nog drukker zelfs. En dat hoor ik van meer mensen.

Die cijfers van ziekenhuizen zijn natuurlijk niet al paraat nu, veel te vroeg om daar iets van te zeggen. 

Ik las dat in de grote steden zo'n 5% toch van plan was vuurwerk af te steken, tegen 10% op het platteland en in kleinere steden. Dat verklaart waarschijnlijk het verschil dat wij zien. Eerder stak zo'n 30% van de bevolking vuurwerk af, dus het is gewoon een feit dat er overal door veel minder mensen is afgestoken. Er is sowieso al jaren een dalende trend gaande in het aantal mensen dat vuurwerk afsteekt.

Het was hier rustiger, maar niet stil. Hier in de straat werd altijd veel afgestoken, nu helemaal niets. Alle fatsoenlijke mensen houden zich gelukkig gewoon aan het verbod.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

01-01-2022 om 10:19

Rondstruiner schreef op 01-01-2022 om 08:32:

[..]

Als je de cijfers ontkent, dan is er geen gesprek mogelijk.

Er is gewoon intussen een meerderheid voor een algeheel vuurwerkverbod voor particulieren.

Joh, het maakt zoveel uit hoe de vragen worden gesteld en welke keuzes worden gegeven. Bovendien is de kennis over het effect van afschaffen helemaal niet bekend bij de meeste mensen: meer zwaar, illegaal vuurwerk, meer criminaliteit eromheen, meer branden, meer carbidschieten. Bij centrale vuurwerkshows heb je massa's dronken mensen op de been op één plek. Dat levert enorm veel problemen op. 

Je kunt je afvragen of dat jochie in Haaksbergen nog had geleefd zonder een vuurwerkverbod, want andere jaren stak die man vuurwerk af en dat mocht nu niet. Dat ga je meer krijgen. En het verschil tussen legaal (gekeurd) vuurwerk en illegaal (gevaarlijk) vuurwerk vervaagt. Je heb geen verkoop meer van gekeurd vuurwerk meer, want alles wordt illegaal. 

Ik zag dat gisteren bij mij in het dorp ook: enorm veel harde knallen, waar het eerder rotjes waren. En het vuurwerk snachts was duidelijk illegaal spul, uit Polen of zo. Het leek wel een profi vuurwerkshow. 

Er is afgelopen voorjaar door de overheid onderzoek naar gedaan en op basis daarvan was het kabinet dit jaar tegen een verbod. 

Hier nog meer vuurwerk dan vorig jaar. Veel enorme harde knallen maar ook heel veel mooi siervuurwerk.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

01-01-2022 om 10:33

Drietje schreef op 01-01-2022 om 10:19:

[..]

Je kunt je afvragen of dat jochie in Haaksbergen nog had geleefd zonder een vuurwerkverbod, want andere jaren stak die man vuurwerk af en dat mocht nu niet. Dat ga je meer krijgen. En het verschil tussen legaal (gekeurd) vuurwerk en illegaal (gevaarlijk) vuurwerk vervaagt. Je heb geen verkoop meer van gekeurd vuurwerk meer, want alles wordt illegaal.

Dus dan toch maar toestaan? Dat is toch de omgekeerde wereld? Die l*l in Haaksbergen had gewoon niet moeten knallen in een woonwijk op klaarlichte dag. Hij en alleen hij is verantwoordelijk voor de dood van die 12-jarige. Het zijn gewoon mensen met een gebrek aan hersencellen en/of opvoeding die dit doen. Het allerallerlaatste wat in je in mijn optiek zou moeten doen is aan dat soort mensen tegemoetkomen. 

Niet al het vuurwerk uit het buitenland is meteen illegaal ook hè. Wat er in België gemaakt wordt, is gewoon goedgekeurd in de hele EU. Dat mag je dus, onder normale omstandigheden, ook gewoon afsteken en daar halen tot een max gewicht aan kruid per persoon. Dus lang niet alles wat vannacht is afgestoken, is meteen illegaal vuurwerk omdat het niet in Nederland gekocht is. Het afsteken zelf (en het vervoeren en in huis opslaan) was verboden. Maar het vuurwerk zelf hoeft dat natuurlijk niet meteen te zijn. En dat is ook zo met vuurwerk uit Polen of Duitsland ofzo. 

Irregular_Choice schreef op 01-01-2022 om 07:14:

Bij de twee regionale ziekenhuizen hier hebben zelfs helemaal geen vuurwerk gerelateerde slachtoffers binnen gekregen. Twee vechtpartijen en 5 dronken gevallen.

Wednesday schreef op 01-01-2022 om 10:33:

[..]

Dus dan toch maar toestaan? Dat is toch de omgekeerde wereld? Die l*l in Haaksbergen had gewoon niet moeten knallen in een woonwijk op klaarlichte dag. Hij en alleen hij is verantwoordelijk voor de dood van die 12-jarige. Het zijn gewoon mensen met een gebrek aan hersencellen en/of opvoeding die dit doen. Het allerallerlaatste wat in je in mijn optiek zou moeten doen is aan dat soort mensen tegemoetkomen.

Maar dat jochie is niet omgekomen door vuurwerk. Dus in dat opzicht staat dat helemaal los van de discussie of vuurwerk wel of niet moet worden verboden.

Rondstruiner schreef op 01-01-2022 om 08:56:

[..]

Die cijfers van ziekenhuizen zijn natuurlijk niet al paraat nu, veel te vroeg om daar iets van te zeggen.

Natuurlijk zijn die wel bekend. Krant staat er vol mee of zijn die cijfers ineens niet betrouwbaar?

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

01-01-2022 om 10:38

Wednesday schreef op 01-01-2022 om 10:33:

[..]

Dat heeft niks te maken met 'dat soort mensen tegemoet komen'. Maar dat is onderdeel van het effect van een verbod op legaal vuurwerk zoals dat staat beschreven in het onderzoek waar ik het over had: meer slachtoffers door andere oorzaken. Dat ga je dus meer krijgen bij een verbod, of je dat nu wilof niet.

Jullie doen net alsof met een verbod op consumentenvuurwerk iedereen braaf binnen gaat zitten oliebollen eten. Dat zal echt niet gebeuren. 

Irregular_Choice schreef op 01-01-2022 om 10:37:

[..]

Maar dat jochie is niet omgekomen door vuurwerk. Dus in dat opzicht staat dat helemaal los van de discussie of vuurwerk wel of niet moet worden verboden.

Je kan je zelfs afvragen of het jochie nog had geleefd als hij veilig, gekeurd siervuurwerk af had mogen afsteken en dus niet naar de illegale troep had hoeven te grijpen

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

01-01-2022 om 10:39

Irregular_Choice schreef op 01-01-2022 om 10:37:

[..]

Drietje schrijft dat dit misschien niet zou zijn gebeurd zonder vuurwerkverbod, vandaar mijn reactie. Ik vind het echt niet kunnen om de verantwoordelijkheid voor die zeer heftige gebeurtenis buiten de persoon te leggen die dat belachelijke ding hanteerde. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

01-01-2022 om 10:39

Granny71 schreef op 01-01-2022 om 10:39:

[..]

Je kan je zelfs afvragen of het jochie nog had geleefd als hij veilig, gekeurd siervuurwerk af had mogen afsteken en dus niet naar de illegale troep had hoeven te grijpen

Hij heeft niets afgestoken maar liep toevallig langs. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.