Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nu doorzetten met afschaffen vuurwerk?

Peiling

Vuurwerk definitief verbieden?
256 stemmen
75%
25%

Ik zit met tranen in mijn ogen. Loopt zo'n jochie gewoon op straat met zijn vriendjes op oudejaarsdag...

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

31-12-2021 om 14:21

Echt verschrikkelijk inderdaad. Ben je zomaar ineens je kind kwijt Wat een lowlife zo’n kerel, hoop dat hij de maximale straf krijgt. 

niet_rechts schreef op 31-12-2021 om 14:18:

Zo te lezen (AD) zijn die jongetjes slachtoffer van een onverantwoordelijke volwassene die in zijn voortuin op magnesium sloeg (?) net toen de kinderen voorbij liepen. Zo verschrikkelijk.

Jongen (12) overleden bij vuurwerkincident, tweede kind zwaargewond
https://www.ad.nl/binnenland/jongen-12-overleden-bij-vuurwerkincident-tweede-kind-zwaargewond~a0140ac7/

Ik zit het net ook te lezen. Wat een vreselijk ongeluk 😰

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

31-12-2021 om 14:34

Het was blijkbaar een klein buurtfeestje met magnesium. Soort van carbid. Je moet wel weten hoe je dat gebruikt en midden in een woonwijk is dat al helemaal niet verstandig.

En dan nog mensen op de socials: Het is gewoon legaal hoor! 
sjonge jonge… ook als iets legaal is, is het verboden anderen gevaar te brengen. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

31-12-2021 om 14:49

SuzyQFive schreef op 31-12-2021 om 14:35:

sjonge jonge… ook als iets legaal is, is het verboden anderen gevaar te brengen.

Ik denk ook niet dat dit legaal was in de bebouwde kom. 

Wat een dom geklets weer. Een slagersmes is ook legaal maar toch kan je er hele gekke strafbare dingen mee doen.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

31-12-2021 om 15:22

Wat vreselijk weer. 

Moxxie schreef op 31-12-2021 om 13:09:

Ernstig incident in Haaksbergen met twee jonge slachtoffers, volgens omstanders vuurwerk. Het is nog even afwachten op meer info natuurlijk maar het eerste wat ik denk is waarom sommige mensen toch zo hardleers zijn en die troep over de grens gaan halen, of erger nog, zelf gaan zitten knutselen.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2046122/Twee-jonge-personen-gewond-geraakt-bij-ernstig-vuurwerkincident-in-Haaksbergen

Edit: Er staat nu dat het nog maar kinderen zijn .

Dit is niet zelf geknutseld of illegaal. Dit met magnesium wordt veel gedaan hier in het oosten. Net als carbid. Maar je moet wel weten hoe je dit moet gebruiken. Het geeft een giga knal en zo midden in een woonwijk met waarschijnlijk veels te weinig afstand is levensgevaarlijk. En nu moet een 12 jarige het met zijn jonge leven bekopen. Die arme ouders. Wat een nachtmerrie. 

Dat is legaal is maakt het nog niet slim om te doen. Zo onnadenkend dit... 

Wat bizar dat zoiets uberhaupt legaal is!

Carbid is bij ons echt een ding, maar dat gaat met allerlei voorzorgsmaatregelen.  Oorkappen,  speciaal gebied,  afzetlinten voor publiek. Dat mag van mij blijven. 

Maar dat vuurwerk...er wordt door velen lukraak mee gegooid. 

En het incident met dat jonge jochie....een klaphamer gebruik je toch niet in een woonwijk.  Ook daar worden oorkappen bij aangeraden.  De EOD is er nu zelfs bij. Zelfs al is iets legaal....je moet er wel mee om kunnen gaan. Ik keek naar mijn dochter van 13....een leeftijd dat dat jochie nooit zal halen omdat hij op het verkeerde moment ergens langsloopt.  Daar schieten de tranen van in je ogen.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

31-12-2021 om 15:50

Of het legaal is, bepaalt een rechter. En verder wat Moxxie zegt. Ik kan wel 100 dingen bedenken die "los" niet illegaal zijn, maar er iemand mee verwonden of het risico nemen om er iemand mee te verwonden, dat is een heel, totaal, compleet, ander verhaal.

Sommige mensen zijn blijkbaar voorbij de 18, maar allerminst volwassen in gedrag en/of denken. En dat moest dit kind betalen met zijn leven. Ik krijg er tranen van in mijn ogen. Het is gewoon te erg.

Ik begrijp sowieso totaal de lol van carbid schieten e.d. niet. Het geeft een harde knal, dat is alles. Van mij mag het worden afgeschaft hoor. Gelukkig gebeurt het hier niet in de buurt. Overigens wordt er wel gewoon geknald vandaag, misschien iets minder dan zonder vuurwerkverbod, maar ik merk niet veel verschil.

Autorijden is ook legaal.

Zodanig autorijden dat je omstanders verwondt of doodt niet.

Abracadabra schreef op 27-12-2021 om 11:11:

ik vind het afschaffen geen goed idee. Voor mij hoort het er wel echt bij. En ja ik heb er ook last van en ik steek nooit zelf vuurwerk af. Maar ik hou er niet van om andere mensen hun ding te ontnemen. Ik ken een aantal mannen in mijn omgeving die net kleine jongens worden als het om vuurwerk gaat. Die genieten daar echt van. Die ene keer per jaar hoort het er gewoon bij. En mijn hond die moet ik gewoon leren om niet bij elke knal uit zijn dak te gaan door zelf de sterke leider te zijn die er niet op reageert. En ik blijf zelf lekker binnen en kijk vanuit mijn appartement over de stad en ik vind het wel mooi om te zien.

Juist in deze tijd dat er al weinig kan en mag denk ik... laat mensen lekker.

O en dat reclamefilmpje van achmea krijg ik helemaal de kriebels van. Het wordt gebracht alsof er in elke straat een huis uitbrand. En natuurlijk wil een verzekeraar her afschaffen. Kunnen ze weer meer winst maken.

Vetgedrukte, serieus  Met het weer ‘kleine jongens’ worden verliezen zij ook hun verstand blijkbaar, hoe onaantrekkelijk is dát!? Ik kan mezelf ook verliezen in puberaal slappe lach gedrag als ik samen met vrienden ben, maar gelukkig gaat dit nooit gepaard met onverantwoordelijk gedrag en is niet gebonden aan 1 handeling per jaar. 

Het 12-jarig jongetje heeft dit nu blijkbaar met zijn leven moeten bekopen, ga er maar aanstaan als ouders zijnde………geen woorden voor en ik hoop dat de dader een gigantische straf staat te wachten. Helaas nooit hoog genoeg om daarmee deze jongen terug te brengen 😪

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.