Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nieuws mijden klaar met alle angstzaaierij

Hoi allemaal,

Al vanaf het moment dat ik het huis ben uitgegaan (vanaf mijn 18e) volg ik geen nieuws en kijk ik ook geen journaal. Eerst vond ik het negatief en was ik vooral bezig met genieten van het leven en er zijn voor andere mensen in mijn omgeving. Aan al die nare dingen kon ik toch niets veranderen en op een gegeven moment is dat zo gebleven.
Toen kwam de coronapandemie en vervolgens heb ik een tijd wel intensief het coronanieuws gevolgd en wat politiek. Soms keek ik eens podcast of een actualiteitenprogrogramma. Op een gegeven moment was dat klaar en toen kwamen ineens allemaal andere problemen aan bod. Toen was ik helemaal klaar met alle angstzaaierij. En sindsdien keer ik me af van al het nieuws en dat bevalt me goed. Wel ben ik me gaan realiseren wat een grote en negatieve invloed nieuws heeft op het leven en de instelling van andere mensen, terwijl er ook nog eens zoveel moois is op onze planeet. Ook worden mensen nu snel bang gemaakt. Bv vroeger als het warm weer was vonden mensen het lekker en dachten ze van oh lekker weer om te wandelen. Nu gaat het om code nog wat en is er de grootste paniek. Er zijn blijkbaar mensen die daar lekker geld aan verdienen. Dat heb ik gehoord van mensen in mijn omgeving. 
Zijn er hier nog meer mensen die het nieuws mijden en zich daar fijner bij voelen? Zo ja, ik ben benieuwd of jullie dezelfde beweegredenen daarvoor hebben als ik.  

Mag - als iemand die het nieuws wél volgt - ik hier ook reageren?

Natuurlijk is het niet de bedoeling om schrik te krijgen als je radio- en tvjournaals volgt. En een volwassen, jonge vrouw moet toch ook kunnen relativeren. Alles wat er in de wereld gebeurt, komt toch ook niet onze kant op. En je hebt gelijk: er is veel moois op de wereld, maar toch ook veel verdriet door wantoestanden, natuurrampen, pandemieën, ..., ...

Maar ik heb toch enkele vragen:
Voel je je daar dan goed bij als je niet op de hoogte bent van wat er zich in de wereld afspeelt?
Omdat je spreekt over 'angstzaaierij', bedoel je dan dat er allemaal niks waar is van wat je hoort en dat die dingen puur worden uitgezonden om de mensen bang te maken?

Ik kan je niet zo goed volgen en vraag me af of je je daar écht goed bij voelt.
Nog een vraagje: gebruik jij wel sociale media en een gsm bijv. Van een mobieltje wordt ook gezegd dat het ongezond is vanwege straling.

Ik vind het wel grappig, waarom zou iemand die het nieuws niet volgt een topic willen openen in Nieuws en Actueel.

Ik ben het er niet mee eens dat men bang wordt gemaakt door het nieuws. 
Je hoeft het niet op de voet te volgen maar ik vind het wel belangrijk op de hoogte te zijn van politiek, oorlog, etcetera. 

ik vind het ontduiken van je verantwoordelijkheid. Als je in staat bent een dergelijke posting te schrijven en na te denken dan heb je sinds je 18e veel gemist in je persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling. Dat je mensen denigreert is daar een voorbeeld van. Je kunt je intelligentid beter inzetten en nog steeds kiezen wat je wel en niet leest. En daarbij: je bent toch niet alleen op de wereld? Jij bent ook onderdeel van zowel probleem als oplossing, het is alleen ingewikkeld om te bedenken hoe je jezelf geestelijk steek kunt blijven en toch je steentje kunt bijdragen. Want ik ben van mening dat zelfs als je bijvoorbeeld lokaal energie besteedt aan maatschappelijke zaken of anderszins betrokken bent bij de wereld om je heen, je maakt toch deel uit van  het grote geheel. 

Gr Angela 

Ik kijk alleen nieuws als ik t met partner meekijk, zelf hoeft t niet zo van mij. Ik zou wel meer gaan kijken als er ook positieve onderwerpen voorbij komen. Nu vind ik het nieuws zo negatief, ik word er niet blij van en heb er toch geen invloed op. Social media doe ik ook niet aan. 

Je bent met of zonder het nieuws kijken onderdeel van het geheel, dus dat maakt niet uit.  Zal toch ff lekker worden als je tegen je zin in nieuws moet kijken omdat anderen dat jouw verantwoordelijkheid vinden. 

Dat je een bepaald programma op tv niet wilt kijken zegt m.i. niets over je maatschappelijke betrokkenheid.

Ja je kan je kop in t zand steken, maar realiteit is dat het niet goed gaat met deze aardkloot. Temperaturen stijgen, de droogte neemt toe, gletsjers smelten. 
En dat zullen we toch met zn allen op moeten lossen.

Ik mijd ook (bepaalde aspecten van) het nieuws. Vaak word ik er ook niet goed van. Wat ik wel doe is om 18.10 het 18u journaal aanzetten en dan door scrollen bij items waar ik wakker van lig, net als eenvandaag, dat kijk ik er dan achteraan.

En ontduiken van mijn verantwoordelijkheid? Dat vind ik wel heftig gesteld, als ik namelijk die bepaalde items wel kijk negeer ik de verantwoordelijkheid naar mezelf, namelijk voor mezelf zorgen.
En daarnaast, als ik lees hier hoe mensen met de wereld omgaan (vliegen, kinderen krijgen, de kachel op 20 de hele winter, enz enz enz..) vraag ik me af welke kop in welk zand zit.

Ongemerkt pik je toch iets op, je zegt bijvoorbeeld 'dat heb ik gehoord van mensen in mijn omgeving'. Ik denk dat het juist belangrijk is in deze tijd om goed naar de bronnen te kijken waar het nieuws vandaan komt, en niet klakkeloos aan te nemen wat je neef en de IT-er op het werk zeggen.

Als je er niet tegen kunt hoef je natuurlijk niet altijd alles te volgen, maar zorg dan in ieder geval dat je niet zomaar gaat nablaten wat anderen zeggen.

Ik herken het wel TO. Ik kom uit een gezin waar het belangrijk werd gevonden om bijv. het journaal te kijken en de krant te lezen. Inmiddels doe ik dit een stuk minder. En toch weet ik precies wat er speelt. 

Neem corona. Het is ruim 2 jaar lang alleen maar over corona gegaan. Elk nieuwsbericht werd er aandacht aan besteed. Daarna over de verschrikkelijke oorlog. Inmiddels gaat het dagelijks over dure energie. Ik kan helaas geen oorlogen en pandemieën stoppen en ook op de energieprijs heb ik geen invloed. 

Waar ik wel invloed op heb is bewust met de aarde omgaan, niet te veel kopen etc. etc. Om dit te doen hoef ik niet het nieuws te volgen. Wel moet ik mij bewust zijn van deze zaken, maar info genoeg op internet. 

Ik ben het met TO eens dat mensen angstig worden gemaakt. Ik kies ervoor om niet al te veel nieuws te zien omdat het mij verdrietig en een onmachtig gevoel geeft. 
Ik probeer mijn leven zo leuk mogelijk te maken, dat lukt lang niet altijd, maar nieuws is nou eenmaal meestal negatief, dat maakt nou niet dat mensen zich er beter door voelen. Dat is voor mij een hele goede keuze. 

Ik ken mensen die na gruwelijk nieuws niet kunnen slapen, toch blijven ze kijken. Wat doe je jezelf dan aan vraag ik mij af. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

24-08-2022 om 20:22

Wat een bijzondere eerste post.

Dus je leest en kijkt geen nieuws maar hoort wel van mensen in je omgeving dat men geld verdient aan 'paniek' over klimaatverandering? En neemt dat dan maar voor waarheid aan ofzo? 

Maar goed, even serieus: ik kan mij voorstellen dat mensen specifieke onderwerpen mijden omdat het te dicht bij huis komt. Zelf zap ik weleens door als het over kanker gaat, of ik lees de commentaren niet als het over kinderen met een specifieke beperking gaat.

Ik kan mij er weinig bij voorstellen dat dit voor elke onderwerp zo zou zijn. Je mist toch wel flink wat algemene ontwikkeling als je geen enkel nieuws tot je neemt. Waarom zou jezelf dat ontzeggen?

Ik vind dit topic vreselijker dan iedere dag het journaal/nieuws kijken met alle ellende van dien. Ik vind het namelijk wél belangrijk om te horen/zien/lezen wat er zich afspeelt op deze aardkloot waar ik woon en leef! Ik ben niet zo van ‘kop in het zand steken en als ik het niet zie/hoor/lees bestaat het ook niet’ en ja, dat vind ik persoonlijk een enorme tekortkoming en gebrek aan ontwikkeling. Prima dat andere mensen daar anders over denken…….

Ondanks dat het in Nederland écht op bepaalde vlakken bagger en aan het veranderen is, besef ik nog steeds iedere dag hoe goed ik het ook heb en ben ik dankbaar dat mijn wiegje hier stond! Mijn glas is nog steeds halfvol al heb ik ook zo mijn sores…..beetje kwestie van je gezond verstand gebruiken en met beide benen op de grond blijven.

MRI

MRI

24-08-2022 om 20:26

ja mensen die intens het nieuws volgen, denken vaak dat ze meer betrokken zijn met de maatschappij. De kwestie is dat je aan het meeste wat je ziet, niets kunt doen behalve een slecht humeur krijgen en teleurgesteld worden of boos op onrechtvaardigheid. Maar die gevoelens leiden niet tot verandering. Je voelt je er alleen rotter door. IN die zin kan ik de op wel begrijpen. Ik heb tijden dat ik daarom het nieuws ook niet volg (maar wel andere dingen doe om maatschappelijke veranderingen te ondersteunen zoals actie ondernemen op de Global Goals/ Sustainable development Goals. Itt tot veel mensen die wel het nieuws kijken maar verder niets doen). Laatste tijd kijk weer wel, uit nieuwsgierigheid, maar inderdaad ik word er niet vrolijker van en tegelijkertijd helpt het niemand als ik met klote voel. En er gaat nog steeds duizenden keren meer goed dan dat er fout gaat. Maar dat zie je niet. 

ik lees teletekst, kijk Op1 en zie als fbjunkie krantenkoppen voorbij komen die ik vaak niet en soms wel open klik.

Nu met de NSstakingen toch handig om te weten wie er wel of niet op het werk kunnen komen.

Ooit de tip gehad om jeugdjournaal te kijken (als soort compact / eenvoudig nieuwsprogramma), maar vooralsnog is de keuze op teletekst gevallen 🖥️

Vinanora

Vinanora

24-08-2022 om 21:30 Topicstarter

Leuk al deze verschillende reacties. Echt het nieuws volgen is niet nodig vind ik. Als er echt iets belangrijks is hoor ik het vanzelf wel van iemand in mijn omgeving. En wil ik iets weten dan zoek ik het op. 
Ik denk dat mediakanalen vooral bezig zijn met geld verdienen en dat gaat beter door mediahypes en angst zaaien.
Uiteindelijk kun je er toch niets aan veranderen. Het enige waarover je controle hebt is jezelf en een beetje jouw ongeving. Ja er is ellende, maar nog altijd zijn er meer mooie dingen. En ook al volg je het nieuws dan weet je nog niets vd wereld. Alleen wat van enkele niet relevante vervelende dingen. Er is zoveel meer in de wereld en lang leve google als ik echt wat wil weten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.