Nieuws en actueel

Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp
17-04-2025 om 21:10
Bakblik schreef op 17-04-2025 om 16:57:
[..]
Enig idee hoe moeilijk het is om je verstaanbaar te maken met klanken die in je eigen taal niet voorkomen? Het is niet alleen het leren van andere klanken maar ook vaak een ander schrift waarbij je vreemde klanken moet zien te koppelen aan vreemde tekens.
Ja, ik doe graag mijn best om die mensen te begrijen en te helpen, zodat ze hier een eerlijke kans krijgen om een nieuw bestaan op te bouwen.
Snap niet dat je zulke berichten uit je toetsenbord krijgt! Wat een domheid!
Edit om 17.22
Een jong Nederlands kind dat zegt: De kat klabt de klullen van de tlab krijgt logopedie om de juiste mondmotoriek aan te leren. Een vluchteling die zo onduidelijk praat treft met een beetje geluk een vrijwilliger (zonder opleiding) die iedere week 20 minuten met hem wil oefenen en niet meer dan die minuten, want er zijn er nog 5 die hulp nodig hebben met letters op de juiste manier verklanken.
Wat dat betreft is de taaleis in de bijstand iets goeds denk ik. Het betekent namelijk niet dat iemand geen bijstand krijgt omdat hij of zij de taal niet spreekt, maar dat de gemeente kan verplichten om een taalcursus te volgen. Mijn ervaring is dat de gemeente doorverwijst naar taallessen die gratis te volgen zijn.
Ik zou bang zijn dat als de taaleis sneuvelt, dat dan ook de mogelijkheid sneuvelt om op deze manier (beter) Nederlands te leren.

rionyriony
17-04-2025 om 21:31
Bakblik schreef op 17-04-2025 om 16:57:
[..]
Enig idee hoe moeilijk het is om je verstaanbaar te maken met klanken die in je eigen taal niet voorkomen? Het is niet alleen het leren van andere klanken maar ook vaak een ander schrift waarbij je vreemde klanken moet zien te koppelen aan vreemde tekens.
Ja, ik doe graag mijn best om die mensen te begrijen en te helpen, zodat ze hier een eerlijke kans krijgen om een nieuw bestaan op te bouwen.
Snap niet dat je zulke berichten uit je toetsenbord krijgt! Wat een domheid!
Edit om 17.22
Een jong Nederlands kind dat zegt: De kat klabt de klullen van de tlab krijgt logopedie om de juiste mondmotoriek aan te leren. Een vluchteling die zo onduidelijk praat treft met een beetje geluk een vrijwilliger (zonder opleiding) die iedere week 20 minuten met hem wil oefenen en niet meer dan die minuten, want er zijn er nog 5 die hulp nodig hebben met letters op de juiste manier verklanken.
Ik vind het juist erg dom om weinig eisen te stellen. Kennelijk hebben sommige mensen de behoefte om een ander dom te noemen als er in werkelijkheid verschil van politieke opinie over een onderwerp bestaat.

rionyriony
17-04-2025 om 21:56
Daglichtlamp schreef op 17-04-2025 om 21:04:
De persconferentie was een krap uur, dat is niet abnormaal, zeker nu op deze ministerraad zulke belangrijk besluiten zijn genomen.
Alle aanwezigen werden op de hoogte gesteld en waar nodig gecorrigeerd in hun vaak foutieve veronderstellingen over de gang van zaken over de routines in het kabinet. Ik vond het nogal ontluisterend want van een politiek duider zou je meer kennis verwachten. Je gaat er automatisch van uit dat hij dat soort kennis al heeft. Hij wordt geacht jou als lezer of toehoorder in te lichten en niet dat hij zelf nog ingelicht moet worden.

Bakblik
17-04-2025 om 22:26
rionyriony schreef op 17-04-2025 om 21:31:
[..]
Ik vind het juist erg dom om weinig eisen te stellen. Kennelijk hebben sommige mensen de behoefte om een ander dom te noemen als er in werkelijkheid verschil van politieke opinie over een onderwerp bestaat.
Ik heb het toch niet over weinig eisen?
Bij sommigen is het resultaat gewoon niet optimaal, omdat de klanken van onze taal niet te doen zijn. Dan is: de kat klapt het klullen van het tlab het maximaal haalbare. Zijn ze geslaagd voor de cursus, omdat ze begrepen worden.
Ben met "een Rachid" al geruime tijd bezig met de rrr. Rrest kan hij nu zeggen maar rrroest nog niet.
De tieners mogen 2 maar naar een isk dan moeten ze plaats maken voor de volgende groep die Nederlands moet leren. Ook als de uitspraak en grammatica nog niet op niveau zijn.

rionyriony
18-04-2025 om 07:30
Op geen enkel moment is er door mijn gedachten gegaan hoe slim of niet slim immigranten zijn en de aanname dat ik daar een negatieve opinie over heb is iets wat kennelijk normaal is tegenwoordig. En onmiddellijk wordt er op die aanname gereageerd.
Het zal beslist erg bevredigend zijn om nieuwkomers dingen te leren en een prettig gevoel geven; het beloont zichzelf dus. Zeker als die mensen nog hun natuurlijke charme hebben omdat ze in een wij-cultuur zijn opgegroeid, wat wezenlijk anders is dan in onze ik-cultuur.
Mijn zus was daar vijftig jaar geleden al dagelijks mee bezig (mensen taal leren en wegwijs maken) en toen het te druk en toch wel onaangenaam werd in haar eigen wijk die onherkenbaar veranderde verhuisde ze naar een betere wijk. En dat herhaalde zich enige malen. Anderen doen dat niet en trekken zich terug. Vinden daar niet veel aan, halen daar niets uit voor zichzelf en moesten ook telkens verhuizen.
Er bestaan dus mensen die nieuwe aanwas van immigranten in dit land fijn vinden en mensen die het niet fijn vinden en dat wordt duidelijk in hun politieke keuze, wat nog steeds een recht is in dit land.

Daglichtlamp
18-04-2025 om 08:19
Als je leest wat er nu uitlekt over de onderhandelingen blijf ik hopen dat ze snel stoppen met deze poppenkast.
Uit de NRC: Schoof mocht niet eens meepraten, hij zat op de gang, https://archive.is/bInZC
Uit het AD: Ministers die pas achteraf horen (of lezen op Twitter) wat en hoe er bezuinigd is op hun departement.https://www.ad.nl/politiek/ministers-tasten-in-het-duister-plots-zijn-ze-miljoenen-armer-hier-wil-ik-niet-aan-wennen~aeb1ca90/
Uit het AD: Omtzigt die toch nog mee deed via Zoom: https://www.ad.nl/politiek/omtzigt-doet-stiekem-mee-wilders-ontploft-en-minister-dreigt-op-te-stappen-zo-gingen-onderhandelingen-voorjaarsnota~af075315/

Bakblik
18-04-2025 om 08:20
rionyriony schreef op 18-04-2025 om 07:30:
Op geen enkel moment is er door mijn gedachten gegaan hoe slim of niet slim immigranten zijn en de aanname dat ik daar een negatieve opinie over heb is iets wat kennelijk normaal is tegenwoordig. En onmiddellijk wordt er op die aanname gereageerd.
Het zal beslist erg bevredigend zijn om nieuwkomers dingen te leren en een prettig gevoel geven; het beloont zichzelf dus. Zeker als die mensen nog hun natuurlijke charme hebben omdat ze in een wij-cultuur zijn opgegroeid, wat wezenlijk anders is dan in onze ik-cultuur.
Mijn zus was daar vijftig jaar geleden al dagelijks mee bezig (mensen taal leren en wegwijs maken) en toen het te druk en toch wel onaangenaam werd in haar eigen wijk die onherkenbaar veranderde verhuisde ze naar een betere wijk. En dat herhaalde zich enige malen. Anderen doen dat niet en trekken zich terug. Vinden daar niet veel aan, halen daar niets uit voor zichzelf en moesten ook telkens verhuizen.
Er bestaan dus mensen die nieuwe aanwas van immigranten in dit land fijn vinden en mensen die het niet fijn vinden en dat wordt duidelijk in hun politieke keuze, wat nog steeds een recht is in dit land.
Het is heel simpel:
Als je tegen de groei van het aantal immigranten bent moet je zorgen dat er met kinderen geboren worden. Zelf als je nog vruchtbaar bent of je kinderen aansporen om een flink gezin te stichten.
Met de groei van het aantal ouderen in onze verzorgingsstaat hebben we gewoon immigranten nodig om het werk te doen en onze ouderen te verzorgen.
Dus nu handen uit de mouwen en helpen bij de taallessen en zorgen dat alle immigranten goed integreren, zodat ze op termijn zinvol werk kunnen doen in onze maatschappij.

rionyriony
18-04-2025 om 08:41
Dat is veel te simpel gesteld en achterhaald en was altijd een vals argument. Het argument duizenden malen weer opnieuw uit de kast trekken maakt het nog niet valide. De herkauwde dooddoener van "wie moet er je billen schoonmaken later?" zou dan alle nadelen van immigratie moeten goedpraten.
Voor sommige categorieën zal het inderdaad gelden. Die hebben hun welvaart aan de import van nieuwe Nederlanders te danken en willen dat voortzetten, ten koste van andere Nederlanders.
Mijn broer heeft zijn hele riante leventje eraan te danken. Dat heeft hij trouwens ook lachend toegegeven. Woordelijk. Dat hij er geen last van had. Kon er een prachtig huis van kopen en vele, vele reizen maken. Hij heeft zijn functies, zijn aanzien, zijn vrienden, kortom zijn hele leven aan de immigratie te danken. En hij heeft een fantastisch pensioen. Ja, die denkt: laat er maar voldoende verpleegkrachten binnenkomen; het zal mijn tijd wel duren.
Maar de meesten halen er niets uit. En als zeer binnenkort het merendeel van de mensen academische studie zal hebben gedaan zullen er nieuwe problemen rijzen: er zal ook letterlijk geen plek meer zijn voor de nieuwe krachten die hun verwende lijven moeten poetsen.
Wil het er even niet meer over hebben.

Miraval
18-04-2025 om 09:00
sowieso vind ik het altijd een beetje een gek argument, we hebben mensen nodig vanwege de vergrijzing. Alsof het overgrote deel ook in de zorg (welke functie dan ook) gaat werken. Of het onderwijs. En dan ook altijd de opmerkingen zinvol beroep gaan doen. Wie bepaalt wat een zinvol beroep is?
Gelukkig kunnen we in Nederland allemaal zelf kiezen wat voor werk en in welke sector we willen gaan werken. Als je moet werken tot je 67e kan het maar beter in een sector zijn die je ligt. En zorgmedewerkers weghalen uit andere landen is eigenlijk ook behoorlijk egoïstisch, alsof die landen geen tekorten hebben in de zorg. Dat is echt vanuit een Westers dominante positie gedacht.
Meer migratie lost het probleem in de zorg niet op, het zorgt ervoor dat meer mensen enige vorm van zorg nodig hebben, op ieder moment in hun leven. Voor mij is dit dus geen argument om voor migratie te zijn.
(Algemene opmerking niet gericht aan iemand direct)

Bakblik
18-04-2025 om 10:09
Ik had het over zinvol werk. Misschien had ik het algemener moeten omschrijven. Iets als een zinvolle bijdrage leveren aan de maatschappij. Niet alleen zinvol als dat het heel Nederland vooruit helpt maar ook een zinvolle besteding van de tijd van de immigrant.
Nu bestaat het leven van asielimmigranten vooral uit wachten. Wachten tot je procedure klaar is en je en status krijgt, wachten tot er een huis voor je is, wachten tot je aan de beurt bent voor de inburgering, wachten tot je aan de beurt bent voor een taalcursus.
Dat wachten zou een veel zinvollere invulling moeten krijgen maar dat zie ik met de huidige kliek in Den Haag nog niet gebeuren.
Ook beter voor de motivatie van de migrant zelf. Meteen aan de slag is beter dan jarenlang wachten.

Daglichtlamp
18-04-2025 om 13:15
Hij is gepubliceerd: https://open.overheid.nl/documenten/910f6f86-c426-4f7a-8edf-b5771f9179c4/file
Het schrappen van de huurverhoging voor sociale huur lijkt ook te gaan gelden voor diegenen die op grond van hun hogere inkomen een extra huuverhoging zouden krijgen. Het schrappen van de huurverhoging levert het kabinet 2,5 miljard euro op (aan minder huurtoeslag vermoed ik). Daarvan investeren ze 1,1 miljard weer in sociale huur (dus er is 1,4 miljard minder beschikbaar voor het bouwen van nieuwe sociale huurwoningen/het duurzamer maken van bestaande huurwoningen).
Daarnaast gaat er nog 1 miljard naar het eenmalig verhogen van de huurtoeslag in 2026. Dus alles bij elkaar is het verlagen van de huur voor het kabinet een bezuiniging ten koste van de mensen die aangewezen zijn op sociale huur. Ik wordt er nog niet echt blij van.

Nicole123
18-04-2025 om 13:53
Volgens mij begrijp je de reacties op jouw post niet goed. Jij schreef:
Ja natuurlijk is de taaleis belangrijk. Als ik verhuis naar Luilekkerland en je hoeft daar geen Luilekkerlands te spreken (waar heb je verder die rare taal nodig he zeker als iedereen zich toch haast om je te begrijpen en je te helpen) maar mag daar mijn eigen taal blijven spreken, ja dan besteed ik mijn tijd op een andere manier dan rare klanken te moeten voortbrengen. Je overijverige omgeving doet toch zijn best wel.
Wat je in die post zegt is dat immigranten verhuisd zijn naar Luilekkerland en daar aangekomen te lui zijn om de taal te leren.
Bakblik maakt helemaal niet de aanname die jij haar nu in de mond legt, maar stelt dat deze mensen helemaal niet lui zijn, maar dat het niet altijd zo makkelijk is voor ze om de taal te leren, o.a. doordat bepaalde klanken in het Nederlands heel anders zijn dan in andere talen en asielzoekers nauwelijks les in Nederlands krijgen en vrijwel alleen door vrijwilligers. Niemand heeft het over slim of niet slim.
Verder stelt Bakblik dat jouw post van domheid getuigt, doordat je denkt dat asielzoekers blijkbaar voor de leuk naar Luilekkerland verhuisd zijn. Ik ben het met haar eens dat het echt te grof en bizar voor woorden is dat je dat je toetsenbord uitkrijgt over mensen die gevlucht zijn voor oorlog en geweld.

Nicole123
18-04-2025 om 13:56
Ik heb het al vaker gezegd: je doet steeds net alsof mensen die asielzoekers goed willen opvangen dat willen omdat ze daar zelf profijt van zouden hebben. Dat is niet zo. Het gaat bij politieke keuze voor heel veel mensen om veel meer dan 'waar word ik persoonlijk beter van'. Ik vind nieuwe aanwas van immigranten helemaal niet fijn. Ik vind het wel moreel gezien de enige juiste keuze om mensen die vluchten omdat ze in hun eigen land hun leven niet zeker zijn een veilig onderdak te bieden als je zelf een relatief rijk land bent. Gaat het bij jou echt alleen maar om 'ik heb persoonlijk geen voordeel van asielzoekers dus ik blief ze niet'?

Fleurtje_5
18-04-2025 om 14:49
Daglichtlamp schreef op 16-04-2025 om 16:44:
Wat denk je dat er landelijk moet veranderen zodat voortaan de minister wel kan ingrijpen Fleurtje? Het is nu Limburg, maar de volgende keer kan het zomaar een andere regio zijn. Ik denk dat we vooral een linksere regering nodig hebben, die meer macht terug naar de politiek wil in plaats van macht bij de private partijen.
Juist niet. Die toestand met dat ziekenhuis heeft niets met links of rechts te maken, want de ene ziekenhuisbaas wil het volwaardige ziekenhuis in Heerlen sluiten maar een andere baas plus tig artsen willen dat niet. Het ziekenhuis en de burgers hadden misschien wel meer steun verwacht van de regering.
In de periode van Rutte (kan niet zeggen dat hij rechts was) zijn er ook ziekenhuizen failliet gegaan. En tig verzorgingstehuizen gesloten. Daarover had het Brussel van dhr. Timmermans ook de vinger in de pap als je het mij vraagt.
(Ik heb een regel vetgedrukt)

Daglichtlamp
18-04-2025 om 14:57
Je snapt mijn punt niet. Die ziekenhuisdirecteur heeft teveel macht. Op dit moment kan de minister niet ingrijpen. Er is dus een wetswijziging nodig. Ik denk dat je bij een linksere regering meer kans hebt op een wetswijziging de goede kant op. De SP bijvoorbeeld wil de hele zorg weer in publieke handen. Dan gaat de politiek hier weer over in plaats van de private ziekenhuizen zoals nu.