Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Dank je wel Yumi, hopelijk gaat dat erdoorheen en levert het wat op.

Daglichtlamp schreef op 16-04-2025 om 17:07:

Het zuur lekt ook uit inmiddels: https://www.ad.nl/politiek/snijden-in-zorg-hogere-huren-kortere-ww-hier-zit-de-verzwegen-pijn-in-de-coalitiedeal~aa354f78/
Kortere WW, de al eerdere uitgelekte bezuinigingen op de zorg, de financiering van de Nedersaksenlijn is een sigaar uit eigen doos (want wordt betaald met geld dat voor de Lelylijn was bestemd), en mensen die aangewezen zijn op de middenhuur die juist duurder uit gaan zijn.

Ik denk dat mensen met slaapgebrek niet de beste besluiten nemen. Hopelijk ontaard het morgen in de ministerraad alsnog in ruzie en een kabinetsval.

Dat hoop ik hoop! Weg met deze club amateurs!!

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-04-2025 om 10:30 Topicstarter

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/video/fc831dd3-f9b2-48eb-aed2-7c179b6fcb94/agema-pvv-stomverbaasd-over
Blijkbaar is 200 miljoen van de zorgbezuiniging een foutje?
De rest van de 600 miljoen zijn blijkbaar meevallers, die vervolgens terugvallen naar de kas van minister Heijnen. Agema klinkt behoorlijk sacherijnig in dit interviewtje bij de inloop van de ministerraad.

Ja natuurlijk is de taaleis belangrijk. Als ik verhuis naar Luilekkerland en je hoeft daar geen Luilekkerlands te spreken (waar heb je verder die rare taal nodig he zeker als iedereen zich toch haast om je te begrijpen en je te helpen) maar mag daar mijn eigen taal blijven spreken, ja dan besteed ik mijn tijd op een andere manier dan rare klanken te moeten voortbrengen. Je overijverige omgeving doet toch zijn best wel.

Ik zit vol begrip dus maar ik pleit voor slimme bestuurders.

rionyriony schreef op 17-04-2025 om 15:19:

Ja natuurlijk is de taaleis belangrijk. Als ik verhuis naar Luilekkerland en je hoeft daar geen Luilekkerlands te spreken (waar heb je verder die rare taal nodig he zeker als iedereen zich toch haast om je te begrijpen en je te helpen) maar mag daar mijn eigen taal blijven spreken, ja dan besteed ik mijn tijd op een andere manier dan rare klanken te moeten voortbrengen. Je overijverige omgeving doet toch zijn best wel.

Jij vindt vluchten voor oorlog en geweld 'verhuizen naar Luilekkerland'?

Wat een respectloze kijk op vluchtelingen.

Herfstappeltaart schreef op 17-04-2025 om 16:14:

[..]

Jij vindt vluchten voor oorlog en geweld 'verhuizen naar Luilekkerland'?

Wat een respectloze kijk op vluchtelingen.

Nou inderdaad!  Heb je dan als welvarende westerling echt geen idee hoe het is om vluchteling te zijn, geen enkel inlevingsvermogen? 

Ik vind het schokkend en bizar.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-04-2025 om 16:43 Topicstarter

ik denk dat Riony het heeft over het mogelijk schrappen van de taaleis in de bijstand. Dan kan ik haar denk ik geruststellen. Ook al schrap je de taaleis uit de bijstand, dan is er nog een steeds een taaleis die gekoppeld is aan het inburgeren wat verplicht is voor alle vluchtelingen.
Overigens kan ik me ook niet voorstellen dat er in de huidige Tweede Kamer een meerderheid is voor het schrappen van de taaleis voor bijstandsgerechtigden. Ook al is het een dode letter, want vrijwel nooit wordt een uitkering om deze reden beëindigd.

rionyriony schreef op 17-04-2025 om 15:19:

Enig idee hoe moeilijk het is om je verstaanbaar te maken met klanken die in je eigen taal niet voorkomen? Het is niet alleen het leren van andere klanken maar ook vaak een ander schrift waarbij je vreemde klanken moet zien te koppelen aan vreemde tekens.

Ja,  ik doe graag mijn best om die mensen te begrijen en te helpen, zodat ze hier een eerlijke kans krijgen om een nieuw bestaan op te bouwen. 

Snap niet dat je zulke berichten uit je toetsenbord krijgt! Wat een domheid! 

Edit om 17.22

Een jong Nederlands kind dat zegt: De kat klabt de klullen van de tlab krijgt logopedie om de juiste mondmotoriek aan te leren.  Een vluchteling die zo onduidelijk praat treft met een beetje geluk een vrijwilliger (zonder opleiding) die iedere week 20 minuten met hem wil oefenen en niet meer dan die minuten,  want er zijn er nog 5 die hulp nodig hebben met letters op de juiste manier verklanken.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-04-2025 om 17:22 Topicstarter

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?qry=wetsvoorstel%3A36582&cfg=wetsvoorsteldetails
Ik denk trouwens dat het wetsvoorstel Participatiewet in balans waar het intrekken van de taaleis onderdeel van was wel een goede zaak is.
Het probeert een beter evenwicht te vinden in plichten en rechten in de bijstand. Dit om te voorkomen dat mensen die bijstand krijgen door kleine onbedoelde fouten van hun kant te maken krijgen met hoge terugvorderingen.

Daglichtlamp schreef op 17-04-2025 om 10:30:

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/video/fc831dd3-f9b2-48eb-aed2-7c179b6fcb94/agema-pvv-stomverbaasd-over
Blijkbaar is 200 miljoen van de zorgbezuiniging een foutje?
De rest van de 600 miljoen zijn blijkbaar meevallers, die vervolgens terugvallen naar de kas van minister Heijnen. Agema klinkt behoorlijk sacherijnig in dit interviewtje bij de inloop van de ministerraad.

Ik weet niet hoe ik dit moet lezen, of mis ik iets? 

Ze staat met een glimlach haar verhaal te vertellen. Legt zelfs een paar keer uit hoe het werkt, omdat de journalist het niet helemaal begrijpt. Ik mis (gelukkig) het chagrijn van Agema en wordt blij van het goede nieuws.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-04-2025 om 19:02 Topicstarter

Yumi schreef op 17-04-2025 om 18:57:

[..]

Ik weet niet hoe ik dit moet lezen, of mis ik iets?

Ze staat met een glimlach haar verhaal te vertellen. Legt zelfs een paar keer uit hoe het werkt, omdat de journalist het niet helemaal begrijpt. Ik mis (gelukkig) het chagrijn van Agema en wordt blij van het goede nieuws.

Mij kwam dat meer over als lachen als een boer met kiespijn. Maar wellicht interpreteer ik dat fout.

Daglichtlamp schreef op 17-04-2025 om 16:43:

ik denk dat Riony het heeft over het mogelijk schrappen van de taaleis in de bijstand. Dan kan ik haar denk ik geruststellen. Ook al schrap je de taaleis uit de bijstand, dan is er nog een steeds een taaleis die gekoppeld is aan het inburgeren wat verplicht is voor alle vluchtelingen.
Overigens kan ik me ook niet voorstellen dat er in de huidige Tweede Kamer een meerderheid is voor het schrappen van de taaleis voor bijstandsgerechtigden. Ook al is het een dode letter, want vrijwel nooit wordt een uitkering om deze reden beëindigd.

Ja, "Participatiewet in Balans" was op het moment aan de orde in de Plenaire Zaal. Ik reageerde op de verschillende visies die parlementsleden hebben op het leren van de taal. Zucht.

Daglichtlamp schreef op 17-04-2025 om 19:02:

[..]

Mij kwam dat meer over als lachen als een boer met kiespijn. Maar wellicht interpreteer ik dat fout.

ahh oké, zo kwam het bij mij niet over. 

Schoof trok vanavond erg veel tijd voor uit voor de persconferentie. Volgens mij heeft een premier nog nooit zo in detail de nieuwsgierigheid van de journalistiek bevredigd. Ging mij persoonlijk veel verder dan interessant kan zijn voor lezer of toehoorder van welk medium dan ook. Ik vind dat vooral BNR een andere kant is ingeslagen wat betreft hun politieke smaak. Niet de mijne meer. Ik luister er amper meer naar. Maar goed, zijn ze vrij in.

Als een medium niet gewoon in het midden van het politieke spectrum kan blijven dan zullen ze hoe dan ook de helft van het publiek van zich vervreemden.

Dat verschijnsel zie je ook bij cabaretiers trouwens. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-04-2025 om 21:04 Topicstarter

De persconferentie was een krap uur, dat is niet abnormaal, zeker nu op deze ministerraad zulke belangrijk besluiten zijn genomen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
RTF editor