Nieuws en actueel

Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

rionyriony
13-04-2025 om 17:39
Haha nee; die song is het niet. Deze:
Direct na de hippietijd, toen Amsterdam niet links genoeg kon zijn.
Maar na twee decennia zijn er kennelijk meer bedenkingen gekomen.
"Zo tolerant" - Guus Vleugel en Joop Stokkermans:
Ik sprak laatst een Amerikaan
Die woont hier nu al ruim een jaar
Hij kijkt wel uit om terug te gaan
't Is hier veel jofeler dan daar
Hij woont gezellig op een gracht
En houdt van de ontspannen sfeer
Hij was geflipt op al 't gejacht
En zoals hij zijn er veel meer
Ze hebben Mokum bijgekleurd
Het is een stad waar veel gebeurt
Niet groot, toch internationaal
De fijnste stad van allemaal
Hij was, zei mijn Amerikaan
Eerst wat nar Portugal gegaan
En het klimaat beviel hem daar
Maar het regime, dat vond-ie naar
Boven de zonneoverdaad
Koos hij het geestelijk klimaat
Van 't vriendelijk gastvrij Nederland
Zo tolerant, zo tolerant
Zo tolerant, zo tolerant
En ik ken ook een Portugees
Althans, ik weet van zijn bestaan
Die vluchtte uit een and're race
Heel anders ook is 't hem vergaan
Thuis stond-ie op de zwarte lijst
Het is wel duidelijk waarvoor
Hij is naar Nederland gereisd
Op Schiphol lieten ze hem door
Hij raakte moeizaam aan de slag
Maar toch; het ging, tot op een dag
In zijn pension in Amsterdam
De Vreemd'lingenpolitie kwam
Een politieke vluchteling
Is iemand die - bedenk'lijk ding -
Niet zomaar in een land wat leeft
Maar het ook werk'lijk nodig heeft
Hij moest terug, en in zijn cel
Droomt hij daarginds soms vast nog wel
Zo tolerant, zo tolerant
Zo tolerant, zo tolerant
Schijnt eerst goedbedoeld geweest te zijn (want zelfgekozen) maar later uit hun handen te zijn gevallen en de oorspronkelijke bewoners zijn bijna allemaal weggevlucht. Noodlot van veel grote steden.

Daglichtlamp
13-04-2025 om 18:21
rionyriony schreef op 13-04-2025 om 15:20:
Een onverwacht weinig divers publiek op het D'66 congres.
Tja op een D66 congres komen D66 leden, wat had je anders verwacht?

rionyriony
13-04-2025 om 18:35
Daglichtlamp schreef op 13-04-2025 om 18:21:
[..]
Tja op een D66 congres komen D66 leden, wat had je anders verwacht?
Voorbeelden van diversiteit misschien? Vooral voor de camera's als je weet dat het uitgezonden gaat worden? Enfin, kan mij niet schelen hoor. Het viel me alleen op toen ik zo zat te kijken.
Als je een internationaal georiënteerd persoon bent die in veel landen makkelijk een baan kan krijgen en daar ook huisvesting, een paspoort en werkvergunning, dan kan je internationaal leven. Voor veel mensen hier is dat niet zo.
Enfin, ik wou hier niet een uitgebreide boom over opzetten. Het was anders dan ik verwachtte.

Daglichtlamp
13-04-2025 om 18:50
rionyriony schreef op 13-04-2025 om 18:35:
[..]
Voorbeelden van diversiteit misschien? Vooral voor de camera's als je weet dat het uitgezonden gaat worden? Enfin, kan mij niet schelen hoor. Het viel me alleen op toen ik zo zat te kijken.
Als je een internationaal georiënteerd persoon bent die in veel landen makkelijk een baan kan krijgen en daar ook huisvesting, een paspoort en werkvergunning, dan kan je internationaal leven. Voor veel mensen hier is dat niet zo.
Enfin, ik wou hier niet een uitgebreide boom over opzetten. Het was anders dan ik verwachtte.
D66 heeft wel een Kamerlid die dit uit eigen ervaring kent, Bamenga, die pas op zijn 21ste zijn verblijfspapieren kreeg voor Nederland (nadat hij hier op zijn achtste naar toe gevlucht was samen met zijn moeder).
https://dekanttekening.nl/nieuws/mpanzu-bamenga-d66-zet-gastgezin-in-het-zonnetje/

Fleurtje_5
14-04-2025 om 09:34
https://www.telegraaf.nl/nieuws/38016783/weinig-zelfkritiek-bij-rob-jetten-die-op-congres-uithaalt-naar-pvv-en-vvd-wordt-het-niet-eens-tijd-voor-excuses 12 april 2025
Weinig zelfkritiek bij Rob Jetten die op congres uithaalt naar PVV en VVD: ’Wordt het niet eens tijd voor excuses?’
Maar in onze krant stond het pas vandaag.
„Wordt het niet eens tijd dat de VVD excuses aanbiedt aan Nederland?” vraagt Rob Jetten aan de VVD. De VVD heeft veel kapot gemaakt maar Mark Rutte liet het kabinet vallen op migratie. En dat punt is nog steeds een heikelpunt.

Fleurtje_5
14-04-2025 om 09:42
Vandaag stond ook een groot artikel in de krant. Het moet afgelopen zijn met gebedsoproepen die via geluidsversterking door woonwijken schallen vinden SGP en JA21. Dat vind ik ook. Het artikel heeft de titel:
Wetsvoorstel. 'Streep door oproep tot gebed'.
k kon digitaal alleen onderstaand artikel vinden:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/589380168/kamerleden-willen-einde-aan-versterkte-gebedsoproepen-het-past-niet-binnen-de-nederlandse-cultuur

Nicole123
14-04-2025 om 11:21
Dan ook geen kerkklokken meer luiden als een kerkdienst begint of tijdens de dienst het Onze Vader wordt gebeden. Of willen we in Nederland verschillende religies verschillend behandelen?

Fleurtje_5
14-04-2025 om 12:57
Nicole123 schreef op 14-04-2025 om 11:21:
Dan ook geen kerkklokken meer luiden als een kerkdienst begint of tijdens de dienst het Onze Vader wordt gebeden. Of willen we in Nederland verschillende religies verschillend behandelen?
De pastoor of koster heeft nog nooit een Weesgegroetje of rozenkrans door een microfoon op hoge geluidssterkte vanaf de kerktoren geroepen.
Kerkklokken zijn bij lange na niet te vergelijken met een mannenstem die Arabische gebeden door de woonwijken roept.
In Nederland heeft men respect voor alle geloven én ongelovigen. Gebedsoproepen op geluidssterkte, en dan ook nog Arabisch, zijn heel indringend en dwangmatig. Iemand die een ander geloof heeft of geen geloof wil moet niet 5 keer per dag 7 dagen per week opgezadeld worden met Arabische gebeden door geluidsversterkers.
Mensen ergeren zich daar al heel lang aan. En het worden er steeds meer.
Zie een NOS-bericht uit 2016:
https://nos.nl/artikel/2137642-sgp-wil-einde-aan-dagelijkse-gebedsoproepen-vanaf-minaretten 14 okt. 2016 De SGP wil dat moskeeën geen dagelijkse gebedsoproepen met de woorden "Allahoe akbar" meer mogen doen vanaf minaretten."We zijn hier niet in het Midden-Oosten. We hoeven het niet normaal te vinden dat er op zoveel momenten, met dat volume 'Allah is groot' door de straten schalt", zegt SGP-leider Van der Staaij in het NOS Radio 1 Journaal.

Fleurtje_5
14-04-2025 om 13:16
Zoek en luister de verschillen:
https://nos.nl/artikel/2310575-gebedsoproep-blauwe-moskee-amsterdam-nu-wel-te-horen 15 november 2019 Gebedsoproep Blauwe Moskee Amsterdam nu wel te horen
https://www.youtube.com/live/Lvptg6kSz5w?si=fhVCUsRu3L9soj5a 18 mrt 2020 Kerken luiden de klokken massaal voor verbinding

Bakblik
14-04-2025 om 13:18
Fleurtje_5 schreef op 14-04-2025 om 12:57:
[..]
De pastoor of koster heeft nog nooit een Weesgegroetje of rozenkrans door een microfoon op hoge geluidssterkte vanaf de kerktoren geroepen.
Kerkklokken zijn bij lange na niet te vergelijken met een mannenstem die Arabische gebeden door de woonwijken roept.
In Nederland heeft men respect voor alle geloven én ongelovigen. Gebedsoproepen op geluidssterkte, en dan ook nog Arabisch, zijn heel indringend en dwangmatig. Iemand die een ander geloof heeft of geen geloof wil moet niet 5 keer per dag 7 dagen per week opgezadeld worden met Arabische gebeden door geluidsversterkers.
Mensen ergeren zich daar al heel lang aan. En het worden er steeds meer.
Zie een NOS-bericht uit 2016:
https://nos.nl/artikel/2137642-sgp-wil-einde-aan-dagelijkse-gebedsoproepen-vanaf-minaretten 14 okt. 2016 De SGP wil dat moskeeën geen dagelijkse gebedsoproepen met de woorden "Allahoe akbar" meer mogen doen vanaf minaretten."We zijn hier niet in het Midden-Oosten. We hoeven het niet normaal te vinden dat er op zoveel momenten, met dat volume 'Allah is groot' door de straten schalt", zegt SGP-leider Van der Staaij in het NOS Radio 1 Journaal.
Zijn er eigenlijk wel moskeeën in Nederland waar gebedsoproepen worden gedaan? De moskee hier in het dorp doet het niet, in de buurgemeente ook niet. En ook in de grote steden waar ik weleens langs en moskee loop heb ik nooit iets gehoord.
Is dit soms symboolpolitiek en een soort voorsorteren op wat.. als....?
Jan iemand mij een voorbeeld geven van waar de gebedsoproep in Nederland wel te horen is?

watertoren
14-04-2025 om 13:37
Het ligt er aan hoe de wind staat maar bij mijn zoon in de tuin is de gebedsoproep van de moskee vaak te horen.

Fleurtje_5
14-04-2025 om 15:46
Bakblik schreef op 14-04-2025 om 13:18:
[..]
Zijn er eigenlijk wel moskeeën in Nederland waar gebedsoproepen worden gedaan? De moskee hier in het dorp doet het niet, in de buurgemeente ook niet. En ook in de grote steden waar ik weleens langs en moskee loop heb ik nooit iets gehoord.
Jan iemand mij een voorbeeld geven van waar de gebedsoproep in Nederland wel te horen is?
https://nos.nl/artikel/2310575-gebedsoproep-blauwe-moskee-amsterdam-nu-wel-te-horen 15 november 2019 Gebedsoproep Blauwe Moskee Amsterdam nu wel te horen (nadat de kabels waren doorgeknipt)
In het NOS-bericht van 2016 word gezegd dat het er steeds meer en steeds luider zijn.

Bakblik
14-04-2025 om 16:34
Fleurtje_5 schreef op 14-04-2025 om 15:46:
[..]
https://nos.nl/artikel/2310575-gebedsoproep-blauwe-moskee-amsterdam-nu-wel-te-horen 15 november 2019 Gebedsoproep Blauwe Moskee Amsterdam nu wel te horen (nadat de kabels waren doorgeknipt)
In het NOS-bericht van 2016 word gezegd dat het er steeds meer en steeds luider zijn.
En dan kom je met artikelen die 6 en 9 jaar oud zijn?
Het is 2025!!!!!

Yumi
14-04-2025 om 16:36
Misschien is het voor sommige tijd om het nieuwe boek van Keyvan Shahbazi te lezen....
Het nieuwe boek van islamcriticus Keyvan Shahbazi
Keyvan Shahbazi is een Iraans-Nederlandse psycholoog en columnist die fel ageert tegen islamisering en linkse tolerantie jegens islamisme, vanuit zijn ervaring als gevluchte dissident. Arthur van Amerongen over zijn oud-collega en diens nieuwe boek De prijs van vrijheid.
De prijs van vrijheid is een bundel vol alarmerende en islamkritische verhalen, essays en opiniestukken. Zowel persoonlijke ervaringen als zorgwekkende maatschappelijke ontwikkelingen komen hierin voorbij.
Cultureel psycholoog Keyvan Shahbazi vluchtte in 1983 vanuit Iran naar Nederland. Hij adviseerde tal van Nederlandse bewindspersonen bij verschillende ministeries, doceerde aan de Politieacademie en is bestuurslid van de stichting VluchtelingenWerk Nederland en Comité Iran Vrij en is uitgeroepen tot Vrijdenker van het Jaar.
‘De prijs van vrijheid is een noodzakelijk boek. Met de pen zet Keyvan Shahbazi zijn strijd voor vrijheid en gelijkheid voort.’ UIT HET VOORWOORD VAN PROF. DR. AFSHIN ELLIAN
‘Keyvan Shahbazi is iemand met een authentiek en urgent verhaal dat het verdient te worden gehoord.’
Het nieuwe boek van islamcriticus Keyvan Shahbazi en waarom hij als columnist opstapte bij de Volkskrant - HP/De Tijd
Keyvan Shahbazi, een Iraanse vluchteling die als tiener politiek asiel in Nederland kreeg, heeft een nieuw boek gepubliceerd getiteld "De prijs van vrijheid". In dit werk waarschuwt hij het Westen voor de opkomst van de islam, die hij vergelijkt met zijn ervaringen in Iran. Shahbazi, nu 60 jaar oud, benadrukt de gevaren van een steeds invloedrijkere islam in de publieke ruimte, waaronder de geleidelijke afbraak van de scheiding tussen kerk en staat en de angst om de eigen cultuur te verkondigen.
Shahbazi vluchtte in 1983 uit Iran, waar hij werd gearresteerd en gemarteld onder het bewind van de huidige president Ebrahim Raisi. Hij beschrijft in zijn boek niet alleen de islamistische dictatuur, maar ook zijn teleurstellingen in Nederland, waar hij dacht dat hij in een vrijheidsparadijs aankwam. Zijn ervaringen als columnist bij de Volkskrant hebben geleid tot conflicten, vooral over zijn kritische standpunten over de samenwerking tussen linkse partijen en islamitische groeperingen, wat volgens hem parallellen vertoont met de situatie in Iran.
Hij beschouwt zichzelf als een strijder voor vrijheid en bekritiseert vooral de naïviteit van mensen die de opkomst van islamitische waarden en normen in een seculiere samenleving niet ernstig nemen. Shahbazi roept Nederlanders op om waakzaam te zijn en de grenzen van secularisme en vrijzinnigheid te verdedigen, en benadrukt dat de vrijheid van religie samengaat met de vrijheid van religiekritiek. Zijn oproep is urgent, want hij vreest dat, als deze tendens aanhoudt, de liberale waarden waar Nederland voor staat in gevaar komen.

BeesAreCool
14-04-2025 om 17:31
Bakblik schreef op 14-04-2025 om 13:18:
[..]
Nog nooit gehoord en ik woonde vroeger naast een moskee.