Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Loeki72 schreef op 02-04-2025 om 17:37:

[..]

Die zitten niet in het kabinet.

Daarom juist denk ik. Ze krijgen nu waarschijnlijk meer stemmen.

Loeki72 schreef op 02-04-2025 om 17:37:

[..]

Die zitten niet in het kabinet.

Nee precies, maar met een groeiend aantal zetels maken ze die kans wel als het kabinet valt. Dus hoe meer gezeur en gedoe, hoe meer kans dat het kabinet valt. 

rionyriony schreef op 02-04-2025 om 17:42:

Met al die ambtenaren die van alles weten is het kennelijk haast onmogelijk om voorkomen dat die gaan lekken. Best mogelijk dat deze mensen veel geld vangen voor een scoop. Ik zou dus voortaan meer AI gebruiken die maskeert waar de info voor nodig is en over het doel mistig blijft tegenover deze ambtenaren die de info moeten verstrekken.

Wilders heeft naar de Telegraaf gelekt. 

Koko67 schreef op 02-04-2025 om 17:43:

[..]

Nee precies, maar met een groeiend aantal zetels maken ze die kans wel als het kabinet valt. Dus hoe meer gezeur en gedoe, hoe meer kans dat het kabinet valt.

Het is goed dat de oppositie zeurt. Er is toch ook alleen maar gedoe in dit kleuter kabinet. 

Poezie schreef op 02-04-2025 om 16:40:

Tjonge, wat een gezeik zeg! Als ik die vrijwilligers was zou ik dat lintje niet eens meer willen hebben gezien de kostbare tijd van onze kabinetsleden hieraan worden verspild in plaats van aan zaken die echt urgent zijn. Zoals de woningnood en armoedebestrijding.

Vertel dat aan Faber, die kennelijk niet weet wat haar positie inhoudt. Wilders zal hier wel van smullen, weer alle aandacht naar de scheve schaatsritjes van zijn marionet.

Weer een dag waarop hij geen echt beleid hoeft uit te voeren, waaruit dan zou blijken dat hij dat niet heeft. Tot nu toe is aan de echte problemen nog steeds niets gedaan door dit kabinet, ondanks grootse beloftes. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

02-04-2025 om 17:50 Topicstarter

rionyriony schreef op 02-04-2025 om 17:42:

Met al die ambtenaren die van alles weten is het kennelijk haast onmogelijk om voorkomen dat die gaan lekken. Best mogelijk dat deze mensen veel geld vangen voor een scoop. Ik zou dus voortaan meer AI gebruiken die maskeert waar de info voor nodig is en over het doel mistig blijft tegenover deze ambtenaren die de info moeten verstrekken. In plaats van de echte vragen kan je nepinfo gaan geven om disloyale ambtenaren te onderscheppen.

De tijdlijn in het feitenrelaas maakt het onwaarschijnlijk dat ambtenaren hebben gelekt.

https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/plenaire_vergaderingen/details/activiteit?id=2025A02809

Daglichtlamp schreef op 02-04-2025 om 17:50:

[..]

De tijdlijn in het feitenrelaas maakt het onwaarschijnlijk dat ambtenaren hebben gelekt.

https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/plenaire_vergaderingen/details/activiteit?id=2025A02809

Ik zie geen bewijs of aanwijzing dat er geen contact heeft plaatsgevonden met ambtenaren in de ministeries. In feite is er voortdurend contact aanwezig om info op te vragen. Ieder die bijgedragen heeft aan het opzoeken van info vermoedt/weet waar het om gaat.

Ik pleit ervoor dat er AI tussenkomt zodat partijen geen zekerheid krijgen waar de kwestie over gaat.

Ik vind de "voorstelling" in de plenaire zaal ongelooflijk saai en voorspelbaar. En de mensen kunnen erg slecht tegen hun verlies.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

02-04-2025 om 18:12 Topicstarter

Het gaat meer om waarschijnlijkheid, er is pas gelekt toen al duidelijk was dat de voordracht bij andere ministers neergelegd zou worden. Op dat moment had alleen de PVV nog belang bij lekken.

Loeki72 schreef op 02-04-2025 om 17:45:

[..]

Het is goed dat de oppositie zeurt. Er is toch ook alleen maar gedoe in dit kleuter kabinet.

Ja, en de helft van dat geneuzel komt van de oppositie.

rionyriony schreef op 02-04-2025 om 18:08:

[..]

Ik zie geen bewijs of aanwijzing dat er geen contact heeft plaatsgevonden met ambtenaren in de ministeries. In feite is er voortdurend contact aanwezig om info op te vragen. Ieder die bijgedragen heeft aan het opzoeken van info vermoedt/weet waar het om gaat.

Ik pleit ervoor dat er AI tussenkomt zodat partijen geen zekerheid krijgen waar de kwestie over gaat.

Ik vind de "voorstelling" in de plenaire zaal ongelooflijk saai en voorspelbaar. En de mensen kunnen erg slecht tegen hun verlies.

Lekken gebeurt vrijwel altijd zeer bewust door of gestuurd door politici zelf, omdat ze daar politiek baat bij hebben. Als het door ambtenaren gebeurt ook dan wordt dat meestal van bovenaf gestuurd, door politici. Waar wilde jij AI tussen zetten dan en hoe? Vak K vervangen door ChatGPT?

En wie kan er slecht tegen zijn verlies en welk verlies heb je het over? De enige die nogal is afgegaan en daar slecht tegen kan is Faber, maar dat zijn niet 'de mensen'. Geen idee wat je nou allemaal probeert te insinueren.

en die Schoof valt me ook vies tegen zeg in dit debat. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

02-04-2025 om 18:50 Topicstarter

Dit debat had heel snel klaar kunnen zijn als Faber gewoon excuses gemaakt had. Dus geef de oppositie niet de schuld dat het zo lang duurt, Faber is heel goed in de tactiek van de kapotte grammofoonplaat, waarin ze voortdurend hetzelfde antwoord geeft op de vraag die niet gesteld is.

Koko67 schreef op 02-04-2025 om 18:12:

[..]

Ja, en de helft van dat geneuzel komt van de oppositie.

Faber had ook gewoon die handtekening kunnen zetten om dit 'geneuzel' te voorkomen. Of oprecht sorry kunnen zeggen en alsnog haar handtekening kunnen zetten. Ze heeft dit heel bewust gecreëerd. De schuld bij de oppositie leggen vind ik heel vreemd. Of moeten zij maar lijdzaam accepteren dat een minister dit doet? 

Dit soort dingen zijn inderdaad nodeloze tijdverspilling. Niet vanwege het erop ingaan van de oppositie, maar omdat het kabinet de basis niet eens op orde heeft. De basis van als kabinet zelf de eigen rechtsstaat respecteren, van capabele ministers die geen dingen buiten hun boekje doen en van een kabinet dat een eenheid is en met één mond spreekt. Als de oppositie dat maar voor lief neemt dan zijn we nóg verder heen.

Daglichtlamp schreef op 02-04-2025 om 18:50:

Dit debat had heel snel klaar kunnen zijn als Faber gewoon excuses gemaakt had. Dus geef de oppositie niet de schuld dat het zo lang duurt, Faber is heel goed in de tactiek van de kapotte grammofoonplaat, waarin ze voortdurend hetzelfde antwoord geeft op de vraag die niet gesteld is.

Precies en als Schoof meteen aanwezig was, had dit geen dag hoeven duren. Raar om dit zo te draaien om de oppositie de schuld te geven nav het gedrag van Faber voor de bühne.

Anfisa schreef op 02-04-2025 om 19:10:

[..]

Precies en als Schoof meteen aanwezig was, had dit geen dag hoeven duren. Raar om dit zo te draaien om de oppositie de schuld te geven nav het gedrag van Faber voor de bühne.

Ik lees net de reacties onder het liveblog over het debat bij nu.nl: genoeg mensen die vinden dat de oppositie niet zo moet zeuren, dat het nergens over gaat en dat het kabinet zich zo niet kan bezighouden met belangrijkere zaken. Een minderheid redeneert zo, maar het wordt zeker gezegd. 

De verkeerde krijgt de schuld in de schoenen geschoven en de 'dader' komt er weer met een halfslachtige berisping van af. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
RTF editor