Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 24-11-2024 om 17:59:

Morgen de demonstratie in Den Haag tegen de grote onderwijsbezuinigingen. Vanaf dinsdag de behandeling van de onderwijsbegroting in de Tweede Kamer. Hopelijk lukt het de linkse en de rechtse oppositie samen om in elk geval voor deze veel te grote bezuinigingen een stokje te steken. Niet investeren in onze toekomst lijkt me sowieso desastreus.

Ik hoop met je mee. Het beleid is sowieso tegenstrijdig. Enerzijds moet innovatie vanalles oplossen, aan de andere kant wordt er bezuinigd op onderwijs en wetenschap (waar de innovatie uiteindelijk vandaag zou moeten komen). 

Fleurtje_5 schreef op 24-11-2024 om 13:42:

Ik heb zo juist een column nog eens nagelezen, want toen die geplaatst was wist ik nog niet van die Noa Achahakbar.

Applaus voor premier Schoof.

Applaus voor deze columniste/onderzoekster.

Dagblad De Limburger https://www.limburger.nl/cnt/dmf20241115_96172440

Quote uit Column van Amanda Kluveld
Zaterdag 16 november 2024 om 05:30

Laatste stukje uit die column van Amanda K:

...............

De bewindspersonen met wie ik sprak, ook die van NSC, wilden oprecht handelen onder leiding van de sympathieke premier en met hulp van het niet-activistische deel van het ambtenarenapparaat. Antisemitisme wordt niet langer geaccepteerd; de daders zijn benoemd en besproken. Zij die Jodenhaat geen probleem vinden, diskwalificeren dit nu als racistisch. Het is bekend dat er NSC-bewindspersonen zijn die uit de PVV-coalitie willen stappen, zelfs ten koste van de net gestarte strijd tegen antisemitisme. Zo vermoed ik dat een minister zich als een deugend raspaardje in een vieze boerenstal voelt en kritiek op de NPO al ziet als het einde van de democratie.

Ik heb het gevoel een stukje context te missen van de hele kolom (en helaas kan ik die niet gratis teruglezen), dus kan er geen oordeel over vellen. 

Het lastige aan het benoemen en bespreken van daders is dat het de toon is die de muziek maakt, en die toon weten we niet. ( "die zwarte zijn ook altijd crimineel" is heel anders dan "er zijn 8 mensen uit wijk x opgepakt"). Het ingewikkelde is dat de daders wel besproken moeten worden om tot een oplossing te komen. 

Joden afvallen kan net zo racistisch zijn als alle Marokkanen (of islamieten de) over een kam scheren. Als we breder tegen racisme optreden dan hebben de joden er ook baat bij. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-11-2024 om 07:15 Topicstarter

Dit was blijkbaar de profielschets voor de premier, ze konden alleen niemand vinden die daaraan voldeed, dus is het Schoof geworden:
Dat leidt tot het volgende lijstje: de minister-president is oud-bewindspersoon en heeft ervaring met Kamerdebatten. Ook het internationale en Brusselse vergadercircuit moet hem bekend zijn. Hij moet kunnen verbinden in eigen land. Hij moet er staan met de naderende oorlogsdreiging op het internationale toneel. Moet ook met media kunnen omgaan. Moet verstand hebben van economie en financiën. En misschien wel cruciaal: ervaring hebben met het managen van grote crises.
https://www.ad.nl/politiek/meerderen-bedankten-voor-het-premierschap-daarmee-werd-ruttes-laatste-telefoontje-cruciaal~a99ec84f/

Neweve schreef op 24-11-2024 om 18:35:

[..]

Ik heb het gevoel een stukje context te missen van de hele kolom (en helaas kan ik die niet gratis teruglezen), dus kan er geen oordeel over vellen.

Het lastige aan het benoemen en bespreken van daders is dat het de toon is die de muziek maakt, en die toon weten we niet. ( "die zwarte zijn ook altijd crimineel" is heel anders dan "er zijn 8 mensen uit wijk x opgepakt"). Het ingewikkelde is dat de daders wel besproken moeten worden om tot een oplossing te komen.

Joden afvallen kan net zo racistisch zijn als alle Marokkanen (of islamieten de) over een kam scheren. Als we breder tegen racisme optreden dan hebben de joden er ook baat bij.

Maar men weet dan ook niet de toon die de premier heeft gemaakt en toch word hem toch wel het een en ander verweten. Die toon tussen je haakjes is opruiing en kan me NIET voorstellen dat die toon gevallen is. 

Je schrijft: "Joden afvallen kan net zo racistisch zijn als alle Marokkanen over een kam scheren"   ??? Joden 'afvallen'? Je vergelijkt hier de jacht op Joden, hen aanvallen en mishandelen, hun verblijf werd zelfs verraden door taxichauffeurs en hotelpersoneel, en dat alles vergelijk jij met een nare woordkeuze (want dat is het) ? Er is MEERMAALS gezegd dat het om een groep gaat en NIET alle Marokkanen. Ik kan niet eens zeggen dat het alleen in Amsterdam gebeurde want inmiddels weet ik dat er al eerder een anti-Jodendemonstratie in Den Haag is geweest. Op de videobeelden zag ik vooral een grote groep boze mensen met Arabische vlaggen.

Zelfs met dit stukje erbij is de column niet compleet:

Quote uit Dagblad De Limburger:

Column van Amanda Kluveld
Zaterdag 16 november 2024 om 05:30

Mijn collega Eliyahu Sapir en ik onderzochten de situatie van Joodse en Israëlische studenten en medewerkers aan Nederlandse universiteiten. Op basis daarvan en onze kennis over antisemitisme werden we, samen met diverse Joodse organisaties, door de premier uitgenodigd voor een Catshuisoverleg. Deze bijeenkomst kwam voort uit een dringende noodzaak: de ‘Jodenjacht’ in Amsterdam en het zichtbare antisemitisme. Naast de minister-president waren de drie vicepremiers en belangrijke ministers aanwezig. Sapir en ik spraken uitvoerig met de ministers van Onderwijs, Sociale Zaken en Asiel en Migratie.

..................

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-11-2024 om 08:14 Topicstarter

Fleurtje kan deze discussie misschien verder in het andere draadje? Dan blijft alles bij elkaar op 1 plek.

Daglichtlamp schreef op 25-11-2024 om 08:14:

Fleurtje kan deze discussie misschien verder in het andere draadje? Dan blijft alles bij elkaar op 1 plek.

Maar hier ging het eerder al over de bewindspersonen van NSC die opgestapt zijn. Ze zwijgt om de reden waarom ze op is gestapt. Dan kunnen mensen gaan speculeren want 'racisme' en zelfs onze premier word er dan van beschuldigd.

Dat stukje column van die onderzoekster geeft duidelijkheid, stukjes vallen op z'n plaats, en dat stukje vond ik zeer toepasselijk op dit topic.

En de premier wil ik ook een compliment geven omdat hij antisemitisme wil aanpakken. Iets waarvoor Lodewijk Asscher jaren geleden al waarschuwde.

Dat alles heeft met de Nederlandse politiek te maken. 

Ik vind het een prima premier.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-11-2024 om 08:26 Topicstarter

Natuurlijk heeft het ermee te maken, niemand ontkent dat, maar dat kan gewoon in dat andere draadje. Waar je ook al meerdere keren over deze column hebt geschreven.

Daglichtlamp schreef op 25-11-2024 om 08:26:

Natuurlijk heeft het ermee te maken, niemand ontkent dat, maar dat kan gewoon in dat andere draadje. Waar je ook al meerdere keren over deze column hebt geschreven.

Maar daar staat niet die reactie waar ik antwoord op gaf.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-11-2024 om 08:31 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 25-11-2024 om 08:26:

[..]

Maar daar staat niet die reactie waar ik antwoord op gaf.

En die reactie staat alleen maar hier omdat je gister ook al erover schreef in beide draadjes.

Daglichtlamp schreef op 25-11-2024 om 08:31:

[..]

En die reactie staat alleen maar hier omdat je gister ook al erover schreef in beide draadjes.

Het een heeft ook met het ander te maken.

Jij plakte onlangs een spotprent van premier Schoof op het andere topic. En dat was dan wel offtopic.

Liever een quote van een onderzoekster dubbel of driedubbel lezen, dan wat onzin één keer lezen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-11-2024 om 09:42 Topicstarter

Deze week in de Tweede Kamer de bezuinigingen op onderwijs en innovatie. https://www.nrc.nl/nieuws/2024/11/24/we-koersen-af-op-een-vreselijke-bezuinigingsoperatie-zegt-vvd-burgemeester-van-wageningen-a4874246
„Klaas Knot [president van De Nederlandsche Bank] heeft in een reflectie op de kabinetsplannen gezegd dat het eigenlijk heel raar is dat het kabinet, dat innovatie heel vaak noemt [85 keer, telde De Correspondent] als belangrijke oplossing voor allerlei maatschappelijke problemen, tóch bezuinigt op innovatie. Ik kan dat niet met elkaar rijmen. We hebben wetenschap en innovatie nodig om de grootste problemen van onze tijd op te lossen en zouden dus juist moeten investeren in wetenschappelijk onderzoek. Het kabinet vindt dat de arbeidsproductiviteit achterblijft en dat innovatie daar een belangrijke rol in kan spelen, maar wil het geld er niet aan uitgeven.”

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-11-2024 om 10:04 Topicstarter

Hieronder wat citaten uit een interview met de voorzitter van het college van bestuur van de universiteit in Rotterdam, die zelf ook gaat demonstreren vanmiddag.
https://www.ad.nl/rotterdam/grote-zorgen-bij-hoogste-baas-erasmus-universiteit-ik-doe-alles-binnen-mn-mogelijkheid-om-noodklok-te-luiden~a9a91b1d/
Het is de eerste keer in twaalf jaar dat ze naar een demonstratie gaat. Tot anderhalf jaar geleden was ze zelf onderdeel van het parlement als Eerste Kamerlid. Maar de gevolgen van de geplande bezuinigingen op universiteiten en hoge scholen zullen niet alleen gevolgen hebben voor het onderwijs, maar voor iedereen in Nederland, waarschuwt zij.
---------------
,,Het gaat om zulke grote bedragen dat meerdere van onze onderzoeksprogramma’s zullen moeten stoppen. En dat terwijl we voor historisch grote uitdagingen staan waarbij onderzoek essentieel is voor het vinden van oplossingen. Dat geldt voor heel Nederland, maar zeker ook specifiek voor Rotterdam”, legt professor Bredenoord uit.
Een van de unieke kenmerken van de Erasmus Universiteit is bijvoorbeeld dat zo’n 60 procent van de studenten uit de eigen regio komt. Volgens Bredenoord gaat het gros daarvan na de opleiding ook in onze regio aan het werk. Veel van die arbeidskrachten zal de stad met deze plannen moeten gaan missen, stelt ze.

----------
,,Het kromme is dat het kabinet bijna voor alle problemen als oplossing ‘innovatie’ noemt, maar vervolgens ons alle middelen ontneemt om vernieuwing te kunnen waarmaken”, stelt Bredenoord. ,,Zeker in Rotterdam, waar we ons bezighouden met het oplossen van criminaliteit en veiligheid in de haven, vergroening en bijvoorbeeld de ongelijkheid tussen Rotterdammers en de woningnood, zullen we dat heel snel voelen.”

Daglichtlamp schreef op 25-11-2024 om 09:42:

Deze week in de Tweede Kamer de bezuinigingen op onderwijs en innovatie. https://www.nrc.nl/nieuws/2024/11/24/we-koersen-af-op-een-vreselijke-bezuinigingsoperatie-zegt-vvd-burgemeester-van-wageningen-a4874246
„Klaas Knot [president van De Nederlandsche Bank] heeft in een reflectie op de kabinetsplannen gezegd dat het eigenlijk heel raar is dat het kabinet, dat innovatie heel vaak noemt [85 keer, telde De Correspondent] als belangrijke oplossing voor allerlei maatschappelijke problemen, tóch bezuinigt op innovatie. Ik kan dat niet met elkaar rijmen. We hebben wetenschap en innovatie nodig om de grootste problemen van onze tijd op te lossen en zouden dus juist moeten investeren in wetenschappelijk onderzoek. Het kabinet vindt dat de arbeidsproductiviteit achterblijft en dat innovatie daar een belangrijke rol in kan spelen, maar wil het geld er niet aan uitgeven.”

Ja, bizar dat het kabinet denkt dat al die innovatie wel even uit de lucht komt vallen. Innovatie is (hoger) onderwijs en wetenschap. Op mijn werk zullen er onderzoeksprojecten over AI in de zorg moeten stoppen, terwijl Agema de werkdruk in de zorg wil verlagen door meer AI in de zorg. Hoe dan? In het regeerprogramma is het woord 'innovatie' gewoon gebruikt als een soort stopwoordje voor als ze geen concrete oplossing wisten, als inhoudsloze term. En ik had Eppo Bruins ooit heel hoog, maar het valt me vies tegen dat hij zich ervoor leent om dit afbraakbeleid uit te gaan voeren.

Fleurtje_5 schreef op 25-11-2024 om 08:07:

[..].....

Ik kan niet eens zeggen dat het alleen in Amsterdam gebeurde want inmiddels weet ik dat er al eerder een anti-Jodendemonstratie in Den Haag is geweest. Op de videobeelden zag ik vooral een grote groep boze mensen met Arabische vlaggen.

..................

Was dat echt een anti-Joden demonstratie of was het een anti-Israel demonstratie? Voor mij maakt dat een wereld van verschil. Je kunt het niet eens zijn mijn Israel (regering), maar dat wil niet zeggen dat je alle mensen met het Joodse geloof haat.

Mugske schreef op 25-11-2024 om 13:39:

[..]

Was dat echt een anti-Joden demonstratie of was het een anti-Israel demonstratie? Voor mij maakt dat een wereld van verschil. Je kunt het niet eens zijn mijn Israel (regering), maar dat wil niet zeggen dat je alle mensen met het Joodse geloof haat.

De nuance die jij maakt, is echt heel belangrijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.