Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.


Daglichtlamp schreef op 27-09-2024 om 11:17:

[..]

Ik kan het artikel niet lezen, maar wat ik wel kan lezen staat alleen maar dat er gedwongen ontslagen verwacht worden. Als er daadwerkelijk massaal gedwongen ontslagen geweest zouden zijn, dan zouden daar toch ook artikelen over moeten zijn?


Je meent het.

De bezuinigingen begonnen al in 2013: Onderstaande is in 2014.

https://nos.nl/artikel/661351-massaontslag-in-de-zorg-verwacht 15 juni 2014

..........

Vakbond Abvakabo FNV denkt dat er in werkelijkheid nog veel meer mensen hun werk verliezen, wel 100.000. Bestuurder Lilian Marijnissen: "Tijdelijke contracten zijn het afgelopen jaar al niet verlengd. Daar komen de vakbond of de media niet aan te pas, maar dat zijn wel allemaal mensen die nu hun baan verliezen. En als je bedenkt dat in de ouderenzorg veel ontslagen vallen, op de thuiszorg veertig procent wordt bezuinigd en in de gehandicaptenzorg zeker nog 20.000 ontslagen worden verwacht, dan zit je al gauw aan zo'n groot getal."

.........

En dit:

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/massaontslag-in-de-zorg-verwacht

............

Volgens ActiZ, de werkgeversorganisatie in de zorg, zijn vanwege de bezuinigingen van 2,5 miljard euro de afgelopen maanden al 11.000 ontslagen aangekondigd, maar de grote bulk moet nog komen.

Directeur Aad Koster van ActiZ verwacht dat er tot en met 2015 in totaal nog zo'n 55.000 mensen hun baan verliezen. ' Het gaat veelal om banen in de huishoudelijke zorg, maar ook andere banen. Als een verzorgingshuis gaat sluiten zijn ook de kok en de tuinman niet meer nodig, helaas. '
..............

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-09-2024 om 20:53 Topicstarter

Hoe lang gaat dit nog zo door? Laat ze nu eens samen hun plannen voor Nederland uitvoeren, in plaats van elkaar via de media te bevechten. Deze vier partijen hebben geen oppositie meer nodig, daar zorgen ze zelf al voor.
https://www.ad.nl/politiek/schoof-is-streng-ik-ga-heel-strakke-regie-voeren-en-coalitieleiders-moeten-ons-niet-meer-verrassen~a3f7ebae/
Het is een beetje een kindervraag, maar toch: wie ís nu de baas in Den Haag?

,,Ik mag aannemen dat een kind meteen weet: de premier. Als premier ben je de baas, nou jaa, de baas.... je bent de premier. Dus je bepaalt wat het kabinet doet, en niemand anders.”

Wie de politiek volgt, kan ook denken: Wilders is de baas, of Van Vroonhoven van NSC beslist. Wat zegt u dan?

,,Dan zou ik bijna zeggen: kijk eens naar hoe de premier in het debat staat. Die premier staat voor zijn kabinet, neemt zijn eigen besluiten, samen met het kabinet. En die premier is aardig stoïcijns om zijn eigen koers te bepalen.”


https://www.ad.nl/politiek/geert-wilders-reageert-op-ad-interview-met-dick-schoof-hij-is-niet-de-baas~ac8e7ed6/

Wilders spreekt dat tegen op X. Hij wijst erop dat de Tweede Kamer staatsrechtelijk ‘de baas’ is. De PVV-leider bleef na de verkiezingen in de Kamer en stuurt zijn Kamerleden en ministers vanuit die positie aan.

ze weten zelf niet eens wie er wel of niet wat kan zeggen, naar wie ze moeten 'luisteren'  wie wel een stem heeft, en wie niet. Laat staan dat de 'gewone bevolking' dat nog weet. 

Het komt denk ik ook door de rare vorm die dit kabinet heeft al die onduidelijkheid wie " er de baas is". 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-09-2024 om 22:05:

[..]

https://nos.nl/artikel/695874-al-25-000-ontslagen-in-de-zorg

https://www.zorgvisie.nl/ontslagenteller-meer-dan-25000-ontslagen-1593519w/

Het liep wel gelijk met de sluiting van 800 verzorgingshuizen.

https://nos.nl/artikel/476348-sluiting-verzorgingshuizen-dreigt

Nou en? Daarna is er weer een flinke instroom geweest, zie de grafiek die ik hier plaatste, dus dit nieuws is compleet achterhaald. Het is selectief shoppen in feiten.

Ik kan ook gaan beweren dat we in Nederland zoveel kolenmijnen hebben en dan verwijzen naar nieuwsberichten van rond 1900. Slaat ook nergens op, want dan ga ik voorbij aan de hele periode erna waarin ze weer verdwenen.

Nicole123 schreef op 28-09-2024 om 22:47:

[..]

Nou en? Daarna is er weer een flinke instroom geweest, zie de grafiek die ik hier plaatste, dus dit nieuws is compleet achterhaald. Het is selectief shoppen in feiten.

Ik kan ook gaan beweren dat we in Nederland zoveel kolenmijnen hebben en dan verwijzen naar nieuwsberichten van rond 1900. Slaat ook nergens op, want dan ga ik voorbij aan de hele periode erna waarin ze weer verdwenen.

Kom van dat paard af, ze vroeg over gedwongen ontslagen en berichten. 

Daglichtlamp schreef op 27-09-2024 om 11:17:

[..]

Ik kan het artikel niet lezen, maar wat ik wel kan lezen staat alleen maar dat er gedwongen ontslagen verwacht worden. Als er daadwerkelijk massaal gedwongen ontslagen geweest zouden zijn, dan zouden daar toch ook artikelen over moeten zijn?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-09-2024 om 23:36:

[..]

Kom van dat paard af, ze vroeg over gedwongen ontslagen en berichten.

[..]

Je kunt zelf ook lezen in welke context. Een discussie over puur of er in 2013 bepaalde ontslagen zijn gevallen is net zo off topic als een discussie of er rond 1900 kolenmijnen geopend zijn.

Nicole123 schreef op 29-09-2024 om 10:06:

[..]

Je kunt zelf ook lezen in welke context. Een discussie over puur of er in 2013 bepaalde ontslagen zijn gevallen is net zo off topic als een discussie of er rond 1900 kolenmijnen geopend zijn.

Ik heb heel goed gelezen in welke context het werd gevraagd. Jij bent niet degene die bepaalt of ik daar op kan en mag reageren. Wat jij vindt, mag je houden.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-09-2024 om 23:36:

[..]

Kom van dat paard af, ze vroeg over gedwongen ontslagen en berichten.

[..]


Dit dus.

Daarbij zijn er heel veel tijdelijke contracten niet verlengd. En mensen konden eerder met pensioen, maar hun plaats werd NIET opgevuld. 'Natuurlijke afvloeiing' werd het dan genoemd. Maar daar was niets natuurlijks aan want het overgebleven personeel rende zich dan de benen onder het lijf vandaan.

Dat heet dan misschien niet meteen ontslag, geleidelijk ontslag, maar het is wel 'inkrimping personeelsbestand' door niet vervangen van gepensioneerden, niet vervangen van de tijdelijke krachten, en het niet opvullen van zwangerschapsverlof.

Ook is er een kleine stop geweest op stageplaatsen. Je zou dan maar net die opleiding aan het volgen zijn en er daarom geen toekomst meer in zien. Soms konden ontslagen werknemers voor minder salaris terug komen. Gepensioneerden werd gevraagd om vrijwilligerswerk te doen.

Klopt na de massaontslagen was er een tekort en ging met in India en Polen personeel werven en moet men zorgen voor woon en reisgeld. Waarom bezuinigen als het daarmee alleen maar duurder word?

Soheey, dat word dan hier 'instroom' genoemd maar eigenlijk was het recht trekken van geblunder.

Nicole123 schreef op 29-09-2024 om 10:06:

[..]

Je kunt zelf ook lezen in welke context. Een discussie over puur of er in 2013 bepaalde ontslagen zijn gevallen is net zo off topic als een discussie of er rond 1900 kolenmijnen geopend zijn.

 

"Bepaalde ontslagen" ? Dat klinkt nogal min-dunkend.

Er volgden massaontslagen in de zorg. De zorg die zo hard nodig is.

Kolenmijnen uit 1900 zijn er niet mee te vergelijken.

Fleurtje_5 schreef op 29-09-2024 om 10:47:

[..]

"Bepaalde ontslagen" ? Dat klinkt nogal min-dunkend.

Er volgden massaontslagen in de zorg. De zorg die zo hard nodig is.

Kolenmijnen uit 1900 zijn er niet mee te vergelijken.

Eens. Over massaontslagen moet je niet mindunkend doen. 

Jorni schreef op 28-09-2024 om 21:15:

Het komt denk ik ook door de rare vorm die dit kabinet heeft al die onduidelijkheid wie " er de baas is".

Schoof is de baas over de regering. De regering kan zijn ontslag indienen bij een kabinetscrisis. En het parlement kan een motie indienen eventueel.

Er zit toch altijd iets van spanning in een coalitie over welke belangen en compromissen doorgang zullen vinden. 

Twinski schreef op 29-09-2024 om 11:00:

[..]

Schoof is de baas over de regering. De regering kan zijn ontslag indienen bij een kabinetscrisis. En het parlement kan een motie indienen eventueel.

Er zit toch altijd iets van spanning in een coalitie over welke belangen en compromissen doorgang zullen vinden.

Officieel wel natuurlijk, maar normaal gesproken is de premier lid van een politieke partij (vaak de partijleider). Deze premier is partijloos. Nu zitten alle partijleiders in de kamer. Ik vind het nogal een vreemde constructie. De premier vind ik nu vooral een schietschijf geworden, zowel van de coalitiepartijen als van de oppositie en ik vind dat hij zich in debatten niet goed kan redden. Hij blijft rustig en komt sympatiek over, maar daar red je het uiteindelijk niet mee in zo'n wespennest. 

Jorni schreef op 29-09-2024 om 12:51:

[..]

Officieel wel natuurlijk, maar normaal gesproken is de premier lid van een politieke partij (vaak de partijleider). Deze premier is partijloos. Nu zitten alle partijleiders in de kamer. Ik vind het nogal een vreemde constructie. De premier vind ik nu vooral een schietschijf geworden, zowel van de coalitiepartijen als van de oppositie en ik vind dat hij zich in debatten niet goed kan redden. Hij blijft rustig en komt sympatiek over, maar daar red je het uiteindelijk niet mee in zo'n wespennest.

Hij is idd een schietschijf en zal moeten schipperen tussen alle wensen van de coalitie en oppositie. Mocht hij, en zijn kabinet, er niet uitkomen dan kan hij ontslag indienen. De kans dat een coalitiepartij het kabinet laat vallen acht ik eerder aannemelijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.