Nieuws en actueel
wild-flower
19-04-2022 om 13:04
Minimum leeftijd fastfood een goed idee ?
" Als fastfoodrestaurants niet snel hun producten gezonder maken, moet een
verbod op de verkoop van fastfood aan kinderen overwogen worden.
Dat stelt het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA in een rapport dat vandaag verschijnt.
De CDA'ers vinden dat voor fastfood een minimumleeftijd moet worden overwogen ,
bijvoorbeeld van 18 jaar. "
Een minimumleeftijd voor fastfood van 18 jaar .
Betutteling of een goed idee ? Wat vinden jullie hiervan ?
https://nos.nl/artikel/2425678-te-jong-dan-geen-hamburger-denktank-cda-bepleit-minimumleeftijd-voor-fastfood
Rockstar
20-04-2022 om 11:15
Libertine schreef op 20-04-2022 om 11:01:
[..]
Welke eiwitten loop je dan mis?
Die in het vlees zitten. Als je het vlees vervangt door alleen een B12 tabletje. Net zoals je vezels misloopt als je fruit vervangt door een vitamine C tablet.
bieb1963
20-04-2022 om 11:27
MMcGonagall schreef op 19-04-2022 om 22:25:
[..]
In de achterstandsgezinnen met laag opgeleide ouders, waar bovengemiddeld veel mensen overgewicht hebben, werken de ouders nou juist niet allebei. Vaak zelfs allebei niet. Jij zit altijd maar met het anderhalfverdienersmodel in je hoofd, waar moeder al om 14.00 uur de boontjes zit te doppen. Dat zijn ook niet de gezinnen waar het over gaat. Net zo min dus als de ft werkende ouder, die ‘s avonds een zak roerbakgroente met kipfiletreepjes en de noedels in de pan gooit en een kwartier later aan tafel gaat.
Ik zal dan nog even verduidelijken wat ik bedoel. Allereerst 'wijs' ik naar niemand, niet naar hoogopgeleiden (al dan niet veel werkend), niet naar veel werkenden (al dan niet hoogopgeleid). En zelfs ook niet naar winkeliers en fabrikanten. Ook voor winkeliers en fabrikanten geldt dat we in een andere tijd leven en ook zij zich daarop moeten aanpassen (vraag/aanbod). Als de groenteboer/teler wordt geconfronteerd met het feit dat hij veel minder penen en preien verkoopt, omdat men minder tijd heeft om die allemaal te snijden, zal hij iets anders moeten verzinnen. Bijv. dus zakken voorgesneden groente. Logisch. Als de diepvriesfabrikant constateert dat de gewone diepvriesgroente veel minder verkocht wordt omdat men daar alsnog aardappels en vlees bij moet klaarmaken en daar de tijd niet voor heeft, verzint hij daar ook wat anders op: de kant en klare diepvriesmaaltijden. Enz. IK geef daar de winkeliers en fabrikanten niet de schuld van, zij kunnen niks met producten die veel minder verkocht worden. Ik geef ook de ouders niet de schuld dat ze minder tijd hebben (iets anders dan geen zin hebben..) doordat er meer gewerkt wordt (en dat kan dus ook zomaar de ouders zijn die helemaal niet hoogopgeleid zijn, en dus in de regel lager betaalde banen, en het allemaal niet meer kunnen betalen op 1 of 1,5 baan. Het is de tijdgeest. Ouders die 'niet aan gezond voer doen', zijn er altijd geweest.
Wat ik alleen maar wilde zeggen, is dat ouders die in principe wél 'aan gezond voer doen', dat grotendeels anders doen, omdat er simpelweg minder tijd is (nogmaals iets anders dan geen zin). Dus voor kinderen is het voorbeeld daardoor automatisch: je husselt het e.e.a. in een pan en je hebt een maaltijd. Met als gevolg dat het voor die kinderen later volkomen normaal is om allerlei zakjes, pakjes, kant-en-klaar enz te kopen met de gedachte dat dat volkomen normaal en gezond is.
SophisticatedCaribou75
20-04-2022 om 11:29
Het probleem van slecht eten zit 'm vooral in de beschikbaarheid. Voedsel dat slecht is, is gemakkelijk te krijgen. En voedsel dat gemakkelijk is en als gezond wordt aangeprezen, is vaak óók ongezond. Bedrog daarover is blijkbaar toegestaan, zo leert de keuringsdienst van waarde ons week na week.
Om werkelijk gezond te leven moet je dus vooral zelf aan de slag en dat kost tijd. En impliciet dus ook geld. Bovendien kost het expliciet geld, omdat werkelijk gezonde basisproducten een flinkere prijs hebben. Dat kun je compenseren door accijns te heffen op ongezonde keuzes. I.e.: alles wat de voedselindustrie zo'n beetje voortbrengt. Maar gelukkig voor hen zal hun lobby dat moeiteloos weten te voorkomen. En dat wordt dan verkocht als "liberaal" en "geen betutteling". Maar feitelijk wordt toegestaan dat mensen stilletjes aan worden vergiftigd.
Rockstar
20-04-2022 om 11:32
niet_rechts schreef op 20-04-2022 om 11:29:
Het probleem van slecht eten zit 'm vooral in de beschikbaarheid. Voedsel dat slecht is, is gemakkelijk te krijgen. En voedsel dat gemakkelijk is en als gezond wordt aangeprezen, is vaak óók ongezond. Bedrog daarover is blijkbaar toegestaan, zo leert de keuringsdienst van waarde ons week na week.
Om werkelijk gezond te leven moet je dus vooral zelf aan de slag en dat kost tijd. En impliciet dus ook geld. Bovendien kost het expliciet geld, omdat werkelijk gezonde basisproducten een flinkere prijs hebben. Dat kun je compenseren door accijns te heffen op ongezonde keuzes. I.e.: alles wat de voedselindustrie zo'n beetje voortbrengt. Maar gelukkig voor hen zal hun lobby dat moeiteloos weten te voorkomen. En dat wordt dan verkocht als "liberaal" en "geen betutteling". Maar feitelijk wordt toegestaan dat mensen stilletjes aan worden vergiftigd.
Of het goede goedkoper te maken zodat mensen die krap zitten gewoon wél genoeg goed voedsel kunnen kopen.
SophisticatedCaribou75
20-04-2022 om 11:34
Rockstar schreef op 20-04-2022 om 11:32:
[..]
Of het goede goedkoper te maken zodat mensen die krap zitten gewoon wél genoeg goed voedsel kunnen kopen.
Of, naar mijn voorkeur: beide!!!
Lollypopje
20-04-2022 om 11:46
niet_rechts schreef op 20-04-2022 om 11:34:
[..]
Of, naar mijn voorkeur: beide!!!
Dan eerder dit, want je kunt niet enkel voedsel goedkoper maken. Als je kijkt naar het begin van de keten wordt het voedsel al veel te goedkoop verkocht.
Natuurlijk verdienen mensen met weinig geld ook gezond en betaalbaar eten , maar dat geld ook voor de mensen aan het begin van de productieketen die de prijs daarvoor betalen. Dat zijn namelijk nooit de supermarkten of fabrikanten en als dat wel zo is gaan die opzoek naar manieren om het goedkoper te maken. Dat gaat dan altijd weer ten koste van de kwaliteit en/of de werknemer.
Zusterclivia
20-04-2022 om 11:49
watertoren schreef op 20-04-2022 om 08:22:
Ik denk niet dat het aan gebrek aan voorlichting ligt dat veel mensen vaak ongezond eten. Het is volgens mij de wil die vaak ontbreekt omdat men ongezond eten vaak lekkerder vind. Mensen weten heus zelf ook wel dat ze beter een appel of wat rauwkost tussendoor kunnen nemen dan een zak chips of snoep maar ze hebben in die appel vaak net geen zin.
Idd. We weten het allemaal wel, maar doen is twee. Net zoals dat iedereen weet dat bewegen gezond is. Dat sparen voor het geval dat gewoon verstandig is. Enz. Enz.
Lollypopje
20-04-2022 om 11:51
Rockstar schreef op 20-04-2022 om 11:15:
[..]
Die in het vlees zitten. Als je het vlees vervangt door alleen een B12 tabletje. Net zoals je vezels misloopt als je fruit vervangt door een vitamine C tablet.
Die zelfde eiwitten kun je ook uit plantaardige producten halen, mits je varieert genoeg eet.
Rockstar
20-04-2022 om 12:04
Lollypopje schreef op 20-04-2022 om 11:51:
[..]
Die zelfde eiwitten kun je ook uit plantaardige producten halen, mits je varieert genoeg eet.
Dan moet je echt veel plantaardige dingen eten om dat op te vangen.
Rockstar
20-04-2022 om 12:05
Lollypopje schreef op 20-04-2022 om 11:46:
[..]
Dan eerder dit, want je kunt niet enkel voedsel goedkoper maken. Als je kijkt naar het begin van de keten wordt het voedsel al veel te goedkoop verkocht.
Natuurlijk verdienen mensen met weinig geld ook gezond en betaalbaar eten , maar dat geld ook voor de mensen aan het begin van de productieketen die de prijs daarvoor betalen. Dat zijn namelijk nooit de supermarkten of fabrikanten en als dat wel zo is gaan die opzoek naar manieren om het goedkoper te maken. Dat gaat dan altijd weer ten koste van de kwaliteit en/of de werknemer.
Met subsidies hebben werknemers daar geen last van toch?
Libertine
20-04-2022 om 12:25
Rockstar schreef op 20-04-2022 om 11:15:
[..]
Alles is uit tarwe, peulvruchten, groente en seitan/tofu/tempeh te halen. Behalve b12 dus.
MMcGonagall
20-04-2022 om 12:29
bieb1963 schreef op 20-04-2022 om 11:27:
[..]
Ik zal dan nog even verduidelijken wat ik bedoel. Allereerst 'wijs' ik naar niemand, niet naar hoogopgeleiden (al dan niet veel werkend), niet naar veel werkenden (al dan niet hoogopgeleid). En zelfs ook niet naar winkeliers en fabrikanten. Ook voor winkeliers en fabrikanten geldt dat we in een andere tijd leven en ook zij zich daarop moeten aanpassen (vraag/aanbod). Als de groenteboer/teler wordt geconfronteerd met het feit dat hij veel minder penen en preien verkoopt, omdat men minder tijd heeft om die allemaal te snijden, zal hij iets anders moeten verzinnen. Bijv. dus zakken voorgesneden groente. Logisch. Als de diepvriesfabrikant constateert dat de gewone diepvriesgroente veel minder verkocht wordt omdat men daar alsnog aardappels en vlees bij moet klaarmaken en daar de tijd niet voor heeft, verzint hij daar ook wat anders op: de kant en klare diepvriesmaaltijden. Enz. IK geef daar de winkeliers en fabrikanten niet de schuld van, zij kunnen niks met producten die veel minder verkocht worden. Ik geef ook de ouders niet de schuld dat ze minder tijd hebben (iets anders dan geen zin hebben..) doordat er meer gewerkt wordt (en dat kan dus ook zomaar de ouders zijn die helemaal niet hoogopgeleid zijn, en dus in de regel lager betaalde banen, en het allemaal niet meer kunnen betalen op 1 of 1,5 baan. Het is de tijdgeest. Ouders die 'niet aan gezond voer doen', zijn er altijd geweest.
Wat ik alleen maar wilde zeggen, is dat ouders die in principe wél 'aan gezond voer doen', dat grotendeels anders doen, omdat er simpelweg minder tijd is (nogmaals iets anders dan geen zin). Dus voor kinderen is het voorbeeld daardoor automatisch: je husselt het e.e.a. in een pan en je hebt een maaltijd. Met als gevolg dat het voor die kinderen later volkomen normaal is om allerlei zakjes, pakjes, kant-en-klaar enz te kopen met de gedachte dat dat volkomen normaal en gezond is.
Ik denk juist dat gezond eten niet veel tijd hoeft te kosten. Dus lekker voorgesneden verse andijvie, in plaats van 20 minuten noeste arbeid om een krop zandvrij te krijgen. Pakjes en zakjes zijn heel geschikt om te leren koken. Er staat precies op de doos wat je moet doen. Zo ben ik ook begonnen, en als je daar een beetje lol in hebt ga je vanzelf wat meer proberen.
Lollypopje
20-04-2022 om 12:29
Rockstar schreef op 20-04-2022 om 12:05:
[..]
Met subsidies hebben werknemers daar geen last van toch?
Maar dat moet ook weer ergens vandaan komen. Doen we de belastingen of btw omhoog? Halen we geld weg uit een ander potje dat het nodig heeft?
Uiteindelijk wordt ergens de prijs betaald voor het kunstmatig naar beneden brengen van de prijs van producten en de vraag is dan wie of waar moet die prijs betaald worden. Dat geld moet namelijk toch ergens vandaan komen.
Bakblik
20-04-2022 om 12:30
watertoren schreef op 20-04-2022 om 08:22:
Ik denk niet dat het aan gebrek aan voorlichting ligt dat veel mensen vaak ongezond eten. Het is volgens mij de wil die vaak ontbreekt omdat men ongezond eten vaak lekkerder vind. Mensen weten heus zelf ook wel dat ze beter een appel of wat rauwkost tussendoor kunnen nemen dan een zak chips of snoep maar ze hebben in die appel vaak net geen zin.
Het gebrek aan/ de gebrekkige voorlichting is wel degelijk mede oorzaak van het ongezond eten van veel mensen.
En aantal jaar terug met die vinkjes die gaven aan dat het de gezondste keuze was binnen die productgroep. Velen interpreteerden die vinkjes als: Dit product heeft een vinkje en is dus gezond. Die nutriscore die weet nu aan zit te komen zal hetzelfde effect hebben. Mayonaise met een vinkje of een A op de nutriscore is nog steeds mayonaise met 80% vet! Het zijn dan wel de gezondst mogelijke vetten maar wettelijk gezien moet mayonaise 80 % vet hebben om mayonaise te mogen heten. Dat je beter yoghonaise of fritessaus kunt nemen kan je heel veel mensen niet aan hun verstand pulken. Deze mayo en deze fritessaus hebben allebei een vinkje/A op de nutriscore dus het maakt geen verschil ze zijn gezond.
Om dat uit te leggen moet je echt leren etiketten te lezen. Om etiketten te lezen en dat goed te interpreteren en de vinkjes/nutriscore daarin te betrekken vraagt wel wat inzicht en voorkennis/opleiding. Dat mis ik in de huidige voorlichting/ scholing over wat is gezond.
Lollypopje
20-04-2022 om 12:33
Ik vind die nutriscore sowieso verwarrend, want je kunt ook nergens vinden tot welke productgroep iets behoort en dus waar het mee wordt vergeleken. Als ze dat er dan tenminste nog bij zouden zetten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.