Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Meer betalen voor water bij 'bovenmatig' gebruik wordt onderzocht . Gebruiken jullie veel water ?


ZanyHeron88

ZanyHeron88

17-08-2022 om 12:22

Coreopsis schreef op 17-08-2022 om 11:10:

[..]

Water is belachelijk goedkoop, zeker als je het vergelijkt met energie. Dus daar mag, na een bepaalde basishoeveelheid, best een forse toeslag bovenop.

Fijn ook voor de kassen die groente en fruit verbouwen. Zo betalen we straks nog veel meer aan de kassa.

Coreopsis schreef op 17-08-2022 om 11:10:

[..]

Water is belachelijk goedkoop, zeker als je het vergelijkt met energie. Dus daar mag, na een bepaalde basishoeveelheid, best een forse toeslag bovenop.

Maar wat is de basishoeveelheid en wie garandeert dat die basishoeveelheid op een gegeven moment naar beneden wordt bijgesteld?

Kortom, slecht plan.

wild-flower

wild-flower

17-08-2022 om 12:37 Topicstarter

willem1959 schreef op 17-08-2022 om 12:28:

[..]

Maar wat is de basishoeveelheid

Ik neem aan het gemiddelde per persoon / huishouden ?


https://www.waternet.nl/service-en-contact/drinkwater/gemiddeld-waterverbruik/

Paracelsus schreef op 17-08-2022 om 12:22:

[..]

Fijn ook voor de kassen die groente en fruit verbouwen. Zo betalen we straks nog veel meer aan de kassa.

Dat klopt, dat heet 'de vervuiler betaalt'. En dat geeft jou als consument macht! Je kunt met je voeten stemmen. Als je het te duur vindt, dan koop je geen kas-groenten maar seizoensgroenten uit de volle grond (dat heet toch zo? weet het niet zeker). Dan zul je zien dat de investeringen niet naar water zullen gaan maar naar het doorontwikkelen van groenten/teelmethodes zonder kassen. 

gr Angela

Paracelsus schreef op 17-08-2022 om 12:22:

[..]

Fijn ook voor de kassen die groente en fruit verbouwen. Zo betalen we straks nog veel meer aan de kassa.

Precies! Alles moet hier kapot blijkbaar met prijsstijging op prijsstijging en belasting op belasting. 

letterkoekje schreef op 17-08-2022 om 12:21:

In België is die regeling al van toepassing, zoals in de OP staat.

Vandaag in het nieuws dat er nog hogere tarieven zullen gerekend worden voor mensen die met drinkwater hun zwembad vullen of de tuin sproeien. Dus bij ons gaat het al naar fase 3. (En wie weet wat gaan ze nog verzinnen om verder geld uit onze zakken te kloppen). En nu is er op dit ogenblik effectief droogte, maar dat durven ze ook als het weken aan een stuk regent.

Voor mijn nieuwsgierigheid: hoe weten ze dan dat je een zwembad hebt of de tuin sproeit? Stond dat er bij?

Friezinnetje schreef op 17-08-2022 om 11:44:

[..]

ik heb een pittig kort kapsel, dat scheelt

Rood zeker? 

Friezinnetje schreef op 17-08-2022 om 11:44:

[..]

ik heb een pittig kort kapsel, dat scheelt

Rood?!

Courage schreef op 17-08-2022 om 12:54:

[..]

Rood zeker?

O haha zelfde grapje.

Courage schreef op 17-08-2022 om 12:54:

[..]

Rood zeker?

Herfstappeltaart schreef op 17-08-2022 om 12:58:

[..]

Rood?!

Nee geen rood en draag ook nooit een rugzak  

letterkoekje schreef op 17-08-2022 om 12:21:

In België is die regeling al van toepassing, zoals in de OP staat.

Vandaag in het nieuws dat er nog hogere tarieven zullen gerekend worden voor mensen die met drinkwater hun zwembad vullen of de tuin sproeien. Dus bij ons gaat het al naar fase 3. (En wie weet wat gaan ze nog verzinnen om verder geld uit onze zakken te kloppen). En nu is er op dit ogenblik effectief droogte, maar dat durven ze ook als het weken aan een stuk regent.

Het moet nu al weken aan een stuk gaan regenen om het watertekort te compenseren.

Friezinnetje schreef op 17-08-2022 om 13:17:

[..]

[..]

Nee geen rood en draag ook nooit een rugzak

Ysenda schreef op 16-08-2022 om 14:05:

[..]

Ik denk eerder 20l, aan 1* veel heeft een plant meer dan steeds een beetje omdat het dan de grond in zakt en minder snel verdampt.

Ik gebruik nu bewust niet de broes maar de gieter zodat ik de waterslurpers (hortensia) meer water geef dan de droogte planten. De kersenboom heeft zich toegang verschaft tot de regenwater put (beton van 110 jaar oud) dus die hoeft niks.

De meeste groenten wortelen zeer oppervlakkig (bijvoorbeeld sla) dus zou het niet handig zijn om alles in de grond te laten vloeien. De meeste planten nemen ook veel water op door de bladeren, dus natsproeien helpt om ze op te frissen.

Ik vind het an sich een goed idee om bovengemiddeld verbruik extra te belasten.

Ik kan me best iets voorstellen bij aarzelingen van het type 'maar ik wil wel mijn tuin in leven houden' of 'ik wil wel gewoon de was kunnen doen' maar dat is deels een kwestie van slimme oplossingen vinden, deels een kwestie van keuzes maken. We verbruiken met z'n allen te veel en daar zal iets aan moeten gebeuren, en bepaalde overvloed past niet meer.
Zoals iemand anders al zei: het is niet zo vanzelfsprekend dat we jaarrond álle groenten en álle fruit ongelimiteerd beschikbaar hebben. Dat kost veel energie en water.

Maar ik zou het ook nog wel breder willen trekken. Volgens dit artikel https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/terwijl-tata-steel-bijna-gratis-34-miljard-liter-leidingwater-verbruikt-moet-u-zuinig-doen-met-zwembaden~b7d6b361/ verbruikt Tata Steel jaarlijks 34 miljárd liter water. En dat kost ze 100 euro waterbelasting. Krankzinnig. Daar zit dus ook geen enkele rem op om zuinig aan te doen. Daar kunnen wij niet tegenop met een minuutje korter douchen en de tuin minder sproeien.

Worden dan de staalproducten duurder? Wellicht. Een klein beetje. Want de waterkosten maken maar een fractie uit van de productiekosten. Het betekent vooral dat de producten niet tegen de werkelijke kosten gemaakt werden.
Idem dito voor spijkerbroeken: 8000 liter water per broek. Zo zijn er in de productieketen nog talloze waterslurpers. Daar moet ook iets aan gebeuren. 

Niet in plaats ván, maar wel náást het particuliere waterverbruik. Anders is het alsof jij je theezakje uit elkaar pulkt voor recycling, terwijl naast je een plastic afvalberg in de fik wordt gestoken.
En intussen helpt het dus ook om iets minder kleding te kopen. Van één spijkerbroek kun je een jaar lang douchen.

In veel plantenkwekerijen circuleert het water d.m.v. ingewikkelde computergestuurde machines. Dat wat terugkomt wordt gereinigd en opnieuw gegeven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.