Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Meer betalen voor water bij 'bovenmatig' gebruik wordt onderzocht . Gebruiken jullie veel water ?


Caramelzeezoutchocola schreef op 17-08-2022 om 09:10:

[..]

Beetje off topic, maar gaat dat echt sneller met je hoofd naar beneden? Ik sta “gewoon “ rechtop, haar wordt nat, kraan uit, shampoo erin dan poets ik m’n tanden( kraan nog steeds uit uiteraard) , flos en dan spoel ik de shampoo uit. Kraan weer uit, conditioner erin en lichaam inzepen. Dan nog even de kraan aan om alles af en uit te spoelen.

Jouw methode ga ik ook eens proberen.

Ik weet eigenlijk niet of het sneller gaat, maar voor mijn gevoel verbruik ik minder water. Mijn hoofd inderdaad naar beneden; douche kop erop, kraan uit, shampoo erin, dan ga ik meestal ook weer rechtop staan om in te masseren. Dit herhaal ik tot ik crème of masker ga doen, en die spoel ik dan na het douchen uit, dus dan sta ik wel rechtop.

Maar het besparen zit 'm wat mij betreft in het de kraan niet laten lopen tijden shampoo en het in masseren.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-08-2022 om 09:27

Ysenda schreef op 17-08-2022 om 09:24:

[..]

Helaas dat gaat niet, zelfs op mijn schuine dakdelen kunnen geen zonnepanelen. Dat heb ik bij aankoop al laten onderzoeken.

De platte delen vangen weinig zon en de schuine delen hebben een te klein oppervlak.

Das wel jammer. Maar dan lijkt een groen dak me een prima alternatief. Houdt water vast en helpt ook een beetje als dakisolatie bij hitte en kou.

Coreopsis schreef op 17-08-2022 om 09:26:

[..]

Zolang dat extra betaalde geld naar de overheid en gebruikt wordt voor verbeteringen in de waterhuishouding en/of verduurzaming van huizen, vind ik het wel prima als de grootgebruikers die pot vullen. Ik geeft het toe, ik kan ook best een opportunist zijn als het in mijn staatje past.

Ja dat vind ik prima hoor. Ik betaal graag naar verbruik. Maar in mijn ogen is dat al zo. 

Friezinnetje schreef op 17-08-2022 om 08:20:

vanmorgen even stopwatch gezet om te zien hoe lang ik douche. Nu zal het vandaag iets sneller gegaan zijn, als anders maar ik zat op 3 minuten. Dat is haarwassen, inzepen en afspoelen. Vind ik heel netjes. Anders zal het mss 4 minuten geweest zijn, dus het is niet dat ik heel lang douche

Voor douchen mèt haarwassen vind ik dat heel snel!

Herfstappeltaart schreef op 17-08-2022 om 10:08:

[..]

Voor douchen mèt haarwassen vind ik dat heel snel!

Ik heb nog maar een heel dun pruikje dat ik met 1 grote druppel shampoo kan wassen. Op campings waar ze met een sep-key werken hoef ik mijn kaart nooit op te waarderen binnen 2 minuten en 30 seconden kan het water uit bij mij. 

De camping waar we straks naar terug gaan is de eerste waar ik iets meer tijd nodig heb.  Van de bosgrond krijg ik vieze voeten in mijn slippers en dat spul gaat er moeilijk af. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-08-2022 om 11:10

PhilDunphy schreef op 17-08-2022 om 09:52:

[..]

Ja dat vind ik prima hoor. Ik betaal graag naar verbruik. Maar in mijn ogen is dat al zo.

Water is belachelijk goedkoop, zeker als je het vergelijkt met energie. Dus daar mag, na een bepaalde basishoeveelheid, best een forse toeslag bovenop.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

17-08-2022 om 11:15

Ysenda schreef op 17-08-2022 om 09:24:

[..]

Helaas dat gaat niet, zelfs op mijn schuine dakdelen kunnen geen zonnepanelen. Dat heb ik bij aankoop al laten onderzoeken.

De platte delen vangen weinig zon en het zou de ramen van de dakkapel en in het schuine deel afsluiten. De andere schuine delen hebben een te klein oppervlak.

Zonnepanelen worden aardig doorontwikkeld, mocht je ooit je dak moeten vervangen dan zijn solar tiles misschien wel een optie.

https://solarti.nl/

E4ae_Z1WUAATxRS.jpg

Tickel schreef op 17-08-2022 om 11:15:

[..]

Zonnepanelen worden aardig doorontwikkeld, mocht je ooit je dak moeten vervangen dan zijn solar tiles misschien wel een optie.

https://solarti.nl/

E4ae_Z1WUAATxRS.jpg

Dat is zeker interessant. Nu heb ik net mijn dak laten isoleren en had dit tegelijk gekund al zijn de pannen nog niet aan vervanging toe.

Tickel schreef op 17-08-2022 om 11:15:

[..]

Zonnepanelen worden aardig doorontwikkeld, mocht je ooit je dak moeten vervangen dan zijn solar tiles misschien wel een optie.

https://solarti.nl/

E4ae_Z1WUAATxRS.jpg

Dat is idd een heel mooie oplossing! 

Coreopsis schreef op 17-08-2022 om 09:27:

[..]

Das wel jammer. Maar dan lijkt een groen dak me een prima alternatief. Houdt water vast en helpt ook een beetje als dakisolatie bij hitte en kou.

Een groen dak is net zo zwaar als zonnepanelen. Dus als je dakconstructie al geen zonnepanelen kan dragen, gaat een groen dak ook lastig worden.

Herfstappeltaart schreef op 17-08-2022 om 10:08:

[..]

Voor douchen mèt haarwassen vind ik dat heel snel!

ik heb een pittig kort kapsel, dat scheelt  

GroenTuintje schreef op 17-08-2022 om 11:43:

[..]

Een groen dak is net zo zwaar als zonnepanelen. Dus als je dakconstructie al geen zonnepanelen kan dragen, gaat een groen dak ook lastig worden.

Het gaat niet om de draagkracht bij de schuine delen maar om de afmetingen en positionering van de ramen. Bij de platte delen is het wel de constructie die aangepast moet worden.  Ik heb bij een horizontaal vloeroppervlak van max 4 (want schuine hoek) x 6 m wel 4 verschillende schuine dakdelen. Denk aan een hooiberg maar dan niet symmetrisch.

Een groen dak helpt met het vasthouden van water en daarmee ook verkoeling in de bebouwde omgeving. En dus ook isolatie voor mijn eigen huis.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

17-08-2022 om 11:55

GroenTuintje schreef op 17-08-2022 om 11:43:

[..]

Een groen dak is net zo zwaar als zonnepanelen. Dus als je dakconstructie al geen zonnepanelen kan dragen, gaat een groen dak ook lastig worden.

Niet helemaal waar. Er zijn panelen die 10 kg/m² wegen en van 25 kg/m². Zelfs een lichtgewicht verzadigd sedumdak weegt al 40 kg/m²

Over douchen met een timer. Ik ben van de generatie dat toen ik kind was je alleen op zaterdagavond onder de douche ging met de waarschuwing dat we op moesten schieten, omdat (warm) water geld kost. 
Wij hadden dan geen kookwekker, maar bij kennissen werd wel de kookwekker gezet en na 5 min? ofzo draaide de moeder de geiser in de keuken dicht. Nou dan leer je vanzelf opschieten. 

Misschien dat dit de reden is dat ik zelf niet zo gauw korter ga douchen. 
Douchen doe ik sowieso niet elke dag en ik kan best snel. Op campings  heb ik altijd tijd over, als er geld in de automaat moet. 

O, ja. Wij hebben geen zonnepanelen voor stroom, maar wel voor warm water. En dus groot deel van het jaar gratis warm water. 

In België is die regeling al van toepassing, zoals in de OP staat. 

Vandaag in het nieuws dat er nog hogere tarieven zullen gerekend worden voor mensen die met drinkwater hun zwembad vullen of de tuin sproeien. Dus bij ons gaat het al naar fase 3. (En wie weet wat gaan ze nog verzinnen om verder geld uit onze zakken te kloppen). En nu is er op dit ogenblik effectief droogte, maar dat durven ze ook als het weken aan een stuk regent.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.