Nieuws en actueel
Auwereel
12-10-2023 om 22:28
Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!
Het Opmerkelijk maar waar nieuws heeft een post die het waard is om een topic met poll te worden.
Een derde van de jongeren vindt het de ‘morele plicht’ van ouderen om naar kleiner huis te verkassen | Wonen | AD.nl
Omdat binnenkort de huurwoning van mijn zoon wordt opgeleverd, kan hij het huis uit en worden man en ik senior die met z'n tweeën een eengezinswoning (koop) bewonen. Net als de rest van de straat trouwens, we zijn nu nog de enige met 3 personen in een koop-ééngezinswoing.
Dus ja, zijn wij in onze straat immoreel bezig? We wonen hier heerlijk.
Dus nu een peiling, eens kijken wat de mening op dit forum is:
Peiling
Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
Diyer
29-10-2023 om 17:09
Blomke82 schreef op 27-10-2023 om 21:11:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/video/5414710/huis-verkocht-maar-nieuwe-woning-te-duur-straks-zijn-we-dakloos
Ligt het nu aan mij of is het gewoon echt erg naïef om in deze oververhitte huizenmarkt je huis te verkopen en daarna pas een nieuwe te zoeken. Vind het wel een beetje dom.
Als je niet veel meer te besteden hebt dan het huis dat je verkoopt, kun je toch niet verwachten dat je voor het zelfde geld iets groters kan kopen?
Sorry, maar ik zal maar niet zeggen wat ik hier van vind. Mijn ongenuanceerde mening over dit soort mensen (uit het filmpje) zal vast niet lekker vallen.
Diyer
29-10-2023 om 17:51
Poezenmeisje schreef op 28-10-2023 om 12:30:
[..]
De kopers van ons vrijstaande huis dachten hun rijtjeshuis verkocht te krijgen met de k.k. erbij.
Die zaten nog meer dan een jaar met dat rijtjeshuis opgescheept en hebben flink moeten zakken met de prijs.
(15 jaar geleden, van €199.000 naar €135.000 gezakt).
Altijd lastig, wat is wijsheid.
15 jaar geleden is toch helemaal de markt van vandaag niet. Ik begrijp werkelijk niet waarom je niet op de hoogte bent van de markt en marktprijzen, terwijl je wel wilt deelnemen aan het spel. Dan neem je dus ondoordachte risico's en vervolgens verwijt je het de politiek dat ze niet even wat huizen uit de grond hebben gestampt. Wat ik een begrijpbaar verwijt vind als je daadwerkelijk geen huis onder je kont hebt. Maar nu hebben ze verkocht en misgegokt. Sorry, maar dat is niet iemand anders' schuld. Lees je dan in als je met superbelangrijke dingen als dak boven je hoofd bezig bent.
Diyer
29-10-2023 om 18:00
Poezenmeisje schreef op 28-10-2023 om 22:26:
Mensen die gaan scheiden, beginnen vaak ook weer een nieuwe relatie. Dan komt er weer een huis vrij.
Een gemeente had ooit een plan om een datingbureau voor bijstandsgerechtigden te beginnen. Een koppel met één uitkering was goedkoper dan twee uitkeringen voor alleenstaanden.
Geen idee of het ooit van de grond gekomen is, maar klinkt als win-win. Komt er meteen weer een huis vrij.
Niet helemaal hoor. Ik heb in mijn omgeving veel alleenstaanden (en ik ben er 1 van) die niet meer willen samenwonen. Niet per se uit principe overigens. Maar iedereen weet dat als je de eigen woning opgeeft en het gaat om een of andere reden niet goed, je de pisang bent, want dakloos. Juist om die reden zijn er veel singles die met het trauma van hun vorige relatie de sprong niet meer wagen en hun eigen huis wel willen opgeven. Dat zal heel anders zijn als je niet bang hoeft te zijn om makkelijk weer wat anders te kunnen vinden.
Het woningprobleem is er en door de zorg om een nieuwe woning draag je ook bij aan het probleem. Heel vervelende wurggreep.
Rockstar
29-10-2023 om 20:00
Als ik ooit ga samenwonen ga ik gewoon mijn huis aanhouden. Dan staat het maar leeg, jammer dan. Ik ga er na 20 jaar eens over denken het huurcontract op te zeggen.😆
MMcGonagall
29-10-2023 om 21:38
Blomke82 schreef op 28-10-2023 om 22:09:
Wat mij btw ook erg op valt is dat je steeds meer gescheiden gezinnen hebt.
Waar ze vroeger ondanks alles vaak bij elkaar bleven, lijkt het wel of ze tegenwoordig voor elk wissewasje uit elkaar gaan en dus ook beide een woning nodig hebben, die anders maar 1 woning nodig hadden.
Dat helpt ook niet bepaald mee aan de woningnood oplossen.
Wat bedoel je dan precies met wissewasje?
Ik ken eigenlijk geen mensen die zijn gescheiden omdat het even niet lekker liep. Misschien dat dat voor de buitenwereld zo leek, maar grote kans dat er echt een heel legitieme reden was. Die ze jou natuurlijk niet vertellen want je hangt je vuile was niet zomaar buiten. En gelukkig kan dat tegenwoordig omdat de meeste mensen ook hun eigen kostje kunnen verdienen.
Yumi
29-10-2023 om 23:14
Blomke82 schreef op 28-10-2023 om 22:09:
Wat mij btw ook erg op valt is dat je steeds meer gescheiden gezinnen hebt.
Waar ze vroeger ondanks alles vaak bij elkaar bleven, lijkt het wel of ze tegenwoordig voor elk wissewasje uit elkaar gaan en dus ook beide een woning nodig hebben, die anders maar 1 woning nodig hadden.
Dat helpt ook niet bepaald mee aan de woningnood oplossen.
Gaan mensen voor elk wissewasje uit elkaar, weet je wel waar je het over hebt? Men gaat echt niet zomaar uit elkaar, om die stap te maken is lef voor nodig. De meeste gaan door een rollercoaster van ellende, verdriet, toekomstplannen die uit elkaar spatten, al die emoties, het geregel, depressie, de eventuele kinderen die er bij betrokken zijn. Dat is een grote wirwar van emoties waardoor het leven compleet op zijn kop staat. Er gaat heel veel aan vooraf voor mensen uit elkaar gaan.
Als jij vindt dat je ondanks alles bij elkaar moet blijven dan is dat prima, maar ga niet oordelen over iets wat bij een ander achter de voordeur afspeelt!
ToetieToover
30-10-2023 om 05:55
Blomke82 schreef op 28-10-2023 om 22:32:
[..]
Maar die gaan zeker niet direct weer samen wonen, eerst de oude relatie verwerken en die nieuwe relatie moet daarna ook eerst opbloeien voordat de meesten uberhaupt aan samenwonen denken.
Dan praat je niet over een paar maanden, maar vaak over enkele jaren voordat ze weer gaan samen wonen.
Ja logisch toch. Anders loop je het risico dat ze voor een wissewasje weer uit elkaar gaan.
Ginevra
30-10-2023 om 12:39
Wissewasje klinkt veel te badinerend, daarmee doe je de ingewikkeldheden rond een scheiding tekort.
Niettemin is er wel degelijk een groep mensen die impulsief scheidt en achteraf spijt krijgt.
Volgens dit artikel krijgt de helft (!) van de mensen spijt na een scheiding. https://www.metronieuws.nl/lifestyle/relaties-seks/2023/10/spijt-na-scheiding-relatietherapeuten-scheiden/
UIt het artikel "Spijt valt vaak samen met de reden achter de scheiding. Vooral mensen
die impulsief voor een scheiding kozen, vaak omdat er een ander is het spel was, krijgen volgens de relatietherapeut de meeste spijt. „Wat later merken ze dan dat ook hun nieuwe relatie niet is wat ze verwacht hadden.” Nog een groep die een grote kans op spijt loopt, zijn mensen die een onrealistisch beeld van het huwelijk hebben. „Ze denken dat er elke dag romantiek moet zijn, dat alles automatisch rozengeur en maneschijn zal zijn. Vaak komen ze na de scheiding tot het besef dat hunpartner toch zo slecht niet was.”
Het is lastig dit onderzoek op zijn merites te beoordelen omdat de bron niet te lezen is. En spijt na een scheiding wil niet altijd zeggen dat het beter was geweest bij elkaar te blijven. Niettemin gaat het om grote aantallen en ook als slechts de helft ervan waar is, dan nog gaat het om veel mensen.
Dat zijn wel aantallen waarbij het de moeite waard is te onderzoeken of scheiding nou de beste optie is.
Als je dat wegwuift onder het motto "mensen scheiden heus niet voor hun lol DUS elke scheiding is een terechte beslissing" doe je de genuanceerde werkelijkheid ook tekort lijkt me.
Blomke82
08-11-2023 om 19:31
Ginevra schreef op 30-10-2023 om 12:39:
Wissewasje klinkt veel te badinerend, daarmee doe je de ingewikkeldheden rond een scheiding tekort.
Niettemin is er wel degelijk een groep mensen die impulsief scheidt en achteraf spijt krijgt.
Volgens dit artikel krijgt de helft (!) van de mensen spijt na een scheiding. https://www.metronieuws.nl/lifestyle/relaties-seks/2023/10/spijt-na-scheiding-relatietherapeuten-scheiden/
UIt het artikel "Spijt valt vaak samen met de reden achter de scheiding. Vooral mensen
die impulsief voor een scheiding kozen, vaak omdat er een ander is het spel was, krijgen volgens de relatietherapeut de meeste spijt. „Wat later merken ze dan dat ook hun nieuwe relatie niet is wat ze verwacht hadden.” Nog een groep die een grote kans op spijt loopt, zijn mensen die een onrealistisch beeld van het huwelijk hebben. „Ze denken dat er elke dag romantiek moet zijn, dat alles automatisch rozengeur en maneschijn zal zijn. Vaak komen ze na de scheiding tot het besef dat hunpartner toch zo slecht niet was.”
Het is lastig dit onderzoek op zijn merites te beoordelen omdat de bron niet te lezen is. En spijt na een scheiding wil niet altijd zeggen dat het beter was geweest bij elkaar te blijven. Niettemin gaat het om grote aantallen en ook als slechts de helft ervan waar is, dan nog gaat het om veel mensen.
Dat zijn wel aantallen waarbij het de moeite waard is te onderzoeken of scheiding nou de beste optie is.
Als je dat wegwuift onder het motto "mensen scheiden heus niet voor hun lol DUS elke scheiding is een terechte beslissing" doe je de genuanceerde werkelijkheid ook tekort lijkt me.
Wissewasje was misschien niet het juiste woord, maar vergelijk het aantal scheidingen eens met nu en pak em beet 30 jaar terug.
Herfstappeltaart
08-11-2023 om 19:46
Blomke82 schreef op 08-11-2023 om 19:31:
[..]
Wissewasje was misschien niet het juiste woord, maar vergelijk het aantal scheidingen eens met nu en pak em beet 30 jaar terug.
Dat zegt alleen maar dat vrouwen godzijdank nu een keus hebben en niet meer om financiële redenen bij hun man hoeven te blijven.
Blomke82
08-11-2023 om 20:06
Misschien moet er eens een tijdelijke noodwet komen dat huizen voor niet meer dan 10% boven de woz-waarde verkocht mogen worden. Totdat alles weer een beetje normaal is qua prijzen, zoals in Duitsland waar je voor 400.000 nog een royale vrijstaande villa op idem perceel kunt kopen. Regelmatig gaan er huizen met bijvoorbeeld een woz van 500.000 voor 750.000 in de verkoop.
Of alles boven de woz waarde behandelen als schenking. Want als ik ons huis zou verkopen aan de kinderen voor symbolisch €1,- is de belastingdienst er ook als de kippen bij om te innen, dus de belastingdienst is perfect op de hoogte van woz-waardes.
Maar dat zal wel niet gebeuren, want de staat casht lekker met die hoge prijzen via de nodige belastingen en natuurlijk makelaars die kopers de kop gek maken om te overbieden voor hun eigen commissie.
Starten of doorstromen lukt haast niet meer.
En ja, dan zal er veel concurrentie per woning zijn voor 10% boven de woz. Maar dan gaat het huis maar naar degene met de beste motivatie waarom ze het huis graag willen. Gunfactor boven geld. Zo kun je ook huisjesmelkers indammen.
PerfumedAlpaca84
08-11-2023 om 20:08
Blomke82 schreef op 08-11-2023 om 20:06:
Misschien moet er eens een tijdelijke noodwet komen dat huizen voor niet meer dan 10% boven de woz-waarde verkocht mogen worden. Totdat alles weer een beetje normaal is qua prijzen. Regelmatig gaan er huizen met bijvoorbeeld een woz van bijvoorbeeld 500.000 voor 750.000 in de verkoop.
Of alles boven de woz waarde behandelen als schenking. Want als ik ons huis zou verkopen aan de kinderen voor symbolisch €1,- is de belastingdienst er ook als de kippen bij om te innen, dus de belastingdienst is perfect op de hoogte van woz-waardes.
Maar dat zal wel niet gebeuren, want de staat casht lekker met die hoge prijzen via de nodige belastingen en natuurlijk makelaars die kopers de kop gek maken om te overbieden voor hun eigen commissie.
Starten of doorstromen lukt haast niet meer.
En ja, dan zal er veel concurrentie per woning zijn voor 10% boven de woz. Maar dan gaat het huis maar naar degene met de beste motivatie waarom ze het huis graag willen. Gunfactor boven geld. Zo kun je ook huisjesmelkers indammen.
Gezien het feit dat de WOZ wordt bepaald aan de hand van verkoopprijzen creëer je dan een hele rare papieren werkelijkheid.
Blomke82
08-11-2023 om 20:13
Wandelvrouwtje schreef op 08-11-2023 om 20:08:
[..]
Gezien het feit dat de WOZ wordt bepaald aan de hand van verkoopprijzen creëer je dan een hele rare papieren werkelijkheid.
Woz is zeker niet gebaseerd op werkelijke verkoopprijzen
Poezenmeisje
08-11-2023 om 20:14
Ja doei.
Ik heb mijn WOZ-waarde niet met 25% laten verlagen om vervolgens mijn huis niet te mogen verkopen voor een mooie prijs.
Als ik met zo'n maatregel mijn huis wil verkopen dan moet ik de WOZ-waarde even verdubbelen bij de gemeente en daar dan 10% bovenop als verkoopprijs vangen? Wie gelooft dat?
RaSa
08-11-2023 om 20:36
Blomke82 schreef op 08-11-2023 om 20:13:
[..]
Woz is zeker niet gebaseerd op werkelijke verkoopprijzen
Zeker wel. Die van mijn buren is 3 ton hoger. Puur en alleen omdat ze het huis een paar jaar later hebben gekocht en daar een stuk meer vor hebben betaald. Een woz waarde is natte vinger werk en zegt helemaal niets over de daadwerkelijke waarde van de woning.
Je zou hooguit kunnen stellen dat ze de woz reeeler moet bepalen. Levert meer op omdat de woz waardes omhoog gaan. Kost aan de andere kant meer omdat ze daadwerkelijk langs moeten gaan om de woning te bekijken. Zit namelijk nogal verschil in de staat van een woning qua afwerking, isolatie e.d.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.