Nieuws en actueel
Daglichtlamp
29-08-2021 om 12:43
Kunnen we nog wat doen voor Afghanistan/ de Afghanen
Toch maar een poging tot een nieuw topic. Nog twee dagen en alle westerse troepen zijn weg uit Afghanistan. Daarnaast zijn ook een deel van de hulporganisaties vertrokken. Valt Afghanistan nu 20 jaar terug? Of is er toch teveel geïnvesteerd? Hebben teveel Afghanen gezien dat het ook anders kan?
Kan Afghanistan eigenlijk wel zonder al die vrouwen die afgelopen jaren aan het werk gegaan zijn? Of komt de economie straks helemaal tot stilstand?
DownrightSpoonbill69
08-09-2021 om 14:22
Yolo schreef op 08-09-2021 om 14:18:
[..]
Ik zeg niet dat ik daar vanuit ga, ik vind het gewoon moeilijk te geloven.
Het is een beetje een klap in het gezicht van de hulpverlening en vrijwilligers daar
WickedCurlew89
08-09-2021 om 14:22
Je gaat toch geen discussie voeren over één foto met nul context, kennelijk genomen in de VS.
Misschien klopt het, misschien ligt het iets genuanceerder. Het heeft vrij weinig nut een link te plaatsen en verder niets.
Verder dus. Het NRC had een aardig artikel (klein stukje):
"Vertrek middenklasse is een ramp voor Afghanistan Afghanistan Het evacueren van Afghanen lijkt nu een weldaad, maar het geeft de Taliban vrij baan om te doen wat ze willen, vreest Haroon Parvani.
---
Deze moderne middenklasse in de samenleving fungeerde als contragewicht ten opzichte van de druk van het fundamentalistische gedachtengoed van de Taliban. Deze ondernemers en intellectuelen waren de houders van de fakkels van moed, hoop en optimisme. Zij boden weerstand tegen de obscure gedachten van de Taliban en vormden een beschermende laag om de samenleving heen om de geest van de gewone Afghaan gezond en levendig te houden.
---
Door het weghalen van de Afghanen die het gros van deze laag uitmaakten, zal elke vorm van intellectuele weerstand en progressieve opstand tegen de Taliban verdwijnen en de Taliban zullen vrij spel krijgen om hun vastgeroeste eeuwenoude normen en waarden op te leggen"
NRC
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/09/01/vertrek-middenklasse-is-een-ramp-voor-afghanistan-a4056742
DanGun
08-09-2021 om 14:26
Gelukkig ben jij niet degene die beslist wat wel nut heeft en wat niet.
Ik snap dat wantrouwen gewoon niet. Waarom zou iemand liegen? Waarom je afvragen hoe hij aan een telefoon komt?
Rondstruiner
08-09-2021 om 14:30
Yolo schreef op 08-09-2021 om 13:31:
[..]
Maar hoe komt hij aan geld voor die smartphone dan vraag ik me oprecht af? Waar hij zijn eten mee filmt.. Ja het is karig, maar beter dan niks te eten hebben toch?
Beetje aparte veronderstelling dat je alleen op de vlucht kunt zijn voor de Taliban als je geen telefoon hebt. Die mensen vluchten niet voor armoede, maar voor nietsontziende fanatici.
En die maaltijd, dat is gewoon heeeeel erg weinig, daar kun je niet van leven. Walgelijke reacties in dat artikel. "We" hebben jullie gered, laat me niet lachen. Ik zie dan zo'n nutteloze volgevreten GeenStijl-bierbuik met een zak chips op de bank hangend voor me.
ReadyAnteater53
08-09-2021 om 14:30
Nose schreef op 08-09-2021 om 14:22:
[..]
Het is een beetje een klap in het gezicht van de hulpverlening en vrijwilligers daar
Waarom dan? Als ik daar hulpverlener of vrijwilliger was en dit was de situatie dan zou ik zelf ook dergelijke foto's delen.
DownrightChinchilla41
08-09-2021 om 14:31
Koralinde schreef op 08-09-2021 om 14:30:
[..]
Waarom dan? Als ik daar hulpverlener of vrijwilliger was en dit was de situatie dan zou ik zelf ook dergelijke foto's delen.
Dat ze dat niet doen of gedaan hebben geeft toch ook te denken, niet? Nee Amerika vangt vluchtelingen om ze te laten verhongeren, ik vind het een raar verhaal.
ReadyAnteater53
08-09-2021 om 14:34
Yolo schreef op 08-09-2021 om 14:31:
[..]
Dat ze dat niet doen of gedaan hebben geeft toch ook te denken, niet?
Niet per se, blijkbaar bestaan er ook mensen die dit wel acceptabel vinden. Of misschien werken de mensen die toegang hebben tot deze informatie zelf wel in precaire omstandigheden en vrezen ze voor hun baan.
DownrightChinchilla41
08-09-2021 om 14:35
Koralinde schreef op 08-09-2021 om 14:34:
[..]
Niet per se, blijkbaar bestaan er ook mensen die dit wel acceptabel vinden. Of misschien werken de mensen die toegang hebben tot deze informatie zelf wel in precaire omstandigheden en vrezen ze voor hun baan.
We zullen snel genoeg te horen krijgen hoe het zit, het is nu naar buiten gekomen.
WickedCurlew89
08-09-2021 om 14:38
DanGun schreef op 08-09-2021 om 14:26:
Gelukkig ben jij niet degene die beslist wat wel nut heeft en wat niet.
Ik snap dat wantrouwen gewoon niet. Waarom zou iemand liegen? Waarom je afvragen hoe hij aan een telefoon komt?
Fout. Ik beslis wat ik nuttig vind.
Maar aangezien je er niets over te melden had, waarom nu beginnen?
DistinctMarten43
08-09-2021 om 14:45
Yolo schreef op 08-09-2021 om 14:02:
[..]
Dan vind ik eigenlijk best ongepast om over het eten te klagen wat je krijgt, dan kunnen ze ook zelf eten kopen toch? Of plaats het iig niet online, ik vind het ondankbaar overkomen je bent net uit een onveilige situatie gehaald en dan klagen over het eten. Mijn mening hoor..
Ik las inderdaad ook het verhaal van de fietskoerier in Duitsland, respect voor hem!
Ik denk niet dat ze daar voorlopig buiten mogen?
DistinctMarten43
08-09-2021 om 14:48
En mss moet de organisatie nog op gang komen, we weten het gewoon niet. Ze zullen ze iig niet laten verhongeren, dat geloof ik zeker niet. Maar een vetpot zal het iig niet zijn. Maar goed, daar opgesloten zitten is ook niet leuk, het is één pot ellende allemaal.
DanGun
08-09-2021 om 14:56
Hetvrijewoord schreef op 08-09-2021 om 14:38:
[..]
Fout. Ik beslis wat ik nuttig vind.
Maar aangezien je er niets over te melden had, waarom nu beginnen?
Ik had (en heb) er van alles over te vermelden zoals je kunt lezen.
DownrightSpoonbill69
08-09-2021 om 14:58
Ik vind het vreemd dat een foto gedeeld word en ik geloof gewoon niet dat dat alles is wat ze krijgen. Ze gaan ze echt niet verhongeren. Wat betreft de opmerking van hulpverleners en vrijwilligers....ja die doen hun stinkende best zeer waarschijnlijk en moeten in bizar korte tijd alles regelen en ook eten. Alles moet goed op gang komen en dan word er zoiets gedeeld op internet. Ik snap dat mensen daar wat van vinden
DownrightChinchilla41
08-09-2021 om 15:02
Doornroosje9 schreef op 08-09-2021 om 14:48:
En mss moet de organisatie nog op gang komen, we weten het gewoon niet. Ze zullen ze iig niet laten verhongeren, dat geloof ik zeker niet. Maar een vetpot zal het iig niet zijn. Maar goed, daar opgesloten zitten is ook niet leuk, het is één pot ellende allemaal.
Eens.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.