Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen we nog wat doen voor Afghanistan/ de Afghanen

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

06-09-2021 om 17:13

Zou er zonder geloof minder oorlog zijn denk ik weleens. 

Sophia_!

Sophia_!

06-09-2021 om 17:18

Nose schreef op 06-09-2021 om 17:13:

Het geloof is niet bepaald vredelievend gebleken in de geschiedenis,  maar anders hadden ze wel wat anders verzonnen om elkaar de hersens in de slaan. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

06-09-2021 om 17:20

Ja dat bedenk ik me ook. Maar dan hadden we misschien minder gedoe qua onderdrukking van de vrouw in geloven. Zomaar een hersenspinsel hoor 

Sophia_!

Sophia_!

06-09-2021 om 17:22

Dat zou wel waar kunnen zijn. De vrouw komt er maar slecht vanaf in alle religies. 

We moeten ook niet proberen onze manier van leven en onze waarden en normen op te leggen aan een ander land. Of het nou Afghanistan of Hongarije is.

Sophia_!

Sophia_!

06-09-2021 om 17:24

willem1959 schreef op 06-09-2021 om 17:23:

We moeten ook niet proberen onze manier van leven en onze waarden en normen op te leggen aan een ander land. Of het nog Afghanistan of Hongarije is.

Daar ben ik het mee eens. 

We moeten ook niet proberen onze manier van leven en onze waarden en normen op te leggen aan een ander land. Of het nou Afghanistan of Hongarije is.

DistinctMarten43

DistinctMarten43

06-09-2021 om 17:26

Nose schreef op 06-09-2021 om 17:20:

Ja dat bedenk ik me ook. Maar dan hadden we misschien minder gedoe qua onderdrukking van de vrouw in geloven. Zomaar een hersenspinsel hoor

Denk ik wel hoor. Geloof doet niets goeds voor vrouwen.

Nose schreef op 06-09-2021 om 17:13:

Aangezien de mens/man het geloof verzonnen heeft en in stand houdt, komen de gevolgen er van dus ook voor rekening van de mens. Als de dekmantel "geloof" niet was bedacht, dan had de man als dominant geslacht wel iets anders verzonnen.

DistinctMarten43

DistinctMarten43

06-09-2021 om 17:28

We moeten ook niet proberen onze manier van leven en onze waarden en normen op te leggen aan een ander land. Of het nog Afghanistan of Hongarije is.

Onze waarden en normen opleggen hoeft ook niet, maar vind jij dan dat de hele wereld moet toekijken (en vooral zwijgen) hoe vrouwen weer opgesloten worden? Ik las vanmorgen dat een zwangere politieagente neergeschoten was door Talibanstrijders. Leuk joh, laat ze maar doen, zolang wij het niet hoeven te zien ofzo?

Doornroosje9 schreef op 05-09-2021 om 16:40:

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het oerdom hè. Maar ik begrijp het wel als je familie daar is. Ik begrijp het niet als je leuk op vakantie gaat, maar dat lijkt me voor de meesten niet het geval.

Dan moet je je familie niet daar achter laten maar bij hen blijven ipv ze aan hun lot over te laten. Waarom zie je vooral jonge mannen naar hier komen terwijl ze juist daar hard nodig zijn om het land op te bouwen? En ik snap die naturalisatie tot Nederlander ook niet bij mensen die hier nog niet zijn geïntegreerd en die onze taal nog nauwelijks spreken. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

06-09-2021 om 17:31

willem1959 schreef op 06-09-2021 om 17:24:

[..]

Ik ben het eens Willem. 

Yolo schreef op 06-09-2021 om 16:19:

https://www.ad.nl/buitenland/taliban-zijn-nu-ook-de-baas-in-panjshirvallei-het-aloude-centrum-van-verzet~a6b8404b/

"De Panjshirvallei is gevallen. Een week na het vertrek van de Amerikaanse troepen uit Afghanistan hebben de Taliban ook hier het laatste verzet gebroken."

Triest, maar was te verwachten..

Volgens de NOS, BBC en CNN is dat inderdaad de claim van de Taliban, maar spreekt het verzet daar dat tegen. Dus ik blijf tegen beter weten in nog even hoop houden...

Taliban claimen volledige verovering van Panjshirvallei - https://nos.nl/l/2396696

https://www.cnn.com/2021/09/06/asia/afghanistan-monday-intl-hnk/index.html

""Taliban's claim of occupying Panjshir is false. The NRF forces are present in all strategic positions across the valley to continue the fight. We assure the people of Afghanistan that the struggle against the Taliban and their partners will continue until justice and freedom prevails," the NRF said."

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

06-09-2021 om 17:33

De vrouw komt er slecht vanaf sowieso maar ook dieren. 
De ellende is mi (ik wil niemand beledigen) dat bepaalde boeken of rollen zo oud zijn en door mensen weer herbeschreven dat een beetje nadenkend mens toch wel ergens moet nadenken in de zin van klopt dit wel? 
Anderzijds vind ik het wel mooi dat mensen bij verdrietige gebeurtenissen troost vinden er in. 

Doornroosje9 schreef op 06-09-2021 om 17:28:

[..]

Onze waarden en normen opleggen hoeft ook niet, maar vind jij dan dat de hele wereld moet toekijken (en vooral zwijgen) hoe vrouwen weer opgesloten worden? Ik las vanmorgen dat een zwangere politieagente neergeschoten was door Talibanstrijders. Leuk joh, laat ze maar doen, zolang wij het niet hoeven te zien ofzo?

Helemaal verkeerd en afkeurenswaardig. Maar wat doe je er aan?
Jihadistische bewegingen putten hier hoop uit en ze zeggen pas klaar te zijn als islam de hele wereld hebben veroverd. Het wordt in de regio flink onrustig de komende tijd. Dus berg je maar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.