Nieuws en actueel
Rondstruiner
06-08-2021 om 18:07
Klimaatverandering gaat zo snel: beangstigend
Ik vind het echt beangstigend hoe snel de klimaatverandering gaat, en ik schrik van de nieuwsberichten die ik de laatste tijd lees. We reageren veel te langzaam. Maar het lijkt nog steeds niet tot iedereen en vooral tot de politiek doorgedrongen hoe urgent het is.
Overstromingen, overal bosbranden, hitterecords. Er moet iets veranderen, we zijn niet alleen ons huis, maar dat van alle levende wezens op aarde aan het slopen. Ik word er verdrietig van, en ik maak me zorgen.
En jullie?
Golfstroom dreigt stil te vallen, met ijskoude gevolgen
https://www.trouw.nl/a-bed74256
https://www.ad.nl/wetenschap/14-000-wetenschappers-luiden-noodklok-over-klimaat-doodsbang-wat-volgende-generatie-gaat-overkomen~ad068235/
https://www.nu.nl/klimaat/6144123/extreme-hitte-canada-legt-onderschat-effect-klimaatverandering-bloot.html
Branden teisteren Zuidoost-Europa, het vuur en de verwoesting in beeld - https://nos.nl/l/2392120
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/bosbranden-in-vs-en-siberie-na-extreme-droogte-en-hitte-uitermate-zorgelijk-en-niemand-heeft-er-een-goed-antwoord-op~be37cfc5/
April2021
15-08-2021 om 09:37
Ik voel eigenlijk helemaal geen angst en ik denk de meeste mensen niet. Als je ziet hoeveel kinderen er geboren worden, die mensen die zijn dus totaal niet bang of ze vinden het niet erg dat hun kinderen een verschrikkelijke toekomst tegemoet gaan.
Bij heel veel jongeren zie ik in hun gedrag ook niks terug waaruit blijkt dat ze klimaatneutraal willen zijn.
De speech van Greta dat haar jeugd haar is ontnomen. Als zij geen nieuws had gekeken had ze nergens van geweten en dus ook nog niks gemerkt.
Eerlijk gezegd ben ik ook niet overtuigd dat de mensheid persé moet overleven. De aarde kan ook zonder ons.
Maar dan liever alles weg in 1 knal dan jaren afzien natuurlijk.
Glamourlama
15-08-2021 om 09:40
redbulletje schreef op 15-08-2021 om 08:01:
[..]
Zo werkt de klimaatlobby nu eenmaal, veel zakelijk ingestelde mensen ruiken een gouden kans en gaan hun rijkelijk belegde brood verdienen aan de klimaatgekte. Dus het is koren op hun molen dat ze nu zoveel aandacht krijgen in de media en van de politiek. En vaders zal gedacht hebben, als dat Zweedse meisje zoveel aandacht weet te genereren, dan kan dochterlief 't ook.
En ondertussen in China:
China heeft aangekondigd 18 nieuwe staalfabrieken te bouwen, aangedreven door 43 kolencentrales. "If built, the combined coal and steel projects would emit about 150m tonnes of carbon dioxide per year, equivalent to the total emissions of the Netherlands." Maar laten we vooral in 2025 al alle 7000 niet-elektrische bootjes in de Amsterdamse grachten verbieden.
Maar waarom bouwen ze die kolencentrales? Toch zeker niet voor onze Action en Primark?
Glamourlama
15-08-2021 om 09:43
April2021 schreef op 15-08-2021 om 09:37:
Ik voel eigenlijk helemaal geen angst en ik denk de meeste mensen niet. Als je ziet hoeveel kinderen er geboren worden, die mensen die zijn dus totaal niet bang of ze vinden het niet erg dat hun kinderen een verschrikkelijke toekomst tegemoet gaan.
Bij heel veel jongeren zie ik in hun gedrag ook niks terug waaruit blijkt dat ze klimaatneutraal willen zijn.
De speech van Greta dat haar jeugd haar is ontnomen. Als zij geen nieuws had gekeken had ze nergens van geweten en dus ook nog niks gemerkt.
Eerlijk gezegd ben ik ook niet overtuigd dat de mensheid persé moet overleven. De aarde kan ook zonder ons.
Wel raar als het je niks interesseert wat er met je kinderen gebeurt. In 1 knal zal niet gebeuren, het wordt eerder wegkwijnen. Overstroming hier, droogte daar, aardverschuiving, orkaan, oorlog, dat soort dingen. In het perspectief van de hele leeftijd van de aarde is het misschien wel een knal.
Julali
15-08-2021 om 09:53
Als ik het nieuws niet volg, dan zou er in mijn omgeving werkelijk 0 aanleiding zijn om te denken dat er iets aan de hand is. Dus ik snap het wel.
Van de berichten kun je angstig worden, maar niet iedereen volgt die berichten even goed. Of je angstig wordt is voor een deel aanleg. Er zijn genoeg mensen die veel te nuchter zijn om angstig te zijn voor iets wat zo ver van hen af staat.
Veel mensen hebben genoeg andere dingen aan hun hoofd, die kunnen het zich niet permitteren om angstig in het rond te lopen voor iets wat hen (nog?) niet persoonlijk treft.
Ik denk dat de meeste mensen een stuk positiever ingesteld zijn, die denken dat het wel zal loslopen.
Forumster
15-08-2021 om 09:56
Glamourlama schreef op 15-08-2021 om 01:18:
Zo komen we weer op het dilemma: waarom als enige dingen laten. Ik wil ook nog wel genieten van dingen nu het nog kan. Verre reizen heb ik gemaakt, ook met dochter. Dus in principe kan ik dat wel makkelijk laten. Maar ook niet meer binnen Europa vliegen? Dat gaat me vooralsnog te ver.
Die privé vluchten vind ik echt onzin. Net als die vele conferenties waar wetenschappers en zakenlui zogenaamd naar toe moeten. Als de coronatijd ons nou iets geleerd heeft…
Om heel eerlijk te zijn kan je de conventionele conferenties niet 1:1 vertalen naar digitaal. Ik heb me altijd wel ongemakkelijk gevoeld bij al die reizen die men maakt voor conferenties van wetenschappers tot klimaattop, maar ik heb ook gemerkt hoe ander het voelt om ze digitaal te laten samenkomen.
Het is overigens ontzettend vermoeiend de hele dag of dagenlang naar een digitale conferentie te luisteren. Maar we hebben gemerkt dat je niet tot een fijne, ongeforceerde sfeer komt waar juist de discussies met toffe ideeën tot stand komen. Ik heb tijdens lunch en ook al ontbijt hele waardevolle gesprekken gehad. Durf soms niet mijn vraag of idee te stellen in de paar minuten die er nog is voor vragen en dan is de koffiepauze geweldig. Ook de energie en inspiratie mist.
Forumster
15-08-2021 om 09:59
Je bent je ervan bewust dat juist welvarende landen minder kinderen/koppel voortbrengen en juist in ellendige werelddelen er vele kinderen ter wereld komen per koppel?
redbulletje
15-08-2021 om 10:02
Glamourlama schreef op 15-08-2021 om 09:40:
[..]
Maar waarom bouwen ze die kolencentrales? Toch zeker niet voor onze Action en Primark?
Ik weet niet hoeveel miljoen inwoners China heeft, maar sinds die van de welvaart geproeft hebben zijn hun persoonlijke wensen ook vervuilender geworden.
Wat me overigens wel opvalt tijdens verre reizen is dat Chinezen vaak hun rommel in de natuur gooien terwijl ze het ook gewoon in de bus/boot etc zouden kunnen afgeven. En dan heb ik het niet over jongeren op feestvakantie, maar gewoon oudere volwassenen. Dat is ook een groot probleem.
watertoren
15-08-2021 om 10:05
Forumster schreef op 15-08-2021 om 09:59:
[..]
Je bent je ervan bewust dat juist welvarende landen er minder kinderen/koppel voortbrengen en juist in ellendige werelddelen er vele kinderen ter wereld komen per koppel?
Ik zei in mijn jeugd al dat ze beter ipv geld de pil naar arme landen moeten sturen.
April2021
15-08-2021 om 10:13
Forumster schreef op 15-08-2021 om 09:59:
[..]
Je bent je ervan bewust dat juist welvarende landen minder kinderen/koppel voortbrengen en juist in ellendige werelddelen er vele kinderen ter wereld komen per koppel?
Minder is toch niet 0? Ik zie om me heen heel veel welvarende mensen met 3 of zelfs meer kinderen.
Julali
15-08-2021 om 10:15
April2021 schreef op 15-08-2021 om 10:13:
[..]
Minder is toch niet 0? Ik zie om me heen heel veel welvarende mensen met 3 of zelfs meer kinderen.
Het aantal levendgeborenen was in 2020 168.066. In 2019 ging het om 169.680 kinderen. Het aantal geboortes daalt gestaag de twinitg jaar. In 2000 en 2010 ging het om respectievelijk 206.619 en 184.397 levend geboren kinderen.
In 2019 heeft de Nederlandse vrouw gemiddeld 1,57 kinderen. Het gemiddeld aantal kinderen van Nederlandse vrouwen daalt al jaren. Tien jaar eerder was het gemiddelde 1,79 kinderen.
watertoren
15-08-2021 om 10:17
April2021 schreef op 15-08-2021 om 10:13:
[..]
Ja, zelfs Jesse Klaver! Als er iemand is die het goede voorbeeld zou moeten geven dan is hij het wel vind ik.
redbulletje
15-08-2021 om 10:23
watertoren schreef op 15-08-2021 om 10:17:
[..]
Ja, zelfs Jesse Klaver! Als er iemand is die het goede voorbeeld zou moeten geven dan is hij het wel vind ik.
Oh wow, dat wist ik niet!
Do as I say, don't do as I do (©Genesis)
April2021
15-08-2021 om 10:31
Julali schreef op 15-08-2021 om 10:15:
[..]
Het aantal levendgeborenen was in 2020 168.066. In 2019 ging het om 169.680 kinderen. Het aantal geboortes daalt gestaag de twinitg jaar. In 2000 en 2010 ging het om respectievelijk 206.619 en 184.397 levend geboren kinderen.
In 2019 heeft de Nederlandse vrouw gemiddeld 1,57 kinderen. Het gemiddeld aantal kinderen van Nederlandse vrouwen daalt al jaren. Tien jaar eerder was het gemiddelde 1,79 kinderen.
Dat neemt toch niet weg dat iedereen die zegt doodsbang te zijn voor de toekomst en toch kinderen op de wereld zet raar bezig is?
Julali
15-08-2021 om 10:33
April2021 schreef op 15-08-2021 om 10:31:
[..]
Dat neemt toch niet weg dat iedereen die zegt doodsbang te zijn voor de toekomst en toch kinderen op de wereld zet raar bezig is?
Ik ken alleen geen mensen die doodsbang zijn (buiten dit topic).
watertoren
15-08-2021 om 10:41
Julali schreef op 15-08-2021 om 10:33:
[..]
Ik ken alleen geen mensen die doodsbang zijn (buiten dit topic).
Ik ook eigenlijk niet. Het is ook nooit een onderwerp van gesprek met vrienden en familie.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.