Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Klimaatverandering gaat zo snel: beangstigend

watertoren schreef op 13-08-2021 om 17:22:

[..]

Dat was bij mij oma ook. Ik was ook bang als kind zijnde en het zat nog vol met spinnen ook. Gelukkig woonde mijn oma naast een cafetaria. Die leve mensen zeiden dat ik gerust bij hun naar de wc mocht als ik bij oma was en dat ik echt niets hoefde te kopen. Ik ging daar wel eens wat kopen om naar de wc te kunnen.

O ja, die spinnen! 

Eens dat het beangstigend is. Als ik naar mijzelf kijk heb ik ook veel verbeterpunten moet ik eerlijk bekennen. Ik zou beter afval moeten scheiden. Ik zou 1 van de 2 auto's weg moeten doen. Ik zou minder online moeten bestellen (en vooral minder moeten retourneren). Ik heb meerdere kinderen. Ik pak voor kleine afstanden de auto. Etc Etc. 
Ik vind het ook echt erg dat ik enerzijds kan huilen van het nieuws wanneer ik de ellende voorbij zie komen maar anderzijds nog zoveel punten heb waarbij ik kan bijdragen aan een beter klimaat. Dit is echt iets wat ik moet gaan veranderen. 

Verder ben ik voorstander van hogere prijzen vliegtickets korte afstanden. Meer stimuleren thuiswerken ook na corona. Afschaffen kinderbijslag. Kilometerbelasting ipv wegenbelasting. Verplichten verzendkosten/retourkosten bij online shoppen. En zo nog wel meer maatregelen die in elk geval bij mij zouden zorgen voor bewuster handelen.

Is online shoppen en retourneren eigenlijk erger voor het milieu dan naar een stenen winkel gaan?

Glamourlama schreef op 13-08-2021 om 22:19:

Is online shoppen en retourneren eigenlijk erger voor het milieu dan naar een stenen winkel gaan?

Ik denk het wel want ik heb wel eens gelezen van vaak als je iets retour zend dat het weg gegooid wordt.

Rockstar schreef op 13-08-2021 om 19:29:

[..]

Waarom pas vanaf het 3e kind?

Inderdaad. Ik zou het hele voorplanten ontmoedigen en max 1 kind sponsoren in de vorm van allerlei toeslagen. Vanaf kind 2 juist belasting laten betalen ipv kortingen ontvangen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-08-2021 om 05:29

redbulletje schreef op 13-08-2021 om 22:47:

[..]

Inderdaad. Ik zou het hele voorplanten ontmoedigen en max 1 kind sponsoren in de vorm van allerlei toeslagen. Vanaf kind 2 juist belasting laten betalen ipv kortingen ontvangen.

Ik vrees dat elk voorstel dat zou kunnen leiden tot een bevolkingskrimp geblokkeerd wordt zolang we ons huidig economisch systeem niet aangepast hebben want bevolkingsgroei zorgt mede voor economische groei.  

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-08-2021 om 05:34

@3Xscheepsrecht:
Er zijn voorstanders om alle vluchten binnen Europa te verbieden en ergens kan ik mij daar wel in vinden mits het sporennetwerk stevig uitgebreid wordt. 
Daarom is het wel prettig om te zien dat er de voorbije jaren weer een aanbod kwam van nachttreinen. 

Valdemar schreef op 14-08-2021 om 05:34:

@3Xscheepsrecht:
Er zijn voorstanders om alle vluchten binnen Europa te verbieden en ergens kan ik mij daar wel in vinden mits het sporennetwerk stevig uitgebreid wordt.
Daarom is het wel prettig om te zien dat er de voorbije jaren weer een aanbod kwam van nachttreinen.

Dat zie ik tijdens ons leven niet meer gebeuren dat er door heel Europa treinen als Shinkansen (360 km/u) komen te rijden. Zelfs het spoornetwerk is tot nu toe belabberd. 

Je moet dan ook met 'n systeem komen waarbij koffers kunnen worden ingecheckt en doorgelabeld naar je eindbestemming zodat je niet op elk station zelf met je koffer moet sjouwen en tijdens de reis je bagage de hele tijd in de gaten moet houden. 

---

---

14-08-2021 om 10:43

3xscheepsrecht schreef op 13-08-2021 om 19:41:

Verder ben ik voorstander van hogere prijzen vliegtickets korte afstanden. Meer stimuleren thuiswerken ook na corona. Afschaffen kinderbijslag. Kilometerbelasting ipv wegenbelasting. Verplichten verzendkosten/retourkosten bij online shoppen. En zo nog wel meer maatregelen die in elk geval bij mij zouden zorgen voor bewuster handelen.

* Waarom niet alle vliegticketprijzen omhoog?

* Afschaffen kinderbijslag? Waarom niet vanaf het derde kind (exclusief meerlingen). Of willen we dat alleen rijke/hoogopgeleide mensen aan kinderen beginnen? 

* Verzendkosten en retourkosten zitten nu al gewoon in de prijs. Als je die eruit haalt gaat de prijs omlaag. Denk je echt dat het goedkoper is om je spullen in de buurt te kopen? Daar moet je ook naar toe, meestal pakken mensen dan ook de auto. Spullen die ik online koop haal ik niet binnen 8 km afstand en dan woon ik in de randstad. 

watertoren schreef op 13-08-2021 om 22:31:

[..]

Ik denk het wel want ik heb wel eens gelezen van vaak als je iets retour zend dat het weg gegooid wordt.

Dan is het inderdaad heel milieu onvriendelijk, als dat echt waar is.

Maar anders: naar een gewone winkel moeten de spullen ook getransporteerd worden. Zij blijven uiteindelijk zitten met onverkochte voorraden. En het pand verbruikt energie. Bij een grote online winkel (niet bij kleine webshops) heb je de gewone winkel er niet meer tussen. Zij kunnen efficiënter met de voorraden omgaan.

Het enige probleem is het retour sturen omdat het niet past. Maar in een gewone winkel pas je ook voor je weet of je het wilt kopen. Misschien weegt het retour sturen wel op tegen de energie wat een winkelpand verbruikt.

Ik begrijp overigens niet waarom online shoppen tegenwoordig vaak even duur is als bij een stenen winkel. Zij hoeven dat winkelpand dus niet te hebben en verzendkosten worden vaak ook nog apart berekend.

Rockstar schreef op 13-08-2021 om 19:29:

[..]

Waarom pas vanaf het 3e kind?

Omdat we op die manier een rustige, gestage krimp krijgen van het aantal mensen op de wereld. Dit is in het belang van alle mensen die nu leven, omdat we wel mensen nodig hebben om alles draaiende te houden, maar niet te veel. 

Aangezien er ook heel veel mensen geen kinderen willen, of kunnen krijgen, of 1 kind krijgen (per 2 mensen), is maximaal 2 kinderen per stel een mooi aantal om dit te bereiken. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

14-08-2021 om 12:10

Ik heb 1 volwassen kind. Het ziet er naar uit dat er geen kleinkinderen gaan komen en daar ben ik stiekem blij om. Zou echt zoveel zorgen hebben. Nu al denk ik bij elke geboorte waar ik van hoor: wat voor toekomst gaan die kinderen hebben?

Als ik kijk naar mijn familie, die is niet veel gegroeid door de generaties heen. Mijn grootouders hadden 4 (vaders kant) en 3 (moeders kant) kinderen, en daarvan zijn er 4 voor hun 50e overleden. Wij als kleinkinderen zijn met 4 en hebben bij elkaar 5 kinderen gekregen. Dus je kunt zeggen dat onze familie tot nu toe maar met 1 persoon is gegroeid uiteindelijk. Klinkt raar, maar dat geeft mij dan het gevoel dat wij niet teveel hebben bijgedragen aan de bevolkingsgroei. Al helemaal als ik inderdaad geen kleinkind(eren) krijg.

--- schreef op 14-08-2021 om 10:43:

[..]

* Waarom niet alle vliegticketprijzen omhoog?

* Afschaffen kinderbijslag? Waarom niet vanaf het derde kind (exclusief meerlingen). Of willen we dat alleen rijke/hoogopgeleide mensen aan kinderen beginnen?

* Verzendkosten en retourkosten zitten nu al gewoon in de prijs. Als je die eruit haalt gaat de prijs omlaag. Denk je echt dat het goedkoper is om je spullen in de buurt te kopen? Daar moet je ook naar toe, meestal pakken mensen dan ook de auto. Spullen die ik online koop haal ik niet binnen 8 km afstand en dan woon ik in de randstad.

Goede vragen. Vliegen zou sowieso duurder moeten worden maar vooral de spotgoedkope korte Europese vluchten voor lage prijzen zouden mijn inziens omhoog moeten. Het verschil tussen bijv een vliegticket en treinticket is nu te groot. Dit motiveert niet om met de trein te gaan. 

Ik vind persoonlijk dat mensen alleen aan kinderen moeten beginnen als ze dit zelf kunnen betalen ja. Dmv kindgebondenbudget en andere toeslagen worden lage inkomens al ruim gecompenseerd. Maar kinderbijslag tot een bepaald aantal kinderen zou al een goed begin zijn ja. 

Ik denk dat er op online bestellen veel winst te behalen valt. Ik kan bij wijze van 11x een losse bestelling doen van 1 euro per keer en dit gratis laten verzenden. Ik krijg dan 11 dozen en met een beetje pech op 9 verschillende momenten. Ik kan 10 bikini's bestellen omdat ik weet dat de 9 die ik niet hou gratis retour kunnen. Verzendkosten zitten niet verwerkt in de prijs want bedrijven willen ook de goedkoopste zijn dus kunnen niet zomaar de prijs omhoog gooien. 

oppen tegenwoordig vaak even duur is als bij een stenen winkel. Zij hoeven dat winkelpand dus niet te hebben en verzendkosten worden vaak ook nog apart berekend.

Er zijn veel kosten die wij niet zien. Wat me zo even te binnen schiet: enorme voorraden, want alle maten moeten er zijn - en graag snel. Stevige afdeling orderpicking en afhandeling. De rekeningen die moeten worden bijgehouden en waar vaak achteraan moet worden gezeten. De websites waarop je keuzes maakt. Al die busjes en bezorgers kosten geld; salaris, onderhoud, verzekeringen, brandstof, verkeersboetes misschien ook. De inpakkers en de toezichthouders bij lopende banden. De verpakkingsmaterialen (vaak veel te groot, wat z'n weerslag heeft op de beschikbare ruimte bus) voor elk ding dat je bestelt. 

Kleding die teruggestuurd wordt, ziet er vaak niet zo netjes uit als wij misschien denken, in een winkel houdt het personeel zicht op hoe klanten met artikelen omgaan. Terugsturen is anoniem. En inderdaad heb ik meermalen vernomen dat kleding vernietigen minder kost (!!) dan kleding nogmaals verzenden. Sommige kledingstukken komen vaker retour. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.