Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?

Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 22:08:

[..]

Dat zeg ik toch helemaal niet? Ik zou het interessant vinden als iemand eens goed doorrekende en uitlegde wat mensen zijn misgelopen/verdiend hebben.

Dit lijkt mij ook eens goed, maar lijkt me ook behoorlijk ingewikkeld. Dan moet je toch families volgen, denk ik, omdat Nederland als staat alleen mogelijk indirect via belastingen daar profijt van heeft gehad. De rest verliep onder een commerciële vlag. 

En op welke manier zouden crisissen meegewogen worden? Onder Willem I en II was Nederland zo ongeveer bankroet. Na WO 2 nog en keer en heeft het Marshallplan het land er bovenop geholpen.

Misschien helpt een zak met geld wel. Dat hangt alles af van de inrichting en het functioneren van de overheid in het ontvangende land.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-12-2022 om 07:26

Blomke82 schreef op 15-12-2022 om 22:30:

[..]

Bah. Wat een akelige generaliserende en stigmatiserende tekst vol vooroordelen. Als je met droge ogen praten over racisme "gezeik" durft te noemen, ben je deel van het probleem, en duidelijk niet op zoek naar een oplossing.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

16-12-2022 om 09:14

Doemijdieglazenbol schreef op 15-12-2022 om 23:23:

[..]

Nou, als 95% wit is, dan zal 95% er geen last van hebben. dus ik denk dat ze daar wel een punt heeft. Zolang je maar niet tot die 5% behoort.

Ik kan alleen vanuit mijn ervaring spreken, maar mijn schoonouders hebben 60 jaar geleden in het oosten  gewoond en het enige waar de klasgenootjes over vielen was z’n rare accent. Voor de rest nooit gepest.

Bij mijn eigen kinderen kan ik maar 1 raar voorval bedenken en dat was een man van 90 die vroeg hoe ik aan een zwart kind kwam. 
bij hem vroeg ik me vooral af of hij geestelijk nog wel oke was, dus ben ik vooral vriendelijk gebleven.

In de zorg merk je het overigens wel, sommige aandoeningen herkent de huisarts niet. Dat is al twee keer voorgevallen. Maar dat is ook geen kwade opzet. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-12-2022 om 10:27

Libertine schreef op 15-12-2022 om 15:17:

[..]

Het gaat de hele tijd over kleur. Dit is niet los van kleur te zien. Witte Nederlandse mensen verkochten, vernederde, verkrachtte, vermoorde en mishandelde en buitte mensen van kleur uit. Dus ja. Lijkt mij best logisch dat een wit persoon namens de staat dat welgemeend excuus gaat aanbieden.

En de blanke kocht de slaven dan weer van een kleurling die al veel langer in de slavenhandel zat. Waarom alleen de blanke verantwoordelijk houden voor een product dat je zelf aanbood? 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-12-2022 om 10:42

Libertine schreef op 15-12-2022 om 16:58:

[..]

Dat überhaupt het woord neger gebruikt is al voldoende om als racistisch te bestempelen.

Zij haalt aan dat er personen zijn die het woord neger willen verbieden en dan bestempel jij haar post als racistisch omdat ze dit woord gebruikt? Wat moest ze dan doen, ze willen het woord n***** verbieden? Zulke kul? 

Daarbij zou het je sieren om je accountnaam te wijzigen want uit je reacties hier maak ik op dat jij net het tegenovergestelde bent van een libertijn. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-12-2022 om 10:55

Cookielover schreef op 15-12-2022 om 18:47:

[..]

'Geen kleur zien' is in mijn ogen een modieuze dooddoener. Een argument om jezelf bij voorbaat al vrij te pleiten van elke vorm van discriminatie. Eigenlijk is het de intelligente vorm van 'ik ben geen racist, maar.....' En daarmee bedoel ik niet dat jij een racist bent, maar ik vind wel dat je dan voorbijgaat aan het feit dat je als persoon van kleur 1-0 achterstaat in deze samenleving.

Misschien moet de kleurling die meent dat hij automatisch 1-0 achterstaat in onze samenleving, dan maar eens een andere conclusie maken dan te trachten de samenleving te veranderen. 

Valdemar schreef op 16-12-2022 om 10:42:

[..]

Daarbij zou het je sieren om je accountnaam te wijzigen want uit je reacties hier maak ik op dat jij net het tegenovergestelde bent van een libertijn.

Ah, daar is de ad hominem. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-12-2022 om 11:02

Cookielover schreef op 16-12-2022 om 10:55:

[..]

Ah, daar is de ad hominem.

Als je graag moeilijke woordjes gebruikt, kun je vast ook aangeven waar ik haar accountnaam gebruik om haar argumenten in twijfel te trekken. 

Valdemar schreef op 16-12-2022 om 10:55:

[..]

Misschien moet de kleurling die meent dat hij automatisch 1-0 achterstaat in onze samenleving, dan maar eens een andere conclusie maken dan te trachten de samenleving te veranderen.

'Als het je hier niet bevalt rot je maar op' bedoel je? 

Nee dank je, ik ga met jou geen discussies aan over institutioneel racisme. 

Valdemar schreef op 16-12-2022 om 11:02:

[..]

Als je graag moeilijke woordjes gebruikt, kun je vast ook aangeven waar ik haar accountnaam gebruik om haar argumenten in twijfel te trekken.

Als je over iemands accountnaam begint is dat op de man. 

Valdemar schreef op 16-12-2022 om 10:27:

[..]

En de blanke kocht de slaven dan weer van een kleurling die al veel langer in de slavenhandel zat. Waarom alleen de blanke verantwoordelijk houden voor een product dat je zelf aanbood?

De nederlandse staat gaat niet over wat er in andere landen gebeurde. Zo ingewikkeld is dat niet. Overigens is in Afrikaanse landen de discussie ook gaande: 

https://africanvibes.com/african-delegates-offer-apology-for-africas-role-in-the-slave-trade/

Wat je schrijft klinkt een beetje als "ja, maar hullie begonnen". Daar nam mijn moeder vroeger al geen genoegen mee. Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen gedrag. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

16-12-2022 om 11:52

Doemijdieglazenbol schreef op 16-12-2022 om 11:49:

[..]

De nederlandse staat gaat niet over wat er in andere landen gebeurde. Zo ingewikkeld is dat niet. Overigens is in Afrikaanse landen de discussie ook gaande:

https://africanvibes.com/african-delegates-offer-apology-for-africas-role-in-the-slave-trade/

Wat je schrijft klinkt een beetje als "ja, maar hullie begonnen". Daar nam mijn moeder vroeger al geen genoegen mee. Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen gedrag.

Probleem is alleen al alle verantwoordelijke allang dood zijn. Je kan iemand makkelijker ter verantwoording roepen als ze nog leven. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-12-2022 om 12:09

Doemijdieglazenbol schreef op 16-12-2022 om 11:49:

[..]

De nederlandse staat gaat niet over wat er in andere landen gebeurde. Zo ingewikkeld is dat niet. Overigens is in Afrikaanse landen de discussie ook gaande:

Laat die verantwoordelijkheid dan ook bij de overheid, waarbij deze ook kan zeggen 🖕 het was destijds een goede deal en gedane zaken. 
Heel die redenering dat je als erfgenaam recht zou hebben over iets wat generaties geleden speelde, klopt van geen kanten en is een oneindig straatje. Ik ben Vlaming, moet ik nu bij jullie overheid gaan aankloppen voor wat mijn voorouders is aangedaan, bij de Franse staat, bij Spanje, bij het Vaticaan...?

Paracelsus schreef op 16-12-2022 om 11:52:

[..]

Probleem is alleen al alle verantwoordelijke allang dood zijn. Je kan iemand makkelijker ter verantwoording roepen als ze nog leven.

Zo werkt dat met individuele persoonlijke verantwoordelijkheid. Dit is een andere situatie, want het gaat over de Nederlandse staat. Net zoals dat Rutte excuses zou moeten maken als Willem Alexander iets stoms doet en er ministers af (zouden) moeten treden als hun voorganger grote fouten heeft gemaakt. Maar ook dan blijf ik het argument "hullie begonnen" helemaal niet relevant vinden. Je koopt niet alles dat aangeboden wordt.

Maar dit is een cirkeltje, want ettelijke pagina's geleden is dit ook al een paar keer voorbij gekomen. Jij hoeft geen persoonlijke excuses te maken, het is geen persoonlijk ding.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

16-12-2022 om 12:17

Doemijdieglazenbol schreef op 16-12-2022 om 12:12:

[..]

Zo werkt dat met individuele persoonlijke verantwoordelijkheid. Dit is een andere situatie, want het gaat over de Nederlandse staat. Net zoals dat Rutte excuses zou moeten maken als Willem Alexander iets stoms doet en er ministers af (zouden) moeten treden als hun voorganger grote fouten heeft gemaakt. Maar ook dan blijf ik het argument "hullie begonnen" helemaal niet relevant vinden. Je koopt niet alles dat aangeboden wordt.

Maar dit is een cirkeltje, want ettelijke pagina's geleden is dit ook al een paar keer voorbij gekomen. Jij hoeft geen persoonlijke excuses te maken, het is geen persoonlijk ding.

Maar zoals ik al eerder zei, als het de staat is, dan zou minister Weerwind niet afgekeurd moeten worden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.