Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

07-11-2022 om 23:06

Out of here 🚀

Lady_Violet

Forum Moderator

Moderator

07-11-2022 om 23:22

Infobericht: vanaf nu graag weer verder ontopic  

CaninePeafowl58

CaninePeafowl58

10-11-2022 om 19:21

Ik vind dat echt onzin. Het verleden is geweest en zo kun je bezig blijven. Vrijwel ieder land heeft wel erge dingen gedaan vroeger. Het is goed om het wel terug te laten komen in geschiedenisles op scholen, maar voor de rest moeten we het verleden vooral laten rusten en maar hopen dat geleerd is van de fouten toen. 

Jello2022 schreef op 10-11-2022 om 19:21:

Ik vind dat echt onzin. Het verleden is geweest en zo kun je bezig blijven. Vrijwel ieder land heeft wel erge dingen gedaan vroeger. Het is goed om het wel terug te laten komen in geschiedenisles op scholen, maar voor de rest moeten we het verleden vooral laten rusten en maar hopen dat geleerd is van de fouten toen.

Hoe kunnen we leren van de fouten van vroeger? En hoe kunnen we er voor zorgen dat de gevolgen van die fouten, die vandaag de dag nog voor grote ongelijkheid zorgt, wordt gerepareerd dan? 

CaninePeafowl58

CaninePeafowl58

11-11-2022 om 09:32

Libertine schreef op 11-11-2022 om 08:18:

[..]

Hoe kunnen we leren van de fouten van vroeger? En hoe kunnen we er voor zorgen dat de gevolgen van die fouten, die vandaag de dag nog voor grote ongelijkheid zorgt, wordt gerepareerd dan?

Door goed geschiedenisles te geven aan de kinderen op school. Voor de rest kun je aan de aard van de mensen niets veranderen. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

11-11-2022 om 09:42

Jello2022 schreef op 11-11-2022 om 09:32:

[..]

Door goed geschiedenisles te geven aan de kinderen op school. Voor de rest kun je aan de aard van de mensen niets veranderen.

En gelukkig wordt dit tegenwoordig ook meegenomen met de geschiedenis lessen! 

CaninePeafowl58

CaninePeafowl58

11-11-2022 om 09:54

Paracelsus schreef op 11-11-2022 om 09:42:

[..]

En gelukkig wordt dit tegenwoordig ook meegenomen met de geschiedenis lessen!

En dat is denk ik heel goed. Voor de rest met positiviteit, liefde en respect voor elkaar lekker vooruit kijken. En vooral letten op eigen gedrag, een goed begin begint altijd bij jezelf. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

11-11-2022 om 09:56

Jello2022 schreef op 11-11-2022 om 09:54:

[..]

En dat is denk ik heel goed. Voor de rest met positiviteit, liefde en respect voor elkaar lekker vooruit kijken. En vooral letten op eigen gedrag, een goed begin begint altijd bij jezelf.

Lol, ik heb tegenwoordig altijd het gevoel dat een betere wereld vooral bij een ander begint  ( grapje hoor)

Jello2022 schreef op 11-11-2022 om 09:54:

[..]

Dat is nogal een geprivilegieerde uitspraak. Lekker positief kijken? Als je stelselmatig gediscrimineerd wordt en een achterstandspositie hebt in de maatschappij is het leven een stuk minder positief te bekijken. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

11-11-2022 om 10:19

Libertine schreef op 11-11-2022 om 10:09:

[..]

Dat is nogal een geprivilegieerde uitspraak. Lekker positief kijken? Als je stelselmatig gediscrimineerd wordt en een achterstandspositie hebt in de maatschappij is het leven een stuk minder positief te bekijken.

Het valt mij op dat er 1 groep is die steeds maar weer blijft roepen dat ze achtergesteld worden en dat witte mensen geprivilegieerd zijn.

Maar als je kijkt naar hoeveel witte mensen uit de regio achtergesteld worden door ons kabinet. Daar zijn de opleidingskansen  laag, alle voorzieningen verdwijnen , weinig agenten en Groningers zijn nog steeds niet gecompenseerd. Niemand die hier echt oog voor heeft, want ze zijn wit en die mensen hebben het altijd goed ofzo en zijn schuldig aan alles. 

Paracelsus schreef op 11-11-2022 om 10:19:

[..]

Het valt mij op dat er 1 groep is die steeds maar weer blijft roepen dat ze achtergesteld worden en dat witte mensen geprivilegieerd zijn.

Maar als je kijkt naar hoeveel witte mensen uit de regio achtergesteld worden door ons kabinet. Daar zijn de opleidingskansen laag, alle voorzieningen verdwijnen , weinig agenten en Groningers zijn nog steeds niet gecompenseerd. Niemand die hier echt oog voor heeft, want ze zijn wit en die mensen hebben het altijd goed ofzo en zijn schuldig aan alles.

Ik snap niet zo goed waarom je dat er tegenover wil stellen? Het doet nogal polariserend aan.

Ik zeg nergens dat witte mensen niet achtergesteld worden. Natuurlijk zijn er ook witte mensen die achtergesteld worden ten opzichte van anderen. Feit (en dus geen mening) is dat mensen van kleur nog meer achtergesteld worden. Door institutioneel racisme. Dat is echt wat anders dan niet gecompenseerde Groningers (wat ook erg is, en wat ook moet gebeuren) 

CaninePeafowl58

CaninePeafowl58

11-11-2022 om 10:35

[..]

Dat valt hier in Nederland erg mee. Voor iedereen zijn er kansen. Er is heus wel duscriminatie, maar er zijn heel veel mensen die weleens wat shit over zich krijgen. Je hebt een dikke huid nodig tegenwoordig. Met positiviteit zal evt discriminatie ook eerder afnemen dan door muggenzifterij of door te zeveren over bepaalde Nederlandse tradities of over het verleden. Dat is geen oplossing, maar zal mensen alleen maar meer irriteren, juist ook mensen die totaal niets hebben tegen mensen met een andere afkomst. We hebben allemaal hetzelfde rode bloed. Zolang mensen gewoon een beetje relax doen vind ik het allemaal best. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-11-2022 om 10:36

[..]

En nu scheer je alle mensen over één kam. Alsof zwarte mensen niet positief kunnen zijn en allemaal een achterstandspositie hebben.

CaninePeafowl58

CaninePeafowl58

11-11-2022 om 10:39

Libertine schreef op 11-11-2022 om 10:28:

[..]

Ik snap niet zo goed waarom je dat er tegenover wil stellen? Het doet nogal polariserend aan.

Ik zeg nergens dat witte mensen niet achtergesteld worden. Natuurlijk zijn er ook witte mensen die achtergesteld worden ten opzichte van anderen. Feit (en dus geen mening) is dat mensen van kleur nog meer achtergesteld worden. Door institutioneel racisme. Dat is echt wat anders dan niet gecompenseerde Groningers (wat ook erg is, en wat ook moet gebeuren)

Er is ook sprake van positieve discriminatie. Soms worden juist mensen van een andere afkomst eerder ergens aangenomen. En kijk eens naar de hoge functies, genoeg mensen van een buitenlandse afkomst. Als je echt jouw best doet kun je in Nederland best ver komen. Heel veel kunnen er een opleiding volgen en daarna werk vinden. Ik geloof best dat het in andere landen erger is, maar in Nederland valt het mee hoor. 

CaninePeafowl58

CaninePeafowl58

11-11-2022 om 10:40

Tickel schreef op 11-11-2022 om 10:36:

[..]

En nu scheer je alle mensen over één kam. Alsof zwarte mensen niet positief kunnen zijn en allemaal een achterstandspositie hebben.

Precies. Genoeg die heel succesvol zijn. Als je de taal onder de knie krijgt en je best doet is er veel mogelijk in Nederland ook voor getinte mensen. Dat maakt weinig tot geen verschil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.