Nieuws en actueel
wild-flower
06-11-2022 om 18:35
Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?
De kogel is door de kerk : Het kabinet gaat excuses maken voor het slavernijverleden .
Ook wordt er 200 miljoen euro vrijgemaakt voor projecten die het bewustzijn rondom het slavernijverleden moeten vergroten .
"De vraag is of je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk kunt houden voor het verleden. Dat kunnen anderen weer als pijnlijk ervaren", zei Mark Rutte onlangs in een debat in de Tweede Kamer.
Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme Rabin Baldewsingh vindt trouwens dat onze koning excuses moet maken en niet het kabinet.
Vinden jullie deze excuses een 'juiste historische zet' , of juist hypocriet ?
NippyDunlin42
07-11-2022 om 21:20
Libertine schreef op 07-11-2022 om 20:39:
[..]
Omdat de uitspraak ‘geen kleur zien’ problematisch is. Hoe oprecht het ook bedoeld kán zijn, het illustreert vooral gebrek aan inzicht in hoe discriminatie en vooroordeel werken en het gaat voorbij aan de grove ongelijkheid tussen zwart en wit in onze samenleving.
Wat er mis mee is lees je hier bijvoorbeeld: https://www.kis.nl/artikel/een-ogenschijnlijke-paradox-om-racisme-aan-te-pakken-moet-je-niet-kleurenblind-zijn
Interessant!
Miraval
07-11-2022 om 21:24
Elaine68 schreef op 07-11-2022 om 21:18:
Misschien hebben jullie zin om dat stuk dat Libertine erbij gezocht heeft door te nemen?
Ik heb het gelezen. Ik ontken niet dat racisme bestaat, daar ging het ook helemaal niet om.
In mijn ogen zijn Jezus en God wit ook al is dat historisch gezien misschien onjuist omdat de afbeeldingen altijd waren van witte mannen zit die ook zo in mijn geest. Lachwekkend misschien voor jou maar voor mij is het gewoon zo. En de kleur van God weet al helemaal niemand dus daar kan historisch niks fout aan zijn wanneer ik hem inbeeld als zijnde wit.
NippyDunlin42
07-11-2022 om 21:24
Paracelsus schreef op 07-11-2022 om 21:19:
[..]
Voor jou wel ?
Ja, eigenlijk wel. Ik zie hem het liefst afgebeeld zoals hij er hoogstwaarschijnlijk uitgezien heeft.
ZanyHeron88
07-11-2022 om 21:28
Elaine68 schreef op 07-11-2022 om 21:20:
[..]
Interessant!
Ik vind het gezeik. Het lukt me zelfs niet om het uit te lezen. Net als het geneuzel over de vinkjes. Mijn man van kleur heeft meer vinkjes dan ik. Ik kom maar op twee en dat met mijn witte huidskleur.
zoals ik eerder aangaf. Er bestaat rasisme, maar kijk naar bij1. Zelfs binnen deze partij voelde mensen zich gediscrimineerd. Je kan niet alles op de witte bevolking afschuiven. Zelfs als ze geen kleur zien , doen ze het nog fout.
Miraval
07-11-2022 om 21:28
Elaine68 schreef op 07-11-2022 om 21:24:
[..]
Ja, eigenlijk wel. Ik zie hem het liefst afgebeeld zoals hij er hoogstwaarschijnlijk uitgezien heeft.
Ja dat kan maar die oude afbeeldingen uit 1500 enzo kun je niet meer veranderen. Die zijn er nu eenmaal.
De sixtijnse kapel beeld ook een witte hand van God uit... kun je ook niet meer overschilderen.
Omdat Europeanen destijds de bijbel vertaald en herschreven hebben naar het beeld wat zij kenden en herkenbaar was aangezien in die tijd Europa, zeker West Europa, grotendeels bestond uit witte mensen is dat een logisch gevolg.
Daglichtlamp
07-11-2022 om 21:29
Miraval schreef op 07-11-2022 om 21:24:
[..]
Ik heb het gelezen. Ik ontken niet dat racisme bestaat, daar ging het ook helemaal niet om.
In mijn ogen zijn Jezus en God wit ook al is dat historisch gezien misschien onjuist omdat de afbeeldingen altijd waren van witte mannen zit die ook zo in mijn geest. Lachwekkend misschien voor jou maar voor mij is het gewoon zo. En de kleur van God weet al helemaal niemand dus daar kan historisch niks fout aan zijn wanneer ik hem inbeeld als zijnde wit.
Rembrandt schilderde Jezus al naar een joods model.
ZanyHeron88
07-11-2022 om 21:30
Elaine68 schreef op 07-11-2022 om 21:24:
[..]
En daar weten we dus niet vanaf. Niet of hij zwart was, oranje of gelig. Lang haar, kort haar. Grote neus, kleine neus. Postuur? We kunnen alleen maar raden.
De bijbel of zijn volgelingen vonden het in elk geval niet van belang, anders was het wel opgeschreven.
NippyDunlin42
07-11-2022 om 21:31
Miraval schreef op 07-11-2022 om 21:24:
[..]
Prima als dat jouw beeld van Jezus is.
ZanyHeron88
07-11-2022 om 21:31
Miraval schreef op 07-11-2022 om 21:28:
[..]
Ja dat kan maar die oude afbeeldingen uit 1500 enzo kun je niet meer veranderen. Die zijn er nu eenmaal.
De sixtijnse kapel beeld ook een witte hand van God uit... kun je ook niet meer overschilderen.
Omdat Europeanen destijds de bijbel vertaald en herschreven hebben naar het beeld wat zij kenden en herkenbaar was aangezien in die tijd Europa, zeker West Europa, grotendeels bestond uit witte mensen is dat een logisch gevolg.
Ja, op zich is het logisch. Als je Bijv nooit een eikenboom gezien hebt , maar wel dennenbomen en je moet je een eikenboom voorstellen. Dan lijkt de eikenboom in je gedachte waarschijnlijk op een dennenboom.
NippyDunlin42
07-11-2022 om 21:32
Paracelsus schreef op 07-11-2022 om 21:30:
[..]
En daar weten we dus niet vanaf. Niet of hij zwart was, oranje of gelig. Lang haar, kort haar. Grote neus, kleine neus. Postuur? We kunnen alleen maar raden.
De bijbel of zijn volgelingen vonden het in elk geval niet van belang, anders was het wel opgeschreven.
Hij was lelijk. Dat weet je toch wel?
Miraval
07-11-2022 om 21:34
Elaine68 schreef op 07-11-2022 om 21:32:
[..]
Ach ja lelijk zijn is ook maar subjectief.
NippyDunlin42
Paracelsus schreef op 07-11-2022 om 21:28:
[..]
Ik vind het gezeik. Het lukt me zelfs niet om het uit te lezen. Net als het geneuzel over de vinkjes. Mijn man van kleur heeft meer vinkjes dan ik. Ik kom maar op twee en dat met mijn witte huidskleur.
zoals ik eerder aangaf. Er bestaat rasisme, maar kijk naar bij1. Zelfs binnen deze partij voelde mensen zich gediscrimineerd. Je kan niet alles op de witte bevolking afschuiven. Zelfs als ze geen kleur zien , doen ze het nog fout.
Wij worden het nooit eens dat is wel duidelijk.
EnchantedDragonfly18
Elaine68 schreef op 07-11-2022 om 20:14:
[..]
Er staat in het citaat niet eenmaal "ons" of "we".
Lees anders even de rest van haar berichten. Daar verwijst steeds ook naar.
ZanyHeron88
07-11-2022 om 21:35
Elaine68 schreef op 07-11-2022 om 21:32:
[..]
Nee, vertel.
EnchantedDragonfly18
07-11-2022 om 21:45
Wat een raar gedoe zeg. iemand noemt zichzelf christen en opeens gaat het door Elaine68 (zal het beestje maar benoemen) over lachwekkende witte figuren uit de bijbel. Kan daarmee opgehouden worden?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.