Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kabinetsformatie

@redbulletje: reageer je nog even op mijn vraag van ‘hoe dan’?

MeganRapinoe schreef op 27-09-2021 om 15:09:

[..]

Hoe dan? En je weet dat de meerderheid van de boeren al lang afhankelijk is van de EU hè? Die leven op Europees subsidiegeld.

En je weet ook dat we hartstikke afhankelijk zijn van Rusland voor de gasvoorziening? Zeker nu Groningen dichtgaat. En van het Midden-Oosten voor de olie?

We waren bovendien nogal afhankelijk van de geallieerden toen zij ons moesten bevrijden in de Tweede Wereldoorlog.

Een onafhankelijk Nederland is er sinds de VOC nooit geweest (en misschien daarvoor ook al niet). Dat bestaat helemaal niet. Wij zijn veel te klein en nietszeggend om op het wereldtoneel lekker souverein te zijn dus volgens mij moet je dat niet willen.

Zwitserland lukt 't anders ook. 

redbulletje schreef op 28-09-2021 om 11:01:

[..]

Zwitserland lukt 't anders ook.

Doe je nou gewoon flauw of zie je echt het verschil niet? Ik heb het gevoel dat je gewoon af en toe een kreet erin wil gooien, maar niet daadwerkelijk wil uitleggen wat je ermee bedoelt en hoe je je wensen in de praktijk voor je ziet. 

Nogmaals: als je mijn betoog ziet, en je ziet hoe afhankelijk wij nú zijn van andere landen, hoe ziet een souverein Nederland er dan volgens jou uit? Wat zijn de gevolgen daarvan? 

Remkes ziet blijkbaar geen kans om een 'traditionele minderheidscoalitie' te vormen.
Ik vind dat wel een rare constatering, we hebben helemaal geen traditie van minderheidskabinetten. Dus elk minderheidskabinet zou niet traditioneel zijn.
Ben heel benieuwd hoe het nu verder gaat. Hij wil nu met 9 partijen gaan praten: VVD, D66, CDA, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie, Volt, SGP en Fractie Den Haan

Daglichtlamp schreef op 28-09-2021 om 17:00:

Remkes ziet blijkbaar geen kans om een 'traditionele minderheidscoalitie' te vormen.
Ik vind dat wel een rare constatering, we hebben helemaal geen traditie van minderheidskabinetten. Dus elk minderheidskabinet zou niet traditioneel zijn.
Ben heel benieuwd hoe het nu verder gaat. Hij wil nu met 9 partijen gaan praten: VVD, D66, CDA, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie, Volt, SGP en Fractie Den Haan

Ik lees iets anders, hij zegt dat vormen van een minderheidskabinet is mislukt en dat eerder door Hamer al is vastgesteld dat er ook geen traditioneel méérderheidskabinet gevormd kan worden. Hij gaat nu kijken of er een extraparlementair kabinet gevormd kan worden. 

Informateur Remkes: vorming minderheidskabinet is mislukt - https://nos.nl/l/2399590

wat een blamage weer, van de heren en dames politici.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

28-09-2021 om 19:00

Ziet iemand hier brood in zo'n extraparlementair kabinet? Ik kan me er weinig bij voorstellen en zou ook heel verbaasd zijn als het er daadwerkelijk zou komen. 

Koralinde schreef op 28-09-2021 om 19:00:

Ziet iemand hier brood in zo'n extraparlementair kabinet? Ik kan me er weinig bij voorstellen en zou ook heel verbaasd zijn als het er daadwerkelijk zou komen.

Ze moeten iets, maar ik kan me niet voorstellen dat kamerfracties niet meer in het partijgelid hoeven te lopen.

Het is beter dan een vvd d66 cda kabinet met een hoop gedoogpartijen. Want dan verandert er nog niets.

Maar Rutte en Kaag hebben al gezegd dat ze geen extraparlementair kabinet willen.

Ik vraag me dan af wie het beleid bepaald en wie verantwoording aan wie moet afleggen. 

en de volgende gaat er ook aan.

Grapperhaus wordt de volgende die onslag neemt.

Alwéér gelogen.. je verwacht t niet

https://twitter.com/RenskeLeijten/status/1442879694215520270

Bierdopjes schreef op 28-09-2021 om 19:21:

en de volgende gaat er ook aan.

Grapperhaus wordt de volgende die onslag neemt.

Alwéér gelogen.. je verwacht t niet

https://twitter.com/RenskeLeijten/status/1442879694215520270

Ik vind dit zeker gezien het onderwerp ook ernstig. Ben benieuwd of hij eind van de week nog minister is.

Rondstruiner schreef op 28-09-2021 om 17:32:

[..]

Ik lees iets anders, hij zegt dat vormen van een minderheidskabinet is mislukt en dat eerder door Hamer al is vastgesteld dat er ook geen traditioneel méérderheidskabinet gevormd kan worden. Hij gaat nu kijken of er een extraparlementair kabinet gevormd kan worden.

Informateur Remkes: vorming minderheidskabinet is mislukt - https://nos.nl/l/2399590

Maar even rechtstreeks uit zijn brief:

De besprekingen op 18, 19 en 27 september hebben tot de conclusie geleid dat het in deze fase ook niet mogelijk blijkt om tot een traditionele minderheidscoalitie te komen.

Dat een traditionele meerderheidscoalitie niet mogelijk is was al de conclusie van de vorige informateur.

https://www.kabinetsformatie2021.nl/documenten/brieven/2021/09/28/uitnodigingsbrief-informateur-remkes

Ik weet het niet hoor. Er liggen wel grote vraagstukken op tafel, er moeten belangrijke knopen doorgehakt worden. Dan is zo'n extraparlementair kabinet wellicht niet zo gek.

Alleen moeten ze de kiezer in deze niet uit het oog verliezen, na alle affaires die zijn geweest en er nog aankomen.

Daglichtlamp schreef op 28-09-2021 om 19:27:

[..]

Maar even rechtstreeks uit zijn brief:

De besprekingen op 18, 19 en 27 september hebben tot de conclusie geleid dat het in deze fase ook niet mogelijk blijkt om tot een traditionele minderheidscoalitie te komen.

Dat een traditionele meerderheidscoalitie niet mogelijk is was al de conclusie van de vorige informateur.

https://www.kabinetsformatie2021.nl/documenten/brieven/2021/09/28/uitnodigingsbrief-informateur-remkes

Oh, dat slaat inderdaad nergens op nee, een traditionele minderheidscoalitie

Dan klopt misschien het gerucht achter de schermen wel dat ik net las, dat hij warrig was en wellicht een borreltje te veel op had

Vorming minderheidskabinet mislukt, verwijten over en weer achter de schermen - https://nos.nl/l/2399590

Hoewel, misschien bedoelt hij met traditionele minderheidscoalitie één zoals we ze tot nu toe hebben gehad in Nederland, want hij gaat nu naar alternatieve vormen bekijken. Dus niet-traditionele. Bedenk ik me nu.

Ik kan me ook niet goed voorstellen hoe je dan tot een regeerakkoord moet komen. Wiens beleid gaan de ministers dan uitvoeren? Maar als het wel lukt is het misschien toch de start van die nieuwe bestuurscultuur waar ze de mond vol van hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.