Nieuws en actueel
Liara
31-08-2021 om 12:58
Kabinetsformatie
Bijna 6 maanden na de verkiezingen is er nog steeds geen nieuwe regering. Zojuist werd bekend dat zowel de combinatie PvdA/GL en de CU niet meer meepraten.
Dan blijft over VVD, D66 en CDA en wordt gesproken over een minderheidskabinet.
Ik vrees 4 jaar stilstand, terwijl er nu juist zoveel te doen is binnen Nederland en voor het klimaat, om maar wat te noemen.
Zouden nieuwe verkiezingen inmiddels niet beter zijn? Dit duurt te lang en ze komen nergens.
ReadyAnteater53
01-09-2021 om 18:22
Als de standpunten van een partij een bedreiging zijn voor de democratische rechtsorde, dan vind ik het niet per se ondemocratisch om zo'n partij uit te sluiten. Democratie is meer dan alleen 'meeste stemmen gelden.' Anders zou de democratie ook erg kwetsbaar zijn.
Daarnaast heeft iedere stem evenveel gewicht dus een coalitie van 10 kleine partijen die samen een meerderheid hebben doet in principe even veel recht aan de verkiezingsuitslag als een coalitie van 2 of 3 grote partijen die samen een meerderheid hebben. Beiden vertegenwoordigen namelijk evenveel kiezers.
ShowyHummingbird30
01-09-2021 om 18:59
Rondstruiner schreef op 01-09-2021 om 18:16:
Binnenkort komt Omtzigt weer terug trouwens, dat gaat ook nog wel voor wat leven in de brouwerij zorgen denk ik .
https://www.parool.nl/nederland/omtzigt-onthult-politieke-plannen-in-nieuwe-talkshow-de-balie~b2bce758/
Als hij nu een eigen partij start, dan zouden nieuwe verkiezingen wel eens interessant kunnen zijn. Maar ik weet niet of hij daar zin in heeft
MidasWolf
01-09-2021 om 19:02
Coreopsis schreef op 01-09-2021 om 18:59:
[..]
Als hij nu een eigen partij start, dan zouden nieuwe verkiezingen wel eens interessant kunnen zijn. Maar ik weet niet of hij daar zin in heeft
Mijn stem heeft hij dan alvast.
redbulletje
01-09-2021 om 19:07
Coreopsis schreef op 01-09-2021 om 18:59:
[..]
Daar is hij mentaal volgens mij niet geschikt voor. Hij kan zich beter aansluiten bij BBB, die partij heeft 't stokje van CDA overgenomen wat boerenbelangen betreft en Caroline lijkt me een mentaal sterke voorvrouw. En dan kan Omtzigt zich gewoon vastbijten in zaken die door de rest van de politici in de doofpot gestopt worden.
Rosabella1
01-09-2021 om 19:19
redbulletje schreef op 01-09-2021 om 19:07:
[..]
Daar is hij mentaal volgens mij niet geschikt voor. Hij kan zich beter aansluiten bij BBB, die partij heeft 't stokje van CDA overgenomen wat boerenbelangen betreft en Caroline lijkt me een mentaal sterke voorvrouw. En dan kan Omtzigt zich gewoon vastbijten in zaken die door de rest van de politici in de doofpot gestopt worden.
Ja dit inderdaad ik vind Pieter Omtzigt 1 van de beste Kamerleden en een zeer integere man maar hij lijkt me niet geschikt om een eigen partij te leiden.
Rondstruiner
01-09-2021 om 20:21
redbulletje schreef op 01-09-2021 om 19:07:
[..]
Omtzigt is volgens mij echt een uiterst intelligent en ontwikkeld (maar wel moeilijk) mens en van Van der Plas zou ik toch niet hetzelfde willen zeggen. Dus dat lijkt me niet lang goed gaan, ik vind het ook helemaal niet bij elkaar passen.
Misschien begint hij voor zichzelf, maar met een andere partijleider. Er willen vast wel mensen aansluiten van het CDA. Of misschien gaat hij het toch zelf doen en gaat dat goed. Wilder lukt het tenslotte ook al jaren, als een dictator. Geen leden, geen tegenspraak
Angela1967
01-09-2021 om 20:23
MidasWolf schreef op 01-09-2021 om 17:14:
[..]
Aangezien de PVV veel stemmen en zetels heeft binnen gehaald had ik het wel netjes gevonden als ze wel waren meegenomen als regeeroptie, ook al is de kans van slagen redelijk klein. Kijken naar de mogelijkheden.
Dan liever eerst een optie om met de PVV samen te gaan werken.
En dan vooral wel volle verantwoording nemen en niet in een gedoogconstuctie.
Forum kunnen ze beter niet mee samen werken is mijn beleving.Laat Baudet eerst maar eens fatsoenlijk een partij leiden.
En Wilders leidt volgens jou fatsoenlijk een partij? Hij is toch in z'n eentje de partij en de rest laat hij hun gang gaan?
Gr Angela
AggressiveReindeer87
01-09-2021 om 20:49
Yolo schreef op 01-09-2021 om 16:00:
[..]
En bij de CDA niet anders, WIJ willen niet met hun regeren.. 1 kliek, CDA en VVD kunnen niet zonder elkaar.
Mee eens...
MidasWolf
01-09-2021 om 20:49
Angela1967 schreef op 01-09-2021 om 20:23:
[..]
En Wilders leidt volgens jou fatsoenlijk een partij? Hij is toch in z'n eentje de partij en de rest laat hij hun gang gaan?
Gr Angela
Beiden partijen hebben mijn voorkeur niet om mee te laten regeren in een kabinet Wilders leidt ook niet echt geweldig.
Hij voert soms ijzersterke oppositie, maar of regeringsdeelname nou zo geschikt is voor zijn partij.
Door wat je aanhaalt dat het eigenlijk een soort eenmansfractie is, en daarmee al niet geschikt is om deel te nemen aan een kabinet.
Ik bedoelde meer dat Wilders dan nog een serieuzere gesprekspartner zou zijn dan Baudet die vind ik nog minder geschikt als gesprekspartner.
Die man vind ik niet helemaal wijs als ik het zo netjes zeg.
Rondstruiner
02-09-2021 om 05:53
Ik zag nog een stukje van Tjeenk Willink gisteren bij Nieuwsuur, hij heeft een gevoel van mistroostigheid als hij naar de formatie kijkt:
Vorige informateur voelt 'plaatsvervangende schaamte' door impasse formatie - https://nos.nl/l/2396108
er.is.maar.1.Pino
02-09-2021 om 07:49
Rondstruiner schreef op 02-09-2021 om 05:53:
Ik zag nog een stukje van Tjeenk Willink gisteren bij Nieuwsuur, hij heeft een gevoel van mistroostigheid als hij naar de formatie kijkt:
Vorige informateur voelt 'plaatsvervangende schaamte' door impasse formatie - https://nos.nl/l/2396108
Ik wilde hem hier ook al gaan plaatsen:
Ondanks dat men zegt 'we moeten het nu niet hebben over wie met wie, maar over de inhoud', gaat het alleen maar over wie met wie."
En de rest van zijn analyse zouden de Haagse dames en heren zich ook mogen aantrekken. Herman for president!
Liara
02-09-2021 om 10:52
Rondstruiner schreef op 02-09-2021 om 05:53:
Hij ziet het scherp zeg! Dat de politiek alleen maar met zichzelf bezig is in plaats van met de buitenwereld, dat de burgers met wantrouwen bekeken worden, dat er geen visie is etc etc.
Misschien moeten ze in Den Haag eens goed naar hem luisteren.
Wollstonecraft
02-09-2021 om 10:54
er.is.maar.1.Pino schreef op 02-09-2021 om 07:49:
[..]
Ik wilde hem hier ook al gaan plaatsen:
Ondanks dat men zegt 'we moeten het nu niet hebben over wie met wie, maar over de inhoud', gaat het alleen maar over wie met wie."En de rest van zijn analyse zouden de Haagse dames en heren zich ook mogen aantrekken. Herman for president!
Er is nog niet zo lang geleden uit onderzoek gebleken dat dat precies is wat de Nederlandse bevolking wil. Dat politici een heeeeeeel stuk minder bezig zijn met zichzelf en hun Haagse bubbel, en veel meer met het besturen van het land en het oplossen van de problemen waar we voor staan. Maar dat lijkt maar niet door te dringen.
Rosabella1
02-09-2021 om 11:29
Liara schreef op 02-09-2021 om 10:52:
[..]
Hij ziet het scherp zeg! Dat de politiek alleen maar met zichzelf bezig is in plaats van met de buitenwereld, dat de burgers met wantrouwen bekeken worden, dat er geen visie is etc etc.
Misschien moeten ze in Den Haag eens goed naar hem luisteren.
Met dat nieuw leiderschap en nieuwe bestuurscultuur wil het nog niet zo lukken.
Liara
02-09-2021 om 12:28
Rosabella1 schreef op 02-09-2021 om 11:29:
[..]
Met dat nieuw leiderschap en nieuwe bestuurscultuur wil het nog niet zo lukken.
Ik had het ook geen seconde gedacht
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.