Nieuws en actueel
Liara
31-08-2021 om 12:58
Kabinetsformatie
Bijna 6 maanden na de verkiezingen is er nog steeds geen nieuwe regering. Zojuist werd bekend dat zowel de combinatie PvdA/GL en de CU niet meer meepraten.
Dan blijft over VVD, D66 en CDA en wordt gesproken over een minderheidskabinet.
Ik vrees 4 jaar stilstand, terwijl er nu juist zoveel te doen is binnen Nederland en voor het klimaat, om maar wat te noemen.
Zouden nieuwe verkiezingen inmiddels niet beter zijn? Dit duurt te lang en ze komen nergens.
Daglichtlamp
01-09-2021 om 12:18
Een minderheidskabinet zal echt de rit niet uitzitten. Bij elke crisis (en we hebben er nog al wat gehad afgelopen jaren, dat zal vast niet beter worden in de tijd die komt) heeft de oppositie de kans om de regering naar huis te sturen (want de regeringspartijen kunnen dan een motie van wantrouwen niet tegenhouden).
Dus ik denk dat Rutte een goede kans op de enige mogelijke redelijke stabiele meerderheidscoalitie heeft laten schieten omdat hij niet zonder het CDA wil regeren.
(terwijl ik denk dat het CDA in de oppositie helemaal gedecimeerd gaat worden, dus die hadden heus wel eieren voor hun geld gekozen).
Liara
01-09-2021 om 12:24
Drietje schreef op 01-09-2021 om 08:17:
[..]
En persoonlijk ben ik blij als Klaver niet in het kabinet komt. Kruising tussen een kleuter en een tv-dominee vind ik dat.
Zeg dat wel! Vreselijk ventje...
Ik heb ook niet op de PvdA gestemd, omdat ze toen al zeiden dat ze met GL samen zouden gaan werken. Niet dat ik weet of ik anders op ze had gestemd, maar nu hoefde ik er sowieso niet over na te denken.
Rondstruiner
01-09-2021 om 12:56
Nose schreef op 01-09-2021 om 11:57:
[..]
Klopt weet ik. Maar het is te grappig hoe hij het bracht gisteren. Koekje van eigen deeg.
Klaver vindt dit echt helemaal niet erg hoor . (Net zoals Wilders het overigens ook helemaal niet erg vindt dat hij uitgesloten wordt.)
Regeren met de VVD had Klaver waarschijnlijk niks opgeleverd, nu heeft hij wel zijn goede wil getoond. Hij kan dit de komende jaren gebruiken en het Rutte en Hoekstra iedere keer voor de voeten gooien: wij wilden wel verantwoordelijkheid nemen, maar jullie wilden niet eens met ons in gesprek. Klaver vindt dit denk ik.
Rosabella1
01-09-2021 om 12:58
Koralinde schreef op 01-09-2021 om 11:54:
[..]
Ik heb het idee dat hij vooral lekker demissionair door wil.
Dit maar aan de andere kant heeft hij natuurlijk een achterban die niet zit te wachten op én GroenLinks én PvdA. Hoelang kan een kabinet eigenlijk demissionair blijven regeren,weet iemand dat?
QuizzicalOpossum53
01-09-2021 om 13:37
Rondstruiner schreef op 01-09-2021 om 12:56:
[..]
Klaver vindt dit echt helemaal niet erg hoor . (Net zoals Wilders het overigens ook helemaal niet erg vindt dat hij uitgesloten wordt.)
Regeren met de VVD had Klaver waarschijnlijk niks opgeleverd, nu heeft hij wel zijn goede wil getoond. Hij kan dit de komende jaren gebruiken en het Rutte en Hoekstra iedere keer voor de voeten gooien: wij wilden wel verantwoordelijkheid nemen, maar jullie wilden niet eens met ons in gesprek. Klaver vindt dit denk ik.
Nee joh. Klaver wil minister worden, dat is het enige dat zijn politieke carrière nog kan redden. En dat gaat nu niet lukken.
DownrightSpoonbill69
01-09-2021 om 13:45
Ik blijf Klaver zien als een stampend verwend nest in zijn eikeltjes pyama die zijn zin niet krijgt
Rondstruiner
01-09-2021 om 14:32
Drietje schreef op 01-09-2021 om 13:37:
[..]
Nee joh. Klaver wil minister worden, dat is het enige dat zijn politieke carrière nog kan redden. En dat gaat nu niet lukken.
Nee sorry, dat geloof ik niet zo. We hebben het niet over Rutte of Hoekstra hè
Hij wil wel heel graag groot worden met GL denk ik, ook vanwege zijn persoonlijke ambities. Maar heel graag minister worden in Rutte zoveel, neuh. Geen eer aan te behalen voor hem.
ShowyHummingbird30
01-09-2021 om 14:49
Ik denk dat Klaver vooral níet degene wilde zijn die uit deze formatie stapte. Want dat is hem de vorige keer niet in dank afgenomen door de kiezer. Wat dat betreft hebben PvdA en GL het handig aangepakt. Nu moeten VVD en CDA kleur bekennen en zijn zij degenen die weigeren om zelfs maar te praten.
ShowyHummingbird30
01-09-2021 om 14:50
Wel grappig om te lezen hoe een ieder dezelfde gebeurtenissen op totaal andere manier duidt.
Daglichtlamp
01-09-2021 om 14:57
Drietje schreef op 01-09-2021 om 13:37:
[..]
Ik zou juist verwacht hebben dat als Groen Links mee zou zijn gaan regeren, Jesse Klaver als politiek leider in de tweede kamer zou blijven.
Wat vinden jullie trouwens van het vertrek van van Nieuwenhuizen? Weer een mogelijke opvolger van Rutte die het voor gezien houdt omdat Rutte niet van plan lijkt om ooit te gaan stoppen. Ik vraag me af wat er overblijft van de VVD als hij uitgeregeerd is. Ik denk nog steeds dat de VVD hier een kans heeft laten liggen om Rutte te vervangen èn bij de volgende verkiezingen gelijk de premierbonus te kunnen innen.
Herfstappeltaart
01-09-2021 om 15:02
Daglichtlamp schreef op 01-09-2021 om 14:57:
[..]
Wat vinden jullie trouwens van het vertrek van van Nieuwenhuizen? Weer een mogelijke opvolger van Rutte die het voor gezien houdt omdat Rutte niet van plan lijkt om ooit te gaan stoppen. Ik vraag me af wat er overblijft van de VVD als hij uitgeregeerd is. Ik denk nog steeds dat de VVD hier een kans heeft laten liggen om Rutte te vervangen èn bij de volgende verkiezingen gelijk de premierbonus te kunnen innen.
Wat ik daarvan vind? Ik vind dat het zoveelste bewijs dat VVD-ers geen moreel besef hebben.
DownrightSpoonbill69
01-09-2021 om 15:06
[..]
Ik zou juist verwacht hebben dat als Groen Links mee zou zijn gaan regeren, Jesse Klaver als politiek leider in de tweede kamer zou blijven.
Ik vind dat ze te snel overgaat en eerst haar taak had moeten afmaken
Daglichtlamp
01-09-2021 om 15:16
Ja dat ook, ze had moeten wachten op het nieuwe kabinet. Maar ik denk ook dat er naast Rutte weinig overblijft in de VVD als mogelijke opvolger.
Rondstruiner
01-09-2021 om 15:36
[..]
Ik heb van Nieuwenhuizen nooit als opvolger van Rutte gezien eigenlijk. Ik zou ook geen goede huidige opvolger weten binnen de VVD, die nu overtuigend premier had kunnen worden. Die nr 2 3 van de lijst, Hermans, zijn voormalig assistent, vind ik echt onwaarschijnlijk slecht. Dat is toch geen partijleider.
Pas als hij echt weg gaat, komt er wel iemand boven drijven denk ik. Met meer of minder succes, we zullen het dan wel zien.
ShowyHummingbird30
01-09-2021 om 15:36
Vvd is Rutte tegenwoordig. Als hij vertrekt valt de partij in een zwart gat.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.