Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
BeesAreCool
23-12-2024 om 13:03
Daglichtlamp schreef op 23-12-2024 om 11:37:
Mijn indruk is juist dat elke keer als ik probeer ook jodenhaat te benoemen die vanuit andere hoeken komt dan moslims/Marokkanen er ook geprobeerd wordt om het gesprek daar niet over te voeren.
Is mij ook al opgevallen.
Dan krijg je iets van: "maar kijk eens
wat Moslims hebben gedaan!!!".
Het lijkt er nu wel heel erg op dat een klein aantal mensen hier vooral zijn omdat ze een probleem hebben met Moslims, want als het om Jodenhaat uit andere hoek gaat, dan willen ze het gesprek toch vooral weer terugbrengen naar Moslims ipv naar Jodenhaat in Nederland in het algemeen.
Dus laten we dat het gesprek gewoon blijven voeren over Jodenhaat. De meeste mensen zitten hier wel met goede bedoelingen en hun bijdrage lees ik graag.
Poezie
23-12-2024 om 13:10
Yumi schreef op 23-12-2024 om 11:45:
[..]
Eens
Daarnaast tikt men graag iemand op de vingers, als het niet gaat over het onderwerp waarvoor het topic bedoeld is.... Maar in dit geval komt het blijkbaar goed uit?
Als iemand moslims noemt in relatie tot jodenhaat dan is dat toch niet off topic? Het over moslimhaat hebben in dit topic en dan niet in relatie tot jodenhaat is wel off topic.
Thora
23-12-2024 om 14:07
BeesAreCool schreef op 23-12-2024 om 13:03:
[..]
Is mij ook al opgevallen.
Dan krijg je iets van: "maar kijk eens
wat Moslims hebben gedaan!!!".Het lijkt er nu wel heel erg op dat een klein aantal mensen hier vooral zijn omdat ze een probleem hebben met Moslims, want als het om Jodenhaat uit andere hoek gaat, dan willen ze het gesprek toch vooral weer terugbrengen naar Moslims ipv naar Jodenhaat in Nederland in het algemeen.
Dus laten we dat het gesprek gewoon blijven voeren over Jodenhaat. De meeste mensen zitten hier wel met goede bedoelingen en hun bijdrage lees ik graag.
Ik zie dit dus helemaal niet. Wat ik lees is dat er niet gezegd mag worden dat antisemitisme leeft onder moslims. Dan zijn de rapen gaar en ben een islamofoob of moslimhater.
Andersom lees ik met grote regelmaat dat Israël genocide pleegt, wat niet zo is maar dat mag je niet zeggen want dan ben je automatisch anti Palestina en keur je de daden van Israël goed. En zo voorts, und so weiter. Ik vind het heel bijzonder.
Moxxie
23-12-2024 om 14:31
Wat ik vooral zie is dat de wat meer extreme meningen hier veel en veel meer aandacht krijgen dan de genuanceerde posts, en het zijn steeds dezelfde forummers die dat doen. Heel af en toe lees je paar waardevolle bijdragen, maar al snel begint hetzelfde riedeltje weer opnieuw.
Miraval
23-12-2024 om 15:37
Moxxie schreef op 23-12-2024 om 14:31:
Wat ik vooral zie is dat de wat meer extreme meningen hier veel en veel meer aandacht krijgen dan de genuanceerde posts, en het zijn steeds dezelfde forummers die dat doen. Heel af en toe lees je paar waardevolle bijdragen, maar al snel begint hetzelfde riedeltje weer opnieuw.
Eens.
Persoonlijk reageer ik niet op posts waar ik niet zoveel mee kan of die in mijn ogen te extreem zijn. Het helpt het gesprek ook niet want dan krijg je allemaal gehakketak op elkaar en dat is wel jammer.
Nicole123
23-12-2024 om 16:57
Poezie schreef op 22-12-2024 om 14:28:
Off topic, maar kan iemand een nieuw draadje over moslimhaat opstarten?
Ik ga het niet doen omdat ik daarin niet mee wil schrijven.
Dan kunnen we in dit draadje verder praten over jodenhaat.
Ja, fijn als we in dit topic kunnen praten over jodenhaat inderdaad. Dat het niet gereduceerd wordt tot 'jodenhaat vanuit moslims'.
Dat er niet hier keer op keer generalisaties over 'de moslims' of statements hoe jodenhatend de islam in haar geheel zou zijn in het rondvliegen. Dat niet de gehele moslimgemeenschap er steeds op aangesproken wordt, met 'moslims moeten afstand nemen' en 'we moeten vooral benoemen, benoemen en nog eens benoemen dat het moslims zijn'. Waarna als je daar vervolgens de nuance in probeert aan te geven je beticht wordt van aandacht afleiden of 'moslims als beschermde diersoort' behandelen, want waarom waag je het om steeds over moslims te praten in een topic over Joden?! Dat als er berichten besproken worden over jodenhaat in het voetbal dat er dan niet 'waarom gaat het hier over AZ supporters, dat is off topic!' geroepen wordt.
Goed idee dus, om het hier niet de hele tijd over moslims te hebben, maar over jodenhaat in het algemeen. Dat strekt zich (helaas!) veel breder uit namelijk.
Poezie
23-12-2024 om 17:16
Nicole123 schreef op 23-12-2024 om 16:57:
[..]
Ja, fijn als we in dit topic kunnen praten over jodenhaat inderdaad. Dat het niet gereduceerd wordt tot 'jodenhaat vanuit moslims'.
Dat er niet hier keer op keer generalisaties over 'de moslims' of statements hoe jodenhatend de islam in haar geheel zou zijn in het rondvliegen. Dat niet de gehele moslimgemeenschap er steeds op aangesproken wordt, met 'moslims moeten afstand nemen' en 'we moeten vooral benoemen, benoemen en nog eens benoemen dat het moslims zijn'. Waarna als je daar vervolgens de nuance in probeert aan te geven je beticht wordt van aandacht afleiden of 'moslims als beschermde diersoort' behandelen, want waarom waag je het om steeds over moslims te praten in een topic over Joden?! Dat als er berichten besproken worden over jodenhaat in het voetbal dat er dan niet 'waarom gaat het hier over AZ supporters, dat is off topic!' geroepen wordt.
Goed idee dus, om het hier niet de hele tijd over moslims te hebben, maar over jodenhaat in het algemeen. Dat gaat strekt zich (helaas!) veel breder uit namelijk.
O, jodenhaat vanuit moslims is geen jodenhaat?
Yumi
23-12-2024 om 17:22
Poezie schreef op 23-12-2024 om 13:10:
[..]
Als iemand moslims noemt in relatie tot jodenhaat dan is dat toch niet off topic? Het over moslimhaat hebben in dit topic en dan niet in relatie tot jodenhaat is wel off topic.
Huh, maar dat schreef ik toch ook niet
Daglichtlamp
23-12-2024 om 17:29
Poezie schreef op 23-12-2024 om 17:16:
[..]
Merkwaardig hoe je dat uit die post kunt lezen. Maar het patroon is overduidelijk.
Nicole123
23-12-2024 om 17:33
[..]
Dat zeg ik niet. Jodenhaat is breder dan enkel jodenhaat vanuit moslims, dat zeg ik. Als er hier gesteld wordt dat jodenhaat iets van de islam zou zijn dan is het logisch dat je ook daarop mag reageren, toch?
Het is nogal vreemd als uitspraken hier om je oren vliegen als:
- 'veel moslims haten joden'
- 'de islam is in wezen antisemitisch'
- 'het moet benoemd worden dat jodenhaat vanuit moslims komt'
- 'moslims moeten afstand nemen van jodenhaat, waar ligt anders hun loyaliteit?'
maar als je het daar niet mee eens bent je niet mag komen met:
- 'de meeste moslims willen in vrede leven met joden en haten hen niet'
- 'alleen een bepaalde radicale variant van de islam is antisemitisch'
- 'je moet moslims niet over één kam scheren als een kleine groep zich misdragen heeft tegenover joden'
Dus óf je hebt het hier helemaal niet steeds over moslims óf het je mag zowel de negatieve als de genuanceerdere stellingen over jodenhaat onder moslims hier beargumenteren. Anders komt het neer op: je mag hier zeker over moslims en jodenhaat praten, als het maar negatief is.
kerstbeer
23-12-2024 om 17:36
Libertine schreef op 20-12-2024 om 20:39:
[..]
Dat is leuk! Ik doe zoiets dat ook. Zeg alle daklozen die een krantje verkopen actief gedag bijvoorbeeld. Nadat ik leerde dat het voor daklozen het allerergste is om niet gezien te worden.
Ook las ik laatst iets over iemand die iedere dag met een onbekende een praatje maakt. Dat heeft ie voorgenomen en steekt hij iedere dag moeite in. Ik denk echt dat dat helpt om meer begrip en (h)erkenning te krijgen. Inspirerend vond ik!
Wat leuk. Vind ik ook heel inspirerend.
Goed van je dat je dat doet.
Elk klein beetje helpt de wereld wat beter en vriendelijker te maken.
Ik denk toch dat heel veel boosheid en wantrouwen komt omdat mensen niet met elkaar praten en zo elkaar niet als mensen leren kennen.
kerstbeer
23-12-2024 om 17:37
[..]
Dat staat er helemaal niet.
Lees nu eens echt wat ze schrijft.
Miraval
23-12-2024 om 17:38
Ik zit dus best regelmatig op tiktok te kijken en daar zie je soms filmpjes die echt over de grens gaan. Gisteren kwam ik er 1 tegen over Auschwitz die dus ver over de grens ging wat mij betreft. En dat wil wat zeggen aangezien ik nogal een erg zwarte humor heb.
Het filmpje is inmiddels offline gehaald gelukkig. Maar het feit dat het filmpje überhaupt gemaakt is, zegt wel iets over hoe we (algemeen) terugkijken op onze geschiedenis.
Dat de grootste industriële genocide ooit door mensen gepleegd nu reden is voor onsmakelijke grappen.
Het bagatelliseren of zelfs compleet ontkennen van de Holocaust is naar mijn mening wel iets waar we (algemeen) als maatschappij iets mee moeten doen. Het kan niet waar zijn dat dit onderwerp op scholen in Nederland dusdanig gevoelig liggen dat er zelfs leraren zijn die zich ongemakkelijk voelen bij dit onderwerp.
Want ik moet er niet aan denken dat dit stuk geschiedenis in de toekomst zich herhaald (op welke manier dan ook) of dat we er straks schouderophalend op terug kijken.
Jorni
23-12-2024 om 17:43
Het patroon in dit topic is zeer duidelijk inderdaad. Wanneer het gaat om jodenhaat vanuit (sommige) moslims dan wordt het steeds zo gedraaid van dat daarmee alle moslims worden bedoeld en wordt direct de discriminatiekaart getrokken, ondanks dat dat steeds is weerlegd.
Het gesprek over het oorspronkelijke onderwerp van dit draadje blijft hierdoor doodlopen en dezelfde kant op gedraaid steeds. Jammer. Ik vind het trouwens niet gek dat het in dit topic in het begin meer ging over jodenhaat vanuit " de moslimhoek", aangezien de gebeurtenissen die aanleiding hebben gegeven tot het starten van dit topic ging om jodenhaat "vanuit die hoek". Vanuit sommige kringen is er blijkbaar soms een link tussen afkomst/religie en jodenhaat. Dat is geen discriminatie of hele groepen willen wegzetten, maar het heeft soms wel invloed. Maar een goed gesprek is hierover niet mogelijk op dit forum.
kerstbeer
23-12-2024 om 17:54
Jorni schreef op 23-12-2024 om 17:43:
Het patroon in dit topic is zeer duidelijk inderdaad. Wanneer het gaat om jodenhaat vanuit (sommige) moslims dan wordt het steeds zo gedraaid van dat daarmee alle moslims worden bedoeld en wordt direct de discriminatiekaart getrokken, ondanks dat dat steeds is weerlegd.
Ik zie dan weer een patroon dat wanneer iemand inderdaad de nuance maakt dat het om sommigen gaat, de boel omgedraaid wordt naar iets anders. Zie boven ook hoe er gereageerd wordt op de post van Nicole1123. Want wat er van gemaakt wordt, heeft ze gewoon echt niet geschreven.
Miraval schreef op 23-12-2024 om 17:38:
Ik zit dus best regelmatig op tiktok te kijken en daar zie je soms filmpjes die echt over de grens gaan. Gisteren kwam ik er 1 tegen over Auschwitz die dus ver over de grens ging wat mij betreft. En dat wil wat zeggen aangezien ik nogal een erg zwarte humor heb.
Het filmpje is inmiddels offline gehaald gelukkig. Maar het feit dat het filmpje überhaupt gemaakt is, zegt wel iets over hoe we (algemeen) terugkijken op onze geschiedenis.
Eens. Ik vind ook dat het geen onderwerp is om grapjes over te maken. Nu niet en over honderd jaar ook niet. Dat iemand die denkt dat hij stoer is of een lolbroek is dat wel vindt, betekent niet dat zoiets dan maar moet blijven staan op een site. Goed dat het dan is weggehaald.
Verder mag geschiedenis over het algemeen wel beter belicht worden en dit in het bijzonder.
Als mensen niks weten over eerdere tijden, dan begrijpen ze ook niet wat de Tweede Wereldoorlog is en welke plaats de haat tegen Joden daarin heeft ingenomen. Of weten ze ook niet dat er al eeuwenlang haat tegen Joden is en waarom het zo belangrijk is om dat niet met een grapje af te doen.