Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Nicole123
25-11-2024 om 13:30
Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 13:24:
[..]
Zucht nee ik spreek Urk aan omdat die grotendeels Nederlands Katholiek zijn en pro Israël zijn, ze hebben joden geholpen op 7 november terwijl andere achter hen aanzaten.
Ik vroeg je waarom je Nederland opdeelt in Urk versus de moslimgemeenschap, alsof dat heel Nederland is. Daarnaast heb je ook over Urk blijkbaar geen idee, want men is daar hoofdzakelijk reformatorisch (orthodox protestants) en niet katholiek, maar dat terzijde.
Nicole123
25-11-2024 om 13:33
Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 13:29:
[..]
Geef eens antwoord op de vraag
Die vraag was nogal een open deur / retorische vraag, niemand ontkent waar je heen wil. Waarom joden niet met een keppeltje over straat durven is omdat ze dan kans lopen om negatief bejegend te worden (beoordeeld, befluisterd, nageroepen, uitgescholden, bedreigd of fysiek aangevallen) puur om hun afkomst en/of geloof. Wat vreselijk is. Daar zijn we het hier allemaal over eens. Wat je dus vooral niet moet doen is precies datzelfde doen richting mensen van een bepaalde afkomst en/of geloof. Beoordeel mensen om hun daden, niet om hun afkomst.
Miraval
25-11-2024 om 13:51
Op pagina 30 van het onderzoek van de Anne Frank Stichting staat een tabel over hoe gelovigen denken over andere groepen gelovigen in Nederland.
Van de Joodse mensen in Nederland heeft zo'n 13% de meeste problemen met Moslims. Niet gelovigen en Christenen zijn verwaarloosbaar, beiden zo'n 2%.
Van de Nederlanders, zo'n 8% last van Moslims, niet gelovigen 1.5% en Christenen 3%.
Surinamers, Koerden en Antillianen hebben de meeste moeite met Christenen. Daarna met met gelovigen en op de laatste plaats Moslims. Maar de getallen zijn allemaal onder de 15%.
Dan de groep Turken, 30% heeft moeite met Christenen, 25% met niet gelovigen en 3% met Moslims.
De groep Moslims, 33% met Christenen, 28% met niet gelovigen en 3% met Moslims.
De groep Marokkanen; 45% met Christenen, 35% met niet gelovigen en 10% met Moslims.
Jammer dat daar in de grafiek niet het Joodse geloof is meegenomen.
Opvallend dat een groep Marokkanen de meeste problemen heeft met Christenen. Het geloof dan.
Het onderzoek gaat nog verder met tabellen over antisemitisme in het voetbal. Maar het is echt teveel om dat hier helemaal uiteen te zetten. Ik zou iederen aan willen raden het onderzoek te lezen. Het is best interessant.
Nicole123
25-11-2024 om 14:07
Miraval schreef op 25-11-2024 om 13:51:
Op pagina 30 van het onderzoek van de Anne Frank Stichting staat een tabel over hoe gelovigen denken over andere groepen gelovigen in Nederland.
Het is zeker interessant ja en laat ook de breedte van de problemen zien. Wat ik opvallend vond zijn figuur 4.1 en 4.2, hoe verschillende bevolkingsgroepen denken over andere groepen (daarin is wel meegenomen hoe men denkt over Joden, wat jij miste op pagina 30).
Van de Marokkaans-Nederlandse jongeren denkt 9% niet zo positief over Joden.
Van de Turks-Nederlandse jongeren denkt 17% niet zo positief over Joden.
Van de islamitische Nederlandse jongeren denkt 12% niet zo positief over Joden.
Van de autochtone Nederlandse jongeren denkt zo'n 27% niet zo positief over Turken, 30% niet zo positief over moslims en 40% niet zo positief over Marokkanen.
Om nog grotere problemen te voorkomen moet je deze groepen denk ik echt gaan verbinden, niet tegen elkaar uitspelen.
Thora
25-11-2024 om 15:21
Fleurtje_5 schreef op 25-11-2024 om 13:23:
Wie zijn dan die 80% Jodenhaters?
https://niw.nl/demonstranten-willen-de-wereld-zuiveren-van-joden/
Demonstranten willen ‘de wereld zuiveren van Joden’
Redactie 07 februari 2024
Een gehoofddoekte vrouw droeg een spandoek waarop ‘Ik wil geen huurder van zionistische moordenaars zijn’ stond. Maar het verst ging een bord dat door een andere demonstrant werd meegedragen en waarop werd opgeroepen de wereld ’te zuiveren van Joden’ – een directe oproep tot de massamoord op het Joodse volk, zoals we die kennen uit de nazitijd.
Wat is het recht van demonstratie toch een groot goed. En wat mooi dat dit zo beschermd wordt
Broadway
25-11-2024 om 15:28
Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 13:18:
[..]
Daar gaan we weer, net alsof men zich niet bedreig kan voelen door een "klein" groepje antisemieten die heel veel schade veroorzaken.
natuurlijk wel! en natuurlijk moet je daar enorm hard mee aan de slag! maar jij wil niet verder dan die kleine groep. wij proberen je uit te leggen dat we het probleem aan willen pakken en niet maar een deel van het probleem.
Muurbloem1985
25-11-2024 om 15:45
Broadway schreef op 25-11-2024 om 15:28:
[..]
natuurlijk wel! en natuurlijk moet je daar enorm hard mee aan de slag! maar jij wil niet verder dan die kleine groep. wij proberen je uit te leggen dat we het probleem aan willen pakken en niet maar een deel van het probleem.
Jij hoeft mij helemaal niks uit te leggen anders vraag ik het wel
Nicole123
25-11-2024 om 16:05
Als we willen dat de onderlinge haat in Nederland afneemt in plaats van toeneemt dan werkt het niet om de boel op te blazen en te polariseren.
Als voorbeeld de link die hier gedeeld werd over een demonstratie op de vraag 'wie zijn naast de 20% mensen van Marokkaanse afkomst die overige 80% jodenhaters in Nederland?'. Die link gaat naar een artikel van het Nieuw Israëlitisch Nieuwsblad met de zeer heftige kop 'demonstranten willen de wereld zuiveren van joden'. Als je het artikel echter leest en naar de feiten kijkt dan staat er dat er één demonstrant daartoe opriep en dat dat degene was in de demonstratie die het verst ging. Een forse overdrijving dus om dat op te blazen tot 'demonstranten willen...', alsof iedereen die in die demonstratie meeliep zo erover dacht. En om het aan te halen als het voorbeeld van jodenhaters in Nederland. Het artikel ging overigens over een demonstratie in Portugal en de foto erbij kwam uit de VS. Dan ben je toch helemaal je eigen waarheid aan het fabriceren?
Volgens mij zijn de feiten wat betreft antisemitisme en racisme (zoals bijv. in dat onderzoek door de Anne Frank stichting) al erg genoeg. Waarom is het nodig het nog verder op te blazen, te veralgemeniseren, te stigmatiseren? Wiens belangen zijn daarmee gediend?
Nicole123
25-11-2024 om 16:07
Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 15:45:
[..]
Jij hoeft mij helemaal niks uit te leggen anders vraag ik het wel
Waarom zou Broadway op een discussieforum niet uit mogen leggen wat ze bedoelt en daar eerst jouw toestemming voor nodig hebben?
Muurbloem1985
25-11-2024 om 16:10
Nicole123 schreef op 25-11-2024 om 16:07:
[..]
Waarom zou Broadway op een discussieforum niet uit mogen leggen wat ze bedoelt en daar eerst jouw toestemming voor nodig hebben?
Ik vraag er niet om of wel? En waar bemoei jij mee?
Nicole123
25-11-2024 om 16:12
Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 16:10:
[..]
Ik vraag er niet om of wel?
Nee, Broadway mag gewoon haar mening geven over wat ze bedoelt, zonder dat jij daarom vraagt. Je bent echt heel vreemd om je heen aan het meppen.
Muurbloem1985
25-11-2024 om 16:15
Nicole123 schreef op 25-11-2024 om 16:12:
[..]
Nee, Broadway mag gewoon haar mening geven over wat ze bedoelt, zonder dat jij daarom vraagt. Je bent echt heel vreemd om je heen aan het meppen.
Jij probeert mensen te overtuigen van je gelijk en blijft maar doorgaan, mij doet het niks.
BeesAreCool
25-11-2024 om 16:23
Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 16:10:
[..]
Ik vraag er niet om of wel? En waar bemoei jij mee?
Hou het even een beetje vriendelijk ajb.
Niet de eerste keer dat je uit je slof schiet.
felija
25-11-2024 om 16:33
Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 16:15:
[..]
Jij probeert mensen te overtuigen van je gelijk en blijft maar doorgaan, mij doet het niks.
Fijn te weten, voor de mensen die hier schrijven en er oprecht hun tijd, aandacht en energie insteken om op een inhoudelijke manier te discussiëren.
felija
25-11-2024 om 17:20
Nicole123 schreef op 25-11-2024 om 16:05:
Als we willen dat de onderlinge haat in Nederland afneemt in plaats van toeneemt dan werkt het niet om de boel op te blazen en te polariseren.
Als voorbeeld de link die hier gedeeld werd over een demonstratie op de vraag 'wie zijn naast de 20% mensen van Marokkaanse afkomst die overige 80% jodenhaters in Nederland?'. Die link gaat naar een artikel van het Nieuw Israëlitisch Nieuwsblad met de zeer heftige kop 'demonstranten willen de wereld zuiveren van joden'. Als je het artikel echter leest en naar de feiten kijkt dan staat er dat er één demonstrant daartoe opriep en dat dat degene was in de demonstratie die het verst ging. Een forse overdrijving dus om dat op te blazen tot 'demonstranten willen...', alsof iedereen die in die demonstratie meeliep zo erover dacht. En om het aan te halen als het voorbeeld van jodenhaters in Nederland. Het artikel ging overigens over een demonstratie in Portugal en de foto erbij kwam uit de VS. Dan ben je toch helemaal je eigen waarheid aan het fabriceren?
Volgens mij zijn de feiten wat betreft antisemitisme en racisme (zoals bijv. in dat onderzoek door de Anne Frank stichting) al erg genoeg. Waarom is het nodig het nog verder op te blazen, te veralgemeniseren, te stigmatiseren? Wiens belangen zijn daarmee gediend?
Wat erg! En er zijn dus best een aantal mensen die dit soort nieuws meteen als waarheid aannemen, maar als het om nuance aanbrengen gaat, dan ben je aan het zeuren.