Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 10-11-2024 om 12:18:

[..]

Hoogleraar Wallet noemt de coronapandemie als voorbeeld. "Er was nog weinig bekend over het virus en toen kregen Joden de schuld en werden ze beschuldigd van een complot achter vaccins", blikt hij terug. "Maar we zagen het ook al in de middeleeuwen, bijvoorbeeld toen de pest rondtrok. Staat en kerk konden geen verklaring en oplossing bieden en dus wezen ze een zondebok aan: de Joden."

Klinkt allemaal niet erg snugger. Maar ik denk dat ze op zich niet geloven dat personen opzettelijk Corona veroorzaken, maar dat ze, door die bewering te doen, willen laten weten dat ze die etnische groep voor alles wat slecht is aanzien.

Ze willen dus een statement maken, hun woede en haat uitdrukken. Ik denk dat maar weinig mensen in 2021 nog geloofden dat het virus expres verspreid werd door Joden.

Ik denk toch dat het verschijnsel "zondenbok" uit tijden stamt toen men nog niet wist wat de pest veroorzaakte, er nog weinig rechtspraak en veiligheid was en dat ze de Joden als erg geheimzinnig zagen.

Dus niet helemaal eens met Wallet.

rionyriony schreef op 10-11-2024 om 15:39:

[..]

Waar zijn de toezichtscamera's als je ze nodig hebt.

Die zijn er heus wel. Waarschijnlijk worden er in de eerstvolgende aflevering van opsporing verzocht beelden getoond van daders die nog niet opgepakt zijn.

Daglichtlamp schreef op 10-11-2024 om 13:20:

[..]

Ik verwacht dat als iemand weet wie de daders zijn, dat die dan deze aangeeft bij de politie. Maar het merendeel van de moslims in Nederland zal net als jij en ik niet weten wie deze hit en run aanvallen gepleegd heeft.

Dat verwacht ik niet, vanwege de sociale controle van moslims onder elkaar. Men brengt zichzelf daarmee in gevaar, dus ook al weten ze het dat durven ze niet. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-11-2024 om 21:03 Topicstarter

https://www.trouw.nl/binnenland/ook-na-het-geweld-in-amsterdam-zoeken-de-islamitische-en-joodse-raadsleden-khan-en-garmy-naar-verbinding~b9e15fe6/
Bewondering voor deze twee raadsleden, die ondanks de verschillen naar verbinding zoeken. 
Khan en Garmy weten, mede door de gesprekken die ze voeren door de hele stad, hoe hoog de emoties kunnen oplopen als het gaat om het conflict in Gaza en Israël. Ze beschrijven de frustratie die velen voelen omdat mensen blijven sterven in Gaza en het kabinet weigert te spreken van oorlogsmisdaden. Ze beschrijven ook de angst en de woede die leeft in de Joodse gemeenschap, die het antisemitisme ziet toenemen. Hoe komen we nader tot elkaar?, is de vraag die hen al zeker een jaar bezig houdt.

Daglichtlamp schreef op 10-11-2024 om 12:52:

[..]

De ander de schuld geven van de eigen misère is ook niet beperkt tot Joden. Wilders bijvoorbeeld twitterde tijdens de coronapandemie over behandelingen van Henk en Ingrid die uitgesteld moesten worden omdat Mohammed en Fatima op de IC lagen. https://x.com/geertwilderspvv/status/1315232293791969280

Maar dit soort beschuldigingen over en weer wakkert alleen maar verdeeldheid aan, het lost helemaal niets op.

Het ging o.a. over de geschiedenis van joden + geld. Dat had je kunnen lezen aangezien ik hetgeen waar ik op reageerde vetgedrukt had gemaakt. Nu pik jij er maar 1 ding uit zodat je kunt zeggen dat het verdeeldheid aanwakkert. Er staat zoveel meer in het artikel waar je op had kunnen reageren.

Dit bijvoorbeeld, om maar wat te noemen: 

Vaak worden alle Joden wereldwijd gezien als vertegenwoordigers van Israël, voegt de hoogleraar hieraan toe. "Soms worden alle Joden verantwoordelijk gehouden voor wat één Jood doet", weet hij. En dat kan verregaande gevolgen hebben voor Joodse gemeenschappen, ook in Nederland. "Wanneer het conflict tussen Israël en Hamas weer opspeelt, zoals nu, moeten synagogen en Joodse scholen weer beter worden beveiligd."

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-11-2024 om 21:05 Topicstarter

Ik wilde niet ontkennen wat jij schreef, hoogstens aanvullen.

Ik bedoelde met verdeeldheid aanwakkeren, dat dat gebeurt door het aanwijzen van zondebokken, zoals zowel het voorbeeld in jouw post als in de mijne.

Daglichtlamp schreef op 10-11-2024 om 21:03:

https://www.trouw.nl/binnenland/ook-na-het-geweld-in-amsterdam-zoeken-de-islamitische-en-joodse-raadsleden-khan-en-garmy-naar-verbinding~b9e15fe6/
Bewondering voor deze twee raadsleden, die ondanks de verschillen naar verbinding zoeken.
Khan en Garmy weten, mede door de gesprekken die ze voeren door de hele stad, hoe hoog de emoties kunnen oplopen als het gaat om het conflict in Gaza en Israël. Ze beschrijven de frustratie die velen voelen omdat mensen blijven sterven in Gaza en het kabinet weigert te spreken van oorlogsmisdaden. Ze beschrijven ook de angst en de woede die leeft in de Joodse gemeenschap, die het antisemitisme ziet toenemen. Hoe komen we nader tot elkaar?, is de vraag die hen al zeker een jaar bezig houdt.

Niet. Wereldvrede is een onhaalbaar ideaal. Dus ernaar streven is waanzin en intussen wordt je eigen land verkloot. Nederland is al helemaal niet meer belangrijk in de wereld en hier wordt het niet beter op.

In dit geval gaat het om een postzegeltje land waar meerdere groepen recht op menen te hebben. Mensen met voorouders die daar leven of ooit geleefd hebben, gaan de strijd in een ander land uitvechten. Tenminste, één van die partijen.

En al huil je tranen met tuiten, niemand is daarmee geholpen. Hooguit zal men dit als een steun in de rug ervaren om boos te blijven en de strijd te hervatten. Dus niet doen.

Stevig beleid - er worden hier geen toeristen belaagd uit welk land dan ook - moet gewoon uitgevoerd worden. Opdat men niet het pleefiguur slaat, dat Nederlandse besturen hun autoriteit op steeds meer vlakken aan het verliezen zijn (drugs, criminaliteit, hun wereldidealen aan andere landen willen opdringen) dus geen betrouwbare landen zijn.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-11-2024 om 06:55 Topicstarter

Weet je Rionyriony, een land zal altijd minderheden hebben, zijn het niet deze huidige minderheden, dan worden er vast wel weer andere gevonden. Met elkaar in gesprek blijven zal dan ook gewoon nodig zijn. Daarnaast moet je natuurlijk ook daders van geweld, antisemitisme en racisme streng straffen.

Poezie schreef op 10-11-2024 om 13:10:

[..]

Wij kunnen het zeker niet alle moslims aanrekenen wat er is gebeurd. Wel mag je verwachten dat mensen die binnen dezelfde cultuur/geloofsovertuiging leven de daders daarop aanspreken. Als mijn kind/sibling/mede voetbalsupporter een dergelijke daad begaat mag ik niet de andere kant opkijken.

Als hooligans van Nederlandse clubs weer eens gaan vechten of met dingen gooien, is er ook geen verwachting dat normale supporters hun aanspreken. 

En ook hoor ik nooit dat Christenen mensen moeten aanspreken die vrouwen lastig vallen bij abortus klinieken. 

Het wordt steeds meer duidelijk dat een gedeelte van Maccabi Tel Aviv supporters zich rond de Dam misdragen hebben, maar ik verwacht ook niet dat hun normale supporters of mensen met dezelfde cultuur/geloofsovertuiging hun aan gaan spreken. 

Ik snap daarom niet waarom dit altijd wel van Moslims verwacht wordt. 

BeesAreCool schreef op 11-11-2024 om 08:22:

[..]

Als hooligans van Nederlandse clubs weer eens gaan vechten of met dingen gooien, is er ook geen verwachting dat normale supporters hun aanspreken.

En ook hoor ik nooit dat Christenen mensen moeten aanspreken die vrouwen lastig vallen bij abortus klinieken.

Het wordt steeds meer duidelijk dat een gedeelte van Maccabi Tel Aviv supporters zich rond de Dam misdragen hebben, maar ik verwacht ook niet dat hun normale supporters of mensen met dezelfde cultuur/geloofsovertuiging hun aan gaan spreken.

Nou dit inderdaad!

Van Moslims wordt eeuwig verwacht dat ze na elk incident waar er Moslims bij betrokken zijn, meteen de barricades op gaan en zich er massaal tegen gaan uitspreken. Doe normaal joh!

Trouwens respect voor Snoeske, dat ze zich kwetsbaar durft op te stellen in dit topic 

BeesAreCool schreef op 11-11-2024 om 08:22:

[..]

Dat is precies wat ik bedoelde. Als Feyenoord supporters zich misdragen in Rome, moeten andere Feyenoord supporters zich dan in het openbaar allemaal van gaan distantiëren? Als een deel van Maccabi supporters zich misdraagt in Amsterdam, moeten fans van die club of überhaupt Israëliers of joden, die er helemaal niets mee te maken hadden, zich dan daarvan distantiëren? Volgens mij is een groot deel van de huidige verontwaardiging dat juist onschuldige supporters (of niet eens supporters maar mensen met dezelfde religie/achtergrond als die supporters) werden bedreigd of aangevallen, die niks te maken hadden met zaken als 'fuck alle arabieren' of 'er zijn geen scholen meer in Gaza omdat er geen kinderen meer zijn ole ole ole' spreekkoren. Die verontwaardiging deel ik helemaal. Het is vreselijk als je niets misdaan hebt en dan bedreigd of aangevallen wordt om puur je nationaliteit, achtergrond of religie. En juist daarom moet je enkel de plegers van het geweld, de individuen die zich misdragen, heel hard aanpakken (de politie en rechters bedoel ik dan uiteraard, geen eigengericht en geweld en bedreiging door burgers). Maar niet een hele gemeenschap ter verantwoording gaan roepen. We willen niet dat elke joodse persoon kwalijkgenomen wordt wat één Israëlier doet, maak dan niet zelf exact dezelfde fout door de hele moslimgemeenschap over één kam te scheren en van hen te eisen dat ze zich distantiëren. Wanneer men dat eist dan verbindt men die mensen aan de wandaden van anderen en schuift men ze bij de geweldplegers in het verdachtenbankje, terwijl die mensen er nul komma nul mee te maken hebben. Of verwacht men dan van alle joden ook dat ze zich distantiëren van die spreekkoren, puur omdat ze ook joods zijn? We zijn allemaal verantwoordelijk voor onze eigen daden, niet voor de daden van iemand met toevallig dezelfde nationaliteit of religie. Je kunt niet doen alsof christenen en joden allemaal individuen zijn die verantwoordelijk zijn voor hun eigen daden, maar moslims één geheel waarbij je ieder kwalijk neemt wat een andere moslim doet.

Ze zijn nog altijd ontdaan van wat zich donderdagnacht in de hoofdstad van Nederland afspeelde. „De felheid van de aanvallen, maar ook de lafheid om in donkere stegen en straten met groepjes weerloze mensen in elkaar te slaan. Het was walgelijk.”

...

Pas na de aankomst van een grote groep Maccabi-supporters op het Centraal Station begon volgens de politie de ellende. Het is dan even na middernacht. Alle bronnen spreken overigens tegen dat de Joodse supporters zich misdroegen of agressie over zichzelf afriepen. „Ik was er de hele dag en avond bij”, vertelt een ME’er. „Ik herken me totaal niet in het door sommigen geschetste beeld dat aanhangers van Maccabi provoceerden of geweld uitlokten. Integendeel. Toen er pro-Israël stickers op de Dam werden geplakt en we uitlegden dat dit ons nationaal oorlogsmonument was, werd alles weer keurig verwijderd.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/931019379/geschokte-me-er-over-jodenjacht-ik-herken-me-totaal-niet-in-beeld-dat-maccabi-fans-geweld-uitlokten

Een vlag van een gevel ruiken en wat dingen roepen dat maakt volgens sommige mensen de jodenjacht terecht wordt steeds gekker in dit land, alsof de pro pallies nooit hele straten hebben gesloopt maanden geleden, maar wat de joden hebben gedaan  dat is pas erg.

"Vandaag gaan we op Jodenjacht, jongen. Op Jodenjacht." Verder iets met kanker, en wat minder fraaie uitdrukkingen in het Arabisch...

https://x.com/EYakoby/status/1855339128574902420?t=rElw4JvGL64ma7tyFDbzLw&s=19

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.