Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Ted68
09-11-2024 om 12:18
Allereerst: waar is dat liberaal denkend Nederland gebleven?
Ik woon sinds 33jaar in het buitenland. Voordat ik wegging, was ik lid van een liberale joodse gemeendschap.
Niet iedere jood is zionistisch. Niet iedere jood is pro Israel. En niet iedere Israeli is het met de politiek eens die er op dit moment is...
Vraag me echt af hoe dit heeft kunnen gebeuren...En misschien heel rassistisch: maar is de integratie in Nederland wel gelukt?
rionyriony
09-11-2024 om 12:23
Het kan me in dit geval niet schelen wat iedereen denkt, gelooft, gewend is, maar in Nederland houd je je aan de Nederlandse wet, dus ongeacht jouw vreselijk belangrijke emoties pleeg je geen misdaden.
Heel zware straffen dus, tot er niets meer te lachen of te proberen valt.
Muurbloem1985
09-11-2024 om 12:31
Als je ziet ook die misselijkmakende reacties op tictoc dan snap ik wel waarom Wilders zo groot is.
Herfstappeltaart
09-11-2024 om 12:33
Muurbloem1985 schreef op 09-11-2024 om 12:31:
Als je ziet ook die misselijkmakende reacties op tictoc dan snap ik wel waarom Wilders zo groot is.
Ik vind het sowieso niet slim om je informatie van sociale media te halen. Opruiing is waar Wilders van leeft.
Nicole123
09-11-2024 om 12:34
Ted68 schreef op 09-11-2024 om 12:18:
Ik woon sinds 33jaar in het buitenland. Voordat ik wegging, was ik lid van een liberale joodse gemeendschap.
Niet iedere jood is zionistisch. Niet iedere jood is pro Israel. En niet iedere Israeli is het met de politiek eens die er op dit moment is...
Vraag me echt af hoe dit heeft kunnen gebeuren...En misschien heel rassistisch: maar is de integratie in Nederland wel gelukt?
Klopt, niet iedere Jood is zionistisch of pro-Israel. We moeten volgens mij mensen als mensen zien, die allemaal verschillend zijn en verantwoordelijk zijn voor hun eigen daden. Niet voor die van mensen met toevallig dezelfde nationaliteit, afkomst, huidskleur of religie. Geen groepen mensen over één kam scheren. De grootste fout die je kunt maken is volgens mij door zelf nu als tegenreactie de schuld bij alle moslims, als hele groep, te leggen. Dan doe je namelijk precies hetzelfde als waar je zo tegen bent. Ik weet niet precies waar je heen wil met je vraag over integratie, maar als je daarbij over de hele moslimgemeenschap hebt dan is dat in mijn ogen racistisch ja. Net zo racistisch als een Jood in Amsterdam het kwalijknemen wat de regering Netanyahu doet. Op die manier maak je het ook alleen maar erger, drijf je mensen nog verder uit elkaar.
Malibu2
09-11-2024 om 12:37
Professor Gad Saad legt het hier duidelijk uit (in het Engels):
https://x.com/GadSaad/status/1855084313278070851?t=ikDUoHgHuD-YzJCTGlrv-g&s=19
Poezie
09-11-2024 om 12:38
Er worden nu in Nederland oorlogen uitgevochten door vluchtelingen vanuit die landen en autochtone Nederlanders bevinden zich daar middenin.
Wat moeten die daar van vinden, hoe tolerant moeten die nog zijn?
Nicole123
09-11-2024 om 12:39
rionyriony schreef op 09-11-2024 om 12:23:
Het kan me in dit geval niet schelen wat iedereen denkt, gelooft, gewend is, maar in Nederland houd je je aan de Nederlandse wet, dus ongeacht jouw vreselijk belangrijke emoties pleeg je geen misdaden.
Daar ben ik het ook mee eens. Geweld valt op geen manier goed te praten. Maar houdt het wel bij de plegers van dat geweld. En bij opruiers online die anderen aanzetten tot zoiets, want dat vind ik een bijna nog groter kwaad. Van mij zou de wetgeving rondom privacy en vrijheid van meningsuiting zodanig mogen worden veranderd dat online haatzaaien en ophitsen veel strenger besteden kan worden. Of het nou door of tegen moslims, joden, christenen of atheisten is.
haarklover
09-11-2024 om 12:43
Ted68 schreef op 09-11-2024 om 12:18:
Hallo Ted,
Het lijken mij zware tijden voor liberale joden, om steeds geconfronteerd te worden met kritiek op een regering waar ze niet voor gekozen hebben.
En ik denk dat alle joden in Nederland op hun hoede zijn voor anti-semitisme, maar ik weet niet hoe groot dat gevaar precies is.
Nicole123
09-11-2024 om 12:43
Poezie schreef op 09-11-2024 om 12:38:
Er worden nu in Nederland oorlogen uitgevochten door vluchtelingen vanuit die landen en autochtone Nederlanders bevinden zich daar middenin.
Tegen mensen die oorlogen uitvechten moeten we niet tolerant zijn. Volgens mij is niemand dat ook. Tegen mensen met dezelfde afkomst die hier gewoon vreedzaam leven moeten we in mijn ogen wel tolerant zijn (of tolerant is dan eigenlijk een verkeerd woord, want dat gaat uit van iets fout doen). Dat zijn gewoon mensen, zoals jij en ik. Je sluit ook niet alle mannen bij voorbaat op omdat een gedeelte van hen pedofiel of crimineel is, toch?
Muurbloem1985
09-11-2024 om 12:44
Nicole123 schreef op 09-11-2024 om 12:34:
[..]
Klopt, niet iedere Jood is zionistisch of pro-Israel. We moeten volgens mij mensen als mensen zien, die allemaal verschillend zijn en verantwoordelijk zijn voor hun eigen daden. Niet voor die van mensen met toevallig dezelfde nationaliteit, afkomst, huidskleur of religie. Geen groepen mensen over één kam scheren. De grootste fout die je kunt maken is volgens mij door zelf nu als tegenreactie de schuld bij alle moslims, als hele groep, te leggen. Dan doe je namelijk precies hetzelfde als waar je zo tegen bent. Ik weet niet precies waar je heen wil met je vraag over integratie, maar als je daarbij over de hele moslimgemeenschap hebt dan is dat in mijn ogen racistisch ja. Net zo racistisch als een Jood in Amsterdam het kwalijknemen wat de regering Netanyahu doet. Op die manier maak je het ook alleen maar erger, drijf je mensen nog verder uit elkaar.
Maar als je naar de reacties kijkt dan neemt 99% van de moslims geen afstand van wat er is gebeurd, altijd andere de schuld geven behalve zichzelf, dat zit er zo bij ingebakken. Heel veel moslims en hun medelopers weten geen eens wat zionisme is en wat het inhoudt, het is gewoon pure haat naar joden, net wat ik zeg de reacties op facebook en tictoc zeggen genoeg.
haarklover
09-11-2024 om 12:47
Poezie schreef op 09-11-2024 om 12:38:
Bij voetbalwedstrijden is het relatief simpel: die kun je zonder publiek spelen.
Dan gaan de fans maar in eigen land feesten of rellen, naar gelang de voorkeur.
Het is moeilijker als mensen hier zijn voor hun werk, of partner, of vluchteling zijn.
Met name Eritreërs worden gechanteerd door hun regering (meestal doordat ze nog familie in Eritrea hebben), en blijkbaar zijn er ook Eritreërs hier die hun regering steunen (die zijn blijkbaar gevlucht onder de vorige regering) en ik snap wel dat dat ergernis geeft.