Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 


Zilver_gray schreef op 14-08-2024 om 15:04:

[..]

Nee, ik denk dat het ook steeds bij meer Israëliërs begint te dagen dat dit alles niks oplevert (ja meer dode Palestijnen) en de gijzelaars niet thuis brengt.

Ik hoop dat Netanyahu en zijn extreem rechtse partij genoten hiervoor berecht zullen worden, en vervolgens jarenlang de bak ingaan. Een kogel voor ze zou te makkelijk zijn.

Toevallig zag ik ook nog familie van gijzelaars op TV. Die hebben voor mij ongelooflijk veel recht van spreken als ze zeggen dat er een wapenstilstand moet komen en de gijzelaars vrij. Ik begrijp echt echt echt niet hoe Netanyahu die mensen af kan schepen.

Ik zeg nooit nooit maar ik heb weinig hoop dat ze worden berecht. Doodstraf is inderdaad geen straf en het is onrechtmatig.

Thora schreef op 11-08-2024 om 12:04:

[..]

Ik heb het gevoel dat dit de tendens op dit moment is. Als ik het nieuws hoor dan gaat het nagenoeg alleen over geweld door Israël. De informatie komt meestal van Hamas (sinds wanneer is een terreurorganisatie een betrouwbare bron)? Het antisemitisme wordt op deze manier aangewakkerd. ...

Inderdaad! Roderick Veelo schreef hier ruim een maand geleden al een uitstekende analyse over in zijn column en plaatst eea in een groter verband. Bv de trage reactie van burgemeester Bruls op het idee van een Pro Palestijnse burgerwacht die Israelische deelnemers zou verzoeken de 4-daagse te verlaten Uberhaupt,hoe verzin je zoiets..🙄. Quote:   "Tijdens de Vierdaagse is er langs de route geen plek voor een pro-Palestina/anti-Israël ’burgerwacht’ die Israëlische deelnemers had willen verjagen uit de wandeltocht. Burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen heeft twee dagen over dit besluit moeten nadenken en liet de verklaring uiteindelijk over aan zijn woordvoerder. Het is weer een van die trage reacties van bestuurders, die de anti-Israël en anti-Joodse hetze in ons land zo levend houden.    Ik weet niet waarom deze burgemeester het verstandig vond de ’burgerwacht’ niet onmiddellijk te verbieden, maar de slappe houding past in de ruimte die pro-Palestina actiegroepen krijgen, om Tweede Kamer-vergaderingen, theatervoorstellingen en andere evenementen te verstoren en Joodse Nederlanders en Israëlische staatsburgers te intimideren. ’Het waait wel over’ had Bruls misschien gehoopt. Nee, deze hetze waait niet over.Het oordeel over Israël is leidend voor het grote gebrek aan ruggengraat van bestuurlijk Nederland. Er bestaat bijna geen ander oordeel dan die van de pro-Palestina/anti-Israël actiegroepen.Weinig bestuurders en politici trotseren die overmacht aan publieke opinie. Voormalig leider van de ChristenUnie Gert-Jan Segers wil in het openbaar nog wel eens weerstand bieden tegen de krankzinnige verwijten dat Israël een ’apartheidsstaat’ is en ’genocide’ pleegt in Gaza.

Dat het ook anders kan ,bewijst de burgemeester van New York,Eric Adams.Hij handhaaft zero tolerance tegenover antisemitische onverdraagzaamheid in zijn stad. Na ieder incident wacht hij geen dag met een reactie. Hij studeert geen dagen op een verklaring, maar Adams trekt zelf de straten in en spreek menigten toe om de Joodse bevolking te beschermen en tolereert geen discriminatie, intimidaties en geweld tegen hen. Hubert Bruls wordt pas wakker van de ophef, Eric Adams meent het echt"                                                                                                                                                                                                               Toch wel een heel andere mentaliteit van deze NewYorkse bestuurder dan wat we bij ons zien🤔.

 https://www.telegraaf.nl/watuzegt/978325000/eenzijdigheid-over-israel-niet-te-harden                                                                                                                          















Bruls heeft het terecht verboden maar of hij niet snel genoeg was kan ik niet beoordelen. Ik zag wel dat de vierdaagse al begonnen was?

Het afkeuren van koloniale- of plegen van oorlogsmisdaden in Gaza is imho geen antisemitisme.

https://www.cidi.nl/antisemitisme/wat-is-antisemitisme/

Thora schreef op 11-08-2024 om 12:04:

[..]

Hierdoor gaan mensen die niet gehinderd worden door enige kennis van zaken een partij kiezen en daarnaar handelen in de vorm van demonstreren en in het ergste geval aanvallen van Joodse mensen die niets met dit hele gebeuren te maken hebben. In de hand gewerkt door de media.

Klopt! Dat zie je nu bij de ophef mbt de homofobe uitspraken van de Israelische minister Bezalel Smotrich.Natuurlijk volkomen ziek en de man spoort duidelijk niet. Maar wat ook niet spoort (m.i. nog mild uitgedrukt) zijn de opvattingen van sommige Palestijnen en zeker Hamas mbt tot homosexualiteit. Alleen hoor je daar dan weer vrij weinig over.                                                                                                        Zo is homosexualiteit in de Palestijnse gebieden een groot taboe itt tot Israel (Tel Aviv wordt vaak beschouwd als de meest liberale stad in het Midden-Oosten als het gaat om LGBTQ+-rechten). En lopen openlijke homosexuelen op de WestBank en in Gaza gevaar.Zoals dit trieste voorval van een tijdje terug duidelijk aantoont.  Quote: "Een Palestijnse homoseksueel is in Hebron vermoord door onthoofding.Het gaat om Ahmad Abu Marhia (25). Hij leefde in de Palestijnse gebieden op  de Westelijke Jordaanoever en vluchtte in 2021 naar Israël. LGBTIQ+ groepen in Israël waar hij asiel wilde aanvragen, melden dat hij bedreigingen had ontvangen omdat hij homo was." https://jonet.nl/palestijnse-homoseksueel-onthoofd-in-hebron/

Ook uit het interview van de krant Haaretz met Jamil (schuilnaam),een jonge Palestijnse homosexueel in Gaza blijkt,onder welke druk zij daar leven. In tegenstelling tot de Westelijke Jordaanoever waar homoseksualiteit niet officieel bij wet verboden is, geldt in Gaza nog een wet die resteert uit de tijd van het Brits mandaatgebied. Homoseksualiteit wordt hierin officieel verboden. Maar het sociale taboe,waardoor seksueel actieve homo’s zowel door hun familie als door de autoriteiten worden vervolgd, is nog veel sterker dan het wettelijke verbod. Jamil kende ook meerdere homosexuelen die Gaza daarom al ontvlucht waren (vaak via Egypte door het omkopen van grenswachten).                          https://www.360magazine.nl/gay-in-gaza/
Ook werd een aantal jaren geleden nog een 
vooraanstaande Hamascommandant Mahmoud Ishtiwi,gemarteld en doodgeschoten.Dit nadat hij er onder meer van was beschuldigd homo te zijn. https://www.nytimes.com/2016/03/02/world/middleeast/hamas-commander-mahmoud-ishtiwi-killed-palestine.html

Overigens heeft Danny Ghosen voor de NPO een aantal jaren geleden een boeiende documentaire gemaakt over het dagelijks leven in Gaza.Waarschijnlijk omdat hij zelf van Arabische afkomst is,de taal spreekt en de cultuur kent,kreeg hij veel ingang bij de bewoners van Gaza. Maar opvallend was de reactie van mensen zo gauw het gesprek over meer gevoelige onderwerpen ging,bv politiek en het leven in Gaza onder Hamas.Hij kreeg dan vaak de vraag of het interview verder kon in het Engels.En niet in het Arabisch (wat iedereen om hen heen kon verstaan). https://ntr.nl/Danny-in-Arabistan/224/detail/Gaza-Arm-amp-Rijk/VPWON_1295307

          

Als je zo begaan bent met het lot van de LHBTI gemeenschap in Gaza, dan zal je het wel verschrikkelijk vinden dat zij nu allemaal ontheemd zijn, te maken hebben met voedselschaarste, drinkwatertekorten, epidemieën en voortdurende mensenrechtenschendingen en bombardementen. Ik ga er dan ook vanuit dat je je stevig uitspreekt tegen het Israëlische geweld!

Eleanor schreef op 15-08-2024 om 11:10:

Als je zo begaan bent met het lot van de LHBTI gemeenschap in Gaza, dan zal je het wel verschrikkelijk vinden dat zij nu allemaal ontheemd zijn, te maken hebben met voedselschaarste, drinkwatertekorten, epidemieën en voortdurende mensenrechtenschendingen en bombardementen. Ik ga er dan ook vanuit dat je je stevig uitspreekt tegen het Israëlische geweld!

Je vergeet je stevig uit te spreken tegen Hamas en Hezebolla.

Koko67 schreef op 15-08-2024 om 11:56:

[..]

Je vergeet je stevig uit te spreken tegen Hamas en Hezebolla.

Neehoor, ik ga niet iedere keer dat ik iets over Israël wil zeggen helemaal moeilijk doen en me eerst uitgebreid uitspreken tegen Hamas en weet ik het wat allemaal. Hoe Hamas tegenover LHBTI rechten staat lijkt me op dit moment wel het minste probleem van de Palestijnse queer gemeenschap en veel mensen die ik dat nu continu zie aanhalen zijn nota bene in andere contexten zelf regelmatig homofoob. Laat staan dat de meeste van die mensen überhaupt ooit iets hebben geven om Palestijnen, queer of niet. Echt smerig om dan met zo'n gelegenheidsargument te komen.

Daarnaast steunt Nederland Hamas niet, Nederland steunt Israël. Israël actief veroordelen is dus ook politiek gezien sowieso een stuk relevanter.

Eleanor schreef op 15-08-2024 om 14:03:

[..]

Neehoor, ik ga niet iedere keer dat ik iets over Israël wil zeggen helemaal moeilijk doen en me eerst uitgebreid uitspreken tegen Hamas en weet ik het wat allemaal. Hoe Hamas tegenover LHBTI rechten staat lijkt me op dit moment wel het minste probleem van de Palestijnse queer gemeenschap en veel mensen die ik dat nu continu zie aanhalen zijn nota bene in andere contexten zelf regelmatig homofoob. Laat staan dat de meeste van die mensen überhaupt ooit iets hebben geven om Palestijnen, queer of niet. Echt smerig om dan met zo'n gelegenheidsargument te komen.

Daarnaast steunt Nederland Hamas niet, Nederland steunt Israël. Israël actief veroordelen is dus ook politiek gezien sowieso een stuk relevanter.

Goed gezegd Eleanor! 

Koko67 schreef op 15-08-2024 om 11:56:

[..]

Je vergeet je stevig uit te spreken tegen Hamas en Hezebolla.

Waarom is dat relevant? Alsof je alleen recht van spreken hebt als je je eerst hebt uitgesproken over Hamas en Hezbollah. Dat doet werkelijk niks af aan het aantal slachtoffers.

Zilver_gray schreef op 15-08-2024 om 15:05:

[..]

Waarom is dat relevant? Alsof je alleen recht van spreken hebt als je je eerst hebt uitgesproken over Hamas en Hezbollah. Dat doet werkelijk niks af aan het aantal slachtoffers.

Voor mij is dat heel relevant. Ik hoor en lees  vooral kritiek op Israël, maar Hamas had de gijzelaars maanden geleden al kunnen vrij laten. Dan was dit allemaal niet zo uit de hand gelopen. “ Dit nooit meer” is voor ons een zin, maar voor Israël veel meer dan een zin. 

Koko67 schreef op 15-08-2024 om 15:30:

[..]

Voor mij is dat heel relevant. Ik hoor en lees vooral kritiek op Israël, maar Hamas had de gijzelaars maanden geleden al kunnen vrij laten. Dan was dit allemaal niet zo uit de hand gelopen. “ Dit nooit meer” is voor ons een zin, maar voor Israël veel meer dan een zin.

Israël heeft het kritiek wat ze krijgen aan zichzelf te danken. Ik vind het bizar dat er inmiddels (bijna) 40.000 Palestijnen vermoord zijn. Er is genoeg te lezen over de onderhandelingen; het was niet alleen Hamas die de boel stagneerde. Netanyahu heeft zijn eigen agenda, en dat is niet het bevrijden van de gijzelaars. Waarom denk je dat er zoveel Israëli’s protesteren? Niet omdat ze zo blij zijn met wat de regering voor de gegijzelden doet.

Voor mij doet Netanyahu en zijn gevolg niet onder voor Hamas, een stelletje corrupte criminele moordenaars zijn het! Allemaal!


Netanyahu en ultrarechtse minister Smotrich veroordelen geweld door kolonisten

Premier Netanyahu heeft in een verklaring de aanval door kolonisten op een Palestijnse dorp op de Westoever veroordeeld. De ultrarechtse minister Smotrich, die zich profileert als groot voorstander van het koloniseren van de Westoever, noemt de daders "criminele anarchisten". Het leger heeft een Israëliër aangehouden wegens betrokkenheid bij de brandstichting.

De politie, geheime dienst Shin Bet en het leger zeggen dat ze een onderzoek beginnen naar de aanval. In de praktijk leiden zulke aankondigingen zelden tot vervolging. Ook zegt het leger dat de dood van een Palestijn wordt onderzocht. Palestijnse media stellen dat hij is doodgeschoten door een kolonist. Volgens de Israëlische krant The Times of Israël is nog onduidelijk wie de man heeft omgebracht.

Het is zeer opmerkelijk dat de aanval tot zo'n felle veroordeling leidt door de Israëlische regering. Zo zei minister Smotrich vorig jaar nog dat een Palestijns dorp op de Westoever, dat eveneens was aangevallen door kolonisten, moest "worden uitgeroeid". En dat "de Israëlische staat dat moet doen", aldus The Times of Israël.

Goed dat ze zich hierover uitspreken!

Zijn ze daadwerkelijk tot inzicht gekomen of is dit enkel voor de bühne?

Ik denk dat het alleen voor de bühne is.

Ik denk ook enkel puur voor de buhne.Als je zag wat die Israelische kolonisten in het verleden zich jarenlang konden permitteren ten koste van de Palestijnse bewoners daar,geloof ik ook niet in een plotseling voortschrijdend inzicht van Netanyahu en Smotrich. Helaas,want ik denk dat er met president Abbas en Fatah itt Hamas,wel degelijk mogelijkheden zijn tot een duurzame vrede.

Eleanor schreef op 15-08-2024 om 11:10:

Als je zo begaan bent met het lot van de LHBTI gemeenschap in Gaza, dan zal je het wel verschrikkelijk vinden dat zij nu allemaal ontheemd zijn, te maken hebben met voedselschaarste, drinkwatertekorten, epidemieën en voortdurende mensenrechtenschendingen en bombardementen. Ik ga er dan ook vanuit dat je je stevig uitspreekt tegen het Israëlische geweld!

Misschien moet Hamas ophouden de waterleidingen te slopen omdat die omgekat worden tot raketten?

Misschien dat UNRWA eens kan beginnen het door Israël gedoneerde voedsel (en de tankwagens vol water) te verspreiden? 

Misschien kunnen de donaties aan Gaza en Hamas omgezet worden in voorzieningen voor de bevolking, i.p.v. doorgestort te worden naar de Hamasleiders in Qatar?

Kun je je daar ook even tegen uitspreken?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.