Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 


Israël haalde het Paard van Troje binnen. 

https://www.wimjongman.nl/nieuws/2023/werkvergunningen-gaza.html


... Vorig jaar sprak minister van Buitenlandse Zaken Blinken zelfs een bijeenkomst van J Street toe en vertelde hij de anti-Israël lobby dat de regering Biden er bij Israël op had aangedrongen om "het leven van de Palestijnen te verbeteren" door, onder andere, "duizenden werkvergunningen af te geven voor Palestijnen in Gaza".

Het aantal uitgangen uit Gaza naar Israël steeg sterk onder de regering Biden en de linkse regering Bennett-Lapid die een ongekend aantal werkvergunningen uitdeelde.

In 2021 waren er in totaal slechts 7.500 uittredingen per maand uit Gaza, maar in juli 2022 waren dat er 35.370 geweest.

De enorme toename was te danken aan de werkvergunningen die de regering Biden had aangevraagd en die Bennett, Lapid en Gantz bereidwillig hadden verstrekt. Premier Naftali Bennett nam het besluit om het aantal werkvergunningen te verhogen van 5.000 naar 15.000. Minister van Defensie Benny Gantz beoordeelde de veiligheidssituatie en keurde de stap goed die Hamas-terroristen in Israël inlijfde. Eind 2022 was het aantal uitgebreid tot 17.000.

"We moeten de burgerbevolking in Gaza laten inzien dat ze een ander leven kunnen leiden. Hamas onder druk zetten om te stoppen met schieten op Israël. Daartoe hebben we het aantal vergunningen om in Israël te werken verhoogd die worden afgegeven aan de inwoners van Gaza," zei premier Lapid.

De linkse regering zag de werkvergunningen als een hefboom om Hamas rustig te houden.

"En we zeggen tegen onze Palestijnse buren: 'Als het rustig is, zullen jullie genieten van de economische bloei.' Dat is het geval in Gaza. Ze hebben 12.500 mensen die in Israël komen werken. Als het rustig blijft, zal ik het verhogen," beloofde minister van Defensie Gantz. ...

NippyDunlin42

NippyDunlin42

16-07-2024 om 22:28

Wat is dit? Een stripverhaal?

https://nos.nl/artikel/2529292-verzwakt-hamas-weet-oorlog-te-rekken-je-bombardeert-ze-niet-zomaar-weg

"Het rekruteren van nieuwe strijders in deze tijd is niet moeilijk. Denk aan Palestijnen die de afgelopen maanden hun familieleden zijn verloren."

Bijna logisch zou ik zeggen.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

18-07-2024 om 08:26

Zilver_gray schreef op 17-07-2024 om 23:39:

https://nos.nl/artikel/2529292-verzwakt-hamas-weet-oorlog-te-rekken-je-bombardeert-ze-niet-zomaar-weg

"Het rekruteren van nieuwe strijders in deze tijd is niet moeilijk. Denk aan Palestijnen die de afgelopen maanden hun familieleden zijn verloren."

Bijna logisch zou ik zeggen.

Daarom, dat uitroeien van Hamas lijkt me echt een soort van smoesje.

Elaine68 schreef op 18-07-2024 om 08:26:

[..]

Daarom, dat uitroeien van Hamas lijkt me echt een soort van smoesje.

Ik vrees dat het een soort van (dankbaar) excuus is om eens flink huis te houden daar.

In één van de artikelen die ik geplaatst had:

"Het leger heeft een richtlijn die bepaalt hoeveel doden bij een aanval acceptabel zijn. Voor elk Hamas-lid zouden enkele tientallen burgers gedood mogen worden, bij een commandant meer dan honderd"

Zilver_gray schreef op 18-07-2024 om 08:52:

[..]

Ik vrees dat het een soort van (dankbaar) excuus is om eens flink huis te houden daar.

In één van de artikelen die ik geplaatst had:

"Het leger heeft een richtlijn die bepaalt hoeveel doden bij een aanval acceptabel zijn. Voor elk Hamas-lid zouden enkele tientallen burgers gedood mogen worden, bij een commandant meer dan honderd"

Hoe is die verhouding in de praktijk in deze oorlog? 1-op-1 tot 1 op 1,5.

De VN zei in 2022 dat bij oorlogen voor elke 1 soldaat 9 (!) burgers worden gedood. Dat bijna 90% van alle doden in oorlogen burgers zijn. 

In deze oorlog is dat dus veel lager. En niet veel oorlogen worden in een dergelijk dichtbevolkt gebied uitgevochten waarbij Hamas zijn eigen burgers als menselijk schild gebruikt. Geeft dat voor jou nog steeds geen ander beeld? 

En ja, proportionaliteit blijft een vreselijk begrip. Maar ook in een oorlog moeten er regels zijn. Het is logisch dat voor een Hamas commandant meer burgerdoden als "proportioneel" worden beschouwd dan voor een simpele meeloper, hoe erg elke burgerdode ook is. 

Hamas kan deze oorlog op elk moment stoppen, maar wil dat niet. Israël wil deze oorlog graag stoppen, maar kan dat nog niet. 

Het verschil tussen een land dat voor zijn eigen bevolking strijdt en een terroristische organisatie die strijdt voor zijn eigen veiligheid en ideologische doelstelling ten koste van zijn eigen bevolking. 

Malibu2 schreef op 18-07-2024 om 10:19:

[..]

Hoe is die verhouding in de praktijk in deze oorlog? 1-op-1 tot 1 op 1,5.

De VN zei in 2022 dat bij oorlogen voor elke 1 soldaat 9 (!) burgers worden gedood. Dat bijna 90% van alle doden in oorlogen burgers zijn.

In deze oorlog is dat dus veel lager. En niet veel oorlogen worden in een dergelijk dichtbevolkt gebied uitgevochten waarbij Hamas zijn eigen burgers als menselijk schild gebruikt. Geeft dat voor jou nog steeds geen ander beeld?

En ja, proportionaliteit blijft een vreselijk begrip. Maar ook in een oorlog moeten er regels zijn. Het is logisch dat voor een Hamas commandant meer burgerdoden als "proportioneel" worden beschouwd dan voor een simpele meeloper, hoe erg elke burgerdode ook is.

Hamas kan deze oorlog op elk moment stoppen, maar wil dat niet. Israël wil deze oorlog graag stoppen, maar kan dat nog niet.

Het verschil tussen een land dat voor zijn eigen bevolking strijdt en een terroristische organisatie die strijdt voor zijn eigen veiligheid en ideologische doelstelling ten koste van zijn eigen bevolking.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er volgens Israël ongeveer 14.000 Hamas leden omgekomen zijn tot nu toe… het aantal dodelijke slachtoffers bedraagt inmiddels rond de 40.000 incl. die Hamas leden? Waarvan een groot deel vrouwen en kinderen en degenen die nog vermist zijn.

Dat Hamas ze als menselijk schild gebruikt, betekent niet dat Israël zijn handen wast in onschuld. Alsof Israël geen enkele verantwoordelijkheid heeft in het geheel, alsof ze niet anders kunnen.

En wat betreft “terroristische organisatie” ? De regering van Israël doet wat mij betreft hard haar best daarbij te horen.

“Hamas kan deze oorlog op elk moment stoppen, maar wil dat niet. Israël wil deze oorlog graag stoppen, maar kan dat nog niet” 

https://www.leidschdagblad.nl/buitenland/hamas-beschuldigt-netanyahu-van-belemmeren-onderhandelingen/15576171.html


Ik lees daar verschillende berichten over.



Vrijdag, 21:24

Israëlische kritiek op uitspraken Netanyahu over onderhandelingen

Verschillende Israëlische functionarissen hebben - anoniem - kritiek geleverd op de rol van premier Netanyahu in de onderhandelingen met Hamas. Gisteren scherpte Netanyahu in een toespraak zijn voorwaarden voor een staakt-het-vuren aan. Zo wil hij dat Israël de controle houdt over de grensovergang tussen Gaza en Egypte, én de controle over wie en wat er van Zuid-Gaza naar Noord-Gaza kan.

De Israëlische minister van Defensie Gallant had een dag eerder juist gezegd dat Israël zich zou kunnen terugtrekken uit het grensgebied met Egypte als onderdeel van een akkoord. Hooggeplaatste Israëlische veiligheidsbronnen zeggen in Israëlische media dat de nieuwe eisen van Netanyahu eerdere afspraken van Israël in de onderhandelingen schenden. "Deze eis zal een akkoord verhinderen", zegt een van de bronnen.

Een Israëlische functionaris die betrokken is bij de onderhandelingen zegt dat er binnen twee weken een akkoord kan zijn, maar dat de nieuwe eisen van Netanyahu de gesprekken weer wekenlang zullen vertragen. Volgens hem was de eis om de controle te houden over bewegingen tussen Zuid- en Noord-Gaza geen onderdeel van een eerder Israëlische voorstel. Het onderhandelingsteam zou tegen de nieuwe eisen van de premier zijn, maar "hij stond erop", aldus de bron.

Woensdag stelde de Israëlische krant Haaretz al in een uitgebreide reconstructie dat Netanyahu de afgelopen maanden "stelselmatig" de gesprekken over vrijlating van de gijzelaars had gedwarsboomd. Bij een akkoord met Hamas zouden de uiterst-rechtse coalitiepartners het kabinet van Netanyahu laten vallen, wat de premier wil voorkomen. De Amerikaanse president Biden schreef vandaag op X dat er toch voortuitgang wordt geboekt in de gesprekken, maar ook hij uitte gisteren in een persconferentie kritiek op Netanyahu.




“En niet veel oorlogen worden in een dergelijk dichtbevolkt gebied uitgevochten waarbij Hamas zijn eigen burgers als menselijk schild gebruikt”

Ik lees steeds vaker dat ook dat te betwijfelen valt;

“Van Noord-Gaza tot in Zuid-Gaza zijn enkele tientallen Israëlische bombardementen gemeld. Opnieuw was er sprake van een luchtaanval bij een VN-school, de achtste in tien dagen tijd volgens de Palestijnse VN-hulporganisatie UNRWA. Het Israëlische leger stelt dat Hamas-militanten steeds vaker hun toevlucht nemen tot dit soort plekken, maar bewijs wordt daarvoor niet geleverd. Experts benadrukken dat Israël burgerslachtoffers voor lief neemt bij bombardementen op veronderstelde Hamas-doelen”
Bron: NOS

Zilver_gray schreef op 18-07-2024 om 10:32:

[..]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er volgens Israël ongeveer 14.000 Hamas leden omgekomen zijn tot nu toe… het aantal dodelijke slachtoffers bedraagt inmiddels rond de 40.000 incl. die Hamas leden? Waarvan een groot deel vrouwen en kinderen en degenen die nog vermist zijn.

Dat Hamas ze als menselijk schild gebruikt, betekent niet dat Israël zijn handen wast in onschuld. Alsof Israël geen enkele verantwoordelijkheid heeft in het geheel, alsof ze niet anders kunnen.

En wat betreft “terroristische organisatie” ? De regering van Israël doet wat mij betreft hard haar best daarbij te horen.

Uitgaande van cijfers uit mei gaf het Hamas Ministry of Health aan dat er toen 35.000 doden waren, waarvan 25.000 geïdentificeerd. Hamas geeft niet aan hoeveel daarvan Hamas leden waren. 

Israël gaf rond dezelfde tijd aan dat er 30.000 doden waren waarvan 14.000 terroristen en 16.000 burgers. 

Jij wil Israël ook graag als terroristische staat beschouwen? Dat idee gaat niet op. Israël heeft een overduidelijke wettelijke grond voor de oorlog die ze nu voeren. Je kan het eens of oneens zijn met de manier waarop die oorlog gevoerd wordt, maar ik heb nog steeds geen beter actieplan voorbij zien komen om de gijzelaars te bevrijden en Hamas te ontmantelen. 

Hamas kopstuk Sinwar kan op elk gewenst moment een video-opname maken waarin hij aangeeft dat Hamas zich volledig overgeeft en alle resterende gijzelaars binnen 12 uur overdraagt aan de IDF. Die beelden kunnen in no-time via Al Jazeera, maar ook via X wereldwijd verspreid worden. Dan is de oorlog voorbij. Hamas maakt echter een andere keuze. Hij doet me denken aan Adolf Hitler die ook weigerde om zich over te geven aan het einde van WO II. Hoeveel levens heeft dat niet gekost, zowel van Duitsers als geallieerden, burgers als soldaten? 

Zilver_gray schreef op 18-07-2024 om 11:01:

“En niet veel oorlogen worden in een dergelijk dichtbevolkt gebied uitgevochten waarbij Hamas zijn eigen burgers als menselijk schild gebruikt”

Ik lees steeds vaker dat ook dat te betwijfelen valt;

“Van Noord-Gaza tot in Zuid-Gaza zijn enkele tientallen Israëlische bombardementen gemeld. Opnieuw was er sprake van een luchtaanval bij een VN-school, de achtste in tien dagen tijd volgens de Palestijnse VN-hulporganisatie UNRWA. Het Israëlische leger stelt dat Hamas-militanten steeds vaker hun toevlucht nemen tot dit soort plekken, maar bewijs wordt daarvoor niet geleverd. Experts benadrukken dat Israël burgerslachtoffers voor lief neemt bij bombardementen op veronderstelde Hamas-doelen”
Bron: NOS

Eeh, er zijn toch echt al meerdere Hamas terroristen gedood die zich bewust in scholen, moskeeën of ziekenhuizen verschansten, de NOS heeft niet echt een goed geheugen. Neem bijvoorbeeld de hevige gevechten bij het Shifa hospital eerder dit jaar. Ook nemen ze blijkbaar klakkeloos aan wat UNRWA meldt terwijl die ook niet bepaald onpartijdig zijn gebleken. 

Israël zou veel liever alleen de Hamas terroristen uitschakelen, maar als die zich steeds verschansen tussen burgers dan ontkom je er niet altijd aan. Is het trouwens geen oorlogsmisdaad om je als strijder te verschansen in een school of andere beschermde plaats? 

Dit vind ik wel weer heel mooi. Het kán wel... 


https://youtu.be/HYp5LCC1WrM?si=tT-mzcM-lwavoijW

Malibu2 schreef op 18-07-2024 om 11:41:

[..]

Eeh, er zijn toch echt al meerdere Hamas terroristen gedood die zich bewust in scholen, moskeeën of ziekenhuizen verschansten, de NOS heeft niet echt een goed geheugen. Neem bijvoorbeeld de hevige gevechten bij het Shifa hospital eerder dit jaar. Ook nemen ze blijkbaar klakkeloos aan wat UNRWA meldt terwijl die ook niet bepaald onpartijdig zijn gebleken.

Israël zou veel liever alleen de Hamas terroristen uitschakelen, maar als die zich steeds verschansen tussen burgers dan ontkom je er niet altijd aan. Is het trouwens geen oorlogsmisdaad om je als strijder te verschansen in een school of andere beschermde plaats?

Het behoeft geen betoog dat Hamas oorlogsmisdaden pleegt.

Ik kopieer mijn eigen stukje weer;

Het Israëlische leger stelt dat Hamas-militanten steeds vaker hun toevlucht nemen tot dit soort plekken, maar bewijs wordt daarvoor niet geleverd. Experts benadrukken dat Israël burgerslachtoffers voor lief neemt bij bombardementen op veronderstelde Hamas-doelen” 

Hier wordt toch duidelijk gesteld dat er geen bewijs voor wordt geleverd?

Zilver_gray schreef op 18-07-2024 om 11:58:

[..]

Het behoeft geen betoog dat Hamas oorlogsmisdaden pleegt.

Ik kopieer mijn eigen stukje weer;

Het Israëlische leger stelt dat Hamas-militanten steeds vaker hun toevlucht nemen tot dit soort plekken, maar bewijs wordt daarvoor niet geleverd. Experts benadrukken dat Israël burgerslachtoffers voor lief neemt bij bombardementen op veronderstelde Hamas-doelen”

Hier wordt toch duidelijk gesteld dat er geen bewijs voor wordt geleverd?

Maar tegen wie heeft de IDF dan gevochten in het Shifa Hospital eerder dit jaar? Tegen "onschuldige" gewapende burgers? 

En dat raakt precies mijn probleem met de verslaggeving vanuit diverse media, waaronder de NOS. 

Malibu2 schreef op 18-07-2024 om 12:02:

[..]

Maar tegen wie heeft de IDF dan gevochten in het Shifa Hospital eerder dit jaar? Tegen "onschuldige" gewapende burgers?

En dat raakt precies mijn probleem met de verslaggeving vanuit diverse media, waaronder de NOS.

Ik denk dat het niet realistisch is om te zeggen dat enkel Israël (de IDF) het recht heeft zich te verdedigen, ieder ander moet zich dan maar kapot laten schieten en zich alles maar laten welgevallen? Waarom? Waarom zijn zij meer dan de ander?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.