Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hogeschool Utrecht schrapt Holocaustlezingen

Ik wist niet wat ik las. 

In samenwerking met het CIDI zou er een collegereeks worden gegeven op de Hogeschool Utrecht. Nu zijn deze lezingen ineens geschrapt.

https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/4403696/woede-om-schrappen-holocaustlezingen-hogeschool-utrecht.html
"Wij willen namelijk een diverse en gebalanceerde dialoog faciliteren rond dit onderwerp. We hebben meer tijd nodig om de gebeurtenissen van 7 oktober en daarna in breder perspectief te plaatsen, met ruimte voor uiteenlopende meningen en overtuigingen." Hij kan geen zekerheid geven dat de reeks later wel doorgaat. "Maar daar werken we wel aan."

Met het groeiende antisemitisme lijken deze colleges me meer dan ooit nodig. 

https://www.cidi.nl/events/collegereeks-holocaust-antisemitisme/

https://www.hu.nl/lezingencyclus-holocaust-en-antisemitisme

Mijn mond valt open en ik weet niet wat ik Lees...

Poezenmeisje

Poezenmeisje

28-01-2024 om 10:16 Topicstarter

Screenshot-20240128-101449-Duck-Duck-Go.jpg

Een facebookgroepje zet een grote bek op en de Hogeschool Utrecht gaat op de blote knietjes. Dit land wordt steeds gekker...

Alleen maar meer reden om de lezingenreeks wel door te laten gaan.

Heb maar 1 woord: Schandalig.

Compleet idioot besluit.

Sowieso wat heeft 7 oktober te maken met de holocaust. En waarom zou de geschiedenis niet benoemd mogen worden?

Wordt steeds gekker in dit land, heel veel antisemieten laten hun ware aard zien.

Madamecannibale schreef op 28-01-2024 om 10:46:

Compleet idioot besluit.

Sowieso wat heeft 7 oktober te maken met de holocaust. En waarom zou de geschiedenis niet benoemd mogen worden?

7 Oktober was de grootste moordpartij sinds de holocaust, puur op jodenhaat, het heeft alles met elkaar te maken.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat zoiets belangrijks gewoon geschrapt wordt. Het is al heel triest gesteld in Nederland en andere landen mbt kennis omtrent de Holocaust en juist nu in deze tijd is het belangrijk hier aandacht aan te besteden. 

RaggedGull77

RaggedGull77

28-01-2024 om 11:31

Ik vind het verbijsterend dat de Hogeschool Utrecht voor deze serie lezingen samenwerking heeft gezocht met het CIDI. Behalve de bedenkelijke reputatie van het CIDI als propagandadienst van Israel, is voorlichting over de holocaust niet eens de kernactiviteit van het CIDI. Wat dat betreft moeten we misschien wel blij zijn dat deze serie lezingen niet doorgaat.

Er is natuurlijk niets mis mee als de Hogeschool Utrecht een serie lezingen wil geven over de holocaust, maar dat kunnen ze dan veel beter doen in samenwering met een gerenommeerd instituut als het NIOD.

HU zelf zegt dat de lezingen wel doorgaan https://www.hu.nl/correctie-lezingenreeks-hogeschool-utrecht-over-holocaust-gaat-door maar op een ander moment.

Een groep mensen wil nu niet meer praten over de Holocaust omdat het Joodse volk in Israël nu zelf genocide pleegt, de gestolen grond en de creatie van de Gazastrook. Dit is inderdaad onacceptabel en ze zijn in mijn ogen teveel verdedigd. Kritisch zijn staat niet gelijk aan jodenhaat. De internationale gemeenschap had moeten ingrijpen. Daarnaast houdt Hamas ook op een vreselijke manier huis. Dus nu is er een situatie ontstaan waarin mensen zich vreselijk gedragen.

We moeten elkaar blijven informeren over gruwelijke zaken die de mensheid elkaar aangedaan heeft. Juist om herhaling te voorkomen. Op mensniveau los van afkomst en religie. We moeten voorkomen dat er situaties ontstaan waarin mensen zich als gruwelijke beesten misdragen. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

28-01-2024 om 11:59 Topicstarter

KipFritesAppelmoes schreef op 28-01-2024 om 11:31:

Ik vind het verbijsterend dat de Hogeschool Utrecht voor deze serie lezingen samenwerking heeft gezocht met het CIDI. Behalve de bedenkelijke reputatie van het CIDI als propagandadienst van Israel, is voorlichting over de holocaust niet eens de kernactiviteit van het CIDI. Wat dat betreft moeten we misschien wel blij zijn dat deze serie lezingen niet doorgaat.

Er is natuurlijk niets mis mee als de Hogeschool Utrecht een serie lezingen wil geven over de holocaust, maar dat kunnen ze dan veel beter doen in samenwering met een gerenommeerd instituut als het NIOD.

De lezingen worden o.a. gehouden door NIOD medewerkers, dus je opmerking slaat nergens op. 

12 februari en 13 maart staan deze sprekers gepland.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

28-01-2024 om 12:00 Topicstarter

Ginevra schreef op 28-01-2024 om 11:32:

HU zelf zegt dat de lezingen wel doorgaan https://www.hu.nl/correctie-lezingenreeks-hogeschool-utrecht-over-holocaust-gaat-door maar op een ander moment.

Daar kwamen ze pas op zondagochtend mee aanzetten...

KipFritesAppelmoes schreef op 28-01-2024 om 11:31:

Dan weet je niet wat cidi is, het is helemaal geen "programmadienst" van Israël, maar heeft als taak voorlichting te geven om antisemitisme te bestrijden, niet zomaar wat zeggen als je er niks van af weet.https://www.cidi.nl/over-cidi/

RaggedGull77

RaggedGull77

28-01-2024 om 12:04

Poezenmeisje schreef op 28-01-2024 om 11:59:

[..]

De lezingen worden o.a. gehouden door NIOD medewerkers, dus je opmerking slaat nergens op.

12 februari en 13 maart staan deze sprekers gepland.

Maar dan vraag ik me nog af waarom het CIDI bij de organisatie betrokken wordt.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

28-01-2024 om 12:05 Topicstarter

KipFritesAppelmoes schreef op 28-01-2024 om 12:04:

[..]

Maar dan vraag ik me nog af waarom het CIDI bij de organisatie betrokken wordt.

Kind, eet je bord leeg en ga buiten spelen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.