Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
LostJellyfish83

LostJellyfish83

19-07-2022 om 18:23

lientje69 schreef op 19-07-2022 om 18:05:

[..]

Helemaal mee eens. Ook voor mij de reden dat ik me niet meer in deze discussie meng.

Nee, dat snap ik wel. 

Voor de duidelijkheid: ik wilde niemand beledigen of in een hokje zetten. Excuus als het zo is overgekomen. 

Verder laat ik deze discussie ook voor wat hij is.

Moxxie schreef op 19-07-2022 om 17:58:

Bijzonder wel. In mijn ogen wordt er op dit topic soms weinig rekening gehouden met de emoties van forummers die opkomen voor de boeren, zoals Drietje, Arena en Friezinnetje. En nu noemt Mug ze 'pro-boeren', met een disclaimer tussen haakjes, en dan schiet dat opeens bij verschillende mensen in het verkeerde keelgat.

Kun je wat voorbeelden geven van het volgens jou (te?) weinig rekening houden met de emoties van forummers die opkomen voor de boeren? Ik weet niet wat je er mee bedoelt en ook niet wat je dan concreet verwacht. 

Ik zag en zie wel bij bijvoorbeeld Friezinnetje emoties, en die emoties heb ik zelf niet, voor mij is er veel meer afstand tot het onderwerp. Daar kan ik niet veel aan veranderen, maar ik vind het lastig en probeer daar wel rekening mee te houden, helemaal omdat ik Friezinnetje ook echt een heel fijne forummer vind, ondanks dat we hier heel erg over van mening verschillen. 

Bij veel andere forummers zie ik die emoties niet zo, sommigen ben ik ook in topics over andere onderwerpen tegengekomen en ik geloof niet zo dat bij iedereen die jij noemt veel emoties meespelen hoor. 

Maar het is niet de eerste keer dat jij zoiets zegt, en ik ben wel benieuwd wat je concreet verwacht van mensen hier. 

redbulletje schreef op 19-07-2022 om 16:47:

[..]

Wat jammer!

Inderdaad heel jammer.

BlushingCaribou16 schreef op 19-07-2022 om 17:13:

[..]

Het is geen desinformatie! Het zijn onderzoeken.
ik reageer voor zover ik weet ook netjes op anderen. Dus dat vind ik raar verwijt.

Ik ga weg, omdat ik geen zin heb om weggezet te worden als iemand die desinformatie verspreid en iemand die dingen niet snapt , alleen omdat ik een andere mening heb en met andere onderzoeken en andere bronnen aankom dan de bronnen die het kabinet aandraagt.

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld.

lientje69 schreef op 19-07-2022 om 18:05:

[..]

Helemaal mee eens. Ook voor mij de reden dat ik me niet meer in deze discussie meng.

Maar dat zou je dan eigenlijk juist wel moeten doen.

BlushingCaribou16 schreef op 19-07-2022 om 16:43:

Ik snap best dat mensen met een vegan levensstijl helemaal niet zo erg vinden dat er veeboeren verdwijnen of dit juist graag willen.
Feit blijft gewoon dat de kamer dit er allemaal snel doorheen drukt zonder goede wettelijke grond en zonder alles goed door te rekenen.

Huh? Vegan levensstijl? Eh...

Rondstruiner schreef op 19-07-2022 om 18:25:

[..]

Kun je wat voorbeelden geven van het volgens jou (te?) weinig rekening houden met de emoties van forummers die opkomen voor de boeren? Ik weet niet wat je er mee bedoelt en ook niet wat je dan concreet verwacht.

Ik zag en zie wel bij bijvoorbeeld Friezinnetje emoties, en die emoties heb ik zelf niet, voor mij is er veel meer afstand tot het onderwerp. Daar kan ik niet veel aan veranderen, maar ik vind het lastig en probeer daar wel rekening mee te houden, helemaal omdat ik Friezinnetje ook echt een heel fijne forummer vind, ondanks dat we hier heel erg over van mening verschillen.

Bij veel andere forummers zie ik die emoties niet zo, sommigen ben ik ook in topics over andere onderwerpen tegengekomen en ik geloof niet zo dat bij iedereen die jij noemt veel emoties meespelen hoor.

Maar het is niet de eerste keer dat jij zoiets zegt, en ik ben wel benieuwd wat je concreet verwacht van mensen hier.

Mijn post was niet bedoeld om duidelijk te maken wat ik concreet van mensen hier verwacht hoor, ik deel alleen hoe ik het ervaar en maak hier niet de dienst uit. Ik doel bijvoorbeeld op opmerkingen dat ze desinformatie verspreiden, dat ze het niet snappen of niet willen snappen, dat ze niet wéér terug moeten komen op het kaartje want dat is al vaak genoeg besproken, iemand die zich afvraagt of er eigenlijk nog wel verschil zit tussen boeren en extreem rechts, dat soort opmerkingen.

Nogmaals, ik maak hier niet de dienst uit en je hoeft met mij geen rekening te houden als je dat niet wil, het viel me alleen op dat er op een onschuldige opmerking van Mug ook best fel (of emotioneel?) gereageerd werd.

felija schreef op 19-07-2022 om 18:54:

[..]

Huh? Vegan levensstijl? Eh...

Ze zal mij wel bedoeld hebben denk ik.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-07-2022 om 20:56 Topicstarter

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2022/test-uw-kennis-over-stikstof~v552745/

Als tussendoortje, ik had er maar 8 van de 12 goed, viel me tegen van mezelf. Interessant ook om te zien dat sommige vragen maar door een heel klein deel van de mensen goed wordt beantwoord.  Zo weet maar 28 % dat na de landbouw het verkeer de grootste uitstoter is. En maar 7 % dat er gemiddeld 15 boerenbedrijven per dag verdwenen zijn sinds 1950.
(NB: abonnement is niet nodig, maar je moet wel een account aanmaken om de quiz te kunnen doen)

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-07-2022 om 20:59 Topicstarter

en geen idee waarom daar nu net lijkt alsof ik een filmpje probeer te posten, maar als je gewoon op de link klikt gaat het goed.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

19-07-2022 om 21:21

Wat een bijzondere wending van dit topic. 

Fleurtje_5 schreef op 19-07-2022 om 18:37:

[..]

Maar dat zou je dan eigenlijk juist wel moeten doen.

Misschien  wel ja. Maar ik merkte dat ik, vooral door terugkerende posten waarbij men mij probeert ervan te overtuigen dat het stikstofprobleem toch echt voor het grootste deel bij de boeren zit, ontzettend geïrriteerd  raakte.  En ook wat emotioneel. Sommige posters kwamen op mij ook drammerig over , zo van, ja maar... Ja maar...

Ik snap terdege dat er een stikstofprobleem is. Maar dat zit in ons allemaal.  Schiphol, Tata Steel, de vele auto's, onze luxere levensstijl. En ja, ook de boeren. Maar niet in de mate waarin het ons nu voorgespiegeld  wordt. Dat is mijn mening. En, zoals een ander al schreef, let's agree to disagree.

Hier hou ik het verder bij.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

19-07-2022 om 22:31

Intensieve veeteelt neemt nu eenmaal een onevenredig deel in van het totaal aan stikstof uitstoot. Daar valt niet veel van mening over te verschillen, wel hoe je het stikstofoverschot zou willen aanpakken.

Ik zag vanmiddag filmpjes van oververhitte varkens in vrachtwagens, wat een schande voor een land zoals Nederland. Hadden de boeren een leuke actie van kunnen maken maar het zal wel te warm voor ze zijn geweest.

lientje69 schreef op 19-07-2022 om 21:51:

[..]

Misschien wel ja. Maar ik merkte dat ik, vooral door terugkerende posten waarbij men mij probeert ervan te overtuigen dat het stikstofprobleem toch echt voor het grootste deel bij de boeren zit, ontzettend geïrriteerd raakte. En ook wat emotioneel. Sommige posters kwamen op mij ook drammerig over , zo van, ja maar... Ja maar...

Ik snap terdege dat er een stikstofprobleem is. Maar dat zit in ons allemaal. Schiphol, Tata Steel, de vele auto's, onze luxere levensstijl. En ja, ook de boeren. Maar niet in de mate waarin het ons nu voorgespiegeld wordt. Dat is mijn mening. En, zoals een ander al schreef, let's agree to disagree.

Hier hou ik het verder bij.

Het stikstofprobleem zit ook voor het grootste deel bij de boeren. Dat zegt hun eigen onderzoeksfonds (Mesdagzuivelfonds) ook. Dus waarom daar nog aan twijfelen? 

https://nos.nl/artikel/2329170-mesdagfonds-komt-nu-toch-uit-op-zelfde-stikstofcijfer-als-rivm-trekt-kritiek-stil-in

En waarom is het drammerig als zelfs de boeren zélf ook aantonen dat het probleem onevenredig veel bij hen zit. Het heeft geen enkel nut dat dan weer in twijfel te trekken. Beter kunnen we kijken naar oplossingen die ook voor hen fijn bestaan opleveren. Als boer of in een nieuwe loopbaan. 

lientje69 schreef op 19-07-2022 om 21:51:

[..]

Misschien wel ja. Maar ik merkte dat ik, vooral door terugkerende posten waarbij men mij probeert ervan te overtuigen dat het stikstofprobleem toch echt voor het grootste deel bij de boeren zit, ontzettend geïrriteerd raakte. En ook wat emotioneel. Sommige posters kwamen op mij ook drammerig over , zo van, ja maar... Ja maar...

Ik snap terdege dat er een stikstofprobleem is. Maar dat zit in ons allemaal. Schiphol, Tata Steel, de vele auto's, onze luxere levensstijl. En ja, ook de boeren. Maar niet in de mate waarin het ons nu voorgespiegeld wordt. Dat is mijn mening.

Je kunt toch gewoon accepteren dat landbouw op 1 staat en verkeer op 2 etc? Daar heb je niet eens een mening voor nodig, dat zijn de kille cijfers.  

Daarbij gaat juist dit draadje over boerenacties, niet over Schiphol acties bijvoorbeeld. 

Gr Angela 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.