Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
redbulletje
19-06-2022 om 10:17
Koeien kunnen ook leven op gras, hooi en suikerbieten die in Nederland geteelt worden.
redbulletje
19-06-2022 om 10:19
MidasWolf schreef op 19-06-2022 om 10:15:
[..]
Maar er moet ook niet als vervanging geproduceerd worden in het buitenland, er moet in totaal minder geproduceerd worden.
Nederland is nu een van de grote exporteurs, wanneer een(groot)deel van deze export weg valt zal dat zeer waarschijnlijk wel opgevuld worden vanuit het buitenland binnen/buiten Europa.
Met een nu nog groeiende wereldbevolking is het niet zo dat deze vraag ineens afneemt. Ik geloof meteen dat het voor Nederlandse natuur goed zal zijn.
Op wereldschaal schiet je eigenlijk weinig mee op want door dat de vraag intact blijft wordt er elders geproduceerd.Kortom minder produceren met een groeiende wereldbevolking(op dit moment) gaat gewoonweg niet. Zelfs al zouden we minder zuivel en vlees eten met zijn allen.
Maar voor één zo'n klein deuglandje (waarvan het overgrote deel ook gewoon dagelijks vlees/vis eet) gaat de rest van de wereld z'n vleesproductie en consumptie niet omlaag brengen.
Biebel
19-06-2022 om 10:19
Mevrouw75 schreef op 19-06-2022 om 10:03:
[..]
Als de boer fatsoenlijk betaald wordt voor milieuvriendelijker geproduceerd eten is er geen subsidie nodig, hoeven wij minder te betalen voor die subsidie. En je kan ook overdrijven met je ‘groot deel’.
Zeker als er dan minder overblijft voor tussenpartijen als veevoer, banken enz. Dan krijgen boeren eerlijk geld voor hun werk en betaalt de consument een eerlijke prijs.
Biebel
19-06-2022 om 10:30
redbulletje schreef op 19-06-2022 om 10:19:
[..]
Maar voor één zo'n klein deuglandje (waarvan het overgrote deel ook gewoon dagelijks vlees/vis eet) gaat de rest van de wereld z'n vleesproductie en consumptie niet omlaag brengen.
Zelfs België begint dan nu deugland te worden, dus we zijn niet de enige; https://amp.nos.nl/artikel/2418581-vlaanderen-beperkt-stikstofuitstoot-tientallen-boeren-moeten-stoppen.html
MidasWolf
19-06-2022 om 10:31
redbulletje schreef op 19-06-2022 om 10:19:
[..]
Dat klopt inderdaad dat zwart gedrukt stuk tekst had ik van Saga gequote.
Wereldwijd zal er inderdaad nu niet minder gegeten worden als wij hier minder exporteren. Dat wordt nog wel eens vergeten. De wereldbevolking groei komende tijd nog even dus dat zal voorlopig niet minder worden.
Met het punt eens wat je eerder al eens schreef er mag ook wel eens naar de voortplanting worden gekeken minder mensen hoeven ook minder te eten dan kan de productie ook omlaag.
Klaas_Jesper
19-06-2022 om 10:40
Miekemv schreef op 19-06-2022 om 10:27:
Ook interessant;
https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/298774-nederland-heeft-te-weinig-landbouwgrond-om-eigen-bevolking-te-voeden/
Wel als we ons menu aanpassen.
redbulletje
19-06-2022 om 10:44
Klaas_Jesper schreef op 19-06-2022 om 10:40:
[..]
Niet in geinteresseerd. Ik eet dagelijks een grapefruit, gebruik regelmatig citroenen, koffie, thee en chocolade krijg je er ook niet uit. En waar is in dat artikel de zuivel? Ze hebben het alleen over vlees en eieren, maar onze melk, yoghurt, boter en kazen staan bij de gemiddelde Nederlander ook dagelijks op 't menu.
ShowyHummingbird30
19-06-2022 om 10:46
redbulletje schreef op 19-06-2022 om 10:17:
Koeien kunnen ook leven op gras, hooi en suikerbieten die in Nederland geteelt worden.
Een paar koeien wel. Maar de bizar grote totale veestapel in Nederland niet. Daar hebben we simpelweg niet genoeg landoppervlak voor.
Ergo: we moeten minder dierlijke producten gaan consumeren.
Miekemv
19-06-2022 om 10:47
Klaas_Jesper schreef op 19-06-2022 om 10:40:
[..]
Ze spreken elkaar tegen.
Ze zullen de grond toch nodig hebben om te kunnen bouwen onder het mom van stikstof.
GlamorousGuanaco18
19-06-2022 om 10:49
Die vent in de Volkskrant is niet goed snik. Die zouden ze echt geen podium moeten geven, maar tegen zichzelf moeten beschermen.
Lees vooral dit interessante artikel in het Financieele Dagblad, toch niet de meest linkse krant of zo.
De grote supermarkt-, diervoeder- en kunstmestbedrijven zetten de boeren al jaren klem in het huidige intensieve landbouwsysteem. Het komt deze grote spelers prima uit dat de boeren al hun woede op de politiek richten. In hun boosheid zien de boeren niet dat de stikstofplannen van het kabinet juist hun toekomst redden.
https://fd.nl/opinie/1442379/met-zulke-vrienden-heeft-de-boer-geen-vijanden-nodig
Goed nieuws als zelfs een krant als het FD de vinger legt op het grootbedrijf dat als aasgieren rondom onze boeren cirkelt!
Miekemv
19-06-2022 om 10:49
redbulletje schreef op 19-06-2022 om 10:44:
[..]
Niet in geinteresseerd. Ik eet dagelijks een grapefruit, gebruik regelmatig citroenen, koffie, thee en chocolade krijg je er ook niet uit. En waar is in dat artikel de zuivel? Ze hebben het alleen over vlees en eieren, maar onze melk, yoghurt, boter en kazen staan bij de gemiddelde Nederlander ook dagelijks op 't menu.
Ja en vanwege ideologieen zouden we dat moeten minderen. Moet je bonen wegkanen.
redbulletje
19-06-2022 om 10:52
Miekemv schreef op 19-06-2022 om 10:49:
[..]
Ja en vanwege ideologieen zouden we dat moeten minderen. Moet je bonen wegkanen.
Mijn darmen kunnen niet tegen bonen/peulvruchten, bovendien staat zuivel bij mij in m'n top 3 van meest geliefde voedingsmiddelen.
Ze zorgen er maar voor dat Nederland niet nog meer overbevolking krijgt en dus ook minder beton/asfalt, waardoor we onze welvaart niet helemaal verliezen.
rionyriony
19-06-2022 om 10:54
Ik vind het vervuilen van een land niet te rechtvaardigen als het alleen om het vervaardigen van exportgoederen gaat. Miljoenen varkens bijvoorbeeld worden hier grootgebracht en verdwijnen dan over de grens. Laat de betreffende landen dat zelf doen als ze zo nodig varkensvlees willen eten, tegen de prijs van de vervuiling van hun eigen land.
Klaas_Jesper
19-06-2022 om 10:54
redbulletje schreef op 19-06-2022 om 10:44:
[..]
Dan zul je moeten importeren.
Het onderzoek gaat uit van driekwart liter zuivel per dag, deels voor kaas en boter.