Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hebben jullie contant geld in huis of overwegen jullie dit ?

geld.jpg

Banken adviseren: Houd contant geld in huis om geopolitieke dreigingen.
Of Nederlanders zelf al een extra voorraad contant geld hebben aangelegd, weet de NVB niet, zegt een woordvoerder.

Hebben jullie geld in huis ?  Hoeveel moet je achter de hand hebben , dat staat nergens.

https://www.nu.nl/economie/6338672/banken-adviseren-houd-contant-geld-in-huis-om-geopolitieke-dreigingen.html

Ps. dit is geen oproep op een bankrun hoop ik

Nee ik heb geen contant geld in huis . Misschien wel een idee . Zou 500 iets zijn ????

Ik heb nog wel ergens een tientje liggen ofzo, maar verder heb ik geen voorraadje cash in huis. Misschien is het toch verstandig om dat wel te doen. 

wild-flower

wild-flower

11-12-2024 om 09:41 Topicstarter

Ik heb geen idee hoeveel verstandig is . En waar moet je dat dan bewaren ?

Ik heb 20-30 euro in mijn halkast voor mocht er een pinstoring zijn of wanneer ik mijn bankpas én telefoon kwijt ben (was vooral relevant toen je nog niet met telefoon kon betalen maar ja het ligt er nou eenmaal al jaren ). Dan kan ik toch nog iets van eten halen.

Nee ik heb wat contant geld in mijn portemonnee en mijn man ook maar geen groot bedrag als er een pinstoring is kunnen we wat boodschappen betalen.
Vind veel contant geld in huis ook niet echt veilig. Ik heb wel meer dan één bank dat wordt ook geadviseerd. 

Ja, omdat ik alles cash betaal. Hoeveel; ligt eraan hoe lang geleden ik naar de pinautomaat ben geweest. 

Een pinautomaat is hetzelfde principe als de terminal bij de kassa van de supermarkt. Zeg ik er maar bij zodat mij geen digibetisme wordt verweten. Het is echt een keus vooral omdat ik  a l l e s  verlies en ik verlies liever geld dan mijn pinpas. Als het geen duizenden euro's zijn tenminste.

Laten we hopen dat de banken hun beveiliging en hun backups op orde hebben. Ze lijken een hard hoofd te hebben die banken of is het onkunde of onverschilligheid.

Heb altijd een briefje van 50 voor nood in mijn telefoonhoesje. Ga wel van de week meer cash pinnen, dat was ik al een poosje van plan.

Een paar honderd denk ik, maar that's it. Die geopolitieke dreiging voel ik niet zo, dus ik laat het zo.

Ik heb een klein bedrag in de boekenkast liggen, iets waar ik een maand aan boodschappen (voor één persoon) mee zou kunnen kopen. 
En dan heb ik ook nog genoeg houdbare voorraad in huis zodat ik niet direct na twee dagen naar de winkel hoef. 

wij hebben vaak rond de €200 in huis liggen. Niet heel bewust voor een dreiging overigens. Wel heb ik bewust voldoende eten in huis om circa een maand met ons vieren vooruit te kunnen

ja, voor ongeveer een maand boodschappen en brandstof voor de auto.

Waar: diverse plekken: kluisje, blikje in de keuken maar ook bv achter een spiegel of de keukenplint

Uiteraard. Je moet nooit volledig op digitaal vertrouwen. De waarschuwing wordt niet voor niks gegeven. Zeker nu met al die ellende in de wereld. De wereld is op het moment hartstikke gek. Voldoende boodschappen in huis heb ik ook. Wij zijn met z’n vijven hier in huis, lijkt veel wat er ligt maar het is ook zo op.
Ik ben niet van de paniek, maar momenteel zijn er gewoon reële dreigingen en niemand weet hoe het gaat uitpakken.

Ja, ik heb wat contant geld in huis. Het is helemaal niet denkbeeldig dat er op zeker moment een langdurige storing in het betaalverkeer ontstaat, daar waarschuwen deskundigen al langere tijd voor.

Ik heb wat geld in huis om niet alleen eten te kunnen betalen, maar ook wat andere uitgaven te kunnen doen. Als het digitale geldverkeer een dag of wat plat ligt wil je ook geld hebben voor andere dingen dan de supermarkt.

Ja, want ik betaal bewust met kontant geld....

wild-flower schreef op 11-12-2024 om 09:41:

En waar moet je dat dan bewaren ?

Kom, ben je heel jong of zo, dat je de tijd niet hebt meegemaakt dat iedereen cash geld had?

Denk even praktisch. Je wil het ergens hebben liggen waar het niet als allereerste gevonden wordt door dieven of onbetrouwbare bezoekers, dus niet in de eerste de beste la in je woonkamer.

Maar ook niet op een plek waar het per ongeluk kan worden weggegooid, dus niet verstoppen in een boek of in een beschuitbus zo.

En wel op een plek waar je het makkelijk terug kunt vinden en mee kunt nemen, dus niet achter de schoorsteen op zolder.

Dus dan doe je het in een portemonnee of enveloppe en die leg je op een plek waar alleen jij komt, op je slaapkamer of studeerkamer bijvoorbeeld.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.