Nieuws en actueel
Fleurtje_5
09-10-2024 om 01:27
Geen brug met naam Soldaat van Oranje om diversiteit
Ik las afgelopen weekend dat er Geen brug met naam Soldaat van Oranje komt vanwege diversiteit. Het plan om een Amsterdamse brug te vernoemen naar Soldaat van Oranje Erik Hazelhoff Roelfzema is door de Adviesraad naamgeving openbare ruimten (ANOR) afgewezen omdat het voornemen niet past binnen het diversiteitsbeleid.
Andere namen die afgewezen zijn de Fanny BlankersKoentunnel omdat er al een laan is en er verwarring kan ontstaan met de Coentunnel.
Een vernoeming naar de Marokkaans-Nederlandse kunstschilder en muzikant Abdellah Zaki werd aanvankelijk afgewezen maar later oordeelde de adviesraad toch positief OMDAT de vernoeming volgens ANOR symbool staat voor arbeidsmigratie en verbinding tussen de Nederlandse en Marokkaanse cultuur.
Maar geen brug met de naam van een verzetsheld die beroemd is geworden vanwege zijn moedige daden voor Nederland en dat VANWEGE diversiteit?? Absurd vind ik dat.
Wat vinden jullie?
https://wnl.tv/2024/10/03/brug-in-amsterdam-niet-vernoemd-naar-oorlogsheld-vanwege-diversiteitsbeleid/
Mevrouw75
09-10-2024 om 09:43
Poezenmeisje schreef op 09-10-2024 om 08:55:
Geen hond die de "Gerrit Krol brug" in Groningen de Gerritkrolbrug noemt.
Dat ding heette altijd de Korrewegbrug en die wordt nog steeds zo genoemd, anders weet niemand waar hij/zij langs moet als je de weg wijst.
Net als het niet bestaande Noorderstation dat door de autoriteiten koppig "Station Noord" wordt genoemd.
Of station "Groningen Centraal" dat inmiddels door de aankondiging op de bussen weer het Hoofdstation wordt genoemd omdat niemand wist waar Groningen Centraal zich moest bevinden.
Een hoop gemiep over namen, waarom niet de Donald Duck of Betty Boop brug?
De Donald Duck of Betty Boopbrug passen in een Vinex-wijk (of een achtste nota wijk) natuurlijk.
EnchantingChamois89
09-10-2024 om 09:49
Oh kijk nou, zo weinig weet ik nou van bruggen en straatnamen
Wat leuk!
Nog aangeboden ook
Poezenmeisje
09-10-2024 om 09:53
Ik moet nu denken aan een oude strip van "Jan, Jans en de Kinderen". Jan moest geboorteaangifte doen van zijn achternichtje en de lastige namen van feministische voorvechtsters op het briefje vond hij helemaal niets.
Hij liet het kind vervolgens registreren als "Sientje" genaamd naar oma oudtante Sien (van Jan Kruis, de bedenker van de strip) die volgens hem echt een topvrouw was.
Aanvulling:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sientje_(stripfiguur)
Eigenlijk had Sientje 'Emmeline Germaine Hedy' moeten heten. Emmeline van Emmeline Pankhurst (Engelands eerste suffragette), Germaine van Germaine Greer (een Australische feministe en schrijfster) en tot slot Hedy van Hedy d'Ancona (jarenlang lid geweest van de Eerste Kamer en de vroegere hoofdredactrice van het feministische blad Opzij). Kruis heeft haar de naam 'Sientje' gegeven, naar zijn oudtante Sien die ook haar steentje heeft bijgedragen aan de emancipatie van vrouwen.
Daglichtlamp
09-10-2024 om 09:56
Poezenmeisje schreef op 09-10-2024 om 09:53:
Ik moet nu denken aan een oude strip van "Jan, Jans en de Kinderen". Jan moest geboorteaangifte doen van zijn achternichtje en de lastige namen van feministische voorvechtsters op het briefje vond hij helemaal niets.
Hij liet het kind vervolgens registreren als "Sientje" genaamd naar hun oma Sien die volgens hem echt een topvrouw was.
En daar mag met straatnamen ook wel wat meer rekening mee gehouden worden. Ik heb gewoond aan zo'n straatnaam die altijd gespeld moet worden, of waar mensen als ze hem proberen te lezen altijd hun tong over breken. (of als je hem moet invullen ergens hij echt nooit past).
Poezenmeisje
09-10-2024 om 10:02
Zoiets als de "Thomassen a Thuessinklaan" in Gasselternijveenschemond?
(Geen idee of daar echt een straat is die zo heet)
Daglichtlamp
09-10-2024 om 10:04
Poezenmeisje schreef op 09-10-2024 om 10:02:
Zoiets als de "Thomassen a Thuessinklaan" in Gasselternijveenschemond?
(Geen idee of daar echt een straat is die zo heet)
Zoiets, maar dan langer
Poezenmeisje
09-10-2024 om 10:05
Daglichtlamp schreef op 09-10-2024 om 10:04:
[..]
Zoiets, maar dan langer
Twinski
09-10-2024 om 10:27
Het is inderdaad absurd Fleurtje. Een van onze helden die geen straatnaamvermelding krijgt (hooguit een kleine musical) en een of andere onbeduidende minderheid die zomaar een straatnaam krijgt. Dit soort nieuwsberichten maken mij razend.
Ik wil gewoon uniformiteit en exclusiviteit, want Nederland is van ons! Hunnie krijgen oneerlijk veel aandacht die ze helemaal niet verdienen. Vroeger hoorde je hier nooit over. Allemaal een klacht indienen bij de gemeente!
Jorni
09-10-2024 om 10:45
Ik zie hier geen probleem in. Het gaat maar om een straatnaam. Waarom vind je dit zo absurd TO en waarom keur je dit zo af?
Wollstonecraft
09-10-2024 om 11:01
Twinski schreef op 09-10-2024 om 10:27:
Het is inderdaad absurd Fleurtje. Een van onze helden die geen straatnaamvermelding krijgt (hooguit een kleine musical) en een of andere onbeduidende minderheid die zomaar een straatnaam krijgt. Dit soort nieuwsberichten maken mij razend.
Ik wil gewoon uniformiteit en exclusiviteit, want Nederland is van ons! Hunnie krijgen oneerlijk veel aandacht die ze helemaal niet verdienen. Vroeger hoorde je hier nooit over. Allemaal een klacht indienen bij de gemeente!
Daglichtlamp
09-10-2024 om 11:05
Maar goed, dit is dus democratie. Over straatnamen besluit de democratisch gekozen gemeenteraad. Dus als je in Amsterdam woont en je bent het hier niet mee eens: de volgende keer anders stemmen, inspreken in de gemeenteraad, stuur een brief. Woon je elders: waar maak je je druk om, wellicht kun je in je eigen gemeente actie voeren om straatnamen te vernoemen naar mensen die jij belangrijk vindt.
Yumi
09-10-2024 om 13:39
Daglichtlamp schreef op 09-10-2024 om 11:05:
Maar goed, dit is dus democratie. Over straatnamen besluit de democratisch gekozen gemeenteraad. Dus als je in Amsterdam woont en je bent het hier niet mee eens: de volgende keer anders stemmen, inspreken in de gemeenteraad, stuur een brief. Woon je elders: waar maak je je druk om, wellicht kun je in je eigen gemeente actie voeren om straatnamen te vernoemen naar mensen die jij belangrijk vindt.
Zelf gekozen, voortaan anders stemmen, dat zie ik wel vaker voorbijkomen. Maar ik woon in een stad waar een kwart van de inwoners student is. De studenten maken vaak andere keuzes (begrijpelijk) maar verdwijnen na een aantal jaren weer. Ik denk dat de steden anders "kleuren", indien de studenten in niet zulke grote aantallen de stemming beïnvloeden.
Daglichtlamp
09-10-2024 om 13:41
Yumi schreef op 09-10-2024 om 13:39:
[..]
Zelf gekozen, voortaan anders stemmen, dat zie ik wel vaker voorbijkomen. Maar ik woon in een stad waar een kwart van de inwoners student is. De studenten maken vaak andere keuzes (begrijpelijk) maar verdwijnen na een aantal jaren weer. Ik denk dat de steden anders "kleuren", indien de studenten in niet zulke grote aantallen de stemming beïnvloeden.
Studenten mogen toch echt alleen stemmen als ze er ook wonen. Wellicht wonen er niet voortdurend dezelfde studenten, maar het aantal studenten zal door de jaren heen niet veel veranderen.
FancyDuck29
09-10-2024 om 13:52
Het lijkt me een heel goed besluit. Ik hoop dat ze voor een vrouwennaam gaan, die schijnen ook te weinig voor te komen. Zou het ook prima vinden als het dan de "Sientje brug" wordt. Schijnt een topvrouw te zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.