Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Drinkwater mogelijk duurder . Hoe kun je water besparen ?


Ellori schreef op 27-06-2024 om 09:25:

[..]

Ik zou water uit de wasdroger niet aan de planten geven, zit niks meer in gezien het gedemineraliseerd is. Het kan daardoor overigens wel prima in een stoomstrijkijzer.

Ik gebruik geen wasdroger met dit weer, alleen als het koud en nat is... maar dan is dat water niet nodig

Dietloverzzz schreef op 27-06-2024 om 12:15:


[..]

Dit. Water is een primaire levensbehoefte. Dat mag inderdaad echt niet duurder worden.

De hoeveelheid die gebruikt wordt, ook bij particulieren gaat ver voorbij primaire behoefte. 

Ik denk wel dat er veel te winnen valt met grijze systemen. Niet alles hoef je met drinkwater te doen natuurlijk. 

Tjilp schreef op 27-06-2024 om 12:28:

Water volop in Holland, dat is niet meteen het probleem. Maar het gaat om schoon drinkwater. Dat realiseren kost steeds meer, omdat de kwaliteit van oppervlaktewater door allerlei oorzaken sterk terugloopt. Ook zijn er zorgen over grondwater. Ook door mensen die zelf een bron slaan.
Kalm aan met drinkwater is heel belangrijk. En inderdaad, die datacenter - computergemak kost ook op dat front erg veel water. Je ziet het als individu niet, maar het gebeurt wel.

Je kunt wel zelf het gebruik van die datacenters naar beneden schroeven door zoveel mogelijk online te schrappen. Niet dat ik dat zelf doe trouwens, maar dit bewustzijn kan je wel aanzetten natuurlijk. 

Maar goed, dit wekt net als andere milieumaatregelen. Je hebt er niet direct persoonlijk voordeel van. 

kerst schreef op 27-06-2024 om 08:54:

De particulier is geen grootverbruiker van water.
En nee, ik ben niet bereid meer te betalen voor water.
Het leven is duur genoeg voor veel mensen. Beter de bedrijven aanpakken.

Aan wie denk je dat bedrijven producten leveren? Aan jou en mij uiteindelijk. Ik ben het met je eens dat via bedrijven er veel meer water doorheen gaat dan via particulieren, maar omdat je als particulier de eindgebruiker bent komt het ook daar weer op jou en mij uit. Dus heel goed om een 'de vervuiler betaalt' principe te hanteren en grootverbruik van water door bedrijven zwaarder te beprijzen, maar accepteer dan ook dat de producten van die bedrijven daarmee, terecht, duurder worden. De productie van 1 spijkerbroek kost 7000 liter water, daar kun je 200 keer van douchen. We zouden veel meer oog moeten hebben voor de daadwerkelijke impact en kosten van alle spullen die we kopen. En kijken of we niet met wat minder spullen of anders (tweedehands, lenen, huren) toekunnen.

Ik dacht dat wij het wel netjes deden, 99 kuub voor twee personen, maar dat blijkt precies het gemiddelde te zijn. Ondanks dat we geen bad hebben, nooit de tuin sproeien en niet urenlang douchen.

MMcGonagall schreef op 27-06-2024 om 16:17:

Ik dacht dat wij het wel netjes deden, 99 kuub voor twee personen, maar dat blijkt precies het gemiddelde te zijn. Ondanks dat we geen bad hebben, nooit de tuin sproeien en niet urenlang douchen.

Dat dacht ik ook wij verbruiken net onder het gemiddelde maar voor mijn gevoel ben ik best zuinig. Als ik echt terug moet naar 100 liter per dag moet ik nog wel wat bezuinigen vind ik best lastig maar heb wel wat goede punten voorbij zien komen.

Ysenda schreef op 27-06-2024 om 09:17:

met een verbruik van gemiddeld 35m³ per jaar met 2 personen in huis en dat is inclusief verbruik voor het sproeien van de tuin is er nog weinig waarop we kunnen besparen denk ik.

Dit, maar dan 80 m3 voor 5 personen.
Wij doen de 'standaard' dingen: kort douchen, wasmachine efficiënt vullen.

Sinds het laatste kind niet meer thuiswoont, is ons drinkwatergebruik drastisch gedaald. Die douchte heel lang, een half uur was geen uitzondering. Wij oudjes blijken best zuinig eigenlijk. De tuin/potten krijgen water uit de sloot. Douchen doen we meestal in de sportschool (of is dat valsspelen?) en verder geen idee… de wc heeft een stopknop. Die moet je dan wel gebruiken en dat doen wij. Groenten wassen in een teiltje en dat water gaat bij een potplant, dat gaat automatisch eigenlijk. 

Als je geschikte planten in je tuin hebt staan is sproeien niet nodig. Wij hebben een tuin met veel planten, maar alleen datgene wat tegen een stootje kan en al zeker niet in potten. Alleen vlak na aanplant hebben we wat gesproeid, daarna niet meer nodig. Na maanden droogte in de zomer is het gras soms geel, maar dat knapt daarna gewoon weer op. Ik vind het onnodig om daar schoon drinkwater aan te verspillen.

ToetieToover schreef op 27-06-2024 om 16:36:

Sinds het laatste kind niet meer thuiswoont, is ons drinkwatergebruik drastisch gedaald. Die douchte heel lang, een half uur was geen uitzondering. Wij oudjes blijken best zuinig eigenlijk. De tuin/potten krijgen water uit de sloot. Douchen doen we meestal in de sportschool (of is dat valsspelen?) en verder geen idee… de wc heeft een stopknop. Die moet je dan wel gebruiken en dat doen wij. Groenten wassen in een teiltje en dat water gaat bij een potplant, dat gaat automatisch eigenlijk.

Ja dat vind ik wel vals spelen.  Je gebruikt het water wel maar ziet het niet terug op je waterrekening. Het zit bij je sportschoolabonnement. Dat abo kan vast goedkoper als de sportschool geen douches heeft. 

Nicole123 schreef op 27-06-2024 om 16:45:

Als je geschikte planten in je tuin hebt staan is sproeien niet nodig. Wij hebben een tuin met veel planten, maar alleen datgene wat tegen een stootje kan en al zeker niet in potten. Alleen vlak na aanplant hebben we wat gesproeid, daarna niet meer nodig. Na maanden droogte in de zomer is het gras soms geel, maar dat knapt daarna gewoon weer op. Ik vind het onnodig om daar schoon drinkwater aan te verspillen.

Ik heb 2 bakken in de tuin.  1 op de tafel en een hoge op het terras.  Daar geef ik altijd restwater aan. De tuin hoeft nu nog geen water na al die overvloedige tegen die we gehad hebben.  We zitten op poldergrond dus blijft goed nat. Alleen vorig jaar hebben we een paar keer gesproeid toen we net nieuw gras hadden gelegd. 


Tata is de vuilste (CO2) fabriek in NL, krijgt 3 miljard subsidie van het Rijk om te vergroenen, verbruikt ongeveer 227 miljard liter water per jaar. Ongeveer 33 miljard liter daarvan is zoetwater, waarvan een 0,5 miljard liter gezuiverd drinkwater. 

Ik wordt er een beetje moedeloos van dat alles betreft besparing en bezuinigen waterverbruik/energie, co2 uitstoot minderen bij de burgers neergelegd wordt.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-06-2024 om 17:15:


Tata is de vuilste (CO2) fabriek in NL, krijgt 3 miljard subsidie van het Rijk om te vergroenen, verbruikt ongeveer 227 miljard liter water per jaar. Ongeveer 33 miljard liter daarvan is zoetwater, waarvan een 0,5 miljard liter gezuiverd drinkwater.

Ik wordt er een beetje moedeloos van dat alles betreft besparing en bezuinigen waterverbruik/energie, co2 uitstoot minderen bij de burgers neergelegd wordt.

Dat klopt niet, de besparing in drinkwater gebruik wordt ook gezocht door bedrijven, niet alleen door huishoudens.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2024/06/24/drinkwater-bescherming-kwaliteit-drinkwaterbronnen-bewust-en-zuinig-drinkwatergebruik-en-toekomstbestendige-drinkwaterinfrastructuur

ik spoel de wc vaker niet dan wel door omdat ik maar 3 druppels plas 20 keer per dag. Snachts sowieso niet. Kort douchen en doe ook rustig met een of twee glazen per dag qua servies gebruik. Ik moet namelijk ook de afwas doen. Misschien dat een vaatwasser ook lui maakt dat je steeds nieuw servies pakt. Hier ook geen tuin of zwembad helaas.
Een prikkel om te bezuinigen lijkt me altijd een goed idee. En onderwijzen aan je kinderen. Want wie leert zijn kind dit: kraan open laten tijdens tanden poetsen. Ik heb nog nooit gehoord of meegemaakt dat iemand expres de kraan 2 min laat lopen om zijn tanden te poetsen. Waarom zou je dat doen. 

Daglichtlamp schreef op 27-06-2024 om 17:44:

[..]

Dat klopt niet, de besparing in drinkwater gebruik wordt ook gezocht door bedrijven, niet alleen door huishoudens.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2024/06/24/drinkwater-bescherming-kwaliteit-drinkwaterbronnen-bewust-en-zuinig-drinkwatergebruik-en-toekomstbestendige-drinkwaterinfrastructuur

Het gaat om de hoeveelheid. En die is gigantisch. Ga eerst maar bij alle bedrijven de besparingen doorvoeren. Zij zijn de grootverbruikers. Evenals zoals het vergroenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.