Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

25-10-2021 om 20:05

Dreiging radicaal- en extreemrechts

BrightEchidna89

BrightEchidna89

30-10-2021 om 17:17

Drietje schreef op 30-10-2021 om 16:40:

[..]

Ik niet hoor. Ik ken wel een aantal FvD stemmers. Die zijn jong en dom maar beslist niet racistisch en zeker niet gewelddadig. Hetzelfde geldt voor pvv stemmers die ik ken.

Dat zie ik hier ook bij veel stemmers van het Vlaams Belang. 
Aan de toog kunnen ze extreme en racistische standpunten uiten en vervolgens gaan ze naar de kebabzaak om hun maag te vullen, of blijken ze zelf te leven van een uitkering terwijl ze tegelijkertijd fulmineren tegen uitkeringtrekkers.

Moet je hen dan wegzetten als extreemrechts of zijn het gewoon proteststemmen die geen aansluiting meer vinden bij de klassieke partijen?  

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

30-10-2021 om 17:26

Drietje schreef op 30-10-2021 om 17:16:

[..]

Ik vond het eigenlijk een hele goede vraag, want inderdaad maakt het nogal verschil wat je daaronder verstaat. Zo'n Erica Meiland die een mening heeft over hoofddoekjes is voor mij beslist geen extremist. Zelfs niet als ze zou zeggen dat ze niet tussen de hoofddoekjes zou willen wonen. Ook niet als ze zegt dat hoofddoekjes verboden moeten worden en daarom pvv zou stemmen.

de PVV is ook echt geen extremistische partij, maar een democratische. FvD is andere koek, maar dat heeft niet eens te maken met hun ideeën over migratie, maar met de verspreiding van fake news. Eerder over migranten, nu over corona. Dat ondermijnt de democratie.

Dat is wel gek want dat is weldegelijk extremistisch. (Als in xenofoob, ondemocratisch en ingaand tegen de grondwet.)

Ook het partijprogramma van de PVV is absoluut ondemocratisch en ongrondwettelijk.

Sommige mensen lijken niet te kunnen (of vooral willen) zien dat er ook nog een heel groot grijs gebied is. Het eens kunnen zijn met bepaalde standpunten van bijv PVV, maar tegelijkertijd ook geweld verafschuwen. Dat staat totaal los van racisme of whatever en juist dát wordt door hun tunnelvisie totaal vertroebeld. Dat is hetgeen ik hier bedoel te zeggen.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

30-10-2021 om 17:30

Koralinde schreef op 30-10-2021 om 17:26:

[..]

Dat is wel gek want dat is weldegelijk extremistisch. (Als in xenofoob, ondemocratisch en ingaand tegen de grondwet.)

Ook het partijprogramma van de PVV is absoluut ondemocratisch en ongrondwettelijk.

Nee hoor, dat is zeker geen ondemocratische partij. Dat jij dat vindt maakt het nog niet de waarheid. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

30-10-2021 om 17:31

Kersje schreef op 30-10-2021 om 17:30:

Sommige mensen lijken niet te kunnen (of vooral willen) zien dat er ook nog een heel groot grijs gebied is. Het eens kunnen zijn met bepaalde standpunten van bijv PVV, maar tegelijkertijd ook geweld verafschuwen. Dat staat totaal los van racisme of whatever en juist dát wordt door hun tunnelvisie totaal vertroebeld. Dat is hetgeen ik hier bedoel te zeggen.

Klopt, dat zie ik ook. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

30-10-2021 om 17:33

Thunderbird schreef op 30-10-2021 om 16:54:

[..]

Zie je de overeenkomsten met "links en rechts"? Eigenlijk hebben we de zelfde angst en ervaring.. Dus toch een verbintenis

Links en Rechts is net als zwart en wit.. Er zitten nog zoveel tinten grijs tussen..

Ik zie dat eerlijk gezegd niet nee, welke overeenkomsten bedoel je precies? Misschien dat we (jij en ik bijvoorbeeld?l allebei met bepaalde angsten lopen? Want dat klopt dan inderdaad wel denk ik. Alleen loopt hetgeen waarvoor we dan bang zijn volgens mij juist heel erg uiteen. 

DanGun heeft volgens mij geen kinderen (zover ik me kan herinneren)? Stel dat ze deze wél had gehad en in de buurt van een AZC had gewoond waarvan bekend is dat jonge meisjes vaak lastiggevallen worden door bewoners van een AZC, zou ze dan nog hetzelfde schrijven en beweren als dat ze nu doet? Hiermee wil ik het AZC niet aanvallen, maar haar puur wijzen op de tunnelvisie die ik probeer uit te leggen.

Drietje schreef op 30-10-2021 om 17:30:

[..]

Nee hoor, dat is zeker geen ondemocratische partij. Dat jij dat vindt maakt het nog niet de waarheid.

Juist, mooi voorbeeld dit!

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

30-10-2021 om 17:38

Drietje schreef op 30-10-2021 om 17:30:

[..]

Ik vind het niet, het is zo. De uitingen van een godsdienst willen verbieden en de grenzen volledig willen sluiten voor mensen uit islamitische landen... dat zijn alleen al zo uit mijn hoofd een paar voorbeelden van doelstellingen van de PVV die direct ingaan tegen de grondwet, die direct ingaan tegen mensenrechtenverdragen en die een deel van de bevolking uitsluiten en benadelen. Dat terwijl de bescherming van minderheden een cruciaal onderdeel is van democratie. Dergelijke standpunten zijn dus weldegelijk ondemocratisch en ondermijnen de democratie.

Koralinde schreef op 30-10-2021 om 17:33:

[..]

Ik zie dat eerlijk gezegd niet nee, welke overeenkomsten bedoel je precies? Misschien dat we (jij en ik bijvoorbeeld?l allebei met bepaalde angsten lopen? Want dat klopt dan inderdaad wel denk ik. Alleen loopt hetgeen waarvoor we dan bang zijn volgens mij juist heel erg uiteen.

Exact, en dat is dus gebaseerd op ieders eigen ervaring! En wie is de één om de ervaring van de ander te bagatelliseren of onderuit te halen? Het zou gewoon gezegd mogen worden zonder meteen in een hokje geduwd te worden of een racismekaart te trekken!

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

30-10-2021 om 17:47

Ja, de PVV wil grondrechten beperken voor specifieke groepen. Dat is ondemocratisch, ongeacht de andere standpunten van de PVV.

Ook als partij is de PVV ondemocratisch: Wilders is het enige lid. Als sympathisant kun je niet meedoen, alleen maar op hem stemmen. Er is niemand die hem bijstuurt, hij is almachtig. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

30-10-2021 om 17:50

Kersje schreef op 30-10-2021 om 17:43:

[..]

Exact, en dat is dus gebaseerd op ieders eigen ervaring! En wie is de één om de ervaring van de ander te bagatelliseren of onderuit te halen? Het zou gewoon gezegd mogen worden zonder meteen in een hokje geduwd te worden of een racismekaart te trekken!

Dat hangt ervanaf. Als jouw angst je ertoe aanzet om generaliserende statements te maken over een hele bevolkingsgroep (waardoor een hele bevolkingsgroep te maken krijgt met uitsluiting en racisme) dan is dat gewoon racistisch. Een angst kan legitiem of begrijpelijk zijn, maar dat maakt racisme nog niet legitiem.

Als ik uit angst een voorbijganger een kopstoot geef dan is dat ook niet ineens legitiem omdat ik nu eenmaal bang was.

Koralinde schreef op 30-10-2021 om 17:50:

[..]

Dat hangt ervanaf. Als jouw angst je ertoe aanzet om generaliserende statements te maken over een hele bevolkingsgroep (waardoor een hele bevolkingsgroep te maken krijgt met uitsluiting en racisme) dan is dat gewoon racistisch. Een angst kan legitiem of begrijpelijk zijn, maar dat maakt racisme nog niet legitiem.

Als ik uit angst een voorbijganger een kopstoot geef dan is dat ook niet ineens legitiem omdat ik nu eenmaal bang was.

Je leest mijn reactie niet zoals ik deze bedoelde, kleine nuance! Toen destijds het topic liep over opvang van Afganen en mensen hun mening gaven op vluchtelingen en het krijgen van een woning, terwijl zoveel NL ‘ers al meer dan 10 jaar wachten op een woning, werd weldegelijk de racismekaart meteen getrokken. Had niets met angsten te maken, weldegelijk met feiten! Dát is wat ik bedoel, maar ook jij ziet de nuances ook niet echt meer helaas.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

30-10-2021 om 17:59

Kersje schreef op 30-10-2021 om 17:43:

[..]

Maar als jij door een man wordt bedrogen, denk je toch ook niet dat alle mannen niet te vertrouwen zijn? Of, als NEC-supporters de boel kort en klein slaan, dat alle Nijmegenaren agressieve eikels zijn? Dan denk je toch: je moet een hele groep niet afrekenen op de rotte appels?

Waarom is dat dan wel oké bij andere bevolkingsgroepen? Of bij bewoners van azc’s? Ik probeer dit echt te snappen, maar het lukt me niet. 

Wednesday schreef op 30-10-2021 om 17:59:

[..]

Waarom is dat dan wel oké bij andere bevolkingsgroepen? Of bij bewoners van azc’s? Ik probeer dit echt te snappen, maar het lukt me niet.

Ik heb eerder in deze draad al duidelijk gemaakt dat rotte appels in alle bevolkingsgroepen voorkomen, ongeacht kleur. Ik begrijp dus niet helemaal waarom je juist op mijn post reageert? Ik probeer juist duidelijk te maken dat een ieder naar zijn/haar eigen situatie en ervaringen kijkt en men moet stoppen mensen zo snel in een hokje te stoppen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.