Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Brainstorm OV / busvervoer

Niet iedereen kan of wil autorijden, maar OV kan een schaars goed zijn. Benieuwd of we kunnen brainstormen over oplossingen.

Een bericht over Zeeland bravht me op het idee voor dit topic, maar de brainstorm is wat mij betreft breder dan Zeeland.

https://nos.nl/l/2492881

In samenwerking metOmroep ZeelandNOS Nieuws•Vandaag, 18:02Geen enkele vervoerder wil vanaf 2025 busvervoer in Zeeland verzorgen



Geen enkele vervoerder heeft zich gemeld om het busvervoer in Zeeland vanaf 2025 op zich te nemen, meldt Omroep Zeeland. Dat jaar loopt de concessie van vervoersmaatschappij Connexxion af, maar die heeft al aangegeven niet mee te willen dingen naar een nieuw contract. Ook andere vervoerders blijken vooralsnog geen interesse te hebben.

Momenteel rijdt een deel van de bussen in de provincie met name buiten de spits vrijwel leeg rond. Die situatie is onhoudbaar, zei gedeputeerde Harry van der Maas.... (Zie verder bij Nos)

https://nos.nl/r/288659 (vervoersplan Zeeland)


nou werkt lekker hoor dat privatiseren van basisvoorzieningen in ons land.  Of althans, wat we ooit als basisvoorzieningen beschouwden

Vf_Watervrouw

Vf_Watervrouw

04-10-2023 om 22:28 Topicstarter

Net als in andere branches: opdrachtgever stelt een waslijst aan eisen, maar uiteindelijk wordt met gunning gekeken welke opdrachtnemer de laagste prijs biedt. 
Wat lijkt te beginnen als win-win-win (overheid-bedrijf-burger) wordt Verlies-verlies-verlies situatie....
De gemiddelde chauffeur hier is of 25- of 55+. De contracten zijn niet groter dan 24uur. Geen idee of er onregelmatigheidstoeslag ofzo bestaat, vermoed van niet.
En dan hebben velen sympathie voor staking om loon en werkdruk maar de vervoerskosten mogen niet hoger.

Tot zover mijn zicht op het probleem, brainstorm/oplossing slaap ik een nachtje over. 

Alle Zeeuwen gratis een auto en bijbehorende brandstof.

In Zeeland rijden de meeste mensen auto. En vanuit de grote steden zoals Vlissingen rijdt een trein. 

Vf_Watervrouw

Vf_Watervrouw

04-10-2023 om 22:47 Topicstarter


Ik wilde OP nog aanpassen maar was te laat. Nos-artikel is maar een casus/voorbeeld.

Probleem geldt voor meer regio's, nu en in de toekomst

Edit: openingspost toch nog wat kunnen aanpassen

Een veel groter probleem vind ik het gebrek aan huisartsen terwijl de provincie maar steeds verder wordt volgestouwd met mensen.

Zoals het nu gaat is het een kip-ei-situatie.  Er gaan steeds minder mensen met het OV omdat het serviceniveau zo laag is maar door te weinig reizigers en de privatisering wordt de service verder afgebouwd.

Verder is het ook wanbeleid voeren zoals de NS nu doet; veel te korte treinstellen inzetten waardoor de coupés overvol zijn en dan via de intercom gaan dreigen dat de trein pas verder gaat als er genoeg mensen zijn uitgestapt. Alsof het een misdaad is om als reiziger de trein te pakken. Zo jaag je de mensen letterlijk de trein uit terwijl ze aan de andere kant piepen dat het aantal reizigers achterblijft. En de reizigers blijven inderdaad achter; op het perron!

Het nare van de privatisering is dat we als overheid wel kunnen gaan subsidiëren maar dan vul je als land de zak van bedrijven i.p.v. dat je het zelf goed regelt. Je kunt echter niet zomaar partijen uit de markt zetten en het weer zelf gaan doen.

Als geen externe partij het meer wil doen dan biedt het wel kansen voor gemeentes en lokale bedrijven om het wellicht anders te doen met minder overhead waardoor er misschien wat extra geld is om toch te kunnen rijden.


Vf_Watervrouw

Vf_Watervrouw

04-10-2023 om 22:58 Topicstarter

. Te traag.

Vf_Watervrouw

Vf_Watervrouw

04-10-2023 om 23:00 Topicstarter

redbulletje schreef op 04-10-2023 om 22:51:

Een veel groter probleem vind ik het gebrek aan huisartsen terwijl de provincie maar steeds verder wordt volgestouwd met mensen.

Open daar gerust een eigen topic over Redbulletje. Hoewel huisartsen en vele mensen fatsoenlijk busvervoer vast ook wel prettig vinden..

Uitgebreid OV trekt nog veel meer mensen dus als je een provincie leefbaar en nog enigszins rustig wil houden is minder busvervoer ook een voordeel. Dan trek je vooral dorpse mensen die zelf auto rijden en hou je de randstedelijke problematiek wat beter buiten de deur. 

Ik reis zowel in binnen- als buitenland veel met OV (heb geen rijbewijs) en wat mij vaak opvalt is dat er in het buitenland op rustige momenten vaak minibusjes worden ingezet. Dat formaat wat wij hier als 'buurtbus' kennen, voor een stuk of 8-9 passagiers. Maar dan op reguliere lijnen.

In de spits zit de bus op veel trajecten wat voller dan zet men reguliere bussen in, maar in de daluren of op andere rustige momenten komt er een minibusje voorrijden. Scheelt brandstof, geen groot rijbewijs nodig, goedkoper in aanschaf en onderhoud, etc. 

Ik zie niet in waarom dat type busje in Nederland niet vaker wordt ingezet op rustige ritten. Een grote bus nagenoeg leeg laten rondrijden is natuurlijk verspilling eerste klas. 

Schommelstoel schreef op 04-10-2023 om 23:13:

Ik reis zowel in binnen- als buitenland veel met OV (heb geen rijbewijs) en wat mij vaak opvalt is dat er in het buitenland op rustige momenten vaak minibusjes worden ingezet. Dat formaat wat wij hier als 'buurtbus' kennen, voor een stuk of 8-9 passagiers. Maar dan op reguliere lijnen.

In de spits zit de bus op veel trajecten wat voller dan zet men reguliere bussen in, maar in de daluren of op andere rustige momenten komt er een minibusje voorrijden. Scheelt brandstof, geen groot rijbewijs nodig, goedkoper in aanschaf en onderhoud, etc.

Ik zie niet in waarom dat type busje in Nederland niet vaker wordt ingezet op rustige ritten. Een grote bus nagenoeg leeg laten rondrijden is natuurlijk verspilling eerste klas.

Vraag me af of het echt goedkoper is: je blijft chauffeurs nodig hebben. je hebt meer bussen per lijn, dus ook meer stalling nodig en meer materiaal is ook meer tijd=geld voor onderhoud

Die buurtbussen worden verondersteld te worden gereden door vrijwilligers omdat je geen groot rijbewijs nodig hebt.

Lekker bezuinigen op je personeel als vervoersbedrijf. Geen vrijwilligers, geen buurtbus.

Schopten we ook niet veel zorgpersoneel de straat op omdat gratis vrijwilligers ook goed genoeg zijn?

https://www.bravo.info/reizen/diensten/buurtbus/vrijwilligers-gezocht

https://www.arriva.nl/over-je-reis/met-de-bus/de-buurtbus/

https://www.connexxion.nl/nl/onze-routes/vervoersmiddelen/buurtbus

Dit zijn dus commerciële bedrijven, niet de buurtvereniging...

Mijn eigen ervaring vanuit een andere sector: de overheid vraagt steeds meer en laat de vergoeding daarvoor onvoldoende meestijgen. En de bedrijven geven hiermee een signaal af. Ik snap dat signaal, ik ben binnen mijn bedrijf ook betrokken geweest bij dergelijke besluiten om niet in te schrijven. 

Over het ov specifiek: ik zou best de bus willen nemen naar mijn werk, maar door de opheffing van haltes en het verminderen van de frequentie waarop bussen rijden, duurt een trip van huis naar werk nu intussen meer dan 60 minuten, terwijl het vroeger in 25 minuten kon (ter vergelijking: auto is 20 minuten). Dat maakt dat het voor mij geen reële optie meer is, alleen in noodgevallen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

05-10-2023 om 08:15

Als je alles aan de markt wil overlaten, dan zijn dit de gevolgen. Commerciële bedrijven willen (zo veel mogelijk) winst maken. Vervoerders kiezen dus voor de gebieden waar dat kan, randstad en verstedelijkt gebied.

Geeft de overheid eigenlijk financiële steun / subsidies voor de commercieel minder aantrekkelijke gebieden? Daarmee zou je het hopelijk er kunnen rechttrekken.Want anders krijg je een sneeuwbaleffect, zoals Alhambra beschrijft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.